Jump to content

Er Ruger 10/22 et god valg til mengdetrening?


Admiral Ananas

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har i dag en storviltrifle (boltrifle i .30-06) som koster litt for mye å skyte mye med. Jeg tenkte derfor å anskaffe en salongrifle til mengdetrening, og muligens noe småvilt. Jeg skyter links så markedet er nokså begrensa og jeg har ikke lyst til å bruke mer enn ca 4-6000kr. Jeg tenkte dermed at Ruger 10/22 kanskje kunne være et godt valg til dette formålet. Denne er jo halvautomatisk, og treffsikkerheten er nok ikke like god som i en boltrifle.

 

Jeg har hørt mye godt om dette våpenet, men jeg er usikker på om 10/22's bruksområde er plinking framfor seriøs trening. Tror dere at Ruger 10/22 kan være et godt våpen til mitt formål?

Link to comment
Share on other sites

For å kunne bruke en 10/22 til seriøs trening vil du måtte bruke såpass mye penger på å oppgradere bl.a. avtrekksdeler, utdrager og fjærer, kolbe og pipe etc for å kunne oppnå en presisjon som er bedre enn hva du selv kan prestere. En standard 10/22 har et ærlig talt grusomt, skrapende, langt avtrekk, og presisjonen er langt fra god til å trene skyteferdigheter med. De er morsomme rifler, men.. ja, de er morsomme rifler ;) 

 

Jeg ville heller sett etter en pent brukt Anschütz, Brno mod. 2, CZ452/455, Våpensmia, etc som finnes i links. Du får mer for pengene til samme sum med en boltrifle, spesielt siden brukte salongrifler med boltmekanisme er enkle å få tak i og sjelden trenger oppgraderinger for å ha god presisjon. En CZ med OK ammo holder klistrelappresisjon på 50 meter, noe en vanlig 10/22 knapt kan drømme om. Anschütz, Voere o.l. er enda bedre og har avtrekk fra fabrikk som er ca 100x bedre.

Nå som .22 ikke koster 40 ører skuddet heller er det jo greit å få utbytte av skytingen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=125082090

 

 

Her er en treningsrifler i links som er min finn favoritter akkurat nå, da jeg har solgt min 10/22

Min 10/22 hadde god/okey presisjon etter å ha oppgradert avtrekker, men ikke som er salong med bolt dessverre. Men arti var den

Edited by pererik
så feil.
Link to comment
Share on other sites

Min gjorde iallefall det. Husker ikke nøyaktig, men mener jeg alltid lå på mindre enn snusboks på 75m. Dette med Eley subsonic. Testet kun det og forskjellig CCI ammo som spredde mer i min rifle. Hadde jeg gått på dyrere ammo, tenker jeg den hadde prestert enda bedre, men det blir jo bare gjetting. Dette var forøvrig ikke en take down, og jeg hadde byttet til Magpul stokk der løpet lå fritt. Der er forresten delte meninger om løpet skal ligge fritt på en 10/22, da låsekassen/løpsinnfesting skal være i svakeste laget.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig mye synsing.

 

Jeg har hatt 2 stk 10/22, en standard og en light varmint. Standarden skjøt helt greit (til å være halvauto, bedre enn f.eks en Browning kopi jeg hadde). Med cci subsonic samlet den greit på en femkrone/50m, med en og annen flue.

Light varminten derimot skjøt minst like bra, om ikke bedre, enn både CZ 455/452 og Brno II (har hatt alle tre modeller), typisk 10 skudd i en klistrelapp/50m med cci subsonic.

Avtrekket på light varmint var også meget bra fra fabrikk, men akseptabelt på standarden også. Det samme kan ikke sies om CZ 455, som var både tungt og med masse kryp fra fabrikk....

 

Felles for begge mine 10/22 var at de likte cci bedre enn eley, på CZ var det omvendt.

Nå skal det sies at jeg i hovedsak har testet subsonisk ammo, da jeg synes litt av poenget med en 22lr er at den er tilnærmet lydløs.

 

Med light varmint eller target får du også en vekt som er tilnærmet lik en ordinær rifle.

Jeg kan trygt anbefale 10/22 ut ifra erfaring med MINE 2 rifler, men helst å tyngre utgave, og gjerne at du får testskyte rifla før kjøp...presisjon er en subjektiv ting :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er å ikke gå for 10/22 for vettug trening. Har rifla selv, men sammenlignet med en ok boltrifle er forskjellen forbausende stor.

Man kan få en bestemt type ammunisjon til å gå godt i en 10/22, mens ei god boltrifle av god kvalitet er ikke på langt nær så kresen.. 

Spørsmålet blir om du vil fikle med våpen og ammunisjon, eller fokusere på skyting.

Link to comment
Share on other sites

Enig med MorganKane sitt inlegg over. Har en bror som har denne i take down og jeg liker ikke rifla til trening. Vet ikke om det bare er den børsa, men den er en upresis sak. Er oppgradert med diverse volquartsen deler med mer men når ikke opp til samlingene jeg får med cz455-en. Men moro å skyte duelltre og selvanvisere med.

Har en del erfaring fra browning sa-22, remington 597 og ruger 10/22 TD, min anbefaling er å gå for en boltrifle av ett eller annet slag, cz452 for eksempel.

Edited by Keino
Link to comment
Share on other sites

har både cz 452 og ruger 10/22 . er bedre presisjon i cz`en men ikke noe problem å skyte 10 skudds samlinger innenfor 5 kroningen med orginal runger 10/22. jeg har den billigste typen,har i ettertid montert på black hawk axiom stokk på den. men det er mest for den har justerbar lengde på stokken slik at det er lettere for ungene å skyte. brukt rugern på rypejakt også uten noen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...