Jump to content

Luftgevær til 50m


Rawlins

Recommended Posts

Har bestemt meg for å handle luftgevær, budsjett ca 5000,- Vi har rigga oss til i skogen og har lagd en 35m bane. Tanken er å utvide til 50m. (Tillatelse av grunneier er i boks). Hva trenger jeg for å skyte 50m? Må jeg ha pcp (og en kraftig budsjettsprekk) eller finnes det fjær/piston som duger på 50m? 

Edited by Rawlins
Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle skyte på 50m var vel ikke luftgevær mitt førstevalg da ville jeg valgt 22lr. Ikke for di luftgevær ikke når så langt eller for de di ikke er presise nokk. Har selv mange luftgevær og mine PCP banegevær skyter hul i hul på 10m men utgangshastigheten er ikke mer en 160 m/s. Har andre PCP gevær som er mye kraftigere men de er på langt nær like presise. Dette skylles neppe selve geværet men det faktum at dog ikke er spesielt bra når de skal ha høy hastighet. En kan få det lit bedre med og bruke tyngre dog osv men spesielt bra blir det ikke. Og velger en et gevær som er superpresist har det kun ca 160 m/s i utgangshastighet og det gir voldsom avdrift med den minste vind på 50m. Et PCP luftgevær i kal 22 vil selvsagt yte bedre på 50m men da er det kanskje like greit å bruke 22lr som vil yte mye mer.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra det med vindavdrift, så er luftgevær utmerket på 50m. Bildet er fra en kuletest jeg gjorde med min FX Bobcat for noen år siden. Det er  8.44gr JSB Exact om jeg husker rett. Hastigheten her mener jeg er rundt 270m/s. Tror ikke det der var den beste samlinga heller.
Man kan skyte ute med luftgevær med LANGT mindre krav til bane enn med 22LR, og til en brøkdel av kostnaden - så jeg er nok uenig med bardp her. Bortsett fra det med vindavdrift - men så er det jo fin trening i å legge merke til vind.

F2D1E6B6-8C03-4F0A-92CA-F30420A52150_zpsdwpojktn.jpg.46e0c36f8bd4ae13baae8ded6c640198.jpg

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Ja, hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg brukt 22. Men mye enklere med luft, og som M67 sier, det stilles langt mindre til bane. Jeg kommer nok til å skyte mest på 30 ish meter. Men moro teste litt lengre hold og. En venn av meg testa sin Hatsan mod 125 vortex igår og den fungerte vist fint på 35m. Jeg hadde sikkert klart meg med en sånn en jeg og men vil gå for noe annet

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Rawlins skrev:

Da har jeg sett noen review’s av HW97 og det var jo bare skryt.

Yepp, jeg har den med et Hawke airmax 3-9X40AO  >>  http://www.hawkeoptics.com/airmax-3-9x40-amx.html

Skyter mål på egg størrelse uten problemer, på 50m. I HFT springer class så er det brukt mye HW77 / HW97 / AirArms TX200 

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Rawlins skrev:

Hvor ofte finner man disse på Finn? Sjeldent kanskje så det er bare bestille nytt?

Ikke ofte, og prisen oss bevern sport er tilbuds pris, når jeg kjøpte var den 1000kr dyrere  >>  http://www.landro.no/Luftvaapen/Luftgevaer/Weihrauch-Luftgevaer-mod.-97K-4-5mm

Det lå en HW50S på finn til 2250, ser ut til at den er solgt nå 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Da har jeg sett noen review’s av HW97 og det var jo bare skryt. Eneste noen klaga på var vekt og pris. Ang billig pcp; jeg er litt skeptisk til å kjøpe det rimeligste. Da frister heller en av de dyrere springerne som HW97

Good luck ;) En HW97 koster vel 6-7000? Det får du en FX Typhoon for og penger til overs. Og om du skyter like bra med fjær-hoppetussa, så tror jeg du overrrasker mange.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har selv flere fjergevær kan jo være morsomt å skyte med de også. Men for å dra en sammenligning mor vanlige rifler blir det nå litt som å skyte med svsrtkrutt og flintlås kontra en moderne boltrifle. Nå får en jo kjøpt skikkelig billige 450 bars kompressorer fra Kina så den pumpa til PCP er nå bare å droppe. Selv bruker jeg en dykkerflaske til å fylle opp PCP riflene mine med.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Rawlins skrev:

Manuell pumpe på noe annet enn små tanker har jeg forstått at er håpløst. 

 

Du pumper rett i riflen, selv har jeg denne til min Weihrauch HW110ST  >>  https://www.beverensport.no/products/handpumpe-weihrauch-mslange-og-filtersystem

Du får da litt trimm på kjøpet  :)   tar ca 5min og pumpe fra 100bar til 200bar

 

billigste jeg har sett koster vel ca 1700  >>  https://www.teknikmagasinet.se/produkter/aktiv-lek/vapen/luftvapen/tillbehor/fx-pump

EL pumpe koster 4500  >>  https://www.game-on.no/no/new-warrior-12v-220v-elektrisk-kompressor-til-pcp

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

Weihrauch HW95 er også ei veldig bra fjærrifle. Kjøpte en i februar, ligger rundt 5000. Utgangshastighet oppimot 290m/. Den sparker litt,, men med litt øvelse skyter den veldig presist. Som alle fra Weihrauch.

Luxusversjon koster noen hundrelapper mer, men er vel verdt pengene. 50 m er ikke noe problem med denne. I 4,5mm kalibret  har den bra flat kulebane til over det.

 

1094069177_HW95K-1(Large).jpg.d3134c48e2

 

Har ei 22 rifle også, men som noen sier.. luftgevær er veldig anvendelig. Kan skyte i hagen. Mye mer omstendelig med kruttvåpen og derfor blir den ikke brukt mye.

Edited by Morton
Link to comment
Share on other sites

Sjekk og at skruene i stokken sitter fast, under fremre bolt i avtrekker bøylen sitter en hylse som denne bolten går ned i, denne var løs på min.

Denne trekker du til med en skiftenøkkel ( du må ta av stokken) og husk at det ikke er felg bolter på bilen du trekker til  :)   

 

Golf ball på 150yds med HW97  :)   >>  

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

På 16.9.2018 den 21.54, Morton skrev:

Vakkert!😎

Ikke gjør den vanlige feilen..dyr børse, må spare på kikkerten. Og kjøp noe som tåler luftgevær!

Jeg må nøye meg med noe til rundt 1000lappen. Men har egentlig lyst på Airmax. Jeg har funnet ett nytt Hawke Vantage til 600 men det er ikke Mil Dot

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...