Jump to content

Kombi/Drilling til småvilt


FredrikHolm

Recommended Posts

Hei! Da starter jeg opp debatten for sikkert 99’ende gang blant dere. 

 

Jeg har sett meg lei på å drasse rundt på 2 stk våpen.. Og å se en tiur e.l sitte utenfor skuddhold når jeg kun er ute med hagla.. 

 

Drømmer om Drilling, men ser fordelen ( kostnadsmessig) med kombi med ekstra rent O/U løp, å det å gå med ekstraløp i sekken for så å bytte alt ettersom hvilket terreng man går i. 

 

Har sett på egun, blocket osv, men nå sett meg blind.. Så her trenger jeg hjelp, å da håper jeg noen her har svar :0)

 

 

Pro’s / cons?

Forslag til våpen/kaliber? 

 

trenger noe primært til småvilt. Budsjett er 20-25k , kan strekkes om jeg kvitter meg med hagla jeg går med i dag ( B. Silver pigeon) , men vil gjerne beholde den pga affeksjonsverdi :0)

 

Edited by FredrikHolm
Link to comment
Share on other sites

Det er ofte gode bruktkjøp på småviltdrillinger med rifleløp i kaliber 222, 5,6x50R, 5,6x52R, dersom du ikke har bruk for hjort/elgkaliber.

 

Jeg liker best haglekaliber 16 og 20 i drilling, siden en får et slankere og mer smekkert våpen kontra kal. 12

 

Med et såpass romslig budsjett og siden du tydeligvis uansett vil ha mulighet til dobbel hagle, bør drilling være et fornuftig valg. Og du kommer vel til å ende opp med drilling før eller seinere, uansett hva du sier til deg selv nå ;)

 

Brukt tysk er vel stort sett den eneste veien å gå. Har selv hatt Krieghoff, Heym, Sauer og Merkel, og du gjør vel lite feil med å velge en av disse.

 

Mange eldre drillinger har greenersikring, det bør du gjøre deg opp en mening om på forhånd.

 

Jeg er veldig glad i å jakte med drilling, men jakter for det meste rådyr med hund. 

 

Her er en desemberbukk for Saueren:

FB_IMG_1534721463466.jpg

Link to comment
Share on other sites

Drilling er genialt om man aksepterer de begrensningene det medfører. Ei børse til all jakt i Norge er mitt førstevalg. 

Jeg har to smekre drillinger i cal 16X2 og 7mm randpatron, den letteste er på 2,7 kg. Går sjelden på jakt med noe annet.

Kaliber 16 har overrasket positivt så langt. Ender sikkert opp med ei lita lett SS hagle i kaliber 16 bare ny våpenlov trer i kraft. 

12 er hagla er bare med på banen og på sjøen etter at jeg fikk drilling. 

Dersom bruken er som du beskriver, fuglejakt med mulighet for rifleskudd bør valget være enkelt. Da er det drilling og ikke kombi som gjelder.

 

Begrensningener med drillingen:

Ikke det beste våpenet å bruke for mengdetrening, gjelder både hagle og rifle. Kan jo bruke luftgevær og ei lurvete hagle i kal 12 for dette. 

Ikke mulighet for lynraskt oppfølgingsskudd med rifla, (går ganske raskt med litt trening).

Rifla vil ofte klatre mellom 1, 2, og 3 skudd, men dette varierer fra våpen til våpen og med tid mellom skuddene. . 

Klatring har ikke vært noe problem for meg i praksis fordi det er sjelden jeg får skuddmuligheter tett på hverandre med rifla. 

Skyter jeg på drillingens premisser har begge mine meget god presisjon, (bedre enn mine to Sakoer i 222 og 308). 

Ikke billig å gjøre modifikasjoner. Det kan være vanskelig (dyrt) å få tilpasset enkelte kikkertsikter.

Greener sikring kan som nevnt være litt uvant, men det er en treningssak. En viktig ting med greener er å friske opp rutemønsteret i selve sikringsbryteren. 

Med skarp nettskjæring der blir det veldig mye letter å få avsikret. 

Bor du på Østlandet kan det være verd å ta turen innom Våpenbua ved Hemnes. Der kan man tafse på et bredt utvalg av drillinger samtidig er det god service uten et press om å kjøpe. 

 

Brukt tysk er som nevnt over gode alternativ. Ofte følger det med eldre kikkerter, med gameldags stolpe i midten. Jeg likte i utgangspunktet ikke dette, men det er faktisk veldig godt å skyte med når man bare får trent litt. 

 

Lykke til!

 

La os høre hva du ender opp med og ikke glem bildene...

 

Link to comment
Share on other sites

TUSEN TAKK FOR SVAR :0) 

 

Ble lever søknad på en Drilling type Sauer 16/70 7x57R i forrige uke, selger kommer med børse og utlånserklæring så jeg rekker jaktstart om søknaden ikke er i orden til da, men her oppe (Trondheim) har jeg aldri ventet lengre enn 2 uker :0)

 

gleder meg som en unge, litt dyre smell i 7x57R men det får man tåle :0)

 

Edited by FredrikHolm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...