Jump to content

Våpeneksplosjon


B686SP

Recommended Posts

7 minutter siden, M67 skrev:

Ser ut som en T3 (?)

Ser slik ut ja. Mange muligheter til hva som kan ha gått feil. Lurer veldig på om det er hjemmeladet eller fabrikkammo som ble brukt. Eller om dette er ei brukt rifle der en ivrig hjemmelader har ladet atomladninger også solgt den videre med materiellslitasje, som når sviktet med vanlig ammunisjon. Det har jeg ofte tenkt på.

Link to comment
Share on other sites

En låskasse blir jo vanligvis ikke belastet den veien denne har røket, så det er neppe tilfellet her. Det er uansett ikke den første T3en som har sprukket. Jeg har sett flere bilder på diverse forum av T3er med sprekker i kassa uten at de har revna. 

Igrunnen er det først og fremst et argument for kvalitetskontroll, og egentlig, for smidd stål...

Har forresten sett to hylsehavari (revner rett over hylsebunnen) på storviltprøvene de siste 14 dagene. Begge med kjøpeammo, den ene rett nok med sterkt irrede patroner fra "steinalderen", men den andre var vel S&B treningsammo om jeg tolka det rett. Men en slik situasjon vil lage høyt trykk der bolten låser, og krefter radielt i kassa, som den normalt ikke opplever. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det "rinner meg i hu" en del av regel 7 i Sjøveisreglene: "Slutninger skal ikke dras på grunnlag av sparsomme opplysninger - ".

 

27 minutter siden, B686SP skrev:

Her kan da umulig patron ha kamret..??

 

Til dette vil jeg legge til - her kan heller ikke sluttstykket ha vært i låst stilling?

 

HVIS jeg skal sette en utgått 50-øre på et hendelsesforløp, synes dette mest sannsynlig: Det har, av en eller annen grunn, befunnet seg en skarp patron i kammeret. Skytteren har prøvd å kamre en ny patron, når det ikke har gått, har hun dyttet kraftig til hevarma. Resultatet er at kula på patron nr. 2 har satt av tennhetta på patron nr. 1, og man har fått ei avfyring uten støtte for patronbunnen.

Link to comment
Share on other sites

Flere slutninger på spinkelt grunnlag: Kan mitt skisserte hendelsesforløp ha bygget opp nok trykk til å sprenge låskassa? Da må hvertfall patron 1 ha klebet kraftig i kammeret (grunnen til at den var der?).

 

Som før nevnt, sluttstykket var sannsynligvis ikke i låst stilling, derfor denne "utypiske" sprengningen av ei boltrifle. Vi har diskutert dette i div. tråder før, boltrifler sprekker/deler seg ved fremre låskassebro, og trykket går opp (Krag), ned (Sauer STR) eller til sidene (M98). Restene av sluttstykket sitter vanligvis fast i det som er igjen av låskassa. Det mest skadeutsatte stedet for skytteren (unntatt for den unevnelige rifla, nevnt lenger oppe!) er venstre underarm (høyreskytter).

Link to comment
Share on other sites

Det har nok vært både patron i kammeret og låst sluttstykke. Om en patron antennes av en annen patron, eller uten låst sluttstykke skjer det ikke alltid så mye farlig, og trykket blir ikke høyt nok til at låskassen revner..

Det som forundrer meg her er at løpet sitter på plass. Normalt ved låskassesvikt er at løpet tar seg en tur i terrenget. Om hylsen har sviktet først eller låskassen har sprukket og fjernet noe av støtten for sluttstykket slik at hylsen har sviktet i etterkant er det ikke mulig å ha en begrunnet mening om. Det manglende sluttstykket kan gi noen viktige svar. 

Jeg er enig med M67 at det ligner materialfeil i låskassen.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 materialfeil i låskassen

Spesielt når det er noe som er "kjent" på disse kassene.

 

Hylsehavari (uansett årsak, husk at det oftere er feil med hylser enn med våpen) med påfølgende trykk i låseområdet skal normalt (om det er høyt nok) utvide kassa i alle retninger (radielt) og når den sprekker/revner vil pipa slippe og reise framover. Det er tallrike eksempler på dette med M96 og og KJ f.eks. Her har det tydeligvis vært så lite trykk at kassa ikke har utvidet seg (nok) før den sprakk - evt at materialet ikke er elastisk nok, men sprekker med liten deformasjon. Jeg sier det igjen, støpefeil, feil varmebehandling, noe har sneket seg gjennom kvalitetskontrollen.
Noe har selvsagt fått hylsa til å revne, men de revner oftere av seg selv, enn på grunn av feil patron eller tett løp og sånne ting. Og det skal kassa uansett tåle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ut fra artikkelen amatør viste til er det moderate ansiktsskader (kuttskader), da har sannsynligvis sluttstykket ikke hatt stor fart bakover.

Men bilder der vi ikke ser bruddflatene, sluttstykket og den manglende del av låskassen gir ikke nok informasjon til å trekke konklusjoner, vi må nok fortsatt synse litt.

 

Trykket som kan oppnås i en riflepatron der det brukes korrekt krutt skal ikke kunne bli så høyt at en feilfri låskasse sprekker på denne måten. Det må derfor være en faktor i tillegg. Spekulasjoner om kule i løpet er et eksempel på noe som kan øke trykket dramatisk, men ut fra det som er rapportert og skadene på våpenet virker det ikke sannsynlig.  

Det går nok flere måneder før vi får mer håndfaste opplysninger.

 

Jeg håper at skytteren blir helt frisk og at hun ikke tar skrekken og gir opp skyting og jakt.

Link to comment
Share on other sites

I følge mine øyne sitter Hylsen igjen i kammeret. Det ser ut som halve delen av det som ikke er i kammeret er blåst bort mot høyre og litt opp der den biten av låsekassa er blåst bort. I det som sitter igjen ser det ut som om den har revnet i senter av bunnen av hylsen, hettelommen og hullet synes som i et snitt... 

Se etter en gang til, jeg måtte kikke noen ganger før jeg så det.

 

Jeg tror bolten var i lås, for sporet i kassa til høyre låseklakk vises øverst i bruddkanten bak mot utkasteråpningen... 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

Jeg håper at skytteren blir helt frisk og at hun ikke tar skrekken og gir opp skyting og jakt.

 

De fleste utvikler trigger flinch etter en slik episode, som må jobbes med en god stund.

 

Nok en episode som viser hvor viktig det er å bruke skytebriller med rifle også.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare ‘en ting som kan forårsake en slik sprengning , og det er ett stort overtrykk. Klassikeren som pleier å lage overtrykk er ett eller annet fremmedlegeme i løpet . Jeg har selv vært på banen en gang som guttunge , sammen med min far , der plutselig  en av skytterne der ikke klarte å kamre en patron i en HV Mauser under skytingen .  Etterhvert fikk han lånt seg den andre halvparten av pussestokken av en annen skytter , og stappet den ned løpet fra munningen. Og der satt en kule , så nær kammeret at ny patron ikke lot seg kamre.  Ett eller annet hadde vært feil på en patron , kanskje en patron uten krutt. Jeg vet ikke helt , det er  snart 40 år siden , men kanskje det var bare en tennhette som gikk av og dyttet kulen inn i løpet. En ting er sikkert , hadde kulen sittet ett par cm. lenger inn hadde han klart å kamre en ny patron , og hadde han da trykket på avtrekkeren hadde det vært en helt annen historie å fortelle.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke sluttstykket er i lås blir det ikke nevneverdig kammertrykk fordi hylsa og sluttstykket kan blåses bak. Og blåses gassen mer eller mindre fritt bakover sprekker ikke fremre låskassebro. Jeg støtter teorien om hylsehavari kombinert med produksjonsfeil i låskassen. 

Link to comment
Share on other sites

Verdt å merke seg at låskassen (og hylsa) har sprukket på motsatt sidw av det lille hullet i kassen som fungerer som ventil ved hylsehavari. Hullet er synlig på bildet.

 

Sluttstykket på T3 går noen mm opp rundt patrona, jeg vedder på at utdrageren har hatt en temmelig spenstig v0 når dette skjedde.

Link to comment
Share on other sites

At patron ikkje er skikkelig kamret på bildet er ikkje så underleg. Når støtta i bakkant forsvinner/ mangler så vil trykket presse hylsa ut. T3 var med i testen til testfakta i sverige for ein del år sidan der dei plugga løpa og avfyrte, dette tålte den faktisk godt... 

Mitt beste råd er å få rifla bort frå politiet før dei rotar den vekk  så produsenten kan få undersøkt den.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, tussehaugen skrev:

Når støtta i bakkant forsvinner/ mangler så vil trykket presse hylsa ut

Nei!

Om støtten fra sluttstykket forsvinner når det er trykk i kammeret vil hylsen bli revet av fordi hylseveggene kleber til kammerveggene.

Bildet som er publisert viser at sluttstykket har vært på plass under utblåsingen. Hylsen er revet av på høyre side, men den del av hylsen som er tilbake er flat i bunnen, og må ha hatt støtte av sluttstykket der når hylsen revnet mot høyre.

Dette er en av de tre viktige ting som kan tolkes av bildet, de andre er mangel på plastisk deformasjon i bruddsonene og at løpet ikke er kastet ut. (tar forbehold om at det kan være satt tilbake for å vise komplett våpen, men tror det ikke).

Noe mer enn det kan ikke jeg se av bildet, resten av delene og mikroskopering av bruddsonene er nødvendig for å finne svar på hvorfor dette skjedde.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Om støtten fra sluttstykket forsvinner når det er trykk i kammeret vil hylsen bli revet av fordi hylseveggene kleber til kammerveggene.

Bildet som er publisert viser at sluttstykket har vært på plass under utblåsingen. Hylsen er revet av på høyre side, men den del av hylsen som er tilbake er flat i bunnen, og må ha hatt støtte av sluttstykket der når hylsen revnet mot høyre.

Dette er en av de tre viktige ting som kan tolkes av bildet, de andre er mangel på plastisk deformasjon i bruddsonene og at løpet ikke er kastet ut. 

Enig i denne vurderingen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hylseseparasjon er jo et typisk symptom på for mye headspace = mangel på støtte fra bolthode. Siden dette mangler er det vel fare for at bolten var i lås når det smalt.

 

Hvis jeg skal synse, tipper jeg at kassen var svekket fra sprekkdannelse og sviktet. 

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Per-S skrev:

 

Om støtten fra sluttstykket forsvinner når det er trykk i kammeret vil hylsen bli revet av fordi hylseveggene kleber til kammerveggene.

 

 

Delvis enig, men det kommer an på trykk og friksjonskoeffisient (olje eller ikke i kammeret), patronkonstruksjon,  samt sluttstykkets masse.

 

Som jeg har nevnt i en annen tråd driver jeg for tiden med eksperimentell hjemmeladning for en gammel halvautomat, med ren masselåsing og med rustent kammer som gir høy friksjon om jeg ikke smører patronene. Dette har gitt meg noen aha-opplevelser.

 

I mitt våpen er det slik at om hylsa kleber for hardt i kammeret, så blåses tennhetta ut og hettelomma utvides en del nesten som om det var heftig overladning. Dette skjer da hylsa "låser" i kammeret, mens tennhetta kan bevege seg bakover og dytter sluttstykket unna. Hyylsa "vrenges" litt pga kreftene som dytter bakover på hylsebunn mens veggene henger igjen, derav utvidelse av hettelomme. Det blir ikke synlig bul på hylsebunn, men hettelomma er for rom til at hylsa kan brukes etterpå. Samme ladning med litt hylsefett på patronen, så skjer det ingen utvidelse av hettelomma og tennhettene sitter på plass siden hylsa da hele tiden ligger an mot støtbunnen. I begge tilfeller altså med sluttstykke som ikke egentlig er låst, men selvsagt med mye større sluttstykkemasse enn ei boltrifle.

 

En viss hr. Ackley fant jo i sin tid ut at en tilnærmet sylindrisk "improved" versjon av .30-30 trygt kunne skytes uten låseklakker i en bøylerifle. Hylsa klebet så hardt i kammerveggene, og hylsebunn var sterk nok i forhold til kammertrykk til at det ikke skjedde noe dramatisk. En mer konisk hylse vil derimot skyves ut bakover. Høyere trykk, mer på moderne nivå, vil gi hylsehodeseparasjon slik du skriver med mindre hylsa har eksepsjonelt tykke vegger (som på en del militær ammo).

 

 

Vet vi hvilket kaliber det var på den aktuelle børsa?

 

Selv om du sannsynligvis har rett, så synes jeg ikke vi helt kan avskrive muligheten for at hylsa kan ha beveget seg bakover en del uten å rives av. Vi kan heller ikke helt avskrive muligheten for avfyring uten låst sluttstykke, nettopp fordi friksjon mellom hylse og kammervegg kan være stort nok til å holde på plass hylsa inntil trykket er farlig høyt. Dette forutsetter i så fall at hylsa er nesten helt inne i kammeret men sluttstykket ikke i lås enda.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

tilnærmet sylindrisk "improved" versjon av .30-30 trygt kunne skytes uten låseklakker i en bøylerifle

Med moderat trykk så fungerer dette i 6.5x55 også. Jeg stod nære da det smalt...

 

 

Sitat

nettopp fordi friksjon mellom hylse og kammervegg kan være stort nok til å holde på plass hylsa inntil trykket er farlig høyt

Hylsa sitter mer fast jo mer trykk. Blir trykket høyt nok - dvs arbeidstrykk for de fleste patroner, så ryker hele bunnen. det vi ser på bildet er ei hylse som har røket på ei side, det er vanlig i våpeneksplosjoner. Hylsehodet utvider seg, og ryker der det ikke har støtte, som regel mot utdrageren. Altså til en side, slik som på bildet.
En indikasjon på om det har vært overtrykk eller ikke er om hylsa sitter fast i kammeret, den kan den gjøre om det har vært vesentlig (elastisk) deformering av kammerstykket, sitter den ikke fast har det neppe SÅ vanvittig høyt trykk.

 

Det må såvidt jeg kan forstå ha vært en årsak til at hylsa revner her, dårlig hylse eller overtrykk er ca. like sannsynlig. Men jeg klarer ikke å se at en hel låskasse uten sprekker eller feil skal revne på denne måten uansett trykk.

 

Ved avfyring uten låst sluttstykke dannes iallefall ikke nok trykk til å blåse låskassa i stykker.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hylsehavari i kombinasjon med materialfeil i låskassa står vel muligens frem som den mest plausible forklaringen, men tennstempelbrudd kan vel forårsake avfyring I det sluttstykke er helt frem og før låsing, evt. ved delvis låsing. Uten låsing vil nok sluttstykke skytes bakover uten spesiell belastning på låskassa, men om sluttstykke har gått litt/ delvis i lås kan kanskje det forårsake en belastning som konstruksjonen ikke er beregnet for, og som kan forklare det viste havariet?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

 Hylsehodet utvider seg, og ryker der det ikke har støtte, som regel mot utdrageren. Altså til en side, slik som på bildet.

 

Jepp... men på bildet er hylsehodet røket oppover. Med låst sluttstykke er vel utdrageren/svakeste punkt ned og til høyre omtrent?

Link to comment
Share on other sites

De er støpt ja. Og legeringen er nok tilpasset støping, for å få gode støp. Ruger støper også de fleste delene i sine våpen. Det sagt, moderne støpelegeringer er nok, når alt stemmer like sterke og like holdbare som valset stål som benyttes i låskasser. Og fryktelig mye billigere. Blaser forresten, som ikke har låskasse burde jo være enda billigere ;)

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...