Jump to content

Trenger å overta en .22 LR rifle - enklest vei til mål?


Grizzly45

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en filleonkel som er en fin kar. Han er litt mer enn godt voksen, og har kommet i modus "rydde opp etter et langt og godt liv".

Jeg snakket med ham i dag, og han fortalte at Krag'en, Mauseren og Lee Enfield'en er plombert og overlatt til sønnen, men "Sakoen - en Long Rifle til baneskyting", ville han gjerne at jeg skulle ha.

Det vil jeg selvfølgelig gjerne, både fordi det er en veldig hyggelig gest, og jeg kunne godt tenke meg å ha børsa etter "onkel Håkon".

 

Nåvel. Jeg har en god del kortpanger, i NSF/Pistol og Dynamisk, men ingen lange.

 

* Gubben er ikke dau, og vi er ikke formelt i slekt, og så "Arv/affeksjon" utgår.

* Jeg har ett år igjen på Dynamisk/Rifle karantenen, og det er vel neppe en "Manual/Rimfire" divisjon, tror jeg, så den utgår.

* NSF har jo riflegrener, men hva skal til for å komme inn der - har de nybegynner kurs, og er Sakoen "gangbar"/"egnet"?

* Jeg var i DFS for 35 år siden, men man kan vel ikke bare melde seg  inn og få en Sako på "trening"?

* Da er det vel Jegerprøven, da? Hvordan funker dette?

  Man tar kurset, består prøven, krysser av for "Trening", og legger ved "bestått kurs" dokumentasjon?

  Må jeg være medlem av en klubb eller no sånt?

  Er det andre ting som skal vedlegges? Har våpenskap osv, men på kortpanger (nå) (her i området), må klubblederen skrive under på at våpenet er egnet til grenen.

 

Tips, anyone?

 

Forøvrig - er det noen som klarer å dekode "Sako", "Long Rifle", "for Bane" (jeg tipper at det betyr litt tung, og med diopter), kjøpt antageligvis på 80-tallet. Noen populær modell den gangen?

Link to comment
Share on other sites

Du er jo allerede medlem i en NSF-klubb, så da er det i boks. Da er det bare å krysse av for trening/konkurranse så er det greit. Dessuten slipper du å belaste "jaktgarderoben".

Må i tillegg si velkommen til skyting på 50 meter med finkaliber. Kanskje den mest fascinerende skyting jeg har opplevd.

Edited by nhd
Link to comment
Share on other sites

Arv har kun betydning for å slippe gebyr.

Affeksjon er kun interessant for den som skal henge børsa på veggen og ikke bruke den.

Søk på det bruksområde rifla skal brukes til, så ordner det seg nok greit. Det er vanlig å måtte dokumentere medlemskap, klasseførings/startkort og i noen tilfeller aktivitet. Dette gjelder for våpen til sportskyting. Trening er ikke ervervsgrunnlag, men det er konkurranse. 

Jegere dokumenterer med kursbevis for jegerprøven eller jegeravgiftskort. Og kan da kjøpe intill 6 våpen som er godkjent til jakt uten ytterligere dokumentasjon. (En sako 22 lr boltrifle er godkjent til jakt.)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, nhd skrev:

Du er jo allerede medlem i en NSF-klubb, så da er det i boks. Da er det bare å krysse av for trening/konkurranse så er det greit. Dessuten slipper du å belaste "jaktgarderoben".

Må i tillegg si velkommen til skyting på 50 meter med finkaliber. Kanskje den mest fascinerende skyting jeg har opplevd.

Hei,

Det tror jeg du har rett i. Jeg skyter i Lillestrøm PISTOL-klubb, men de er tilknyttet NSF. Og i følge loven, så er det ikke noe krav om at KLUBBEN skal tilby programmet, bare FORBUNDET.

Det letteste er vel allikevel å finne en NSF-klubb som har noe relevant på progammet, og søke der. Våpenkontoret får vel en lettere jobb med å tikke av da.

Er det lov å spørre om et Program hvor denne Sakoen kan fly? Den skal jo for pokker brukes, når jeg først overtar den.

Link to comment
Share on other sites

Takker for all hjelp, jeg tror jeg har kommet meg et godt stykke videre.

Tar kontakt med Kisen, det virker mest nærliggende.

Jeg hører det smeller litt vest for meg også, ved Heiavannet, det er enda nærere, skal sjekke hvem som lager lyd der.

Og takker til Chief'en - som faktisk har lest og lagra hele rundskrivet, og kan bidra med presis info. <tommelopp> (fant ikke emoji'en)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jeg endte med å melde meg inn i et Minityrskytterlag, og sendte skjema for påtegning. Fikk til svar

"Vi har snakket litt om denne søknaden i klubben og funnet ut at vi ikke kan gå god for at dette er et våpen som kan brukes i våre programmer. Vi har mange i laget som søker om våpen og er redde for at vi kan bli tatt for å være useriøse hvis vi gir påtegning på denne søknaden."

 

Jeg har spurt igjen om dette betyr at denne Sako P-72 boltrepeter i .22LR ikke er tillatt etter teknisk reglement eller om børsa bare utdatert ift å være konkurransedyktig, uten å få svar.

 

Er det noen som kan de tekniske reglene for NSF rifle, kal .22 LR.?

 

Er en Sako P-72 med diopter innafor?

 

Link to comment
Share on other sites

Du kan skyte viltmål, 50m løpende villsvin, med rifla som er et program i NSF. Det er godkjent ervervsgrunnlag for 22lr rifle om den har magasin eller ikke.

 

Du trenger ikke melde deg inn i ny klubb. Ta deg en tur på en treningskveld en onsdag på Løvenskioldbanen til Oslo Sportsskyttere. (ferie i juli)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Torf skrev:

Du kan skyte viltmål, 50m løpende villsvin, med rifla som er et program i NSF. Det er godkjent ervervsgrunnlag for 22lr rifle om den har magasin eller ikke.

 

Du trenger ikke melde deg inn i ny klubb. Ta deg en tur på en treningskveld en onsdag på Løvenskioldbanen til Oslo Sportsskyttere. (ferie i juli)

 

 

Da blir vel det siste forsøk før jeg gjør det jeg burde gjort, å ta jegerlappen :)

 

Det hører med til historien at jeg fikk vite at DFS var tingen, meldte meg inn, fikk påtegning og alt på stell, så "erh.. Kun Krag, Mauser & Sauer".

Så nå er jeg medlem i 3 forbund og 4 klubber :)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det hører med til historien at jeg fikk vite at DFS var tingen, meldte meg inn, fikk påtegning og alt på stell, så "erh.. Kun Krag, Mauser & Sauer".

Dette er ikke riktig. kap. 6.192 i Skytterboka beskriver krav til våpen som er godkjent i ungdomsklassene og i nybegynner voksen, som jeg regner med du hører til i. 
I tillegg kan du skyte i jegerklassen med nøyaktig hva du vil, 6.201 i Skytterboka. 

 

En Sako P72 er nå vel egentlig et jaktvåpen, og et fint et. 

 

https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/reglement/skytterboka/skytterboka-2019_2020_web.pdf

 

EDIT: leste resten av tråden nå. Dette er en skikkelig catch 22. For om du HAR dette våpenet, så kan du bruke det i de klassene jeg nevnerm iht. DFS-regler som jeg nevner. Men politiets retningslinjer sier at du ikke får  ERVERVE  annet enn Krag, Mauser, Sauer til DFS-skyting. Ikke engang til den klassen der alle mulige våpen er tillatt.

 

K

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan også melde deg inn i NJFF og bruke rifla til jaktfelt. Du treng ikkje jegerprøve for dette, og jaktfelt ser også ut til å vere morsomt. .22 er vel ikkje eit optimalt valg, 200m med salong i litt ruskete vær kan bli "utfordrande" :) Men etter det eg kan sjå av regelverket kan du bruke .22 i alle approberte jaktfeltstemne så kjøpetillatelse burde ikkje vere noko problem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til alle som deltar i tråden: Tusen takk for at dere tar dere tid til å bidra med kunnskap og løsningsforslag :)

 

Jeg har ikke fått svar fra Miniatyrskytterklubben "min" på om ikke e P72 er lovlig under " Del 1 - Nasjonale tilpasninger - (R) 7.4: " (takk til @Skjøttarstuggun).  Første forsøk nå er å fortelle våpenkontoret at laget "mitt" ikke vil svare, men at etter mitt skjønn er jeg innafor, og påskrift fra Laget ikke er et krav, bare at våpenet er lovlig. De kan evt innkalle annen ekspertbistand for å vudere dette.

 

Sekundærforsøket er viltmål, takk til @Torf for tipset. Med ferien på gang er onsdag 19. siste sjanse, men hvis ikke krysser vi fingra for at dette lar seg løse over juli også.

 

Tertiært, så ryker jeg på 30 timer med studier av fuggel jeg ikke har til hensikt å skyte på, men til gjengjeld slipper jeg masse prakk.

 

Takk igjen, gutter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...