Jump to content

Mest mulig åpen choke!


Henning24

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurer på om det er mulig å skaffe en choke som er mer åpen og sprer svermen mer enn vanlig cylinder. Har alltid brukt cylinder i fra starten av fuglejakta, men synes den er litt trang da jeg stort sett skyter på maks 10-15 meters hold de første ukene i jakta. Har hørt at det skal finnes diverse spesial choker til forskjellig formål, men vet ikke hva jeg skal lete etter her på nettet. Hagle jeg skulle hatt det til er en Benelli M2 24" 12/76. 

Link to comment
Share on other sites

Å skyte på 10 m. er vel tull, uansett trangboring, eller patron. :(De få gangene jeg har skutt på så kort hold (fugl), blir litt spessielle situasjoner og da har jeg skutt av hode/hals. Er holdet så kort, får en holde igjen skuddet til fuglen er på en mer normal avstand. I værste fall, får fuglen fly videre. :)  Ikke noe poeng å skyte fuglen i filler.

 

En børsemaker kan åpne sylindren litt mer. Og bruker du patroner med filtforladning, alla de gamle Nittedals Spesial i papp, så kan du skyte på  hold ned 15 m. (Men en må teste selv, på papir/papp og sjekke spredning). De patronene sprer omtrent som en spredepatron, i mine hagler. De spredepatroner jeg har testet, har for mye hagl i kjærnen og for dårlig dekkning videre utover. Tror Gytorp produserer disse for Nittedals. (Har selv fremdeles lager, med gamle Nittedals ) Min erfaring med patroner som har vanlig plast forladning, holder haglene lengere samlet og øker da samtidig skuddavstand (med tilstrekkelig dekkning) med 5 - 8 m. En kan trikse med forskjellige patroner, så kan en øke, eller minske skyte avstand. Men ,slikt testes først på papir/papp.

 

Jeg fikk åpnet en av min hagler (mer enn sylinder og nesten sylinder) og kan skyte på skogsfugl på 15 m, uten å skyte fuglen i filler. Kunne nok skutt ryper på noe kortere hold med den hagla, men forsøker å holde meg til min. 15 m hold.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Lurer fremdeles på hvilken patron du bruker.. var å testa litt  ammo på papp... på 10 meter har ikke svermen åpnet seg opp nevneverdig , med fiberforladning og mod choke. på 14 m var den 100 prosent større,  kontra 10m .. jeg tror ikke noen patron åpner så tidlig som du håper. La fuglen få fly noen meter så blir det lettere å treffe... 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar alle sammen! Etter en omfattende test på papp i fjord av ulike typer patroner og flere år med testing på jakt har jeg kommet frem til at Rottweil Waidmannsheil US.6 36g. 12/70 er den beste patronen til skogsfugl og rype i kombinasjon med cylinder choke for min del. Ihvertfall i 9/10 tilfeller klapper fuglen sammen i smellen og de gangene de ikke har gjort det så skyldes det rett og slett dårlige skudd som f.eks vingeskudd. Har vel skutt på så og si alle typer hold ut ca. 35m. Jakter kun med stående hund og desidert mest orrfugl. Holda har jo en tendens til å bli korte og kjappe i små glenner skogen, så derfor jeg ville prøvd å spre svermen litt tidligere, men har sett det selv på papp at det er ganske så lik spredning de første meterne ut til et visst punkt uansett patron.

Link to comment
Share on other sites

Sluttet å bruke papphylser etter at jeg hadde 3 patroner av en 10 pakk som fungerte som slugs. Haren løp, svingen var god pang (bom) pang igjen (bom). Brekker hagla opp og drar ut 2 stk culoter, resten var borte :( Da det skjedde for 3. gang så byttet jeg tilbake til plastpatroner ;) Leverte resten av pakka i butikken de var kjøpt, og fikk ei full 10 pakk av samme patron med plasthylser som plaster på såret.

Link to comment
Share on other sites

He he he. Jeg bruker de ikke i drittvær. Og de er fuktbeskyttet. Lukta er mye bedre enn med plastdritten. Men de har en tendens til å åpne opp raskere og ikke minst sikkert i kontra plastforladninger. Jeg er nok litt spesiell, men jeg legger mine i en forseglet plastpose fra vac maskinen i pk på 8. Må jo også tenke på at fukt påvirker også plast patroner negativt....de kan heller ikke svømmes med...

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
På 19.8.2018 den 17.18, Bly skrev:

Hva er enklest bytte mellom to typer ammo, eller bytte mellom choker? Så lenge man bare har et løp så må man bruke litt fornuftige løsninger!

Jeg brukte å bytte patroner. Skulle jeg over myrer og hogstflater satte jeg inn en patron som ga trangere skuddbilder enn den jeg brukte i tettere skog.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...