Jump to content

Ultracom, B-Bark eller Tracker?


Rognebæret

Recommended Posts

Hei, er ute ettter ny hundepeiler til min hannhund beagle. Vil ha et sytem basert på GSM-signal, og har skjønt at små brikker som feks we-hunt ikke er brukendes til eneste system.

 

Er det noen som har forestillinger om hvem som er best av ultracom b-bark og tracker? Det er disse jeg har funnet som ser aktuelle ut. Har jeg misset noen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Både ja og nei. Beagle er ein hundetype der det blir masse action og runde på runde. Det du vil oppleve er at GSM basert sporing er for tungvindt å bruke. Våte fingre, touchskjerm, skjermsparer... osv.

Perfekt til sanking på kvelden men for treigt og knotete når det står på. Der er garmin overlegen.

Link to comment
Share on other sites

Ble tracker, hørte mye bra om dette merket så ble den.

 

Skjønner ikke hvorfor gsm-basert sporing skal være mer tungvindt. Med en god smarttelefon som er oppsatt til å bruke som mottaker tror jeg det skal funke like bra som garmin sine system.

 

Selv en beagle som ikke går langt er det fordel med gsm når man bor på vestlandet. Det er ikke langt over fjellet der garmin eller jaktradio ikke fungerer ;)

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Rognebæret skrev:

 

Skjønner ikke hvorfor gsm-basert sporing skal være mer tungvindt.

 

Du er avhengig av GSM-signal (på både halsbånd og telefon), og du er avhengig av en telefon med strøm. Erfaringsmessig er det større utfordring med GSM-signal på telefon og strøm på telefon, enn på halsbåndet. Supra er i allefall god på å ta inn signal (tar alle 3 nettverk, Telenor, Telia, Ice). Powerbank til telefonen er nesten nødvendig. 

 

Jeg har jakta i en "mannsalder" med Astro (føles i allefall sånn) og har blitt vant til å lempe den ut av lomma og se hvor hunden er tvert jeg får den opp, kjenner at det blir litt mer prakkig å opp med telefonen og finne rett app for å se hvor hunden er - men det er helt sikkert bare en erfaringssak. Du endte opp med Tracker, det har jeg også pga av at jaktkompisen valgte å gå for dette systemet, men:

Hvis noen er interessert har jeg en nesten ubrukt B-Bark liggende på benken her, send meg en PM. Std. størrelse, et par år gammel, vært i skogen 2 ganger. Uten SIM, uten lisens, uten batterier, uten batterilader (batteri + lader selges for knapt 500,- fra "enhver" dings-nettbutikk.) 

 

Men oss gamlinger i mellom: Husker dere hvordan det var å jakte helt uten peiler? Når Hundra-mottakeren lå i bilen en kilometer unna og du faktisk var avhengig av en hund med både losmål og sikker retur? Eller enda lengre tilbake, når "sikkerhetslinja" var å ringe politiet og si at du savna en brun og hvit hund med korte bein som overhode ikke lyder navnet Viggo...  Fy fan for noen jakthunder vi hadde den gangen... Dere jyplinger skulle bare vite... Dagens "jakthunder" hadde ikke gått for en femmer "back in the days".  :mrgreen:

 

 

viggo.png

  • Like 4
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...