Jump to content

Hornady superformance 140gr 6,5x55


starhagle

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg ny rifle som skal brukes på rådyr jakt for det meste, når jeg kjøpte rifla fikk jeg anbefalt Hornady superformance 140gr til rådyr. Noen som har noen erfaring med denne patronen? Er litt redd den er i kraftigste laget og ønsker og vite om det er noen andre patroner som passer mye bedre til mitt formål eller duger hornadyen?😅

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det er SST-kula som er ladet til ca 830 m/s i 61cm pipe.
Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å bruke den på rådyr.
Spørsmålet går vel heller på tilgjengelighet. Lapua Mega, Norma Oryx osv fungerer klokkerent og er tilgjengelig i de fleste butikker. Det kan være verdt noe den dagen du pakker bilen for å dra på jakt og har glemt å kjøpe ammunisjon.
Hvis du har tenkt å kjøpe en pakke nå for å bruke i høst så for all del, kjør på.
 

Link to comment
Share on other sites

Har skutt to rådyr med SST i .308, 165 grain. Kanskje ikke den snilleste kula mtp. kjøttet, men utvilsomt effektiv til å ta livet av dyret. (SST = Super Shock Tip). Om du vil være sikker på å ta livet av dyret fort, og godtar at du kanskje må skjære bort litt mer kjøtt er den helt kurant👍 det viktigste er å finne ammunisjon som går godt i rifla di. 

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel en hollowpoint-kule, så den vil trolig ekspandere (ganske kjapt og muligens?) . Men kanskje ikke konsekvent, siden det er ei matchkule. Jeg ville nok prøvd patroner med FMJ/FMJ-BT kuler til dette formålet, for å ikke risikere eksplosjon. 

 

Du kan jo prøve Norma Golden Target/Rekrutt f.eks. Billig FMJ (jeg regner med disse er FMJ i 6,5x55, GT er det i 308 vertfall) og lett tilgjengelig. 

Link to comment
Share on other sites

Nullstill tårnene med en patron. Skyt så med annen patron, skriv ned på eska hvor mye du må skru. Gjenta med neste patron. Jeg gjør det vertfall sånn, så er jeg kjapt "innskutt" med det meste. Men jeg tester alltid om det stemmer før jakt.. 

 

Du kan også klare deg med to typer ammunisjon evt? En til trening og fugl/hare og en til alt større.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, FreeSkier skrev:

Nullstill tårnene med en patron. Skyt så med annen patron, skriv ned på eska hvor mye du må skru. Gjenta med neste patron. Jeg gjør det vertfall sånn, så er jeg kjapt "innskutt" med det meste. Men jeg tester alltid om det stemmer før jakt.. 

 

Du kan også klare deg med to typer ammunisjon evt? En til trening og fugl/hare og en til alt større.

 Det var ikke en dum ide nei😅

Link to comment
Share on other sites

Fugl og hare ei heilmantel som går godt. Storvilt,  er da så mange meininga at skal du høyra på alle blir du heilt ør. Finn deg ei blyspiss som sammla sån ca på 3 cm eller bedre 3 skudd på 100 m. I år har eg lada med gameking i 6,5x55. Før brukte eg 140 gr fusion og 160 gr norma elite ekspress. Begge fungerte heilt ok, var hjort detta.

Link to comment
Share on other sites

Den ekspanderende ammunisjonen din bør være tilpasset det største viltet du skal jakte på. I ditt tilfelle høres det ut til å være elg. Da ville jeg valgt en tung kule (oryx, mega.... det finnes andre). Denne patronen kan du bruke til all jakt hvor du ønsker et ekspanderende prosjektil. Du trenger ikke spesialammunisjon for rådyr. SST er en raskt ekspanderende kule med begrenset dybdevirkning. Den tar sikkert livet av en elg med riktig skuddplassering/vinkel, men er langt fra min oppfatning av en ideell elgkule. 

Til småvilt kan du bruke en hvilken som helst helmantel som går godt, med hensiktsmessig treffpunkt ift «elgpatronen». Norma jaktmatch har en litt buttere tupp, som hjelper litt på energiavsetning.

RWS jaktmatch er ladd med en kule som er mistenkelig lik sierra varminter. Den er å betrakte som en flyvende splintbombe (som kan være nyttig i noen sammenhenger, upassende i andre).

Så; en tung, god, ekspanderende «elgmessig» kule, og en helmantel- og du har det du trenger.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, starhagle skrev:

Havnet på geco 157g til rådyr og sånt, dette skulle vist gi fine slakt.

 

Oi... slakta to hjorter skutt med denne ammoen i fjorhøst, er nok det verste granatnedslaget jeg har sett, kanskje med unntak av en glup ide om å skyte rådyr med 55gn v-max i en 222... (Og jeg har vært borti en del slakt av hjortevilt oppgjennom åra, rart om det ikke nærmer seg firesifra totalt...) 

 

Husker jeg spurte selgeren av ammoen om hva slags kule som var brukt i denne ammoen, og han svarte den var bonda. Hvorpå jeg bare måtte spørre om den var bonda med utarma uran. Så jævlig var det... 

Mulig han skytteren på laget vårt hadde vært ekstremt uheldig med dette, men synes det var rart at begge hjortene så såpass likt maltraktert ut. Mulig andre har bedre erfaringer med geco'n. 

 

Link to comment
Share on other sites

Om du skal bruke fabrikk ammo er Norma ORXY og NORMA Fugel helmantel grei kombi. Sjekk om det er avvik på treffpunkt. Og som andre har nevnt. Noter forskjellen i antall klikk.

Geco Teilmantel er vel ikke bonded. Konvensjonell blykule uten låsing. Kan nok gi en del "graps".

Geco Plus er bonded. Betegnes som: Geco 6,5X55 Tm 10,1G Geco Plus

Her har de Geco Plus: https://www.jaktogfriluft.no/geco-65x55-tm-101g-geco-plus-20pk

Rådyr gir ikke så mye motstand for kula som større vilt. Anbefaler IKKE Hornady SST til matvilt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring selv med Geco Plus. Lader jaktammo selv. Men andre har uttalt at den er helt grei. Og en kule som ikke fragmenterer for mye gir som regel bedre slakt. Det er mange tråder om kulevalg til forskjellig jakt, særlig for 6,5x55. En gjenganger er at en kule som holder godt sammen og penetrerer helt i gjennom er det som er ønskelig for bruk på matvilt.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke være lett dette😂 vurderer og bytte inn geco teilmantel med geco pluss. Eller bytte de inn med oryx  eller lapua mega begge disse siste har jeg lest mye bra om her på kammeret. Fyren bak disken i dag sa heller jeg burde bruke penger på rws EVO enn oryx, men jeg selv har ikke noe erfaring med noen av patronene så er ikke lett og finne utav😂. Men virker som jeg burde bytte inn geco i en annen utgave hvertfall

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke lett når man er uerfaren og skal ta i mot mange velmenende råd. Men støtter de som mener Oryx til alt hjortevilt fra rådyr til elg og Norma jaktmatch til alt annet. Disse vil stort sett også gi likt treffpunkt i børsa di. Gjennomprøvd og velfungerende! Lapua Mega er etter mitt syn en vel så god storviltkule i 6,5x55, men vil ikke nødvendigvis gi likt treffpunkt som jaktmatch. Jeg lader selv og bruker andre kuler, men for deg som skal ha fabrikkammo, er dette trygge valg du vil bli fornøyd med!

Link to comment
Share on other sites

Da blir det norma jaktmatch og oryx som skal kjøpes i morgen selv om prisen på jakt og friluft var vilt hele 46kr for skudde på jakt og friluft. Er masse forskjellige meninger men har lest masse bra om disse to så da blir det og prøve dette en sesong! 

Edited by starhagle
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...