Jump to content

Hvilken choke for slugs?


arnegun

Recommended Posts

Tenkte å teste ut slugs i min Franchi Affinity one. Med fare for å spørre dumt spørsmål: Hvilken choke skal man bruke på slikt uten å sprenge børsa? Regner med man må ha i en form for choke ellers herper man vel gjengene?

Edited by arnegun
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, neon77 skrev:

Choke må du ha ja, ikke finne på å skyte med åpne gjenger.

Prøv deg fram mellom cylinder og mod og se hva som gir best presisjon.

Evt kan du også prøve en riflet choke.

 

 

 

Så det er såpass klaring mellom løp og slugen at man kan bruke en viss trangboring? Frykten er vel at trangboringen blir for trang og at jeg sprenger børsa...

Link to comment
Share on other sites

Slug er ikke bare slug nei.

 

Hulbaseslug i "mykt" bly (typisk winchester/federal) har jeg skutt i både trekvart og full uten noe dramatikk, men har hos meg godt best i kvart og mod. Det vil si sånn ca snusboks på 50 meter.

Solide brenneke-slugs ville jeg ikke kjørt gjennom noe trangere enn mod.

Sabot slugs trenger som regel rotasjon for å gå bra, og er et godt valg i riflede slugløp.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Diskutert også i denne tråden. https://www.kammeret.no/topic/80016-enda-ett-slug-spørmål/?tab=comments#comment-1204428

Generelt gjelder vel at om ammoprodusenten ikke angir anbefalinger mhp dette kan slugs brukes i alle trangboringer opp tom full. Brenneke er laget for, og er i vanlig bruk i drillinger og kombier med løp med full trangboring

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Alle fyllingskuler på markedet skal passere trygt gjennom også full trangboring.

Men, gamle børsemakere mener, sannsynligvis med riktighet;

Ikke bruk slug/fyllingskule i sammenloddede dvs dobbelløp med trangere enn

1/2 trangboring. Dette høres fornuftig ut i mine ører. Eldre hagler, mange nyere også,

har løpene sammenføyd med myklodding. (tinn/bly) .  AG 60 eller bedre hardlodding

er brukt på nyere våpen, men moderne slugpatroner  med 11-1200 BAR trykk stresser en

loddet dobbelløper uansett. I moderne enkelløpsvåpen er slug OK med full/superfull trangboring.

Og mest sannsynlig også i moderne dobbelløpere med åpen boring. Uansett, så er hovedregelen

at man får best presisjon med fyllingskule i løp med moderat trangboring. Prøv.

(en liten kuriositet: Rundkule i hagle var Fattigmandens Elgpatron. Lee støpetenger kjøpes rimelig hos

Hjemmelading, Trond Alvestad. Han har messinghylser også.

Artig å eksperimentere med (ikke på elgen da, må vite) når man

har gått lei av digitale micrometere, kronografer og .300 Norma etc...

P.S. Er der nogen derute som sitter på en 24 gauge ? haglbørse  ?

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, gammel skrev:

I moderne enkelløpsvåpen er slug OK med full/superfull trangboring.

 

Nja. Har sett en Remington 870 med sprukket munning og utskutt choke, som etter eierens utsagn var resultatet av slugskyting. Dette var i 1996, og jeg hadde ikke mulighet til å inspisere våpenet nærmere enn at jeg så sprekken. Men det har gjort meg skeptisk til å skyte slugs også i moderne våpen med full trangboring.

Link to comment
Share on other sites

OK, enig at full trangboring/slug bør unngåes.

Forbedret cylinder (improved cyl) er nok det beste. 

Eller, grunnoppskriften er: liten trangboring, men litt.

Hvorfor diskutere fyllingskule/slug når vi har rifler?

Jo, etter min mening:

Moro, historie, balistik, mekanikk, metallurgi. Mange, eller iallfall noen, har sikkert en oldefar som skaut  klauvdyr

under krigen. Å noko anna.

I Amerika (hørt du) bruker de slug på alt. Nja, dæm om det.

Nei da, men det er artig, og ikke minst å prøve å forstå ballistiken bak ikke spinnende sfærer. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jeg har skutt endel slug i min enkelløp baikal. full fast trangboring. har ikke reflektert noe over dette med skader,men mener det sto på pakken at den kunne brukes i alle trangboringer p.g a. kula var slisset og hul innvendig. presisjon på 50m ca 1 lærdue +.. på en god dag. nå er den enkeløperen jeg bruker av nyere dato m 76mm kammer. vet ikke bruksområdet på disse kulene,men ser moldspruten bak blinken står høyt så reiner med at lyset går på det meste som den treffer?..

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhetsaspektet er bare en del av dette. Jo tightere choke man har, desto mer deformerer man slug'en når den forlater munningen. Jeg tviler ikke på at man kan skyte det meste utenom massive slugs med mer trangboring, men det er vel fare for at presisjonen lider når slug'en blir skvist for mye på vei ut. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jo, dette med fyllingskule (slug, snile bla ,faktisk, på uk/us engelsk) kan man debattere i det uendelige. Her i Norge tjener den ingen praktisk hensikt, men under andre himmelstrøk er den essensiell for levebrødet. Min erfaring: åpen boring; forbedret cylinder el.for "presisjon". Ikke skyt slug i løp trangere enn 1/2 boring: dette gjelder dobbelløpere, altså våpen med sammenloddede løp.               Moderne enkelløpere, pumpe /auto svelger alt, uansett trangboring. All slugammunisjon produsert i den vestlige verden er etter S. A. A. M. I. (Google det ). Mæn, kjøle arti e de' kanskje itt fer svillvinan da...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, gammel said:

Jo, dette med fyllingskule (slug, snile bla ,faktisk, på uk/us engelsk) kan man debattere i det uendelige. 

 

Man trenger i alle fall ikke å debattere om substantivet "slug" bare har en enkelt betydning. 😀

 

Fra Dictionary.com:

Origin of slug

1375–1425; late Middle English slugge sluggard < Scandinavian; compare Norwegian (dial.) sluggje: heavy, slow person

 

noun

  1. any of various snaillike terrestrial gastropods having no shell or only a rudimentary one,feeding on plants and a pest of leafy garden crops.
  2. a nudibranch.
  3. a metal disk used as a coin or token, generally counterfeit.
  4. a piece of lead or other metal for firing from a gun.
  5. any heavy piece of crude metal.
  6. Printing.
    1. a thick strip of type metal less than type-high.
    2. such a strip containing a type-high number or other character for temporary use.
    3. a line of type in one piece, as produced by a Linotype.
  7. Informal. a shot of liquor taken neat; belt.
  8. Slang. a person who is lazy or slow-moving; sluggard.
  9. a slow-moving animal, vehicle, or the like.
  10. Journalism.
    1. Also called catchline.a short phrase or title used to indicate the story content of newspaperor magazine copy.
    2. the line of type carrying this information.
  11. Metalworking. a small piece of metal ready for processing.
  12. a gold coin of California, privately issued in 1849 and for some time after, worth 50 dollars.
  13. Physics. a unit of mass, equivalent to approximately 32.2 pounds (15 kg) and having theproperty that a force of one pound acting upon a mass of this unit produces an acceleration ofone foot per second per second.
  14. an irregular projection or knob on the surface of yarn, usually produced by lint or by defects inweaving.

 

Det finnes også en del forskjellige betydninger når ordet er brukt som verb.

 
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...