Jump to content

Forskjell på puss av rifler


Jaktfanten

Recommended Posts

Ja det kan det godt, kan være ammo også. Men jeg skyter de samme kulene i flere løp. Det er enorm forskjell, og man får det man betaler for... At løpet blir vanskelig å få rent om det har vært lett er også et tegn på at det er utskutt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som M67 skriver det er mye som påvirker dette.

Kaliber.

Ammunisjon

Hvor mye løpene er skutt med

Produsent(noen brukermindre tid på å polere løpene enn andre, pluss løp som er kuttet mantler ofte mer enn løp som er hamret.

Og sikkert enda flere ting som virker inn ;)

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Kanskje det har noe med din og konens toleranse for skitt å gjøre? 😉

 

Seriøst, det er så mange variabler her at det er umulig å finne årsak. Helt like løp fra samme produsent kan oppføre seg totalt forskjellig mtp. hvor slitt skjæreverktøyet var, om operatøren var dritings kvelden i forveien osv. 

 

Hvis det er til stor sjenanse, går det an å prøve slipepasta evt. fire lapping. Vær også obs på at litt mantel i løpet gjør det enklere å pusse det hvis metallet har litt porer.

 

Ellers er det bare å skrive det av som dårlig mojo.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe fasitsvar her egentlig. For vanlig puss er standarden min lapp på jag og deretter bronsebørste, begge dynket i store mengder mpro7. Som regel bruker jeg kammerbørste først for å bli kvitt dritten i kammeret før jeg pusser løpet fra kammer-enden til munningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...