M67 Posted September 2, 2018 Posted September 2, 2018 Tenkte muligens å skaffe meg en åtevarsler. Er det noen som har erfaringer med slike, og noe å anbefale, eller fraråde? K
vux Posted September 2, 2018 Posted September 2, 2018 Bruker viltkamera med sms/mms. Tar noen sekunder mer enn med åtevarsleren jeg brukte før uten at det ser ut til å være kritisk.
Winter Posted September 2, 2018 Posted September 2, 2018 Har kun erfaring med "Biltemavarslere" rundt reveåtet på 70m. De funker bra nok orginalt,også på lenger avstand, men mine er moddet i form av at internantenna er lagt på utsiden på mottager og sender. Søkefeltet på senderene er klippet opp og utvidet til ca120°. Dekker et bra areal. Må være noenlunde fri sikt men går godt gjennom noen husvegger og inn på soverommet. Funker rikelig bra nok til mitt bruk og på mye lengre hold enn jeg har åtet. Skifter batterier en gang i sesongen rundt juletider. Bruker en varsler på selve åtet og de tre andre på de vanligste veiene reven bruker på vei inn. Da har man noe ekstra tid -og spenning..
vux Posted September 2, 2018 Posted September 2, 2018 Bruk en med usynlig black IR.Tar litt tid før Mikkel blir vant til min Brecom 2600.
Norrøna Posted September 3, 2018 Posted September 3, 2018 Bruker denne; https://www.dakotaalert.com/store/murs-alert-products/mat-murs-alert-transmitter/. Helt suveren, hatt den i 10år+. Står ute hele vinteren på ett sett AA alkaliske batteri.
skaubjønnen Posted January 22, 2019 Posted January 22, 2019 På 2.9.2018 den 22.26, vux skrev: Bruker viltkamera med sms/mms. Tar noen sekunder mer enn med åtevarsleren jeg brukte før uten at det ser ut til å være kritisk. Kva kamera bruker du?
Jibrag Posted January 22, 2019 Posted January 22, 2019 Vi har ganske mange åter ute med Scoutguard MMS-kameraer (550 og 880), for vår del betyr en evt forsinkelse lite da vi bruker åtene til å slippe hund på. Rev skal jo skytes for hund, det er i praksis ingen alternativer. En rev skutt uten los er en tapt jaktopplevelse. Jeg slapp en på 100m forrige uke fordi vi ikke hadde fått uttak enda. Er som å skyte sittende ryper, det...
vux Posted January 23, 2019 Posted January 23, 2019 (edited) 13 timer siden, skaubjønnen skrev: Kva kamera bruker du? Brecom 2600. Har en diger som er innom avogtil nå Edited January 23, 2019 by vux
skaubjønnen Posted January 23, 2019 Posted January 23, 2019 6 timer siden, vux skrev: Reagerer ikkje reven på kamera?
vux Posted January 23, 2019 Posted January 23, 2019 22 minutter siden, skaubjønnen skrev: I fjor hadde jeg kamera plassert lavere. Da reagerte reven vær gang blitzen gikk av fram til den etterhvert ble vant til den. I år har jeg plassert kamera en del høyere. Virker ikke som de blir plaget på samme måte som tidligere. Er bare andre reven for sesongen så kan jo være tilfeldigheter.
Nomina sunt odiosa Posted July 7, 2021 Posted July 7, 2021 Låner en gammel tråd om åtevarsler. Har noen laget en patent med kabel mellom sender og mottaker? Jeg har hatt forskjellige varslere de siste årene, men har pga avstand til åten og flere husvegger mellom ikke lyktes med å finne en som har tilstrekkelig rekkevidde. Avstanden fra sender til mottaker blir fort 70-80meter, og soverommet er i motsatt ende av huset, så det blir fort tre-fire vegger mellom. Jeg har prøvd Chamberlain som skal ha svært god rekkevidde, samt at jeg har modifisert varsler av samme type som Biltema, men ingen av de er stabile med de hindrene som er mellom. Jeg bor avsides til for så vidt, men er omringet av jorder, så mikkel er aldri på åtet lenge om gangen. Jeg har derfor funnet ut av SMS-viltkamera har for lang responstid. Har noen funnet en løsning på kabel, eller noe annet som sender sterkere signaler? Er Dakota Murse alert eneste mulighet?
vux Posted July 7, 2021 Posted July 7, 2021 Syns ikke det gjør noe med lang responstid. Pleier sette min på minst ett minutt delay. Syns bare det er en fordel siden reven etter ett minutt eller to er mer rolig og i full gang med å knaske pellets. Akkurat i det den kommer inn på åta er den ofte mer var og lett å skremme avgårde. Oppdager jeg den på tur inn venter jeg som regel da også til den begynner å spise..
Nomina sunt odiosa Posted July 9, 2021 Posted July 9, 2021 On 7/7/2021 at 11:26 PM, vux said: Syns ikke det gjør noe med lang responstid. Pleier sette min på minst ett minutt delay. Syns bare det er en fordel siden reven etter ett minutt eller to er mer rolig og i full gang med å knaske pellets. Akkurat i det den kommer inn på åta er den ofte mer var og lett å skremme avgårde. Oppdager jeg den på tur inn venter jeg som regel da også til den begynner å spise.. Er delvis enig i det. Denne åten ligge såpass åpent og noen hundre meter unna skogkanten, og reven avlegger overraskende korte besøk her. Men ja, viltkamera er et alternativ - hvis det ikke finnes noe som varsler raskere. 1
Stihl Crazy Posted March 31, 2022 Posted March 31, 2022 Tar opp igjen denne tråden her for har eit reveprosjekt på gang men eg trur ikkje det kjem til og bli så mykje meir utav det dersom eg må sitta oppe natt etter natt. Har sett på desse https://villmarksutstyr.no/produkt/jakt/atejakt/atevarsler/caliberhunting-hunting-alarm-1-sensor https://www.skittjakt.no/caliber-hunting/174395/caliber-hunting-hunting-alarm-2-sensorer-storselgeren-til-tusenvis-av-jegere?gclid=EAIaIQobChMIpLeh8-Hv9gIV44ODBx332AoWEAQYASABEgKBffD_BwE https://www.norma.as/innovadvance/105652/caliberhunting-hunting-alarm-1-sensor-rev-villsvin-åtevarsler-med-1-sensor Er eigentlig det same for meg kva varslar eg kjøper berre eg får ein som virkar, må jo ha litt fokus på pris og då men. ca 70 meter til åtet og varsleren må gå gjennom ein vegg av tre. Åtet ligg ute på ein open bakke så det er ingen ting og feste den på får heller festa den på ein palle eller liknande. Så alltså de som brukar varslar kva type har de god erfaring med?
Sunnmøring Posted March 31, 2022 Posted March 31, 2022 Stihl Crazy skrev (5 minutter siden): Åtet ligg ute på ein open bakke så det er ingen ting og feste den på får heller festa den på ein palle eller liknande. Bank et armeringsjern ned i bakken og fest sensor til dette.. jeg bruker også et armeringsjern for å feste fast åtet (streng festet i åte og i armeringsjern)
Stihl Crazy Posted March 31, 2022 Posted March 31, 2022 Kanskje ikkje så dumt det med armeringsjern for hadde eit par høns som han grov opp og for med, har makrell til åte no samt strødd noko hundepellets. Makrell er ikkje så lett og festa til armeringsjern men kan kanskje legga ein europalle over.
Gillen Posted March 31, 2022 Posted March 31, 2022 Hva med å dekke over med et par kvadrat grovmaska hønsenetting og plugge det fast i bakken ? 1
Sunnmøring Posted March 31, 2022 Posted March 31, 2022 (edited) Gillen skrev (7 minutter siden): hønsenetting @Stihl Crazy jeg pakker hønsenetting rundt eller slik @Gillen beskriver.. fin eller grov masker alt etter innhold.. Edited March 31, 2022 by Sunnmøring 1
Stihl Crazy Posted April 1, 2022 Posted April 1, 2022 Kjøpte denne https://villmarksutstyr.no/produkt/jakt/atejakt/atevarsler/caliberhunting-hunting-alarm-1-sensor
Stihl Crazy Posted November 6, 2022 Posted November 6, 2022 (edited) Prøvde denne varsleren i forige innlegg i går kveld. Nokon som har erfaring med den kva høgd den bør henga i kva som fungerar/ikkje fungerar? Eg har to sensorar men har ikkje gjort meg anna erfaring enn at eg må beskytta den betre mot regn og litt vrien med og bli aktivert. Mulig eg hadde den for lavt. Er ikkje heilt flatt der men ingen trær og buskar utanom eit pæretre, men pæretreet tenkte eg og ha den eine sensoren i. Edited November 6, 2022 by Stihl Crazy
SchweizerStøver Posted November 8, 2022 Posted November 8, 2022 meter over bakken. har funka for meg. bruker modda biltema varsler
Stihl Crazy Posted November 8, 2022 Posted November 8, 2022 Ja ser at Biltema har ein varslar, men tenkte og prøva min eigen fyrst og sjå korleis den fungerar, viss ikkje er du fornøgd med Biltema varslaren og var det mykje modifikasjon og gjera?
Recommended Posts