Jump to content

Ny rifle til å skyte kråke med.


bardp

Recommended Posts

Vurderer å skaffe meg en ny rifle til å skyte kråke med og muligens en og annen grågås. I dag bruker jeg en gammel banemauser i 6,5x55 men lyddemper og kikkertsikte. Den fungerer for så vidt utmerket men synes det er lit i overkant kraftige saker til det bruket. Har tenkt lit på 223 og lurer derfor på hva en må kjøpe om en prioriterer presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du allerede har bestemt deg for kaliber, er det vel mange produsenter som leverer utmerket presisjon: Sako, Tikka, SigSauer, Steyr, Schulz&Larsen, Blazer, Browning for å nevne noen. Mer avgjørende enn merke er nok at løpet har en twist som passer til vekta på prosjektilene/kula du har tenkt å bruke.

Jeg skyter kråke (ca 100 i året) med .22LR og gås med .22wmr i en Sako Quad. Kråker sitter ofte "oppover", og da er jeg litt skeptisk til .223 med tanke på hvor det blir av den etter at den har vært gjennom kråka. Jeg foretrekker .22LR og Eley sub HP (og lyddemper).

Link to comment
Share on other sites

Nei har ikke låst meg til noe kaliber. Avstanden jeg normalt sett skyter kråkene på er fra 80-150m ingen problem med 6,5 men hvordan vil det bli med en 22LR? Da måtte en vel til med en slik superkikkert med avstandsmåler som automatisk beregner siktepunktet. Og vind avdriften vil jo bli voldsom på en 22LR.

Link to comment
Share on other sites

Kvitta meg nylig med en Fox i .222 Rem, tenkte at jeg ikke hadde behov siden jeg har en cz i 17.hmr. så feil kan man ta.. Har skutt hundrevis av kråker på jobb med 17, og den er fin til det men der stopper også gleden. Det lille riskornet mister anslagsenergien ekstremt fort etter 120 meter ca, og det er derfor jeg går for ei ny børse i .223 nå. Nærmere bestemt Browning X-bolt SuperLight, ikke nødvendigvis fordi jeg MÅ skyte på lengre hold enn 100 meter. Men jeg misliker sterkt å være så begrenset som man blir med 17, og forøvrig begynner 17HMR å bli omtrent like dyr som ok ferdigammo i 223. Betalte vel no sånn som 5,70kr per skudd av Cci V-max til 17HMR.  Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

La 6,5x55 er bra saker men det bærer veldig langt og unødig kraftig til kråker. 223 mister jo farten mye fortere men likevel bra nokk til å skyte på et par hundrede meter. Og så kan jeg jo ladde skudd selv til den i motsetning til 17HMR.

Link to comment
Share on other sites

17HMR har vært min favoritt til dette bruket lenge. Til kråkejakt er V-max favoritten, liten fare for gjennomskyting der, den eksploderer nærmest. På rype er Fmj favoritten, rypa ser ut som en tynn strikkepinne er stukket igjennom, gamepoint er også ett alternativ men det blir atskillig mer kjøtt ødeleggelse. En stund var det fullstendig tørke på 17HMR ammo og prisene gikk til himmels, jeg hadde heldigvis nok liggende i skapet kjøpt inn til 2-3 kroner skuddet. Prisene ligger nå på 4 kroner og tørken er over. Har du plass i garderoben og pengene så ja takk til begge deler både 17HMR og 223.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tidligere en dedikert kråkerifle; sako varminter i .22-250. 

Presis og flattskytende. 

Siden du lader selv vil dette kalibret gi deg mye morro :)

Har du rask snurr i pipa skyter du alt fra lette 35gr i 1300m/s til 80gr matchkuler tett oppunder 900m/s. 

Med rett kule ypperlig til alt fra kråke til rådyr. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bardp skrev:

La 6,5x55 er bra saker men det bærer veldig langt og unødig kraftig til kråker. 223 mister jo farten mye fortere men likevel bra nokk til å skyte på et par hundrede meter. Og så kan jeg jo ladde skudd selv til den i motsetning til 17HMR.


Jeg er ikke enig, men det kan så være. :) 
40gr V-max har BC på 0.200, 85gr Varminter har BC på 0.225. Hvis du lader selv så legger du fint hastigheten i samme området på begge to.
 

Så kommer det store MEN.....
Selvsagt skal du ha ny børse og selvsagt skal det være et annet kaliber enn du har fra før.
Har du sett på 6XC? 223 bør være et enkelt valg hvis du vil trene med billig kjøpeammo da selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil slå et slag for 204Ruger. En kompis bruker dette til kråker, skjur og rev. Fantastisk effekt, lett og skyte presist med, reltivt trygt mtp bakgrunn,.

Å selv om de kulene det spytter ut ikke har fantastisk Bc, er utgangshastigheten så høy at du bare trenge rå sikte litt rundt i kråka mtp vind og avstand inenfor rimelighetens grenser. Ofte er det jo sånn at man ikke har allverdens tid til å kneppe på kikkert og vurdere vind etc når man jakter kråke, og da er dette verdigfult.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri eid en 22-250. Men jeg har lest våpenlitteratur i mange mange år - og alltid kommer 22-250 opp når kråker skal eksploderes. Jeg har skutt kråker med 22LR, med pil og bue, 30-06, luftgevær av ymse slag (ikke i Norge - ikke alle ihvertfall;) ), 6.5x55, 223Rem, 308Win, hagle selvsagt - hva er best egnet? Jeg har skutt på kråke på 1007m (den ble skremt ja..) og skutt mange mellom 3 og 400m, et par på 300m ed 33LR... Hva er best egnet? 22-250?

85gr Sierra i 6.5 er spektakulær, men driver i vinden - som 40gr HP i både 223 og 22-250. så tenk etter om det blåser der du jakter. Gjør det ikke, 22-250. For vi er alle enige om at 6.5 duger ikke, her må ny rifle til :) Man trenger alltid flere rifler. Til kråkejakt kan aldri en Remington Sendero i 22-250 bli feil.

 

Jeg har nok skutt de fleste kråkene mine med 22LR, og det virker som faen. 100m er kanskje grensen før en må være "spesielt interessert", etter det funker det nok dårlig om du ikke har en separat interesse for langhold og ballistikk, og å skyte mye, veldig mye. og 22Lr er igrunnen nokså kjedelig og fornuftig. Fordelen er jo at du kan skyte sinnsykt mye uten at det blir dyrt
223, med 77 eller 80gr kuler så skyter en fint kråker på 400m med et minimum av trening, når det ikke blåser. Men da er krav til bakgrunn og sikkerhet som for 6.5 omtrent.
Luft er enklest, da kan du skyte opp i  lufta med kirka som bakgrunn, what ever, 8.5gr diabolokuler som faller ned fra himmelen er som litt store regndråper, men går rett gjennom ei kråke på 50m fra rett luftgevær - og med en presisjon som kruttvåpen knapt kan matche. Det var det med lover og regler - her ute gjelder heldigvis bare Newtons lover ;)

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Kråkesprengeren min skal vere klar til uka, gleder meg👍 Carl gustav i 222 med extra løp i 17 remington. Ei av få patroner der kruttmengda er tyngre enn kulevekta og opp mot 1400 m/s er mulig.  Med demper så blir den rekylfri og ein kan spotte treff gjennom kikkerten, blir artig å få prøve👍👍👍

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Med demper så blir den rekylfri og ein kan spotte treff gjennom kikkerten, blir artig å få prøve

Man kan fint følge kula inn i fuglen med 223 og demper også. Selv med 80gr kuler. Det er litt gøy å se kulesporet bli til et rødt "splash" etterfulgt av en sky av svarte og grå fjær.

Men 17 ja - alt en skulle hatt, og tid til å bruke...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

On 8/30/2018 at 3:55 PM, bardp said:

Vurderer å skaffe meg en ny rifle til å skyte kråke med og muligens en og annen grågås. I dag bruker jeg en gammel banemauser i 6,5x55 men lyddemper og kikkertsikte. Den fungerer for så vidt utmerket men synes det er lit i overkant kraftige saker til det bruket. Har tenkt lit på 223 og lurer derfor på hva en må kjøpe om en prioriterer presisjon.

Hehe. Ja det blir som å skyte spurv med kanon. Kraftige saker, og det ville nok heller ha holdt med en salongrifle. 😀

Link to comment
Share on other sites

På 31.8.2018 den 23.07, tussehaugen skrev:

Carl gustav i 222 med extra løp i 17 remington.

Dette er interessant. kan du være så snill å oppdatere  oss om erfaringer når du har børsa i hus, please. Jeg er sikkert like spent som deg. 17 cal er en favoritt for meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4.6x30, som MP7 bruker er forbudt for sivil bruk ved forskrift. Det samme gjelder 5.6x28 og et par andre riflepatroner for MP. Årsaken er formodentlig at det fås "panserbrytende" ammunisjon til disse våpnene, samtidig som de er lette å skjule. Iallefall anser POD at de ikke har noe sivil anvendelse, og har forbydd dem. 

Men det er ikke SÅ langt mellom en 17. Rem Fireball og en 4.6x30, og alt er iden sivile patronens favør.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@Mix Då var rifla i hus og har skutt litt med den. Rifla er CG 3000 originalt 222 rem med løp frå LW i 17 Rem. Er på reisejobb og har ikkje med demper så då var det bare å skyte utan. 

Samling kom ned på ca 35mm med remington accutip 20gn kule. Inskutt på 100 meter så var treffpunkt tilnærma likt ute på 200 m. Prøva bare på sjølvanviser så samling er ukjent. Overraskende hissig og potent den knappenålskula. 5mm bløtt stål ute på 100 m  plystra den tvers gjennom og eit etter eit eple så hang tåka igjen i lufta i nokre sek.

 

Blir å teste presisjon og fart med demper og div ladninger I lag med vmax kule for det var ikkje akkurat billig med ferdigrulla til denne... 

E08673F0-B9A2-4D71-A8A1-154701FA270D.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Fin rifle!

 

Apropos 4,6x30 - Anschütz lager to rifler i kaliberet.

https://jga.anschuetz-sport.com/index.php5?menu=617&sprache=1
Fiocchi produserer helmantel og SP.


Hvis noen her har litt for lite å gjøre på, god tålmodighet, er flink å snakke for seg, og kunne tenkt seg en Anschütz er jeg skråsikker på at det bør gå an å overtale POD til å tillate helmantlet/blyspiss i 4,6x30 i noe så uskyldig som en søt liten Anny!

Link to comment
Share on other sites

Det blir ve til slutt en 22LR med en Swarovski DS 5-25x52 PL på. Så da blir spørsmålet hvilken 22LR jeg skal kjøpe. Har to fra før men den ene en 22 Sauer står på 15m banen og der skal den være da jeg bruker den der 2 ganger i uka. Den andre er en walther 22 match rifle er totalt uegnet til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Anschutz 1427/1827 kan anbefales på det sterkeste hvis du er opptatt av topp presisjon og kvalitet.

1727 er enda et hakk vassere med sin Fortner-mekanisme. Den får du med valnøttskjefte fra fabrikk, men dessverre ikke optimalt for bruk med kikkertsikte pga "bayerische schweinenacke kolben". (Det heter sikkert ikke noe i nærheten en gang, men du tar vel tegninga.)

 

Min anbefaling er en Anschutz Biathlon med custom skjefte.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Vel nå skal jeg nå bare skyte Kråker med geværet så trenger verken superpresisjon eller fansy stokk. Men en mulig het for å skifte løp for å kunne bruke 17HMR hadde kanskje ikke vært så dumt.

Fansy ble vel ikke nevnt, men custom fordi at de Anny'ene som dukker opp ofte har skjefte tilpasset barn og det er lite å velge i til 54-mekanisme.

En Boyds uten inlet er fort gjort å frese ut for en børsemaker så det koster ikke all verden.

Avtrekket på Anschutz overgår stort sett alt annet, men hvis det ikke betyr så mye så er det ikke noe å tenke på.

 

CZ 455 og Sako Quad er helt kurante våpen så du går ikke feil med en sånn heller selv om du alltid vil vite at det finnes noe bedre til omtrent samme kostnad. 😉

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fatter altså ikke hva du skal med en DS for å skyte kråker? Problemet med 22LR på litt hold er vindavdrift. Enhver unge kan skru opp iht en knepptabell, eller merke et ratt med meter. Skal du sikte på alt skal måle avstand til?
Kulebanen ut til 70-80m er relativt håndterbar på husk, men vindbedømming krever trening (noe du nok har høres det ut som, men er ikke noe en DS hjelper deg med.
Men når du skal jakte kråker - jeg har skutt "noen" kråker med 22LR, ut til rundt 300m, noen få på hold mellom 100 og 250m, og de fleste under 100m - poenget - det er kjempekjekt med et raskt 2. skudd. Har du demper, og litt hold, så kan du få både 2 og 3 om du er rask, og ikke beveger deg. Du kan omtrent skyte nr. før du treffer nr 1, eller du kan skyte dobbeltskudd, "lappe" fort om den ikke er 100% død, osv. Jeg tror "rekorden" min er 4 fra ei grein. Med CZ511 og Taco 4x40 btw.
Min 22LR til kun kråkejakt hadde blitt en 1022 Target eller noe sånt. Evt en opphora 1022. Siktet ville blitt en March 3-24x52 om jeg kunne finansiere den - den er super skarp, og du ser "alt" + at den har 10m minstavstand = kan trenes med på 15m.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Mix skrev:

Lekkert ! Skulle gjerne hatt den der sinnataggen. Ser hjemmelading har igjen 2 pakker med hylser.

Det blir spennende med mer testing. Missunt jeg ? Neida.....

Oppdatering kjem, og den var sinna...! Gløymte å nevne at munningsflamme var det ein heil del av, demper blir eit must i mørket med denne.

Har 100 hylser liggande, kjøpt av Trond. Gleder meg👍

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har lyst på en DS og ser ingen andre våpen en 22LR jeg kan ha nytte av en slik. Med en løs avstandsmåler har kråka fløyet sin vei før jeg får stilt siktet.

Har man lyst så skal man. Er spent på om du deler erfaringer etterhvert. Det er jo endel delte meninger om DSen. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt å Google DS og finner jo en masse greier men stort sett er det jo positive tilbakemeldinger en finner. Har vel egentlig ikke funnet noe negativt om den. Så om noen har noe mer informasjon tar jeg gjerne i mot det. Det eneste jeg ikke har klart å få klarhet i er om 22LR ligger inne som et mulig valt i den appen som skal brukes.

Link to comment
Share on other sites

Generelt råd: Hold deg unna "sære"kaliber, hvis du ikke har en spesiell interesse for akkurat det. .22 er jo det opplagte for kråke, etter min mening. Men det er jo mer futt i en .223, hvis du sliter med spesielt seiglivede kråker. Men bruk ekspanderende prosjektll - ellers kan du risikere en knerte en kar på andre siden av byen - hvis en helmantel tar ville veier, tenker jeg på. Det har skjedd ...

Edited by PerP
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...