Jump to content

Kinkig situasjon med arv av våpen


Old Liege

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er nå helt ny på dette forumet.

Det som bringer meg hit er at jeg tidligere har fått svar på mye jeg har lurt på tidligere I tillegg til nå en ny situasjon hvor jeg sliter med å få svar på hva jeg eksakt nå bør gjøre.

 

Min morfar gikk bort for noen år siden. Etter litt opprydning på hytta han etterlot seg siste tiden har vi kommet over flere våpen i tillegg til den vi fikk vite om den gang.

Våpnene jeg har funnet er:

1. "The Triangle Liege" sideligger hagle trolig fra ca 1920

2. Rifle av uviss grov kaliber eller opprinnelse (snodig lademkanisme som ikke er bolt eller med knekk av løp)

 

Jeg har nå lest litt rundt våpenamnesti og arv av våpen men finner ikke noen klar og konkret måte jeg kan erverve disse på en fin lovlig måte.

Målet mitt er for min del selvfølgelig å erverve disse uten å plombere dem da jeg synes det er tilnærmet lik destruksjon.

 

Selv har jeg tatt opp leirdueskyting (trap) med håp om litt jakt i fremtiden, tatt jegerprøve og godkjent anskaffet meg en god hagle og våpenskap.

 

Så med mitt mål godt fremme i pannebrasken, hva gjør jeg nå?

1. Legge inn våpensøknad? Hvem skrives da som tidligere eier? Morfar har vært død siden 2007 tror jeg

2. Er det riktig av meg å sette disse I mitt våpenskap slik at de I hvert fall er sikret? Da føler jeg at jeg sitter ulovlig med disse.

3. Ringe politiet og risikere bøter, fengsel og si -"ha det bra!" til sikkerhetsklareringen min? Eller er politiet så forståelige at de lar meg erverve disse lovlig? Personlig tenker jeg det er bedre at de har kontroll på dem.

4. Hva med amnestiet? Redd jeg mister dem som det eneste jeg har etter min morfar…

 

Håper noen kan svare.

 

Edited by Old Liege
Link to comment
Share on other sites

Den med snodig lademekanisme og grovt kaliber kan meget vel være produsert før 1890 og registreringsfri. Haglen er nok registreringspliktig. Ta så raskt som mulig kontakt med politiet og meld fra om at familien har funnet våpen under opprydding på hytte, og at du har tatt vare på dem og oppbevarer dem på korrekt måte. Dersom haglen er verdt å ta vare på kan du be om at den overføres til deg på grunn av affeksjonsverdi, ikke for bruk.

Disse våpnene har det ikke vært registreringsplikt på, og da din morfar døde ble de arvingenes eiendom. Dersom din mormor er i live er hun eier, og har lov å ha denne uten at den er registrert. Hun kan overføre den til deg, men du må registrere den.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar.

 

Min mormor er heller ikke iblandt oss og døde før morfar gjorde. Jeg har lest litt og det skal normal være en bobestyrer, noe min mor trolig var.

Det var også min mor som overtook hytte med alt innbo og løsøre. Er hun da nåværende eier? Da skulle nok hun I så fall registrert dem tidligere, om ikke nå etter de er funnet.

 

Jeg finner lite/ingenting av kjennetegn på rifla men her er noen bilder:

 

kammer.jpg

kasse.jpg

rifle.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...