Jump to content

7x33 sako til rådyr?


Sako.375

Recommended Posts

Fra Ladeboken utg.6 side 200:

 

 «Anslagsenergien på 100 meter er ikke tilstrekkelig etter dagens krav for rådyr, bare 78 kgm med fabrikkammunisjon, men det er mulig med hjemmeladinger å komme over kravet. Imidlertid er ikke det å anbefale, for i den høyere hastigheten holder ikke kula godt nok sammen.»

 

(Kule 5,1 gram)

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Sako.375 skrev:

dersom kula er god nok. 

Utvalget av 7mm kuler rundt 78grs. er begrenset. Jeg tror ikke du vil finne noe annet enn konvensjonelle blyspisser eller helmantel....... Altså; kuler som ikke er å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger lette kuler for å oppnå tilstrekkelig hastighet med det beskjedne volumet 7x33-hylsa har. Jeg kjenner ikke til at det finnes andre og lettere kuler en Sakos 109B. Denne kula er kort og butt (lav BC), og mister fort hastighet. Lengre og tyngre kuler vil gi betydelig lavere munningshastighet, så her er det lite å hente. Så uansett hvordan vi snur på det, noen optimal rådyrpatron blir det neppe. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter litt med å se hvordan dette skulle fungere, patronen har mindre volum, lavere trykk og lettere kuler enn 357 som er helt på grensa. Eneste fordel er at kulene ikke er like butte, så BC burde være OK. Det er likevel utrolig hva en får til om en prøver, hvis ladeboka hevder at det er mulig så er det vel det.

Ut fra spørsmålet kan det virke som om du ikke har en 7x33 i dag, hvis så vil jeg si at det er et ytterst dårlig valg. Marginene og utvalget av kuler er så labert at du ikke kan være sikker på å finne en god ladning. Om rådyr er et krav, kjøp noe du vet klarer kravet med grei margin.

Link to comment
Share on other sites

Den ladningen med Norma R 123 som ligger ute på robsoft, ville jeg tatt med en stor klype salt.

Den er på 2,6 grains mer en hva Ladeboken anbefaler som maks.

 

Har vært på Ladebokens  maks med N120 (21,5 grain /78 grain sako helmantel ) og det er mer enn nok, ihverfall i varmt vær :-)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

7x33 sako er i grunn litt lik 300 AAC Blackout.

 

300 AAC Blackout klarer anslagsenergi-kravet til rådyr ser jeg.

(Hornady fabrikkammo med 110 grains V-max, 110 grains GMX og 135 grains FTX, alle er over 1000 Joule på 100m).

 

Bergara har en veldig flott enkeltskudd som kan fås i 300 Blackout

 

BA13

 

https://www.bergara.online/en/rifles/ba13-series/take-down-black-rifle/

 

https://www.all4shooters.com/de/jagd/buechsen/bergara-ba13-td-in-300-aac-blackout-jagd-test/

 

Artig børse og kaliber i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Duplex skrev (8 minutter siden):

Finnes Sako ballistic webversion å få tilgang til fortsatt eller er det bare i appen? Den webbaserte varianten var så mye bedre å mer oversiktlig.

Det vet jeg ikke, Sako ballistics forsvant for lenge siden fra min PC. Men nå er Norma sin desktop-versjon tilgjengelig igjen, så jeg bruker den. Her kan du definere egen kule og legge inn andre parametre etter eget ønske. Jeg synes det blir for smått og fiklete med de appene som er beregnet for mobilen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (På 21.3.2023 den 14.11):

Det vet jeg ikke, Sako ballistics forsvant for lenge siden fra min PC. Men nå er Norma sin desktop-versjon tilgjengelig igjen, så jeg bruker den. Her kan du definere egen kule og legge inn andre parametre etter eget ønske. Jeg synes det blir for smått og fiklete med de appene som er beregnet for mobilen.

Visst var det et web basert program? Eller lastet man ner det til pc'n? Jeg har prøvd norma sin desktop versjon men syns den er stygg og klumpete i sammenligning med den gamle Sako.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...