Jump to content

Ta med 6.5-en på rypejakta?


strebern

Recommended Posts

Skal på rypejakt i Dovre-Sunndalsfjella nasjonalpark fem dager i slutten av september. Jeg setter opp telt 6km inn og går rund der. Enten oppover i ura eller nedover i lia. Litt etter hva naturen har å bjuda på. 

 

Bør jeg ta med 6.5-en (t3 i KKC stokk med burris 5-25x50 xtr II og langholdsambisjoner)  i vorn-en eller lar jeg rifla ligge for å kjøre old school bare hagle og rypesekk. Egentlig har jeg alle forutsetninger for å finne ut av dette selv, men jeg ligger mye våken om natta og tenker på dette. Hva om jeg står der og ser en fjellrypeflokk jeg ikke får komme inn på og ikke har med rifla? Angest...

 

Hva ville dere gjort?

 

Går aleine.  

Link to comment
Share on other sites

Det som er helt sikkert, er at lar du rifla bli igjen hjemme så kommer du til å se enormt mange ryper på riflehold! Og tar du rifla med så vil alle sjansene utelukkende være med hagla. 

 

Basert på langvarig egenhendig forskning :mrgreen:

 

(ta med rifla hvis du gidder, dukker alltids opp noen sjanser skal du se :winke1: )

Edited by neon77
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Super XX skrev:

Jeg har eksakt samme forskningsresultat som neon77. Det kan ikke være tilfeldig.

 

Dette er et helt klart faktum ja, samme som med ammunisjon. Ta med mye, og skyter maks et par skudd. Ta med en neve patroner og gå tom midt på dagen.

 

Over til spørsmålet, i september hadde jeg latt rifla bli hjemme. Gå lett, og mye lengre;)

Link to comment
Share on other sites

På 1.9.2018 den 16.53, strebern skrev:

Drilling blir for femi, beklager. 

Tja, hva skal man si til et slikt svar.

 

Om det befinner seg i kategorien «femi», er jeg nok det, som drillingfantast

 

Har gjort det på den tunge måten i mange år, tatt med meg rifle og hagle. Det er tyngre enn en drilling.

 

 

Var ute i kveld etter fjøstid for å kontrollskyte «femi»-jernet. Åpne sikter, stårnde over en gammel halmball som støtte. 65 m. God nok presisjon for min del, da jeg bare smekker på kikkerten om holdet blir lengre.

 

slb

 

 

B0B3818D-6AD6-41D5-AA20-C70BD78AD835.jpeg

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Luftmann skrev:

Om du skal skyte rypa med rifle, ville jeg fått meg en lett Browning T-bolt i 17hmr...

Etter at Tikka sin T1x kom på markedet må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kan se noen konkurrenter...hva gjelder de bittesmå..

Link to comment
Share on other sites

Ja, sannelig en flott rifle denne Tikka T1x! Det som er flott med T-bolten, er at den kun veier 2,1 kg, og med det korte løpet, passer den fint oppe i tursekken. Påmontert et Bushnell rimfire kikkertsikte med kulebanekompensator for 17hmr, vil jeg tro at den vil egne seg godt til rypa, såfremt det ikke blåser altfor mye...

Nå har jeg riktignok T-bolten i .22cal, og i kaliber 17hmr har jeg en Weihrauch HW60 med langt løp, Bushnell rimfire kikkertsikte 6-18x40 og A-tec lyddemper laget for 17hmr. Weihrauchen veier sine kilo, men den bæres ikke fra den en fjelltoppen til den andre; jeg har den med meg under duejakta for å prikke ned duer som sitter i "hviletrær" lenger unna mens jeg venter på at noen duer skal gå ned på lokkeduene for haglehold. Tok ei skjære på 184 meters hold med denne børsa i sommer, og det var jo et godt skudd. Det som også er fint med T-bolten, er at den er en rettrekker, slik at man kan ta raske oppfølgingsskudd...

Link to comment
Share on other sites

Børselars om jeg ikke husker feil. 

 

Har kikket på denne selv også, men har enda ikke sett noen som har skrevet noe om presisjonen på denne. 

Kan være så lett den bare vil, men holder den ikke minute-of-rype på minimum 150m er den uinteressant for min del...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...