Jump to content

223 eller 6,5 til jaktfelt


braddenauto

Recommended Posts

Hei

Havesyken kommer etter litt surfing på nett,altså har lyst på ny børse igjen.

Så da har jeg en ledig plass til jaktfelt,har våpen til jakt.

sitter å vurderer ei 223 til jaktfeltbruk og trening/koseskyting

men vil jeg tjene noe på å bruke ei 223 kontra 6,5 til pappskyting? Holda er ikkje så lang Max 200 meter

presisjon?

lettere å skyte bra?

Kom med tips

Edited by braddenauto
Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, nhd skrev:

Obs Jeg vet intet om jaktskyting, men på banen her en dag kom jeg i snakk med en av landets beste. Jeg stilte samme spørsmål som deg, og trodde 223 var tingen. Men det var det ikke. Alle de beste bruker 6,5.

6,5x55 er verdens beste fordi vi og svenskene bestemte at det skulle være vår patron i Krag/Mauser unionen på 1890 tallet. Og fordi DFS bruker den fortsatt så har en en slags "Cult-status" i landet ;) 

 

Tror en god .223 rem med litt tunge kuler vil utkonkurrere en 6,5x55 på normale jaktfeltavstander under normale forhold.

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, nhd skrev:

Obs Jeg vet intet om jaktskyting, men på banen her en dag kom jeg i snakk med en av landets beste. Jeg stilte samme spørsmål som deg, og trodde 223 var tingen. Men det var det ikke. Alle de beste bruker 6,5.

 

Dette er det norske treskisyndromet i praksis.. 

..og mangel på 223 konverteringssett til Sauer og S&L.

Edited by Torf
  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, braddenauto skrev:

Vil trikset være å bruke ei tyngre kule for å holde farta nede?

"Trikset" med tunge kuler til baneskyting er at de er mindre følsomme for vind der det blir lange hold ;) På elgbane(100 meter?) vil høy hastighet bare være en fordel da foranholdet blir mindre ;) Rekyl og .223rem snakker vi ikke om da den er latterlig liten uansett kulevekt i kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Har en sesong bak meg med 223 på jaktfelt nå, hadde 6,5 de forrige 5-6 sesongene. Har også prøvd 308 og 260 Rem på enkelte stevner.

 

Har hatt både Sauer 202 og Sauer 200str, skyter nå med ei std Remington 700 i Bredvold-stokk. Originalt avtrekk (justert) og S&L TMD55 demper. Tykk pipe på 50 cm og SuB 3-12x50.

 

Har nok i gjennomsnitt økt med 5-7 poeng etter overgangen til 223, og rykker opp i Jeger A neste sesong.

 

Skyter med 55 grs Hornady Steel Match fabrikkammo.

 

Fordelene er at jeg slipper å lade (lader til DFS i tillegg) og mindre rekyl gjør den lettere å skyte godt med. Har ikke blåst noe særlig ut, men klart vindavdriften er noe større.

 

Jeg angrer kun på en ting, og det er at jeg ikke bytta før...

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Støtter overstående innlegg 100%

Mye lettere  få til (tettere) grupper med 223 enn 6,5......selv om rekylen i begge kaliber er moderat, er den merkbart mye mer moderat i 223

Har gått over fra 6,5x55 til 223 Rem i jaktfeltsammenheng selv. Nå må man bare få kommet seg på et jaktfeltstevne, så blir det bra😄

 

Kan nevne som en kuriositet at jeg prøveskjøt en original Sauer 200 STR i kaliber 223 Rem for noen år siden, da kaliberbyttedebatten i DFS var på sitt heiteste for.....som allerede nevnt....noen år siden.

Uten at det må oppfattes som skryt, var det overraskende lett å få til helt greie grupper på 400 meter, selv med standard dioptersikte på STR'en.

Nå husker jeg ikke om det blåste.....og evt hvor mye det blåste, men det er skjeldent vindstille tvers over Hengsvann, for å si det slik.

Mener å huske at gruppestørrelsen lå på 30 cm ca, uten at man la alt for mye flid og petimeter-sikting i det.

Jeg personlig synes det er synd at ikke 223 ble adoptert som standardkaliber på STR'en, men det er meg.

 

Man må ikke være redd for å gå over til 223 Rem i forbindelse med Jaktfeltskyting, der holdene er forholdsvis moderate. Problemet er at figurene er blitt så fordømrade små i det siste😄

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

LisleArne; kanskje jeg var først ute med 223 på jaktfelt,  eller kulesti som det het dengang. 1982 med Husqvarna 1900 sporter med 1-12" S&L pipe satt inn hos Norma i Sverige. Brukte militær Sako 55gr fabrikkammo de første par årene. Har alltid brukt 223 siden unntatt til et og annet elgbanestevne hver 5. år.

 

Nå er 223 tillatt på elgbanen. Lurer på hvor lang tid "treskifantastene" bruker på å oppdage det.. :-)

 

PS: Nå sliter DFS med deltagelse pga høye ammopriser. Overhørte noen "DFS-høydare" diskutere en mulig overgang til 22lr i DFS på Løvenskiold rett før sommeren. Det hadde vel vært bedre om de svelget 223-kamelen..

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja, Torf, det var det året jeg ble født :)

 

Har en Krico 600 Sporter i 308, muligens ikke så ulik HVA'en din, som jeg har vurdert å konvertere til 223. Får se om det blir noe av, eller om det blir med tanken...

 

Syns personlig det var veldig synd at DFS ikke tok inn 223, skjønte aldri helt diskusjonen og motargumentene, men men.

 

En 200STR i 223 skulle jeg likt å hatt fingrene i. Evt en 202, men det er langt mellom de også. "Billigversjonen" til Sauer, Sauer 100 Fieldshoot ligger jo på rundt 20.000. Da klarer jeg meg lenge med Remington :)

Edited by LisleArne
Link to comment
Share on other sites

Svaret til LisleArne oppsummerte egentlig det som låg bak for å starte tråden.

Tusen takk for god hjelp.

tror det blir et våpenbytte så skal jeg komme med en oppdatering.

 

skyter links så utvalget er vel ikkje på høyde med rechts men har vurdert ei tikka t3 det skulle vel være greit til dette bruket?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Torf skrev:

Ja, T3x Sporter eller Supervarmint er ferdige rett ut av esken.

Eneste valget på begge er riflestigning 1-8" eller 1-12" met tanke på hva slags ammo man vil skyte med.

 

Vil ikkje disse to bli tunge når en pakker på kikkert og demper osv? Tenker da på 5 kg grensen og disse har vel tunge lange piper

 ser kanskje for meg 1-8 snurr som mest gunstig,eller tar jeg feil. 

Edited by braddenauto
Link to comment
Share on other sites

En vanlig T3 i feks KCC kan nok være like bra, de dukker nok oftere opp på bruktmarkedet til grei pris og er lettere å få under 5 kg. Var inne på tanken sjøl for å få løst magasin, men må nok erkjenne at jeg er litt Remofil 😊

 

En god kamerat av meg tok forøvrig medalje i jaktfelt-NM med ei std T3 Lite i 6,5x55 og KKC.

Link to comment
Share on other sites

T3x supervarmint veier vel under 4kg med 60cm løp. Da har man 1kg til kikkert og en liten frontmontert demper. Ved å fjærne picrailskinna sparer man ca 100g og så kan man få tak i gamle bunnsolide Tikka deluxemontasjer i frest stål som nesten ikke veier noenting. På toppen setter man en lettest mulig kikkert med parallaksejustering og targettårn. Swaro z5 med 1" rør er lette og fine. Leupold vx3 6,5-20x40 efr med 1" rør er også lett og fin. 1kg kloakkrør har ingenting på disse riflene å gjøre. Har man noe å gå på vektmessig da kan man sette på tyngre frontmontert demper for å få enda bedre skyteegenskaper. 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55gr billigammo går som regel best i 1-12". Da snakkrr vi ammo så er så billig at hjemmelading nedten ikke lønner seg og dermed er perfekt for skyttere i tidsklemma.

 

1-8" er perfekt for litt dyrere ammo, feks GGG med Sierra 69gr, som pleier å skyte på 10mm@100m i ei rifle med presisjon. 1-8" er litt mer kilen med 55gr billigammo men sort sett finner man alltid rn type ammo som går akseptabelt. Hverfall til elgbaneskyting.

Link to comment
Share on other sites

Her er et morsomt bilde fra starten av 80-tallet. I et hull i dengang ISU-terminlista var det et stort NJFF-stevne på Elverum. Da bestemte vi oss for å ekspressinnmelde et par ekstra skyttere i BÆRUM(!)JFF. Ingen i NJFFs jaktskyttermiljø hadde hørt om noen av oss. Alle skjøt med 1900 Sportere i 222 og jeg med 223. Vi tok mesteparten av premiebordet og reglementet ble endret raskt etterpå. Vet ikke hva som var værst, bli slått av noen ukjente fra Bærum eller at 6,5'en ble utklasset til formålet.. :-) ( to av oss kom fra Groruddalen) 

 

Underegnede i hvit t-skjorte og filmstjerna med solbriller burde være kjent blandt benkeskytterne :-)

DSC_0160.JPG

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Ad ammunisjon: Jeg skyter som sagt med 55 grs Hornady Steel Match fabrikkammo.

 

Litt av tanken med overgangen til 223 var jo å slippe lading, og det har fungert fint. Den er kjøpt inn til 3 kr. pr skudd, og så billig klarer ikke jeg å lade.

 

Denne ammoen samler på rundt 20 mm i børsa mi. Skal få bedda den før neste sesong og håper på å krympe samlingene ytterligere noe. 

 

Hadde jeg ladd selv hadde jeg ikke vært fornøyd med 20 mm, men lever greit med det når jeg slipper timene foran ladebenken. Som regel er det min egen feil at skudda ikke sitter der de skal 🤬

Edited by LisleArne
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut som det blir ei tikka T3x i 223

fant ei ny ei som skulle selges på finn,det er ei lite med en grs stokk.

 

men spiller pipe lengde stor rolle? Den har 57 cm pipe men er gjenget i feil gjenger for at jeg skal kunne bruke dempere som jeg allerede har.

Vil ei kapping utgjøre mye her,sånn at jeg heller må kjøpe ny demper?

Eller er det greit/gunstig med med ei kortere pipe i dette kalibret

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ville testa alt av billigammo hvis målet er å skyte endel og slippe lading. Lapua Scenar er vel og bra, men det koster jo skjorta. De jeg kommer på at jeg testa når jeg var i din situasjon var:

 

Fiocchi

GGG

Hornady Steel Match 

Geco

Partizan

Remington UMC

 

Samtlige av disse lå då på 3-5 kr/skudd, muligens ligger de noe høyere nå. Husk at du kan få gode priser ved mengdekjøp. 

 

Lykke til med testing :)

 

Edited by LisleArne
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Federalen viser ihvertfall at det er potensiale i børsa!

 

21 mm på GGG var vel omtrent likt som det jeg fikk og syns det er godt nok til jaktfeltskyting. Er omtrent der jeg ligger med Hornady.

 

Vet ikke om dette var flere serier og snittmåling, men flere seier med hver type gir jo det beste bildet.

 

Ville prøvd Hornady Steel Match også, hvis jeg var deg 😊

Link to comment
Share on other sites

På ‎11‎.‎08‎.‎2018 den 23.27, Torf skrev:

PS: Nå sliter DFS med deltagelse pga høye ammopriser. Overhørte noen "DFS-høydare" diskutere en mulig overgang til 22lr i DFS på Løvenskiold rett før sommeren. Det hadde vel vært bedre om de svelget 223-kamelen.. 

223 er også dyrt i forhold til 22lr ;)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Overhørte noen "DFS-høydare" diskutere en mulig overgang til 22lr i DFS på Løvenskiold rett før sommeren

Det er jo stadig noen som mener ting andre ikke mener, men snakker veldig høyt. Enkelte er jo sterkt for at DFS skal legge hele aktiviteten sin til 50m baner, med 22LR, og foreslår det nesten like ofte og ute av kontekst som andre drar opp 223-temaet. Det første er en ikke-sak - trolig aldri engang diskutert på høyt nivå, og det andre er en død hest. Så får de slå den de som vil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Hvordan er løpsslitasen i 223 kontra 6,5?

 

Orginalpipa i en rustfri Sako 75 Varmint med 1-12" gikk ca 13-15000 skudd (ca-beregning, førte ikke logg) med mesteparten 55gr div fabrikk og et par tusen 52gr SMK hjemmeladninger.

Hjemmeladningen ble på slutten mye brukt til å sjekke at presisjonen var intakt. Helt på slutten gikk den innenfor 2cm med 52gr SMK før den plutselig spredde 15cm etter varmskyting. 

Pipa ble i konkurranser ofte skutt så varm at det ikke gikk an å holde i den med kontorhender.

Dette er samme pipe som sitter i rustfrie Tikka T3.

 

Nå sitter det ei pipe med ukjent sveitsisk opphav med 1-10" i Sakoen. Den forakter dessverre 55gr ammo.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skyter jaktfelt med .223. Lader sjøl å bruker enten Barnes eller Nosler kuler i 69 grain.Har tikka t3 med 1-8 stigning. På en god dag så skyter jeg samling på 5 skudd i en lapp i benken på 100 meter.Har skutt både jeger A og i sporter A med den så det er ikke noe feil å bruke .223 i jaktfelt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
På ‎26‎.‎01‎.‎2019 den 10.20, braddenauto skrev:

Hvilke ladninger bruker du til disse kulene?har prøvd ncc å det funka ikke...

hvilket oppsett er riggen din,men tanke på tikka modell og kikkert osv

Tikka t3 Supervarmint med zeiss hd5. 5-25x50.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Mye nyttig her ! Jeg har en T3x i 223 med 1-8 som trenger 69gr for å levere presisjon (3sk i en lapp @100m). Lader ikke selv og da blir ammo for dyr for trening. Tenker å sette inn en 1-12 pipe for kunne bruke de billige 55gr en får i mange varianter. Formålet er jaktfelt og elgbane. Noen som har tips til hvilken pipe en bør skaffe i 1-12? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...