Jump to content

Revevarsler, åtevarsler


M67

Recommended Posts

Har kun erfaring med "Biltemavarslere" rundt reveåtet på 70m. De funker bra nok orginalt,også på lenger avstand, men mine er moddet i form av at internantenna er lagt på utsiden på mottager og sender. Søkefeltet på senderene er klippet opp og utvidet til ca120°. Dekker et bra areal. Må være noenlunde fri sikt men går godt gjennom noen husvegger og inn på soverommet. Funker rikelig bra nok til mitt bruk og på mye lengre hold enn jeg har åtet. Skifter batterier en gang i sesongen rundt juletider. Bruker en varsler på selve åtet og de tre andre på de vanligste veiene reven bruker på vei inn. Da har man noe ekstra tid -og spenning..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Vi har ganske mange åter ute med Scoutguard MMS-kameraer (550 og 880), for vår del betyr en evt forsinkelse lite da vi bruker åtene til å slippe hund på. Rev skal jo skytes for hund, det er i praksis ingen alternativer. En rev skutt uten los er en tapt jaktopplevelse. 

 

Jeg slapp en på 100m forrige uke fordi vi ikke hadde fått uttak enda. Er som å skyte sittende ryper, det... 

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, skaubjønnen skrev:

 

I fjor hadde jeg kamera plassert lavere. Da reagerte reven vær gang blitzen gikk av fram til den etterhvert ble vant til den. I år har jeg plassert kamera en del høyere. Virker ikke som de blir plaget på samme måte som tidligere. Er bare andre reven for sesongen så kan jo være tilfeldigheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Låner en gammel tråd om åtevarsler. Har noen laget en patent med kabel mellom sender og mottaker?

 

Jeg har hatt forskjellige varslere de siste årene, men har pga avstand til åten og flere husvegger mellom ikke lyktes med å finne en som har tilstrekkelig rekkevidde. Avstanden fra sender til mottaker blir fort 70-80meter, og soverommet er i motsatt ende av huset, så det blir fort tre-fire vegger mellom. 

Jeg har prøvd Chamberlain som skal ha svært god rekkevidde, samt at jeg har modifisert varsler av samme type som Biltema, men ingen av de er stabile med de hindrene som er mellom. Jeg bor avsides til for så vidt, men er omringet av jorder, så mikkel er aldri på åtet lenge om gangen. Jeg har derfor funnet ut av SMS-viltkamera har for lang responstid. Har noen funnet en løsning på kabel, eller noe annet som sender sterkere signaler?

 

Er Dakota Murse alert eneste mulighet?

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke det gjør noe med lang responstid. Pleier sette min på minst ett minutt delay. Syns bare det er en fordel siden reven etter ett minutt eller to er mer rolig og i full gang med å knaske pellets. Akkurat i det den kommer inn på åta er den ofte mer var og lett å skremme avgårde. Oppdager jeg den på tur inn venter jeg som regel da også til den begynner å spise..

Link to comment
Share on other sites

On 7/7/2021 at 11:26 PM, vux said:

Syns ikke det gjør noe med lang responstid. Pleier sette min på minst ett minutt delay. Syns bare det er en fordel siden reven etter ett minutt eller to er mer rolig og i full gang med å knaske pellets. Akkurat i det den kommer inn på åta er den ofte mer var og lett å skremme avgårde. Oppdager jeg den på tur inn venter jeg som regel da også til den begynner å spise..

Er delvis enig i det. Denne åten ligge såpass åpent og noen hundre meter unna skogkanten, og reven avlegger overraskende korte besøk her. Men ja, viltkamera er et alternativ - hvis det ikke finnes noe som varsler raskere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Tar opp igjen denne tråden her for har eit reveprosjekt på gang men eg trur ikkje det kjem til og bli så mykje meir utav det dersom eg må sitta oppe natt etter natt.

Har sett på desse https://villmarksutstyr.no/produkt/jakt/atejakt/atevarsler/caliberhunting-hunting-alarm-1-sensor

 

https://www.skittjakt.no/caliber-hunting/174395/caliber-hunting-hunting-alarm-2-sensorer-storselgeren-til-tusenvis-av-jegere?gclid=EAIaIQobChMIpLeh8-Hv9gIV44ODBx332AoWEAQYASABEgKBffD_BwE

 

https://www.norma.as/innovadvance/105652/caliberhunting-hunting-alarm-1-sensor-rev-villsvin-åtevarsler-med-1-sensor

 

Er eigentlig det same for meg kva varslar eg kjøper berre eg får ein som virkar, må jo ha litt fokus på pris og då men.

 

ca 70 meter til åtet og varsleren må gå gjennom ein vegg av tre. Åtet ligg ute på ein open bakke så det er ingen ting og feste den på får heller festa den på ein palle eller liknande.

 

Så alltså de som brukar varslar kva type har de god erfaring med?

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (5 minutter siden):

Åtet ligg ute på ein open bakke så det er ingen ting og feste den på får heller festa den på ein palle eller liknande.


Bank et armeringsjern ned i bakken og fest sensor til dette.. jeg bruker også et armeringsjern for å feste fast åtet (streng festet i åte og i armeringsjern)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Prøvde denne varsleren i forige innlegg i går kveld. Nokon som har erfaring med den kva høgd den bør henga i kva som fungerar/ikkje fungerar? Eg har to sensorar men har ikkje gjort meg anna erfaring enn at eg må beskytta den betre mot regn og litt vrien med og bli aktivert. Mulig eg hadde den for lavt. Er ikkje heilt flatt der men ingen trær og buskar utanom eit pæretre, men pæretreet tenkte eg og ha den eine sensoren i.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...