strebern Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 Skal på rypejakt i Dovre-Sunndalsfjella nasjonalpark fem dager i slutten av september. Jeg setter opp telt 6km inn og går rund der. Enten oppover i ura eller nedover i lia. Litt etter hva naturen har å bjuda på. Bør jeg ta med 6.5-en (t3 i KKC stokk med burris 5-25x50 xtr II og langholdsambisjoner) i vorn-en eller lar jeg rifla ligge for å kjøre old school bare hagle og rypesekk. Egentlig har jeg alle forutsetninger for å finne ut av dette selv, men jeg ligger mye våken om natta og tenker på dette. Hva om jeg står der og ser en fjellrypeflokk jeg ikke får komme inn på og ikke har med rifla? Angest... Hva ville dere gjort? Går aleine.
neon77 Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 (edited) Det som er helt sikkert, er at lar du rifla bli igjen hjemme så kommer du til å se enormt mange ryper på riflehold! Og tar du rifla med så vil alle sjansene utelukkende være med hagla. Basert på langvarig egenhendig forskning (ta med rifla hvis du gidder, dukker alltids opp noen sjanser skal du se ) Edited September 1, 2018 by neon77
Super XX Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 Jeg har eksakt samme forskningsresultat som neon77. Det kan ikke være tilfeldig.
strebern Posted September 1, 2018 Author Posted September 1, 2018 Shit. Får nerver av å bare tenke på det. Rifla må nok med.
howa 22-250 Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 Er nok bare en løsning her.....drilling. 1
slb Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 Enig med siste taler. Drilling har økt mine sjanser betraktelig. slb 1
strebern Posted September 1, 2018 Author Posted September 1, 2018 Drilling blir for femi, beklager. 1 1 2
howa 22-250 Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 Jaggu bra jeg er trygg på egen seksualitet......mener fremdeles drilling er svaret, femi eller ikke.. 1
HotShot Posted September 1, 2018 Posted September 1, 2018 4 timer siden, Super XX skrev: Jeg har eksakt samme forskningsresultat som neon77. Det kan ikke være tilfeldig. Dette er et helt klart faktum ja, samme som med ammunisjon. Ta med mye, og skyter maks et par skudd. Ta med en neve patroner og gå tom midt på dagen. Over til spørsmålet, i september hadde jeg latt rifla bli hjemme. Gå lett, og mye lengre;)
slb Posted September 2, 2018 Posted September 2, 2018 På 1.9.2018 den 16.53, strebern skrev: Drilling blir for femi, beklager. Tja, hva skal man si til et slikt svar. Om det befinner seg i kategorien «femi», er jeg nok det, som drillingfantast Har gjort det på den tunge måten i mange år, tatt med meg rifle og hagle. Det er tyngre enn en drilling. Var ute i kveld etter fjøstid for å kontrollskyte «femi»-jernet. Åpne sikter, stårnde over en gammel halmball som støtte. 65 m. God nok presisjon for min del, da jeg bare smekker på kikkerten om holdet blir lengre. slb
Rome77 Posted September 4, 2018 Posted September 4, 2018 På 2.9.2018 den 20.39, slb skrev: «femi»-jernet. Og hva når femijernet mitt er i 9,3? Dette er vel ikke kjent som "optimal rypemedisin"... Skjønt med en saktegående og rolig helmantel så burde det vel være greit nok. 1
FreeSkier Posted September 4, 2018 Posted September 4, 2018 6 timer siden, Rome77 skrev: Og hva når femijernet mitt er i 9,3? Dette er vel ikke kjent som "optimal rypemedisin"... Skjønt med en saktegående og rolig helmantel så burde det vel være greit nok. Kompis skjøt rype på 150m med 9,3. Kulediameter-hull inn og ut
Luftmann Posted September 5, 2018 Posted September 5, 2018 Om du skal skyte rypa med rifle, ville jeg fått meg en lett Browning T-bolt i 17hmr...
Guest Posted September 5, 2018 Posted September 5, 2018 4 timer siden, Luftmann skrev: Om du skal skyte rypa med rifle, ville jeg fått meg en lett Browning T-bolt i 17hmr... Etter at Tikka sin T1x kom på markedet må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kan se noen konkurrenter...hva gjelder de bittesmå..
Luftmann Posted September 6, 2018 Posted September 6, 2018 Ja, sannelig en flott rifle denne Tikka T1x! Det som er flott med T-bolten, er at den kun veier 2,1 kg, og med det korte løpet, passer den fint oppe i tursekken. Påmontert et Bushnell rimfire kikkertsikte med kulebanekompensator for 17hmr, vil jeg tro at den vil egne seg godt til rypa, såfremt det ikke blåser altfor mye... Nå har jeg riktignok T-bolten i .22cal, og i kaliber 17hmr har jeg en Weihrauch HW60 med langt løp, Bushnell rimfire kikkertsikte 6-18x40 og A-tec lyddemper laget for 17hmr. Weihrauchen veier sine kilo, men den bæres ikke fra den en fjelltoppen til den andre; jeg har den med meg under duejakta for å prikke ned duer som sitter i "hviletrær" lenger unna mens jeg venter på at noen duer skal gå ned på lokkeduene for haglehold. Tok ei skjære på 184 meters hold med denne børsa i sommer, og det var jo et godt skudd. Det som også er fint med T-bolten, er at den er en rettrekker, slik at man kan ta raske oppfølgingsskudd...
msteiro Posted September 6, 2018 Posted September 6, 2018 Chiappa Little Badger, kan foldes helt ned i sekken, veier ingenting. Vil si den er som skapt til formålet. Hadde kjøpt den hadde det ikke vært for at alltid har med hund på fuglejakt.
tailgunner Posted September 6, 2018 Posted September 6, 2018 21 minutter siden, msteiro skrev: Chiappa Little Badger, kan foldes helt ned i sekken, veier ingenting. Vil si den er som skapt til formålet. Hadde kjøpt den hadde det ikke vært for at alltid har med hund på fuglejakt. Hvor kan du kjøpe den?
neon77 Posted September 6, 2018 Posted September 6, 2018 Børselars om jeg ikke husker feil. Har kikket på denne selv også, men har enda ikke sett noen som har skrevet noe om presisjonen på denne. Kan være så lett den bare vil, men holder den ikke minute-of-rype på minimum 150m er den uinteressant for min del...
tailgunner Posted September 6, 2018 Posted September 6, 2018 ja jeg leser i en annen tråd du har skrevet i at den er for kort for å være lovlig. Enig med du. 150m er et minimum så jeg ble en smule interessert i 22wmr. Kunne vært fint med en liten rifle for å plukke hare når hundfanten ikke ser på
psAico Posted September 6, 2018 Posted September 6, 2018 Begrenset tid gir begrenset datagrunnlag, men en kjapp googling tok meg til denne testen: http://americanshootingjournal.com/gun-review-chiappas-little-badger/#vpa9klwy Om vi kan stole på den, så er rifla både for kort og for dårlig.
msteiro Posted September 6, 2018 Posted September 6, 2018 Børselars monterer et ekstra stykke på kolbekappen for å få den innen lovlig lengde. Angående presisjon må noen med erfaring på banen.
Recommended Posts