Jump to content

Ny rifle til å skyte kråke med.


bardp

Recommended Posts

Jeg jaktet mye med CZ455 i 17HMR i ca 2 sesonger. Alt fra skjære til rev og hare. Fungerte ypperlig så lenge børsa ikke ble våt/kald (utsatt for norsk- klima). Etter en dag på fjellet kunne man nesten garantere at treffpunktet hadde flyttet seg. Prøvde flere kikkertsikter (av bra kvalitet) uten at det hjalp. Løpet var frittliggende. Til slutt ble jeg lei og solgte den med advarsel om problemet. Angrer litt. Kunne vært interessant å finne ut av problemet. Som gluggjaktvåpen var den nydelig.

Uansett: Det er ikke det mest robuste våpenet som finnes. Jeg hadde også et 22LR løp til rifla, det ble aldri brukt til jakt. 17hmr er helt overlegen til jaktbruk og du bør spørre deg om du kommer til å gidde  løpsskifte/skyte inn på nytt på et våpen som ifølge åpningsinnlegget skal brukes til jakt. Eneste fordelen med 22lr er muligheten for "lydløs" ammo om du jakter nær bebyggelse. Rikosjettfaren er en utfordring om du skyter mot bakken og området er veldig urbant.

Jeg hadde gått for Tikka T1X i 17mr, her er løpet skrudd inn så man slipper den potensielle feilkilden.      

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen som helst fordel med 17HMR kontra 223rem?

Du kan bruke samme børsa til 22LR, ja, men min spådom er at det går som med de fleste av oss som har hatt samme tanke, den andre pipa blir stående i skapet.

 

Med lyddemper på begge så er det ingen rekyl å snakke om, lydnivået er ganske likt og ammopris er lik.

 

Hvorfor begrense seg selv med 17HMR?

 

I 223 så har du flere våpen å velge i, mer stabil tilgang på ammunisjon, mer fleksibilitet ettersom du kan lade selv, klarer seg bedre i vinden.. Sikkert noe jeg har glemt.

 

Blir det for enkelt med 223 så er det bare å ta frem 22LR en liten runde.

 

Men for all del, hvis det er det du har lyst på så kjør på.

Jeg skulle likt å se en T1x, Quad, T-bolt eller noe med en DS på toppen. Garantert giftig mot kråka.

Alternativt i samme prisklasse så får du Anschütz 1727F i 17hmr med f.eks. en Leupold 6-18 eller noe sånt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet enig med jmosbakk.

Jeg konkluderte med at alt en 17HMR gjør, gjør en 223rem enda bedre. Man kan jo fortsette med at alt en 223rem gjør, gjør en 6,5 ... osv.

Et argument for 17hmr kan være sikkerhetssonen ved skudd mot fugl i trær (i tilfelle bom). En kule på 1,1 gram "uten bc" i 760m/s er ikke livsfarlig på 2km.

Men det samme kan vell sies om en 30gr V-max i 223.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg fått testet litt 22lr med DS. Har brukt min Sauer 200 STR i 22LR til testing. Fant til og med Norma 2 i databasen til kikkerten så da var det jo enkelt og komme i gang. Må si jeg er imponert treffer stort set alt jeg sikter på fra 30-150m. Så da er det klart det blir i første omgang 22LR til kråka.

Så nå er spørsmålet hvilken 22 en skal kjøpe Saueren min som jeg testet med har vel 68 cm løp. Har litt lyst på en slik Heldempet CZ 455 fra ALM men de har jo kun 40 cm løp og lit usikker på hvilket utslag det vil gi. Skuddene jeg bruker går jo underlyd i 68 cm pipa hvor mye fart vil en da miste i en 40 cm pipe. Ønsker jo og ligge så tett opp til overlyd som mulig men ikke over. Og hvordan vil presisjonen på en slik rifle bli sammenlignet med Saueren.

Link to comment
Share on other sites

Du får høyere fart med 40cm pipe enn 68cm. Med 22lr så får du maks hastighet med kortere løpslengde enn 40cm, husker ikke helt men kanskje et sted mellom25 og 30. Etter dette "bremses" kula i pipa. Det største problemet med å kappe 22lr er at ammo som før gikk underlyds,  etterpå går overlyds. 

Men du kan jo bruke sub hp på kråka.

Link to comment
Share on other sites

Har en Sako Quad Heavy Barrell 56 cm. På 50 meter går den hull i hull. Men over 80 meter får jeg ikke samme presisjon på den som på Saueren. Med mindre du kjøper en Bleiker eller en Anschütz, tror jeg ikke du finner noe som matcher STRen på 100 meter og utover.

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, 8X68S skrev:

Du får høyere fart med 40cm pipe enn 68cm. Med 22lr så får du maks hastighet med kortere løpslengde enn 40cm, husker ikke helt men kanskje et sted mellom25 og 30. Etter dette "bremses" kula i pipa. Det største problemet med å kappe 22lr er at ammo som før gikk underlyds,  etterpå går overlyds. 

Men du kan jo bruke sub hp på kråka.

Med en vanlig pipe på 40 cm kan/vil man få skudd som går overlyds, med en 40 cm heldempet pipe fra Alm er portet ut i det bakerste lyddemper kammeret for å redusere farten til underlyds.

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, AsgeirK skrev:

Er vell ikke nødt til å ha ski på beina for å skyte med skiskytterbørse :lolno:

Nei det er sant. Men en slik rifle koster jo mer en 30.000,-. Da kan jeg jo like gott kjøpe meg en til Sauer den koster under 20.000,-.

Ligger en gammel sak på Finn som mangler magasiner og som selger ikke finner noen modellbetegnelse på. Kan det være noe og hva er noe slikt vert.

 

154_619170634[1].jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Så nå er spørsmålet hvilken 22 en skal kjøpe Saueren min som jeg testet med har vel 68 cm løp. Har litt lyst på en slik Heldempet CZ 455 fra ALM men de har jo kun 40 cm løp og lit usikker på hvilket utslag det vil gi

Om jeg hadde det budsjettet, interessen og mulighetene du tydeligvis har, så hadde jeg kjøpt en Fortner (Anschütz 1827) de ligger på Finn til 20k-ish og oppover. 40cm pipe ville jeg ikke hatt, det går dramatisk ut over treffsikkerheten hos meg i allefall - ikke at presisjonen i rifla går ned, men det skal holdes i ro og skytes også. Torf kan sikkert elaborere om balanse ;) 

50cm pipe er nesten alltid sub, og om du tenker litt omkring pipelengde, demper og balanse - det fins noen vektløse karbondempere i 22LR..  så får du ei fantastisk rifle. Andrevalget er ei slik som på bildet, moddda med ny stokk. eller en "Rekrutt" Sauer i f.eks. en KKC stokk - eller eller Sauer/McMillan... Mulighetene er mange.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dukker opp nyere rettrekkere til rundt 10k rett som det er, men de gamle får du lett for 2-3000. Skulle jeg hatt noe dedikert 22lr til jakt, ville jeg gått for en eldre pent brukt skiskytter rifle (ikke så tunge løp) og satt den i en Hightec eller en McMillan Game Warden etc.

 

Ser nå at en annen klok herremann kom meg i forkjøpet ;) 

Link to comment
Share on other sites

Vil tørre påsta at alle gamle Annier er verdt å satse på, spesielt hvis de er privateid kontra klubbeid pga muligens litt bedre vedlikehold. Burde stå et firesifret nummer oppå løpet. Men ja 1427 eller 1827 (nyere modell). 

 

Skiskytter riflene har litt tynnere løp som kan være fordel på jaktrifle. Men de har da også vært utsatt for mer vær enn et matchvåpen.

 

Har selv en 1427 Biathlon på vei, som jeg tenker bytte stokk på da jeg tror grepet er i korteste laget.

Link to comment
Share on other sites

Folk mellom 20 og 50 har generelt ikke tid til å skyte, og folk over 67 har uendelig med tid - og når folk blir 90 år gamle, så er de jo veteraner i 35 år. Så det er ikke rart at veteranene er i flertall. Det er bra at det er mange som skyter. Det som er synd er at de bestemmer mer og mer, for mer og mer blir tilpasset dem, og ideen om at alt var bedre før - og "nytt" defineres som det som var populært når 70-åringene var tenåringer... og mye av det oppleves som kjedelig for dagens 14 (og 30, og 50) åringer... Og det er færre til å bli veteraner etterhvert.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på den der det er jo nå ikke akkurat toppmodellen Anshutz. Men sikkert et meget bra kjøp. Men nå er alt organisert junior sender meg sin 22 Sauer og jeg bestiller et rekrutt Sauerløp med lyddemper fra skytterlinken.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er den innskutt på 100m. Den går lydløst med både Norma 2 og Eley match som var de to typene jeg hadde for handa. Forbausende klønete og skyte på en svær DFS 100m skive med kikkert men den holder stort sett innertieren med begge amotypene egentlig gikk de helt likt. Testet litt på noen små feltfigurer på 40, 170, og 220m og det var mitt i på alle med begge amotypene selv om det var data for Norma 2 som var lastet inn i siktet. Utrolig morsom sak dette. Overrasket meg at jeg kunne treffe så bra på 220m med en 22lr. Dette oppsettet tror jeg jeg vil få mye moro med.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
På ‎13‎.‎12‎.‎2018 den 18.13, bardp skrev:

Da var de første to kråkene skutt i dag. En på 116m og en på 128m. Må si jeg blir bare mer og mer imponert over egenskapene til det siktet.

...O Store Fred...det va no`n digre kråker!!! Sannelig bra du fikk knerta dem, ja 😅😅😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...