Jump to content

Harehund valp


Nybegynner1

Recommended Posts

Som mitt namn tilsier,  ønsker råd og tips fra den erfarne jeger med hund, da jeg ser for meg at mye av treningen går ut på det samme(?).

 

Har fått oss en finskstøver valp, som nå er 5 måneder gammel. Har ukentlig vært i en form for skog, enten på tur eller mini slipp bare for og vende seg til skogens mystikk. 

Har nå etter at båndtvangstiden opphørte vært i skogen ca 2 ganger i uken, noen morgen, noen kveld. Så han skulle da vær vant til skog(?). 

Tur hver dag, ikke alltid like lange, men enda tur. 

Forstår det fortsatt er tidlig i hans liv, og god tid har han enda fra min side, men hvilke tips og råd er det mulig og få fra kammeret? Han har sitt lengste utslag på 100 meter, men det var som en loddrett strek på gps'en :)

oppholder seg mest 10-20 meter fra meg, og kanskje med en kvist i munnen. Går inn på post koblet, og viss vi forflytter oss er det alltid etter jeg har koblet og har hunden i band. 

 

Lurer litt på om det er noen form for tips eller triks for og få hund til og slå ut? Skal hunden få lov og legge seg ned med en pinne i munnviken etc etc.. 

 

All kunnskap og lære mottas med stor ydmykhet og takknemlighet.

 

Edited by Nybegynner1
Større slagkraft
Link to comment
Share on other sites

"Ettan metoden" Sett deg på en stubbe med en boks med Ettan snus, la bikkja være løs og gjøre som han vil. Når du har snust opp hele boksen, har du sitti lenge nok. Dette er vel orginal versjonen.

 

Jeg setter meg ned med ei god bok i tillegg til snusen og jeg sitter i timesvis. Bikkja vil ettervert ta seg lengre og lengre turer fra der du sitter. Når han erfarer at du forsatt sitter der når han kommer tilbake gjør det han trygg på situasjonen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...