Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sitter med mane brukte Sauer 6,5 løp til STR 200. Noen er sikkert gått 6000 skudd mens andre sikkert bare er gått 600. Løp som er skiftet fordi børsa spredde mens det i etterkant viste seg at årsaken til det vat noe helt annet en løpet.

Nå har jeg en rutine på at jeg skifter løpet i bane geværet annen vært år da er det skutt 3-3500 skudd med Siera 8g ca 830 m/s. Løpet blir så satt inn i felt geværet og brukt der i to år ca 1500 skudd med Norma felt 8,4g DL 900 m/s. Dette opplegget ser ut til å fungere greit.

Men nå skulle det vørt greit å finne ut hvilke av de gamle løpene jeg har som bare er å kaste og hvilke som kan forventes vil være OK. Finnes det noen god måte og måle dette på?

Posted

Det gjør jo egentlig ikke det... Et løp kan se slitt ut, men gå bedre enn ett som er mindre slitt, et løp kan gå veldig bra når du tester det, og så "dø" rett etterpå. Du får en pekepinn med å pusse dem rene, og se inn i kammerenden med et forstørrelsesglass - mot lyset. Da ser du egentlig tilstanden på riflingen i kammerenden nokså greit, og kan sammenligne dem. Du kan også se på kroningen - men den kan du jo bare krone opp om andre enden er bra.

K

Posted

Erfaringsmessig så har et sauerløp som har blitt såpass slitt at friflukta har økt med 4-5mm store sjanser for at det kan slutte å samle.... 

De som er mindre slitt enn det går vanligvis greit. 

Posted

Evt bruke en borecam/ borescope og se på erosjon framfor kammeret. Bør gi en brukbar pekepinn. Er vel det samme som M 67 er inne på. 

Posted (edited)

De aller fleste har ikke borescope... uansett blir det en subjektiv vurdering  av utseende på løpet innvendig. Erosjonen/slitasjen måler man jo når man måler hvor mye friflukta har økt. Har endel 6,5x55 løp til 200 str, de som har mindre enn 4 mm økning i friflukt fra et nytt løp, samler stortsett greit. De som har mer enn 4-5 mm økning i friflukt er det større variasjon  i hva de leverer. 

Edited by høggern