Jump to content

Politiet skal kontakte 2000 våpeneiere i Troms?


stefan

Recommended Posts

På 19.11.2018 den 22.00, Jegermeistern skrev:

Det er visst ikke bare i Troms at etaten har akutte fritidsproblemer:

https://www.nrk.no/ostfold/byggmester-anmeldt-for-rasistisk-slagord-1.14300467

 

Det har blitt "en del" reaksjon på denne saken, ikke bare her inne. Og en del flere enn noen av oss, som lurer på bemanning og prioriteringer.

 

https://www.nrk.no/norge/politiet-far-kjeft-etter-_negeraerbe_-anmeldelse_-_-trakasserer-norske-arbeidsfolk-1.14312436

 

Man skal hvertfall ha stor sans for "utvidende tolkninger", for å se dette som "hatefulle ytringer".

 

Som jeg nevnte i forrige innlegg om saken - kos dere med litt god musikk av Carl Nielsen: "NEGERDANS":

 

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Så den saken der. Bestemte meg for å titte litt siden NRK ikke gidder å drive journalistikk.

 

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/lovbrudde/aar

 

I Øst Politidistrikt, hvor de hadde ressurser til å drive sak mot en byggmester med bumper sticker som noen tok seg nær av, fant følgende sted i 2017:

 

3901 vold- og mishandlingssaker. Av disse ble 48% henlagt.

 

645 seksuallovbrudd. Av disse ble også 48% henlagt.

 

11476 eiendomstyverier. Av disse ble hele 79% henlagt!

 

Selvsagt hadde politiet derimot ressurser til å etterforske trafikkoverseelser, hvor hele 81% av sakene ble oppklart. Slike saker gir jo penger på bok, og jammen gjør ikke de fleste bilførere voldelig motstand heller. Mye greiere da!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Trodde dere virkelig at politi og rettsvesen hadde som oppgave å håndtere all kriminalitet likt?

Det jeg eventuelt tror har ikke så mye med saken å gjøre.

 

Det jeg mener bør finne sted er en prioritering som stemmer med rettsoppfattelsen til det gjengse oppegående menneske i landet. Selvsagt tror jeg ikke dette skjer i dag, det ser vi beviselig at det ikke finner sted.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tromsøpolitiet har satt opp hjemmebesøk som et satsingsområde og planlegger å legge frem en storartet måloppnåelse og vise hvor mye tryggere Tromsø er blitt fordi det blir beslaglagt både ulovlig ammunisjon og lovstridig oppbevarte våpen. Tyveri og voldssaker er vanskeligere å "måloppnå" siden de trenger mer jobb å oppklare. Da er det enklere å labbe inn i huset til lovlydige våpeneiere og lete med lys og lykter for å finne den aller minste feil. 

Link to comment
Share on other sites

On 11/23/2018 at 3:34 PM, psg-1 said:

Jeg synes nå uvarslet hjemmebesøk til alle våpeneiere burde gjennomføres årlig, jeg da.........

 

P.S.   Ironi.....

 

Jeg har snart ventet i 20 år på at ATF skal komme og sjekke loggboka mi opp mot beholdningen jeg, men de kommer aldri.

 

Jeg hadde virkelig sett fram til å beskue et par stramme karer i ulastelige, mørke dresser skvise seg mellom et par møkkete terrengbiler før de begynner å håndtere et lass med våpen som er satt inn i et generøst oljelag.

 

(Og selvsagt virker ikke AC’en i garasjen den dagen)

 

😁😁😁

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Skal jeg være helt ærlig så eier jeg teknisk sett ikke et eneste våpen. At jeg kontrollerer et fond som har en del skytevåpen og våpendeler listet som passiva er en annen sak. 😛

 

ATF bryr seg uansett bare om de våpnene som er overført til FFL’en på min adresse og det som er registrert under NFA. 

Link to comment
Share on other sites

 

6 timer siden, Thor skrev:

Skal jeg være helt ærlig så eier jeg teknisk sett ikke et eneste våpen. At jeg kontrollerer et fond som har en del skytevåpen og våpendeler listet som passiva er en annen sak. 😛

 

ATF bryr seg uansett bare om de våpnene som er overført til FFL’en på min adresse og det som er registrert under NFA. 

Hva er det i så fall de ikke har kontrollert?

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger i din manglende leseforståelse.

 

Hvis det må inn med teskje så har jeg et stort antall skytevåpen på min adresse som er eid av et trust fund vi har opprettet av juridiske årsaker. Et stort antall av disse er overført fra en våpenhandlerbevilling til vår egen bevilling og har aldri blitt overført videre. NFA våpen og deler inkluderer bl.a. helautomatisk, lyddempere, korte rifler og hagler. Det er disse to kategoriene man gir adgang til å la ATF kontrollere når man begynner det gamet. 

 

Vedrørende din definisjon av «småtteri» fant jeg det en smule komisk, med tanke på at jeg ligger blant de 1-2% av våpeneiere med størst arsenal i USA ihh. til en rapport som kom ut i fjor fra en eller annen liberal think tank. Google «Gun Superowners»

 

Men for deg er det sikkert «småtteri» 🤣🤣🤣

Link to comment
Share on other sites

@DoctoRoy: Våpenoppbevaring, -innehav, -kontroll etc. i USA er vel noe vi i beste fall kan bruke som sammenligningsgrunnlag, når temaet er kontrolliver her heime. @Thor har vel, ved forskjellige anledninger, lagt ut bilder av noen av våpna, så det skulle ikke være særlig grunn til å tvile på at han har vel så mange som de fleste våpenforretninger her i landet.

 

Ideen om å spraye de ytterste våpna i våpenskapene med riktig mye klissete lagerolje er notert bak øret, i tilfelle Onkel Blå skulle finne på å komme på besøk!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det som som for noen er store saker er for andre småtterier. Eksempelvis vil tusen kroner for et barn være mye penger mens det for en lottomillionær er småtterier. Definisjonen avhenger av sammenhengen ser du. På samme måte som at om noen sier de bor "ned i veien" så definerer ikke det hvor langt det er dit. Spørsmålet om definering av småtterier befinner seg i kategorien "hvor stor er en fisk" eller "hvor langt er et tau" og da trenger vi hjelp av de ti vise.

Ellers så registrerer jeg klare tendenser til forsøk på primitive hersketeknikker.

Link to comment
Share on other sites

Sukk. Man ber om et tall som respons på et lamt forsøk på å gjøre seg morsom på min bekostning og får fire innlegg med svada i stedet. 

 

Beklager hvis jeg såret følelsene dine med «primitive hersketeknikker» , men det er visstnok på moten å føle seg såret i disse dager 🤣

 

Det opprinnelige innlegget mitt var ment som en vits og lage en lang OT diskusjon ut av det var egentlig ikke nødvendig. Du kan heller prøve å kødde med vitsene til en stand-up komiker på en scene hvis du har sansen for sånne greier. Da skal du jaggu få kjørt deg 😉

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Jegermeistern skrev:

Ideen om å spraye de ytterste våpna i våpenskapene med riktig mye klissete lagerolje er notert bak øret, i tilfelle Onkel Blå skulle finne på å komme på besøk!

Det skal nok ikke så mye til for å forskrekke dem hvis ikke de er vante med inspeksjoner. Når huset mitt brant måtte jeg ha med meg politi bort på branntomta for å hente våpnene ut av skapet. Opp går døra, og lensmannen ser inn på fire våpen, to små hauger (en av esker med billig 308-ammo og en av esker med billig hagleammo), noen innforjævlig nedsota 45-70-plugger og noen esker med 22 lang og 17 mag, og sier "dæven, her har du nok til å...". Jeg var nå mest opptatt av å holde våpnene unna ham så kan ikke skulle skyte seg i foten eller noe, men spurte nå fint "nok til hva da?" på pur faen.

"Ja nei, det var ikke noe..."😆

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 11.11.2018 den 16.48, nhd skrev:

Selvsagt skal de det. Poenget mitt var at som ellers i samfunnet er medlemstall svært viktig når en skal påvirke politiske vedtak. Hvorfor tror du at så mange fagforbund har slått seg sammen og dannet LO, YS og Akademikerne?

Hva med å lage en paraplyorganisasjon for alle kategorier? Å la de kjempe for felles og generelle interesser på tvers av alle grener? F.eks Norges våpeneieres organsasjon? Å legge dette igjen under f.eks NIF? 

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Jegerlærling skrev:

Hva med å lage en paraplyorganisasjon for alle kategorier? Å la de kjempe for felles og generelle interesser på tvers av alle grener? F.eks Norges våpeneieres organsasjon?

 

Du traff nesten blink med navnet.

 

Noen av oss var med i en slik organisasjon for en del år siden. Organisasjonen eksisterer visstnok fortsatt. Dessverre trodde noen av tillitsfolka i den organisasjonen at de befant seg i et stort land lenger i vest.

Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

Du traff nesten blink med navnet.

 

Noen av oss var med i en slik organisasjon for en del år siden. Organisasjonen eksisterer visstnok fortsatt. Dessverre trodde noen av tillitsfolka i den organisasjonen at de befant seg i et stort land lenger i vest.

Ok. Da blir det vanskelig. Men som fersking med første våpensøknad som leveres på mandag (å flere ukers ventetid på links riflelevering) så er intrykket at det er mange som drar i hver sin retning?

Link to comment
Share on other sites

En rimelig korrekt observasjon. Våpeneiere er, som mange andre grupperinger, befolket av individer med et sterkt sprikende syn på forvaltning av interesseområdet, i dette tilfelle på hvor liberal både våpen og jaktlovgivning bør være (kommer også godt frem selv her på kammeret, hvor man må anta at de mer entusiastiske frekventerer). Organisasjoner som skal favne såpass mange at de oppnår et noenlunde medlemsmasse må være temmelig rund i kantene ( les tannløse) om de ikke skal støte fra seg for mange potensielle medlemmer.

Edited by vavlo
Rettet dårlig formulering. Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Tja, ettersom noe såpass prinsipielt viktig som grunnlaget for hjemmekontroll havner i forskrift er det grunn til å være litt skeptisk når det gjelder "gode villkår"..

Poenget her var ikke å diskutere hvor gode eller dårlige vilkår vi oppnår. Svaret på det er nok svært subjektivt.

Poenget var hvordan vi organiserer oss. Her mener jeg at det samarbeidet som en hadde i arbeidet med Våpenloven er det beste vi kan få til. Hvis du har forslag til bedre organisering, bør du komme med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...