Jump to content

Ny rifle til å skyte kråke med.


bardp

Recommended Posts

Min "nye" morsomme kråkebørse er 202 med 42cm "sub pipe" i 308w. Blir samme potetkaster som 22lr men brutalt mye bedre i vind. For en som hoppet over hele 22lr fasen er det uvant å beregne kulebane ut over 100m pinlig nøye. Kjenner at jeg må bruke mye mer tid på det framover.

Lader nå 185gr Mega og Tinstar krutt. Relativt enkel å få god presisjon. Planlegger nå en enkel og god optikk for sub bruk(ferdig innskutt).

Link to comment
Share on other sites

På 21.9.2018 den 13.05, jmosbakk skrev:

*klippe*
Hvorfor begrense seg selv med 17HMR?

 

Det er noen situasjoner hvor 17hmr skinner. Jeg var i en av de lokale lakseelvene forleden og desimerte bestanden av skarv. Quad 17hmr. Minimal støy med 17hmr med demper, og det lille riskornet av en kule går i oppløsning ved treff av nært sagt alt. 
 

til info: fuglene setter seg på et skjær til venstre i bildet. Ikke mot jernbanebroa altså. 
 

0B454388-E0CD-48E6-B10D-8F3FE14825D3.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Etter snart to år med 22 LR som kråkerifle tror jeg jeg vil prøve noe annet. Er blitt lei av at førsteskuddet aldri er presist. For å være sikker på å treffe en kråke på 100m må jeg jo skyte et par skudd i en dunk med gummigranulat før jeg skyter på kråka. Det hele blir etter vært for dumt. Men hva velger en så?

Vil jo helst ha noe som ikke bråker så mye.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva du tenker om semi-custom, men en litt lengre kasse (Rem 700 SA f.eks) kombinert med AICS underbeslag og 1:7-pipe så kan du bruke ganske lange kuler.
Det blir ikke i nærheten så smekkert som en Legacy, men tipper morofaktoren er ganske høy.

Jeg har null erfaring med kaliberet så der må noen andre synse.

Selv så bruker jeg 223rem med stor demper til samme formål. Skyter 10m fra soveromsvinduet til guttungen uten at han våkner.

Edit: Ser det finnes en Remington 700 i 300AAC/BLK https://www.jaktogfriluft.no/remington-model-700-sps-tactical-aac-sd-165-300-blk-4
Synes dog prisen er for høy i forhold til en Legacy, men et alternativ er det.

Edited by jmosbakk
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke overbevist om at andre subsoniske kalibere er særlig mye mer presise enn 22LR. De grove er dessuten notoriske rikosjettmaskiner. 

Dette bygger jeg på mange år som trener/instruktør for ørten DFS-unger med 22LR, og egen skyting selvsagt, men jeg ser nok på odt over 50 000 skudd i året, i tillegg til 5-10k jeg skyter selv. Både DFS og BR50, og diverse "langholds-leking". 22LR er bra presist. Og mange løp skyter 1. skudd mye bedre enn andre - så nytt 22-løp kanskje?

 

Den andre delen av erfaringen er er en hel del eksperimentering med 308 subsonisk, i flere piper, med mange kuler, og diverse riflestigninger. 

Du får 308 Sub like presist som 22LR, men ikke stort mer, og du har samme, eller verre 1. skuddseffekt - og du sender ei 200gr kule, som faen ikke stopper for noe...

 

Lavprofil kråkejakt - så tror jeg, og jeg trodde aldri jeg skulle si dette - 17 rimfire av noe slag. Alternativt 17 Fireball (17 Remington Fireball) eller 17 Ren, eller eller opp til ca 223 - eller all out 22-250 - man da er det "high profile".  

Bardp er såvidt jeg forstår nokså/meget kompetent innen både skyting og lading, og vil håndtere, stelle, fore, en 17 sentertent helt utmerket. Og med ei 25gr 17-kule i 1200m/s som er like presis som hva som helst, så tror jeg de kråkene sliter på mer enn 100m.

Det smeller jo, men med demper, ikke allverdens, og rekyl er det ikke. 

 

Skal jeg anbefale kasse, så slutter min egen Hansen 702 aldri å imponere meg. Og han har laget er forbedret versjon nå...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Just now, bardp said:

Spennende men da blir det vel nytt løp etter 500 skudd.

Hvem selger ferdige rifler i 17 Remington Fireball?

Med godt stell holder det nok en god del lenger. Uten at jeg vet. 

 

En mann i din stilling ringer bare Ragnar/ Roger Hansen og sier hvordan han vil ha det, så får han det ;) Jeg må forresten si at jeg liker at han bruker min rifle i galleriet sitt på nett https://www.hansen-rifles.no/galleries/  Den er akkurat så smud som den ser ut.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man så legger litt fornuft til saken er det vel greiest og kjøpe noe en kan få fiks ferdig og som det er skudd å få til i butikken.

Tro om en slik vil gjøre en bedre jobb en den 22 lr børsa jeg har nå? Tikka T1x MTR 51cm løp kal--17HMR.

Link to comment
Share on other sites

Mest sannsynlig. Jeg sett mange skyte godt med 17HMR på banen, på 100m. Men jeg har sett mange skyte dårlig også.

 

En god 22LR med topp ammunisjon, og en god skytter kan skyte "vital, umiddelbart effektiv" treff på ei kråke 100% av tilfellene, så lenge man ikke tar i betraktning vanskelige stillinger, hastverk og sånt. Men presisjonsmessig skal det gå akkurat.

22LR kula driver ca 2cm i vinden for 1m/s, og du må dømme vinden bedre enn 0.5m/s, eller helst bedre (lykke til)

 

17HMR kula driver omlag 75% av 22LR kula, så for praktiske formål er det svært liten forskjell her, 1m/s feil bedømming gir 1.5cm "bom" istf 2cm "bom". Men det synes som om 17HMR i mange rifler går vesentlig bedre enn 22LR kan gå - jeg har sett folk skyte 5 skudd på en klistrelapp - så da har du rom for å bedømme feil med en 1m/s.
Ulempen er at den ikke går sånn i alle rifler, og det er 2-3 typer ammo å teste på, ikke 23 som det (minst) er med 22LR.

Dette er fragmenterende høyhastighetsammo, så kråka blir "mer" død, og kanskje kan du treffe lenger ut, og fremdeles "ta" den. Kanskje. I sum tror jeg du vil ha flere "1 shot kills"...

 

17 Remington har 0.5cm vindavdrift for 1m/s, og du kan forvente 0.5cm grupper på 100m fra ei god rifle - og er du "solid" i kjøtt på kråka, så eksploderer den i filler... Plutselig tåler du 3-4 m/s feil vindbedømming - noe selv svigermor klarer fra stuevinduet... og du har litt å gå på ennå. Og kråker som "tåler" et treff kan du helt glemme.

Men det ryker en del mer penger da. Ei god customrifle hos Hansen setter deg tilbake 40-50k... + dier, hylser, das Ganze. En Cooper model 21 - Montana Varminter (ca drømmerifla mi i finkaliber) er heller ikke billig. Samtidig, så kan du jo selge en DS - avstanden er nesten irrelvant.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke vært for det upresise førsteskuddet i 22 lr hadde den egentlig vært bra nokk. I dag skyter jeg kråker på hold opp til 180m har faktisk blitt noen stykker i et bestemt tre på den avstanden. Men det krever at jeg skyter noen oppvarmingsskudd først og det er for tungvint. Vil det være mulig med 17HMR eller er kula falt ned før den når dit.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan opplever du effekten av 22LR på 180m? Jeg har også skutt noen kråker (og måker da det var lov) på 150-180m, og faktisk noen få helt ut mot 300m - men erfarer at der de bikker pliktskyldig over på 90-100m, så holder de på ei stund (minutter) før de kreperer helt, på de lange holdene. Måsene fortsatte bare å flyte i fred til de "sovna", evt de datt ned fra staken sin og svømte litt rundt - kråker kunne rette seg opp etter å ha falt ned, og bare sitte og se skadet ut i et minutt før de tippa over - om de ikke ble angrepet og drept av de andre kråkene...

Dette er med lyddemper, og godt skjult skytter.

 

223 så blir de jo til en fjær/dun-sky selv på 200-250m, typisk driver en kubikkmeter "ball" av dun avgårde med vinden, mens vraket av fuglen ligger stilt igjen. Og treffprosenten er svært nær 100%. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Nei klart effekter er ikke enorm på den avstanden men treffer en bra drar de ikke langt. Har skutt mange kråker på den avstanden og opp mot 300m med 6,5x55 og det er jo helt klart noe annet.  Men fra huset mitt vil jeg ikke bruke 6,5 så det må bli noe alla 22 men med bedre førsteskudd.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, bardp said:

Etter snart to år med 22 LR som kråkerifle tror jeg jeg vil prøve noe annet. Er blitt lei av at førsteskuddet aldri er presist. For å være sikker på å treffe en kråke på 100m må jeg jo skyte et par skudd i en dunk med gummigranulat før jeg skyter på kråka. Det hele blir etter vært for dumt. Men hva velger en så?

Vil jo helst ha noe som ikke bråker så mye.

 

Hvilken 22lr er det du har? Ikke tilfeldigvis en systemrifle? 

Link to comment
Share on other sites

Mi erfaring med 17 remington er at det er mykje pussing, pirkete å lade og masse gøy. 
Meget god presisjon, null rekyl og masse effekt. Kråka blir dobbelt så stor i eit øyeblikk og rekker aldri å ta så mykje som eit vingeslag, også ute på 2-250m. Enten er det 4.5mm høl inn null hull ut og sørpe inni, iblandt blir det innside ut...

Lyddemper tar ned smellen frå ganske så bra, smellen frå det du treffer derimot... Knappenål og ballong er vel ganske beskrivende.

Bygde opp mi på ei 222rem rifle fordi eg fant ingen nye. Det dukker imidlertid opp brukte på finn i ny og ne for ein grei pris.

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

avvikende treffpunkt på 1-skudd med 22lr er ellers rimelig velkejnt..

Ja det er jo det ser det 3-4 ganger i uka når jeg trener så det kom jo ikke som noen bombe. Til baneskyting spiller det jo ikke noen rolle men til jakt blir det svært irriterende. Så derfor ønsker jeg meg noe som også vil treffe på første skudd. 17HMR kan vel være et alternativ men er usikker på hvor langt den egentlig kan skyte med bra presisjon. Og så klart 17 rem men det vil jo koste 50k og svært lang leveringstid.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, bardp said:

Ja det er jo det ser det 3-4 ganger i uka når jeg trener så det kom jo ikke som noen bombe. Til baneskyting spiller det jo ikke noen rolle men til jakt blir det svært irriterende. Så derfor ønsker jeg meg noe som også vil treffe på første skudd. 17HMR kan vel være et alternativ men er usikker på hvor langt den egentlig kan skyte med bra presisjon. Og så klart 17 rem men det vil jo koste 50k og svært lang leveringstid.

Problemet er velkjent, men jeg ser det ikke. Så det er ikke universelt. Det henger på enten løp eller ammunisjon, eller begge deler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Just now, bardp said:

223 pipa blir vel 56 cm lang og 18mm tykk med 1:8 i rifling.

17 rem pipa blir vel omentrent det samme men det er ikke helt avklart enda.

Jeg ville vurdert noe annet enn en KKC-stokk. Den er liten, kort og lett. Fin til stående frihåndsskyting, men jeg mistenker at det ikke er det du skal drive med. Hva med noen av de større/ tyngre GRS-stokkene?

Slik S&L kassa er utformet, så er bedding, og bedding med de foreskrevne stål-"inserts" KRITISK. Dette slurves det overmåte med blant mange som monterer stokker på S&L-rifler, og dette er nok årsaken til det dårlige ryktet S&L M97 har for funksjon. Det beddes ikke nøyaktig nok, eller for mykt, og en får dårlig mating - eller det beddes uten stålinnlegg, og Tørket Loff - Laminatet (TLL) sprekker... Riktig børsemaker er et stikkord her.
Jeg tipper GRS også har syntetiske stokker, muligens f.eks. Bifrost, som passer.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Problemet er velkjent, men jeg ser det ikke. Så det er ikke universelt. Det henger på enten løp eller ammunisjon, eller begge deler.

 

K

Prøv å ta ut pipa og sette i en annen kasse, eller bare dra skruene litt annerledes. Jeg gikk fra å kaste første skudd X,4 klokken ni til 8,6 klokken 11 da jeg byttet fra én kasse til en annen. 

Edited by boble
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, boble said:

Prøv å ta ut pipa og sette i en annen kasse, eller bare dra skruene litt annerledes. Jeg gikk fra X,4 klokken ni til 8,6 klokken 11 da jeg byttet fra én kasse til en annen. 

Jeg har iallefall hatt min "barreled action" / pipe og låskasse, ute av stokken og inn igjen mange ganger uten endring av treffpunkt. (Med grovkaliber, senest midt i forrige PRS-stevne). Selv på 100m er det sjelden å se "dårlige" 1. skudd blant de av våre R og ER som er gode nok til å bruke som grunnlag for spekulasjoner. Det gjelder minst 6-7 av lagets rifler, + min datters, og min. 

Jeg hadde dette problemet for mange år siden, da jeg brukte annen ammunisjon. Og den gamle Anschützen min hadde det også, iallefall med enkelte typer ammo.

Men de siste 2-3 årene har jeg ikke sett det. Jeg kan komme på 15m-stevne og skyte 10.7 med første skudd. Jeg har forresten ikke pusset de siste 3-4 årene heller.
På sist Landsskytterstevne hadde over 10% i klasse R fullt, flere hadde >20 innertreff og mange hadde også fullt på minneskytingen. Jentungen min hadde 2 bom til vind som hun ikke så/ skjønte på hold 3 og ellers temmelig fullt - det får meg til å tro ganske sterkt på at problemet kan unngås. Uten at jeg er sikker på hvordan.

 

I en bisetning, så glemte jeg jo å ta bilde fra treningen i går - det er ikke statistisk signifikant, men jeg hadde av kikkerten for å montere nytt forskjefte på Vision-chassiet, og 1. skudd etter at alt var montert igjen var 10.8 - og der holdt det seg, når stillinga var stødig nok. Da hadde rifla stått i ei uke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser det ikke på lagets Anschutzer (eller min egen), på Sauer 200STR, ikke på kompisens gamle Sako skiskyttergevær heller. Men ofte på CZ og billige 22-rifler. Finnish på løp? Dimensjoner? Trolldom? Manglede orming? Hvem vet?

 

Med 22 og demper er det egentlig ikke noe stress, skyt 2 skudd i myra og du er klar for kråkejakt.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg sier ikke at det ikke er mulig å ha en 22 som ikke kaster første skudd, jeg sier at mange kaster og det er ikke godt å bli klok på hvordan og hvorfor. 

 

De fleste sauere jeg har plukket på kaster en X,3-4-5. Min ble ille da jeg pusset den for første gang på 20 år og satte den i en ny kasse med trangere passing. Etter tre prøveskudd er jeg inne. Bruker SK Std og SK Rifle. Har dere erfaring med ammo som kaster mindre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg trener 3-4 ganger i uka med 200 STR i 22 lr skyter 100 skudd vær gang. Bruker nå SK Rifle Match til trening og første skudd er garantert en 10,0 eller 10,1. etter tre skudd er den skikkelig på plass i senter. Sist pusset for ca 5000 skudd siden.  Den jeg bruker på kråka kan det jo gå flere uker mellom vær gang den blir skutt med og hvor mye den kaster første skudd vet jeg ikke men registrerer at jeg bommer på kråka på vel 100m om jeg ikke skyter et par skudd på noe annet først. Ser for øvrig at børsa til fruen oppfører seg på akkurat samme vis med den samme ammoen.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Jeg ville vurdert noe annet enn en KKC-stokk. Den er liten, kort og lett. Fin til stående frihåndsskyting, men jeg mistenker at det ikke er det du skal drive med. Hva med noen av de større/ tyngre GRS-stokkene?

Jeg har nå allerede en S&L med KKC stokk som jeg liker gott. Rett nokk med en hel del forlengelsesplater i bakkant for å få den lang nokk. Så det er grunnen til at jeg ønsket meg en slik på denne riflen også.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bardp said:

Jeg har nå allerede en S&L med KKC stokk som jeg liker gott. Rett nokk med en hel del forlengelsesplater i bakkant for å få den lang nokk. Så det er grunnen til at jeg ønsket meg en slik på denne riflen også.

Da vet du jo hva du får. Og en liker det en liker. Personlig syns jeg KKC har for kort framstokk, men først og fremst for dårlig trekvalitet. Det er mulig den varierer, eller har blitt bedre. Men jeg hadde to som sprakk, før jeg fikk nr. 3 som jeg solgte i full fart. Derfor er jeg litt negativ...
Får du en S&L som mater 100% så har du jo ei fantastisk rifle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, t-trim said:

S&L trenger søylebedding. Hadde litt kødd på den gammleste M97DL med mating.. skifter man ofte pipe. Og ikke er nøye med tiltrekking. Så klemmer man stokken mer og mer sammen. Med mateproblemer og treg boltgang som resultat.

Min Schultz & Larsen Viktory kom med beddeblokker i stål i orginalstokken. Det samme gjelder vel for alle typene Schultz & Larsen nå for tiden. Jeg har også fått laget glassfiberstokk til min, og det ble bestilt beddeblokker fra Jakt og friluft til denne. Ja så det er ikke dumt å søylebedde rifla uansett hvilke fabrikat den er, eventulet å helbedde låskassen i tillegg. Bassert på type og fabrikat

Link to comment
Share on other sites

Mine er 20 og 17år gammle. Skutt mye vilt med dem. Enig der. Søylebedding skader ikke.. har også vurdert og få laget synt stokk til mine. Men da jeg skyter links, vurderer jeg og selge den ene og kjøpe en Blaser R8.. koster jo BARE 50000.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Legacy i 300 BLK med ekstra pipe i 223. Har hatt den i underkant av ett år, men har fortsatt ikke teste 223 pipa. Har blitt en del testing av Kuler og ladninger i 300 BLK, men skulle nok ønsket meg litt mer stabil hastighet. Favoritten er foreløpig 110 gr. Sierra Varminter med Trailboss.

Synes orginalstokken er veldig bra, så test den før du vurderer noe annet.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, bardp said:

I tilbudet jeg har fått er det med beddeblokk så den biten går nokk greit.

Mer usikker på lyddemperen som var i tilbudet. Schultz & Larsen Superdome 6MM  1/2"-20 UNF.

Noen som kjenner til denne?

Det er vel den dildodemperen... Ser funny ut iallefall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, tailgunner said:

Pussige dildoer sørpå. Demperen ser helt normal ut. Ikke slik som hemoridefresen de hadde først, Hardcore..

 

Superdome får jo bra kritikker rundt om.

Ser jeg forveksla den med en Freyr & Dyvik, som er mer - strømlinjeformet. Uansett er det nok en helt OK demper. Jeg tror vel ikke jeg har hørt om en dårlig demper? 

Brukås Sport. Lyddemper Schultz & Larsen Superdome 7Mm 14X1,5

 

 

1 hour ago, bardp said:

I tilbudet jeg har fått er det med beddeblokk så den biten går nokk greit.

Ja det var egentlig det jeg ville påpeke nødvendigheten av. Ikke alle forhandlere bryr seg om det, og ikke alle kunder vet at det trengs.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, M67 said:

Jeg tror vel ikke jeg har hørt om en dårlig demper? 

Alm IMS.. jeg har en. Demper så dårlig at behovet for hørselvern enda er der. Selv patroner med lite krutt..

 

Ellers så har jeg egentlig vært greit fornøyd med det meste. De har alle dempet godt nokk og vekt/materiale velges etter tiltenkt bruk. 

 

 

Superdome er lett, billig og like holdbar som andre dempere det er naturlig å sammenligne med. 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, tailgunner said:

Alm IMS.. jeg har en. Demper så dårlig at behovet for hørselvern enda er der. Selv patroner med lite krutt..

 

Ellers så har jeg egentlig vært greit fornøyd med det meste. De har alle dempet godt nokk og vekt/materiale velges etter tiltenkt bruk. 

 

 

Superdome er lett, billig og like holdbar som andre dempere det er naturlig å sammenligne med. 

Jeg har aldri hatt, sett eller brukt, en demper for fullkaliber sentertent rifle, som demper nok til at en kan skyte uten hørselvern. Men de er klart at det må finnes bedre og dårligere dempere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...