Jump to content

Kikkertsikte for hjort og elgjakt


PerUlv69

Recommended Posts

Jeg kikker etter det optimale kikkertsiktet for to kanskje nokså ulike jaktformer.

 

På hjortejakt har jeg skutt dyr på fra 15 meters hold til 130 meter, særlig lenger hold er i praksis ikke mulig i vestlands-skogen. Hjortejakten foregår oftest på ettermiddag kveld hos meg, det er snikjakt, jeg er alene, og jeg har gått på dyr på 4meters hold. Da så jeg kun pels og kunne ikke skyte. Jeg har i dag et 3-12x50 S&B. Jeg opplever vel at det siktet ikke gir meg nok til å vesentlig utvide jakten utover kvelden etter at det er blitt mørkt. Jeg er usikker på hva jeg kan forvente med 56mm.

Jeg synes egentlig også det hadde vært ok å kunne komme lengre ned i forstørrelse enn 3X, og kikket bla på Swaro sitt 1.7-14*42. Nå er kanskje 42mm litt lite. Zeiss V8 1.8-14*50 virker jo som et bra kompromiss. Jeg har prøvd meg på kvelds nattejakt og det er nok noe jeg kan tenke meg å prøve mer på.

Jeg lurer på om jeg burde ha en 56mm på hjort? Problemet er at de fleste kikkertsikter da begynner nær 3, for eksempel V8 2.8-20x56 og den som kanskje passer meg litt bedre; Z8i 2.3-18*56.

 

Så er det elgjakten som jeg begynner med nå. Dette er vanlig tradisjonell elgjakt med poster. Avhengig av posten man får kan det være tett og raskt eller lange hold.

 

Bør jeg egentlig ha to sikter? Et knallsikte for sein hjortejakt som også vil gi litt ekstra på langhold for eksempel på reinsdyr om det skulle bli aktuelt og også på spesielt dryge poster på elg?

og så et for korte hold på dagstid, for eksempel et 1-8 ideelt sett, eller for å gjøre det hele mer økonomisk, en aimpoint?

 

Håper på svar, for jeg har gått meg litt vill i lesing av tester og egne vurderinger her. I praksis koker det ned til om jeg vil oppleve at 56mm gir betydelig mye mer ekstra om kvelden/natten?

 

Edited by PerUlv69
Link to comment
Share on other sites

Eg har prøvd både 50 og 56, zeiss classic 50 og meina da var classic 56 siktet og hadde lys iverfall men eg synstest iverfall ikkje da at da tilførte noko men er vel ein grunn til at skikkelige vak kikkertsikter er 8x56. Syns sikte blei litt tuba og. Trur du har for god råd :)  veit om ein som skyte hjort temmelig seint med samma siktet som du har.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok to sikter i en god hurtigmontasje som er det optimale. Du blir ikke den første som får til å få i pose og sekk. 

 

Jeg hadde dropper de hypermoderne siktene med høy zoom. Jeg hadde satt på en 1,5-6x42 til smygjakt og elgjakt og hatt ett eget sikte til skumringsjakt. Kanskje rett og slett beholdt det du har. Men om du vil ha noe bedre bare kjøpe en Zeiss HT 3-12x56

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. For ordens skyld var jo planen å beholde gamleriflen og la tenåringen prøve seg med den og et ok sikte. Det kunne bli kjekt, samt at jeg har større fleksibilitet.  Men ja, det er en opsjon å benytte det jeg har selv på en 30-06.

Edited by PerUlv69
Link to comment
Share on other sites

" Men om du vil ha noe bedre bare kjøpe en Zeiss HT 3-12x56"  

 

 - eller rett og slett en fast 8 x 56. Faste sikter har mange fordeler: Optikken er maksimalt tilpasset, det er ikke noe leamikk som kan gå til h******, og et linseelement eller to mindre, og ingen leamikk, gir lavere vekt. Det skulle gitt lavere pris også, men det omsettes så få faste sikter her til lands, pga. at alle tror man må ha (kjempe-) zoom, at prisen i praksis blir som zoom-siktene.

 

Hvis du er inne på utenlandske (tyske) nettsider, se etter om det er noen brukte faste sikter til salgs der.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Venners venner tilbud på XXL (-25%) + Zeiss (v4, v6, ht, v8) = valget tatt for min del.

Kjøpte 2 kikkertsikter sist gang (ht 3-12x56 asv+ og v6 2-12x50) og vil antagelig rive ut 1-2 kikkerter til om de gjentar tilbudet. Ideelt med 2 kikkerter på enkelte jaktvilt sikkert.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, amatør skrev:

Jeg hadde dropper de hypermoderne siktene med høy zoom. Jeg hadde satt på en 1,5-6x42 til smygjakt og elgjakt og hatt ett eget sikte til skumringsjakt. Kanskje rett og slett beholdt det du har. Men om du vil ha noe bedre bare kjøpe en Zeiss HT 3-12x56

 

Denne oppskriften har jeg kjørt. 1.5-6x42 til skog og 3-12x56 til litt mer åpent terreng.

 

Men fikk se gjennom Meopta MeoStar 8x56 her, og den knuser alt når det mørkner på!  Færre linser merkes. Slipper alt zoom mekanikken også, så vekta blir fin. MEGET god optisk.

 

Link to comment
Share on other sites

Når du først er i kjøpemodus, har du vurdert å skaffe deg ei rifle til?
En dedikert rifle til elgjakt pluss smygjakt/dagjakt på hjort med 1,5-6x42, og en til hjort/postering med et sikte egnet til dårlig lys.
Det finns så mye bra brukte rifler for tida til en grei pris, (og det samme gjelder optikk) at jeg uten tvil heller ville gått den veien i stedet for å ha to sikter til samme rifla.
De fleste "flyttemontasjer" er gjerne av god kvalitet og treffpunktet er gjerne innafor det som er akseptabelt ved kikkertbytte, men igjen, mitt valg ville vært to dedikerte rifler med optikk som passer optimalt.
I skapet mitt står det bla. ei rifle for postering på hjort/rådyr, ei for elg, og ei for dagjakt/smygjakt, alle tre med tilpasset  optikk.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett venners venner på XXL på leeenge (2 år). Mulig jeg bare har falt ut av mailing listen, men holder de fremdeles på med det? Sist jeg så det var vel også kikkertsikter fra Zeiss unntatt. 

 

1.5-6x42 er ikke dumt, det er heller ikke Seawolf sitt forlag, dog blir det mer å reise med. Nyprisen på rifler har jo økt voldsomt siden sist jeg kjøpte. Da kjøpte jeg for øvrig brukt pakke.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, tornado skrev:

Men fikk se gjennom Meopta MeoStar 8x56 her, og den knuser alt når det mørkner på!  Færre linser merkes. Slipper alt zoom mekanikken også, så vekta blir fin. MEGET god optisk.

 

Det er ikke antallet linser som gjør fast optikk bedre. Det er fordi de er optimalisert for den ene forstørrelsen. 

 

Jeg er også en tilhenger av fast optikk

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, can skrev:

Meopta har kikkertsikter med fast forstørrelse.

 

1 time siden, tornado skrev:

Men fikk se gjennom Meopta MeoStar 8x56 her, og den knuser alt når det mørkner på!

 

Jeg har jo før, i diverse tråder, fullrost min Meopta 6 x 42. Den overgår alt av mellomklasse og "østen"-optikk, og står ikke noe tilbake for store, variable sikter av de beste og dyreste merkene, når kveldsmørket melder sin ankomst.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Z6i 1,7-10x42 i faste montasjer på «allværs, allround og gå langt, gå bratt» rifla, Kimber Montana.

 

På «drivjakt i Polen og postering i dårlig lys rifla», samt når jeg føler jeg må ha annet kaliber enn .308W bruker Sauer 202 med piccatinny og et Z8i 1-8x24 og et Zeiss HT 3-12x56 som jeg bytter rundt. Kan variere ett knepp i side ved bytte, har ikke opplevd mer.

 

sikkert bedre med fast 8x56 sikte, men blir veldig lite fleksibelt da..

Link to comment
Share on other sites

Takk for fine innspill!

Jeg er redd fast optikk vil virke noe begrensende for meg, men det kan godt hende at en 8x56 eller 7x56 vil gi alt man ønsker. Jeg sitter ofte og zomer ut for overblikk, og så zoomer jeg inn dersom jeg synes noe endrer seg og så zoomer jeg ut igjen og dersom jeg tror det ikke skremmer noen dyr, kikker jeg opp og rundt meg. Jeg synes dette er en effektiv måte å speide etter vilt på for meg, men jeg er oftest alene, så ingen forteller meg at det jeg gjør er dumt og at jeg ikke så dyret som gikk der og der:). 

 

Apropos andre kikkertmerker har jeg fått med meg at noen skryter nesten hemningsløst av Vortex. Men god garanti er jo ikke alt.

 

Jeg ønsker sikter med lys. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min erfaring er at lys er ein kjempefordel i dårlige lysforhold. Har sjølv Leica Magnus i 1-6 x 24 og den er like lyssterk som min S&B klassik med 50 lysåpning. Du opplever nok ingen revolusjon frå 24-56 lysåpning, det er nok heller snakk om minutt. Eg ofra det glatt til fordel for eit sikte med ekte 1x (blir som aimpoint) og i tillegg ha muligheten til 6x.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, RSeehuus skrev:

Jeg var i samme situasjon og falt ned på Zeiss Conquest V6 2,5-15x56 ill for rein og Zeiss Conquest V6 1,1-6x24 ill for postering/drivjakt. Monterte disse på hurtigmontasje og dette fungerer helt utmerket.

Jeg har også et tilsvarende oppsett, VX6 3-18X50 og Kahles 1-6x24, med samme "baktanke" som du. "Problemet" er at VX6 en sitter på bestandig. Finnes den kikkertmontasjen som gjør at man kan jakte hjort i tettskogen en helg, for så å sette på "storsiktet", dra på villreinjakt, og løsne skudd ut til 300m uten kontrollskyting? Jeg har testet mye på bane, stort sett så går det veldig godt, men plutselig så får jeg et lite avvik. Og det blir jo som kjent større jo lengre avstanden blir. Denne tvilen takler jeg ikke...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 11.8.2018 den 16.40, bback skrev:

Venners venner tilbud på XXL (-25%) + Zeiss (v4, v6, ht, v8) = valget tatt for min del.

Kjøpte 2 kikkertsikter sist gang (ht 3-12x56 asv+ og v6 2-12x50) og vil antagelig rive ut 1-2 kikkerter til om de gjentar tilbudet. Ideelt med 2 kikkerter på enkelte jaktvilt sikkert.

Zeiss er alltid unntatt fra denne rabatten og det er minst et år siden de spammet ut de kampanjene. Nå sender de bare ut 2-3 kundeaviser i uka istede. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, matsb skrev:

Zeiss er alltid unntatt fra denne rabatten og det er minst et år siden de spammet ut de kampanjene. Nå sender de bare ut 2-3 kundeaviser i uka istede. 

Sist gang (helt i starten av Juni i år) hadde de  25% på Zeiss optikk også (og Blaser montasjer). Dette riktignok for første gang. Kanskje det skjer i neste runde også? 

Link to comment
Share on other sites

På 11.8.2018 den 21.05, PerUlv69 skrev:

Jeg sitter ofte og zomer ut for overblikk, og så zoomer jeg inn dersom jeg synes noe endrer seg og så zoomer jeg ut igjen og dersom jeg tror det ikke skremmer noen dyr, kikker jeg opp og rundt meg. Jeg synes dette er en effektiv måte å speide etter vilt på for meg, men jeg er oftest alene, så ingen forteller meg at det jeg gjør er dumt og at jeg ikke så dyret som gikk der og der:). 

 

 

Så hvis den endringen du så er en annen jeger, bærplukker eller andre som ferdes i skog og mark så sitter faktisk du å peker på vedkommende med ladd rifle?😲 Håp for din del at du ikke møter meg og jeg oppdager at du peker på meg!!!

Kjøp deg håndkikkert!

  • Like 3
  • Thanks 3
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bbdg skrev:

Så hvis den endringen du så er en annen jeger, bærplukker eller andre som ferdes i skog og mark så sitter faktisk du å peker på vedkommende med ladd rifle?😲 

Nødvendigvis ladd? Man skyter ikke vist man ikke vet hva det er. Tro heller bedre om andre.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, JPSogS skrev:

Nødvendigvis ladd? Man skyter ikke vist man ikke vet hva det er. Tro heller bedre om andre.

Et våpen skal alltid behandles som om det er ladd. Man bruker ikke riflekikkert som håndkikkert. 

 

Hadde jeg sett du hadde pekt på meg med rifla di, så hadde jeg tatt rifla di å gjort den totalt ubrukelig i all overskuelig fremtid. 

Edited by FreeSkier
Skrivefeil
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, FreeSkier skrev:

Hadde jeg sett du hadde pekt på meg med rifla di, så hadde jeg tatt rifla di å gjort den totalt ubrukelig i all overskuelig fremtid. 

Selvfølgelig hadde du ikke det. Men du hadde nok blitt veldig sint. Jeg hadde også blitt veldig sint, hadde sikkert forsøkt å anmelde vedkommende også..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, JPSogS skrev:

Men om man ser en bevegelse. Er det da totalt unormalt å bruke kikkertsikte?  Litt utenfor emne dette..

Jeg tenker at det ikke er lurt eller praktisk å bruke kikkertsiktet om man ser en bevegelse. For det kan være hva som helst. Også mennesker. Og jeg tror jeg ville fått ganske vondt i magen om jeg pluteslig skulle se et menneske i trådkorset. Dersom man følger med dyr eller en biotop hvor man vet det er dyr, og der man forventer at en skudd-situasjon kan dukke opp er det annerledes. Men også der foretrekker jeg å bruke håndkikkert med mindre jeg tror det kan bli et veldig smalt tidsvindu for å skyte.  

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, JPSogS skrev:

Nødvendigvis ladd? Man skyter ikke vist man ikke vet hva det er. Tro heller bedre om andre.

 

Poenget med å buke riflekikkerten er vel at man skal sitte med våpenet klart til skudd, og ikke gjøre annen bevegelse enn å ta av sikringen, og trykke inn avtrekkeren.

 

Jeg har mistet dyr over til nabojaktlaget (fin 8-spiring de skjøt, ja!) pga. at jeg brukte håndkikkerten først, da jeg så en bevegelse. Men jeg vil mye heller det, enn den gufne følelsen det må være å plutselig se en jaktkamerat i trådkorset.

 

Og sitter en bare og speider ut over terrenget, et det MYE mer behagelig å bruke en håndkikkert, enn å sitte og vifte med geværet i skytestilling, som en jo må, hvis en skal kunne se noe som helst i riflekikkerten.

 

Og i forhold til trådens tema: Den overnevnte 6 x 42 Meopta'en (dvs., ikke den, men "forgjengeren") brukte jeg tidligere på elgrifla, "Godseier-Otterupen", ingen problemer med fast sikte på vanlig elgjakt.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@lilleulv Hvor har du info om vennefesthos XXL? Jeg pleier å få dette på Mail, men har ikke mottatt noe.. Fant det på nett nå, men pleier ikke info om dette å bli sendt ut på e-post (er nyhetsbrevabonent)? Hvis man får et kodeord eller lignende på Facebook, hadde det vært supert om noen kan forbarme seg over en som ikke er på Facebook og sende kodeord på PM 🙏🏻

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, JPSogS skrev:

Nødvendigvis ladd? Man skyter ikke vist man ikke vet hva det er. Tro heller bedre om andre.

Et våpen skal alltid behandles som om det er ladd!!!

 

9 timer siden, JPSogS skrev:

Men om man ser en bevegelse. Er det da totalt unormalt å bruke kikkertsikte? ...............................

JA‼️

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bbdg skrev:

Et våpen skal alltid behandles som om det er ladd!!!

Sitat

JPSogS: Men om man ser en bevegelse. Er det da totalt unormalt å bruke kikkertsikte? ...............................

JA‼️

 

Prøvde å legge den død grunnet emne men klarer nå ikke la være.

 

Liker godt engasjementet ditt rundt håndkikkert og murphys lov.

 

Men om jeg og mr. PerUlv69 er de eneste på kammeret som f.eks har sett høst aldrende ormegrass istede for hjort gjennom riflekikkerten? Det kan jeg ikke tro på.

Kun ett eksempel.

 

Men ideen bbdg drar inn i denne diskusjonen utenfor emne er aldeles ikke dum, og kan dras inn i emne.

 

Ville en håndkikkert dekket det behovet som den riflekikkerten PerUlv69 har per nå mangler?

Kanskje det letteste.

 

 

Edited by psAico
Innlegget er redigert av moderator for å tydeliggjøre hva som er sitert
Link to comment
Share on other sites

@Cruiser Nei, har ikke det. Snakket med en jeg kjenner i systemet i kveld, ifølge ham så skal det gå ut mail i kveld eller i morra. 

 

Ellers så står det vel forklart på xxl sine sider hvordan man går frem for å få rabatt. Ved netthandel så skal du logge deg inn med mailadressen din, dvs den du får nyhetsbrevet på. I butikk så er det vel nok å vise frem mailen du får i kveld/morgen.

 

Skal uansett ikke handle noe i denne runden, selv om Norrøna Kvinnherad frister med denne vanvittige nedbøren vi har i Romsdalen nå..

Edited by lilleulv
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...