Jump to content

Trangt kammer - 32 ACP


fleskebacon

Recommended Posts

Jeg har en eldre Walther PPK i 7,65 som jeg sliter med å få til å gå rett. Den er produsert i 1962.

 

Har funnet noen kombinasjoner som fungerer sånn noen lunde, men langt fra tilfredsstillende.

 

Det jeg har oppdaget, er at stort sett all ammunisjon går trangt i kammeret. Først trodde jeg det var min egen feil, så jeg knota masse med patronlengde og krymp for å få orden på det, men jeg kom aldri i mål. Det hjelper å sette kula dypt og krympe knallhardt, men dette er jo ikke sunt. Og patronene kamrer ikke 100% allikevel.

 

Så oppdaga jeg at det samme gjelder fabrikkammunisjon, både Geco og Fiocchi.

 

Hvis man ikke bruker makt mangler det fort 1 mm på å få kamret patronen. Man får den inn med makt, men da sitter den jo bom fast. Det er ikke riktig. Jeg har pussa og pussa og brukt  borepaste, så alt er skinnende rent, så jeg er helt sikker på at det ikke sitter fast noe drit der.

 

Så gjorde jeg en viktig oppdagelse: Hvis man vrir på patronen i kammeret kamrer den lettere og tyngre alt ettersom. Og da konkluderte jeg raskt med at her er det noe muffens. I en vinkel kamrer den lett, vrir jeg den 180 grader mangler det 1 mm på å få kamret den.

 

Tips mottas med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner det slik at det har vært flere forskjeller i toleranser for 7,65 / 32 auto opp gjennom årene, og at det er ganske vanlig at europeiske våpen har trangere kammer enn amerikanske.

 

Og alt man får tak i av dier og ammunisjon nå er vel amerikansk.

 

Så da tar jeg sjansen på å brotsje opp kammeret til "moderne" dimensjon for 32 auto, som forhåpentligvis er en hårsbredd romsligere og løser saken.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har fått en børsemaker til å se på pistolen, uten at han fant noe alarmerende galt. Både go og no-go-tolken gikk i kammeret, så det er ikke kammeret som er trangt. Derfor har nok brotsjing liten hensikt, ettersom kammeret i seg selv allerede er mer enn stort nok.

 

Det er med andre ord selve pipa som er så trang at kula butter imot ved kamring, selv med fabrikkammunisjon.

 

Det er svært vanskelig å få ut pipa i denne, og ettersom det er et våpen med lav egenverdi tenkte jeg at det har lite for seg å begynne å bytte pipe.

 

Ettersom jeg dermed hadde svært lite å tape tok jeg en råsjans på å lage en spindel med smergelpapir, og slipte forsiktig inngangen på pipa litt større. Og det var ikke mye sliping som skulle til før fabrikkammunisjonen smatt på plass helt uten motstand. Hurra! Det kan ha vært ørsmå grader i inngangen til pipa, selv om dette ikke var mulig å se med det blotte øye.

 

Hjemmeladet gikk fortsatt litt tungt, så jeg slipte litt mer. Og det var ikke mye som skulle til før blykuler sizet til .309 også gikk inn uten motstand. Har sett flere som anbefaler så små kuler til gamle 7,65-våpen, så det er kanskje ikke unormalt at man må bruke disse i stedet for .311 eller .312.

 

Jeg har ikke fått prøveskutt den enda for å sjekke om presisjonen er blitt bedre, men jeg vil jo anta det, skal sjekke i kveld. Det er vanskelig å forestille seg at det vil ha negativ innvirkning at kulene ikke lenger blir deformerte og asymmetriske når patronen kamres...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en 60 talls PPK. Kammeret er trangt! Jeg hadde belaget meg på å bruke hjemmestøpte kuler og slugget derfor løpet. Jeg fikk en diameter på .3087 og da jeg hadde en sizerdie i .311, tenkte jeg det skulle være grei skuring. Det var det ikke, ikke en sjanse til å kamre disse. Hadde ikke .310, så neste var .309. Jeg var skeptisk til om det var nok til å få tak i riflingen, men tenkte det var verdt et forsøk . Frykten var ubegrunnet, patronene kamret greit og presisjonen var på høyde med den beste fabrikkammoen jeg hadde prøvd, som forresten var gammel Norma ammo. Jeg støper med rimelig hardt bly, blying i løpet er ikke noe problem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selv om de ser like ut er ikke 7.65 Browning og 32 ACP samme patron. 32ACP kamrer på kraven, og bruker .311" pipe m/ 1:16-stigning. 7.65 Browning kamrer på munning og bruker .308" løp m/ 1:10-stigning. Dette gjør at også hylsene blir forskjellige, 32-messing er tynnere pga økt kulediameter. 308-kuler passer derfor dårlig.

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...