Jump to content

Ny rifle til å skyte kråke med.


bardp

Recommended Posts

2 hours ago, M67 said:

Jeg har aldri hatt, sett eller brukt, en demper for fullkaliber sentertent rifle, som demper nok til at en kan skyte uten hørselvern. Men de er klart at det må finnes bedre og dårligere dempere.

 

K

Jakter du med hørselvern? Jeg vet en demper ikke demper nokk til at man er garantert å slippe hørselskade men jeg lar hørselvernene være hjemme når jeg drar til fjells. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da kom omsider kjøpetillatelsen fra politiet nesten 5 ukers behandlingstid. Men nå sitter jeg omsider med kjøpetillatelse på rifle i 223 og ekstra løp i 17 rem. Samt kjøpetillatelse på rifle i 17HMR. 

Tenkte først å kjøpe rifle i 17HMR og teste ut dette før jeg bestemmer meg for hvorvidt jeg kjøper løp i 17 rem til 223 rifla.

Har tenkt på en Tikka T1 men er åpen for andre forslag. Det som er viktigst er presisjon, mulighet for løpsbytte trenger jeg strengt tatt ikke.

Har en A-tec Wave demper som jeg nokk kan bruke på den men om det finnes bedre dempere er jeg interessert i å høre om de. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er riflene kommet i hus. En Tikka T1X i 17HRM og en Tikka T3x i 223.

Om jeg kommer til å anskaffe meg noe løp i 17 rem til T3x får jeg nå se fungerer 17 HRM tilfredsstillende til mitt bruk blir det nokk ikke kjøpt inn. 

Den eneste jeg så langt hat testet et T1x. Her var det jo bare å flytte over lyddemper og sikte fra Sauer 200 i 22lr som jeg tidligere her brukt. Genialt med den 11mm skinna på T1x akkurat samme som på Saueren så her var det bare å flytte siktet rett over. Lastet ned nye data til siktet og var så klar til skyting.

I dag har jeg skutt inn på 100m og testet noen serier. Fantastisk bra presisjon 5 skudd samler innenfor 15-17mm på 100m. Lydnivået på denne med A-tec Wave demper er helt innafor.

Men T1x er en drittbørse og skyte med. Kolben er helt usannsynlig kort, pistolgrepet minner meg mest om en original M96 svenskmauser og avtrekket er helt på tryne.

Nå får en vist kjøpt både forlenger til kolben og annet pistolgrep så det lar seg vel fikse. Men verre blir det nokk med avtrekket får forsøke og justere det lit men det vil nokk aldri bli bra.

Så nå er det bare å vente på kråka.

20201223_123159.jpg

Link to comment
Share on other sites

Standard spacere passer nok også.

Men hadde nok spandert på en tyngre og justerbar stokk, Bifrost, KKC, KRG, Boyds elns. med en slik kikkert oppå.

Tikka standard direkte avtrekket er jo bra, men det finnes jo ørten muligheter for opphoring der, alt etter hva man vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Litt sent innspill men:

Anschutz 54 enkeltskudds matchrifle, feks 1807, med ny LW-pipe fra Ragnar Hansen i 17HMR hadde vært moro å prøve. Eller 17mach2 i ei gammel skiskytterrifle med magasin. Ingen kan klage på avtrekket her i hvertfall.

 

Ellers er bestefar 222rem med 1-14", feks Sako Vixen, en kjent combo på skadedyr og eksplosiv med 40gr kuler.

Den her i 222 er også fullgod til formålet som eksempel:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=190178543

 

Link to comment
Share on other sites

.. Og så mange kråker som lykkelig flyr videre, mens man grubler... 

Forstår ærlig talt ikke at noen gidder. Kaster meg inn i det. Prøver, og feiler. Er jeg ikke fornøyd, selger jeg. Er jeg fornøyd, selger jeg kanskje også om noe annet frister. Jegerlivet er for kort til ikke om mulig ha prøvd alt ;)

...og ja, det har blitt noen..
@jjrckd¬¬ pleier å si at jeg møter opp med ei ny børse på hver jakt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...