Jump to content

Hvilken high end 1-8x kikkert


alfaalfa

Recommended Posts

41 minutes ago, amatør said:

Jeg ville valgt en 1-4x24 og en 2,5-10x50, (evt en 3-12x56.) kjøpt brukt

 

 

 

 

For en sinnsyk dans rundt grøten da :D

Jeg lurer ikke på hva slags forstørrelser du ville hatt, jeg spør......Hva koster etter din mening to gode bruktkikkerter som skal dekke "i pose og sekk"?

Link to comment
Share on other sites

Ser på 2-10/2-12 kikkerter som ganske optimalt hvis man ønsker bredt bruksområde, feks Zeiss V6 eller Leupold VX5. Men kan like gjerne ha en Aimpoint og en 2.5-10 Classic feks for samme pris.

 

Spesielt på en del elg- og hjortejakt vil Aimpointen være tett på ideell.

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 14.8.2018 den 12.07, Super XX skrev:

K16i er etter mitt syn det beste 1-6 sikte på markedet. Bedre lysjustering og justeringstårn en Z6i og virker veldig robust. Vekt/lengde er heller ikke avskrekkende med 480g/27,8cm 

 

 

+K16i, så i alle 1-6/1-8 jeg kom over på messa i helga, og øyeboksen til K16i knuser alle andre. Den har en offset mulighet i øyeplassering de andre bare kan drømme om...

Leica Fjortis var relativt nice, endelig et alternativ til stygge Magnus.

Tok en titt på March 1-8, bra saker men var litt uskarp i kantene...

Swaro 0.75-6x20, litt merkelig under 1... men man ser jo hele verden i den...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På 27.4.2019 den 20.08, amatør skrev:

Utseendemessig nesten perfekt, bare som alle sikter for tiden unødvendig stort okular. Når den i tillegg, litt overraskende, ikke var helt skarp ut i kantene, ville siktet vært helt perfekt, om de hadde laget litt mindre okular og kuttet ut den delen av synsfeltet som allikevel ikke var helt skarpt.

Kan virke som mine bønner har blitt hørt

 

Den nye serien Amplus-6, har mindre synsfelt. Jeg er spent på hva diameteren til okularet er:

 

https://us.leica-camera.com/Sport-Optics/Hunting/Leica-Riflescopes/Leica-Amplus-6/Models

Link to comment
Share on other sites

Har satt den ene V8 1.1-8 på jaktrifla mi nå siden jeg ikke trenger to komplett oppsatte dynamiskrifler med toppoptikk lenger. Det er helt optimalt for mitt jaktbruk som er primært elg og noe rådyr. Noen situasjon på elgjakt hvor jeg trenger mer enn 8x forstørrelse finnes ikke.

Image may contain: grass, outdoor and nature

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det blir nok bra. Har brukt en 1,5-6 i mange år og kun ved få anledninger har jeg ønsket meg høyere forstørrelse. Og der er når en har en halvtannenårs okse igjen på koten og det står et dyr på 200m og en ikke klarer å se om det har sykkelstyre eller ikke. Og på den annen side har jeg vel aldri hatt forstørrelsen på mindre en 2-3. Så neste gang jeg kjøper meg et nytt sikte til elgjakt blir det kanskje en 2-12x40. Har en 2-16x50 men den blir lit stor på elgrifla.

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, amatør skrev:

Kan virke som mine bønner har blitt hørt

Kan du legge til litt mindre vekt i bønnene fremover😎. Sikter beregnet for jakt har generelt blitt litt tunge. 700 gram for 2,5-15x50 modellen er litt for mye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...