Jump to content

223 eller 6,5 til jaktfelt


braddenauto

Recommended Posts

Ikkje for og sei « kva var det eg sa»  men var da samma eg leste meg opp på når eg var i markedet for .223. 

Skulle ein skyta 55 gr kuler, iverfall fabrikkammunisjon så var 1:12 tingen. No feiga jo eg ut då så da har ikkje blitt noken .223 rifla på meg foreløpig.

Synes berre at dei burde tatt inn både 1:8og 1:12 riflestigning, uten spesialbestilling,for det er jo ein grunn til at Tikka lager både 1:8 og 1:12. 

Men men, viktigaste er nå at da går Ann og få tak i begge deler då.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

På ‎14‎.‎11‎.‎2018 den 10.09, Torf skrev:

Orginalpipa i en rustfri Sako 75 Varmint med 1-12" gikk ca 13-15000 skudd (ca-beregning, førte ikke logg) med mesteparten 55gr div fabrikk og et par tusen 52gr SMK hjemmeladninger.

Det er jo vanvittig bra. Jeg får jo ikke en 6,5 pipe til å gå mer ne ca 3000 skudd før det begynner å bli lite innertiere særlig når den blir skikkelig varm.

Lit rart da en vanligvis anser at mindre kulediameter gir økt løps slitasje.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, morten_b skrev:

Mye nyttig her ! Jeg har en T3x i 223 med 1-8 som trenger 69gr for å levere presisjon (3sk i en lapp @100m). Lader ikke selv og da blir ammo for dyr for trening. Tenker å sette inn en 1-12 pipe for kunne bruke de billige 55gr en får i mange varianter. Formålet er jaktfelt og elgbane. Noen som har tips til hvilken pipe en bør skaffe i 1-12? 

Du har ikkje vurdert å lada sjølv då istadenfor og skifta løp?  men sistnevnte er kanskje billigst på sikt viss du ikkje berre kjøper da aller mest nødvendige og gir deg sjølv kjøpeforbud på ladeutstyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ladeutstyr er under vurdering ja. Litt vanskelig med banefasiliteter så det blir lite tid til å teste ladninger, kulevekter og hastigheter som vel er nødvendig om en skal finne en god resept for det enkelte våpen. Kjøpte i utgangspunktet 223 for å kunne trene med rimelig fabrikkammo, samt drive litt fuglejakt med rifle. Hadde ikke peiling på hvor sensitivt det var ift riflestigningen. Fikk derfor en en 1-8 i hendene uten at jeg visste at den måtte mates med tunge kuler og dermed dyr fabrikkammo. Har også en 6,5 jeg bruker noe og blir mulig å fase over til den med skytterlagsammo istede for å bytte pipe i 223'en.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja, og det vet du ikke hva er før du har prøvd.

"Statisisk" går 1-12" bedre med 55gr billigammo. 

Når 1-8" ikke går så går det virkelig ikke. 15cm på 100m er vel det værste jeg har sett i en T3. En virkelig dårlig combo med 1-12" pleier å være 5-7cm.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sammenlignet min Ruger American og en kompis sin Ruger Mini-14 580-serie. Den billigeste ammoen vi testet var GGG 55 gr og i Minien så var vel samlinga rundt 25 cm på 100 meter, kontra 10-12 cm samling med min American. 

 

Kan være at stjernene var i rett posisjon på himmelen da min American ble lagd, da den elsker PPU 55 grain FMJ. Bokstavelig talt hull i hull på 100m, så lenge skytteren gjør sin jobb😜

Link to comment
Share on other sites

Bare det at det høres ut som de skyter med laser ;)

 

Uansett. Tilbake til topic. en 223 rem vil virke utmerket til jaktfelt. Om du trenger kuler over 55grs eller ikke skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg kommer da til å skyte med 55grs kuler i vinter med min 223rem. Mulig jeg tar med 243en eller 308en om jeg føler 55grs "pillene" kommer til å blåse bort, men her på innlandet er det ofte ikke slik vind at det har noe så si på korte jaktfelt hold.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Mas-36 skrev:

Hvorfor det? Har du aldri opplevd at våpen/ammo komboen virkelig ikke stemmer? Det har jeg og "samlinger" på 15-25cm kan skje om alt er i ulage. 10-12mm og 25mm hadde ikke jeg klaget over.

 

Ikkje for og retta på Rugern, men ut i fra sammenhengen regner jeg med at det var mm der her var snakk om, og at det bare var en skrivefeil.

 

Jeg hadde heller ikke klagd på alt under 30 mm på ei vanlig tynnløpet jaktrifle så der er vi enige.

 

Nå har ikke jeg prøvd så mange rifler i benk, bare mine egne. 2 salongrifler samt en cz, en brno fox og ei Ruger M 77.

 

kan i farten ikke huske noe dårligere enn 6 cm « sammling» på 3 skudd på 100 meter, ønsker helst under 30-35 for blyspiss og helst på tommen for varmint og match ammunisjon, men har som sagt ikke all verdens erfaring.

 

Nå har jeg ikke eigd noen Varmint rifle men den bør vel samle enda litt bedre, tatt den ekstra vekten i betraktning.

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Ja, dere leste rett angående måleenhet. Det ble ikke kjøpt inn noe mer GGG ammunisjon for å si det sånn.  Hverken min Ruger American eller Minien til en kamerat likte denne noe særlig. 

 Vedkommende med Minien begynte å tro at samlingene med GGG var det han kunne forvente av presisjon fra Mini-14, fordi han hadde lest seg opp på ymse forum.

Fikk overtalt vedkommende til å prøve en annen type ammunisjon, og han prøvde da PMC .223 og gruppene hans ble da godt over halvert! ( Fikk ikke målt samlingene da, for det ble skutt på elektronikk) 

 

Og når jeg skriver at rifla min går hull i hull med en type ammunisjon,  i dette tilfellet PPU, så er min definisjon på dette at dersom en 5 skudds samling på 100m er 7-9mm stor, så regner jeg det som "hull i hull". Jeg går ikke fram med skyvelæret og måler hullet og forkaster alt som er over 5,6 mm....

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noe (ca 300 skudd til nå) GGG 55 gr med to (snart 3) forskjellige AR med 1/9 pipe, og er strålende fornøyd med presisjonen :) Samler typisk på en klistrelapp på 100 metres avstand. 

Kommer til å bruke den på Nm i år og 🙂 

Skal teste noe på hold ut til 300 m ila neste uke, skal prøve å huske ta noen bilder 👍

Edited by Apelars!
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

55gr GGG

Skutt med JP CTR02. 18 toms pipe, 1/9 snurr. Zeiss V8 1-8

Vind 1-2 mps ca 30% forfra inn fra venstre. 

Avstander målt med gps, oppskritting und fingerspitzgefulen™ 😛

100 m 

 

IMG_20191010_123856.jpg

 

200 meter (ca) 

 

IMG_20191010_125023.jpg

 

300 meter (ca, er nok 315 +) 

Kulefall fra 200 til 300 

Stemmer nogenlunde med oppgitt tabell på pakken 

 

IMG_20191010_124639.jpg

IMG_20191010_124705.jpg

IMG_20191010_125945.jpg

Edited by Apelars!
Bilderekkefølge
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...