Jump to content

Trykktegn med fabrikk-ammo


endresl

Recommended Posts

Hei,

 

I forbindelse med at fruen i huset var på skytebanen for å ta storvilt prøven klaget hun på tung hevearm med fabrikk lada ppu i 308. Ved nærmere undersøkelse så viser det seg at det er tydelig utkastermerke på flere av dem. Er dette normalt?

Link to comment
Share on other sites

Normalt eller unormalt.... Det er iallefall ikke ønskelig. Jeg har opplevd tilsvarende med s&b fabrikkammunisjon. Med ppu- hylser har jeg fått utkastermerke med det jeg oppfatter som meget nøkterne ladninger. Jeg mistenker at messigkvaliteten er litt tvilsom.

Det er nok ikke farlig å bruke opp ammunisjonen, men jeg ville valgt noe annet neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Har fått utkastermerke etter begge utkastere med Hornady Superperformance, og x1 med Norma Golden Target (!!) en del ganger. Sauer 101, 308. Kan umulig skjønne at Golden Target skulle gi høyt trykk, så antar at det er enten hylsene, eller at rifla fort gir utkastermerker. At jeg får utkastermerker av Hornady SPF forundrer ikke, for de er hardt ladd iflg. kronografen.. 

Link to comment
Share on other sites

Har heller tro på at dette er en kombinasjon av myke hylser på aktuelle lott med patroner, et kammer som kanskje er litt stort og ei rifle som kanskje har noen rare humørsvigninger ;) Lenge siden dere har pusset løpet? Det kan også gi tegn på høyt trykk, om det er mye mantel osv i løpet.

Link to comment
Share on other sites

PPU ammoen kan vær ustabil er mitt inntrykk...sett tilfeller på banen hvor hevarm står bomfast. Nåken partier av ammoen kan vær gode og andre ræva...å ligge på banen lure på om er du elle ammunisjon som feile er skikklig irriterende. Ser del folk bruker GGG(selges jaktdepotet) å sies ska vær billig og bra...Tror denne kun kommer i 223 og 308?

 

noen som har testa PPU i kornograf elle veid krutt innholdet?

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, endresl skrev:

Jeg testa en 140 grs i 6,5, og den tusla i 740ms.

 

Dette er beskjeden hastighet, og skulle ikke gi overtrykk - med riktig krutt. Man kan kanskje mistenke fabrikken for å bruke litt for hurtigbrennende krutt? En annen forklaring kan jo være for kort friflukt. Men det skulle vel helst skje med jaktammo (mer "sylindriske" projektiler), og ikke med helmantel?

 

De som opplever overtrykk, kan jo få en som har ladeutstyr for det aktuelle kaliberet til å sette kula etpar millimeter inn, og se om symptomene forsvinner da, det kan tyde på for kort friflukt.

 

Når det gjelder PPU hylser i 6,5x55 er det ingen problemer å lade presisjonsammo med dem, og det er svært lett å sette hetter. S&B er også helt OK å lade, men de er i motsatt ende av skalaen når det gjelder å sette (eller, når det gjelder S&B, å tvinge) hettene inn.

Link to comment
Share on other sites

Så nylig ett tilfelle av  overtrykk der hylsa satt så godt at rifla havna hos børsemaker. S&B treningsammo i 30-06. Demontering av slik patron viste et relativt (for patronen forventet) finkornet krutt, samt lav fyllingsgrad.

Nå har jeg sett at dette kan forekomme på sk kvalitetsammo også (Norma/ Hirtenberger), men det virker som at slikt er mer vanlig forekommende på billigammo. 

Link to comment
Share on other sites

Va del 06 ammo for stund siden som va håpløs, enorm munings flamme og fleire fekk hevarm i lås.Mesta av PPU eg sett er svært varierende...men ok er folk glade bare for få kula innpå svarten på 100m så løp og kjøp.  Hylsene funker til lading(dog bare lada i 223 her)...cci hetter va litt vanskelige men det var dei også i norma hylser(nosler ingen problem).Så om va hylser elle cci som feilen her ska eg ikkje uttale meg om..

 

noen som vet om ligger noen kornograf tester av PPU en plass?...vedder på atte sprike i m/s er stort.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, vavlo skrev:

S&B treningsammo i 30-06. Demontering av slik patron viste et relativt (for patronen forventet) finkornet krutt, samt lav fyllingsgrad.

 

4 timer siden, ladebenken skrev:

Det er lav fyllingsgrad og hurtigbrennende krutt. 

 

Vi skal hvertfall være glad for at de ikke har HØY fyllingsgrad av slikt krutt, hvertfall ikke i 30-06 og mer storvomma kaliber (jeg tror de også leverer treningsammo i 300 Win Mag, styr unna!).

 

Mer finkornet krutt = lavere ladevekt, de sparer kanskje noen øre pr. patron med å gjøre det på den måten. Men dette er en uheldig, kanskje farlig, kombinasjon. Nils Kvale mente dette forårsaket overtrykk og til dels våpensprengninger, såkalt "SEE".

 

5 timer siden, Raptor84 skrev:

noen som vet om ligger noen kornograf tester av PPU en plass?...vedder på atte sprike i m/s er stort.

 

HVIS de bruker alt for hurtigbrennende krutt, blir trykkoppbyggingen "uforutsigbar", og utgangshastigheten vil sannsynligvis variere, som du skriver. Noen oppskrift på presisjonsammunisjon er dette som regel ikke.

 

Vi har en tråd om "våpeneksplosjon" gående, kanskje var det "treningsammo" av slik valør som ble benyttet?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

HVIS de bruker alt for hurtigbrennende krutt, blir trykkoppbyggingen "uforutsigbar"

Nå har jeg ikke all verdens data, men fra det jeg har sett er det motsatte tilfelle. De jevneste ladningene jeg har trykktestet var maxladninger med N310 i 3006. Men slike ladninger blir også ekstremt følsomme for alt av variasjoner. Ladning, hylsevolum, settedybde, kule, alle disse faktorene vil begynne å gi utslag med raske krutt. Et eller annet sted må de spare inn for å holde lav pris, noe av det som koster mest er kvalitet. Enkelte ser ut til å tro at ingen noen gang har solgt et parti med dårlig eller endog farlig ammo...

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Raptor84 skrev:

Snakka me ein nå som meine mye av PPU kan sprike opp til 80ms, hvor vidt dette er korrekt vet eg ikkje..menne det er det korrekt så er det ca..jævlig mye😂

Om .30-06 ammoen har slike hastighetsvariasjoner så er det rart de samler så godt som de gjør ;) 25-35mm med 5 skudd på 100 meter. Da burde jo Lapua samle "hull i hull" med mye mindre avvik, men den samlet likt. Hjemmeladet med N-110 og 123grs Lapua kuler samler greit på en klistelapp :D

Link to comment
Share on other sites

Mas-36: du må vært heldig med batchen😂...neida det finnes nok bra partier, men PPU skiller seg ut når kommer til ‘mandags’ partier. Kan få riktig så fine samlinger med lade selv ja😁...223’en klare fint under 15mm med rett ladning(VV n135 24,5 - berger hp60)....3006 ladninger må eg snart komme gang med få teste meir🤔

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Mas-36 skrev:

@Raptor84 He he, men som du kanskje ikke så så bruker jeg N-110 i .30-06 ;) Det er temmelig raskt krutt for kaliber i forhold til S&B og PPU bruker :P MEN når du lader slik i gråsonen så er 100% rutiner med dobbelsjekk av alt viktig. Dobbelt ladning er fult mulig og livsfarlig O.o

Absolutt ingen fare for eg tester grensene med lade 3006, Ender bare med eg lukker øynene mere en eg allerede gjør😂..neida fint kaliber skyte med,men ser eg trenge meir mengde trening. Noen erfaring med lade med rino kuler?, lust prøve desse på rådyr/hjort🤔

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Raptor84 skrev:

Noen erfaring med lade med rino kuler?

Nei, bruker kun kuler som ekspanderer kraftig da jeg liker at kulene stopper opp fort i terrenget jeg jakter. Mange veier, hus og hytter rundt om. Så greit at kulene stopper opp så fort som mulig etter treff :) Brukt mest Nosler BT og Sierra GK. Gode presise kuler som gjør jobben. Blir nok litt mer kjøtt som må kastes, men bogen på rådyr har ikke mye kjøtt uansett ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet mye PPU-hylser i 7,5x54 French (MAS) og 7mm.Rem.Mag.

Ingen av disse har vist trykktegn, heller ikke etter flere omladninger. Nå bør det nevnes at 7,5x54 har slappe ladninger, 9 grams kuler/fabrikkladd gir v/0 793 m/s.  Vi snakker om en hylse som har 12% større volum enn .308 Win. Patronen er på mange måter en 6,5x55 hylse med .308" kule. Disse lader jeg max 6 ganger (av visse årsaker som ikke har med hylsekvaliteten å gjøre). Denne franske patronen som nesten på alle måter ikke er vanlig eller representativ blir omladet med 140 grain  Nosler CC. og N-140 = 42,5 grain. v/0 =750 m/s. Jeg lader slappe ladninger med hensikt. 

7mm.Rem.Mag. Disse blir ladet til respektable ytelser for dette kaliberet, disse har heller ingen trykktegn etter utstøter eller sluttstykkebunnen. Jeg lader 7mm.RM hylsene ca. 10X pluss.

Jeg kjøpte noen hundre PPU hylser i 7mm RM for flere år siden da prisen var vanskelig å si nei til. Om de da hadde bedre kvalitet enn i dag vet ikke jeg noe om, men de får like mye juling som Norma-hylsene. Om jeg bruker Norma eller PPU hylser viser ingen forskjell til mitt bruk. Jeg har skutt mange hundre (eller noen få tusen). Jeg opplever S&B som noe dårligere, spesielt fra .308.Win. De har oftere lettere for å sprekke i halsen. 

PPU.JPG

Jeg leser stadig at mange gir PPU hylser dårlig karakter, de kan mulig ha rett i det, men jeg har aldri merket at disse ikke holder mål. Disse patronene  som er ferdig ladd fra fabrikk ser nesten ubruk ut etter avfyring, ingen merker overhode. 

DSC01678.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Som nevnt lenger oppe, hylsene fra PPU er helt OK. Tråden handler jo om at den ferdigladde ammoen kan være varierende, mulig årsak er kombinasjon av hurtigbrennende krutt for kaliberet, og så-som-så kvalitetskontroll.

 

Jeg kan forresten legge til at jeg var på finale i "Østlendingen-skytingen" i helga, og skjøt 250 med 22 innertiere. Hylsene var 1-g-skutte (i andre våpen) Selleri & Gulrot! Øvrige data: Kule, 123 grs A-Max, hette Rem 9 1/2, krutt 38, 9 grs NC-96-M, patronlengde 78 mm.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 Prøvde partisan 30-06 9.7 fmj i en HVA 1900 i dag og de holdt ca 9er men fikk tydelige trykktegn med tunge hevarmløft og solide merker etter utkaster på ca 1/3 av de jeg skjøt i kveld.Hadde dog ikke med kronograf men fyllingsgraden virker helt Ok (54-56gr tenker jeg). Mulig hylsene er ekstremt myke. Handlet litt da det var 4.99 per stk for å ha litt ammo til selvanviserskyting. 

Link to comment
Share on other sites

Madammen min opplevde at man måtte bruke makt for å få opp og ut hylsa fra sin Thompson Center Venture 6,5x55... med S&B FMJ. Når jeg undersøkte med skyvelæret, så jeg det var store forskjeller på enkelte av skuddene. Når jeg ladet og tømte våpen uten å ha fyrt, hang de "lengste" kulene igjen i løpet og hylsa og krutt og greier og greier kom ut. 

 

Bytta til Lapua og ingen problemer siden. Børsa samler godt. Har også skutt noe RWS og noe hjemmeladet uten problemer. Har lest om folk som har lignende problemer med S&B. 

 

Ang PPU, har jeg ikke prøvd 6,5, men skutt en haug med 30-06 og de har fungert brillefint for meg. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har brukt PPU i 30-06 og 6.5x55 og det stod til forventningene og vel så det. Har derimot opplevd trykktegn og punkterte tennhetter på SuB i 222 rem. Spredning i hastighet på over 100 m/s er målt. Åpna patroner og det var meget finkornet krutt og varierende grad av klumping av kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...