Jump to content

Hvilken high end 1-8x kikkert


alfaalfa

Recommended Posts

5 minutter siden, slemmo skrev:

I praksis har det ingen betydning, Z8i veier 515 gram, om man har problemer med 85 gram forskjell så sitter det mellom øra, ikke på børsa :P

Det meste av skyting blir avgjort av det som sitter mellom øra😊 (Z8 er også for stor/lang og voldsom )

Dette ser latterlig ut!

v8.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

"Fortis" mener jeg bestemt er slang for Paralgin Forte i visse miljøer ikke langt fra Oslo S  😑

Det spørs om man ikke brått trenger mer enn P. Forte om man hiver seg med på denne jakta: https://youtu.be/F1KbDUbFH6c?t=40

Sjekk 40 -> 45 sekunder uti filmen, står de ikke der og skyter i retning hverandre?  Ganske sporty, de svina har jo faktisk en sjangs...

Link to comment
Share on other sites

Så den der ja, de som selger den skryter naturligvis av den :-) Prisen indikerer vel at dette er en dårligere kikkert enn Magnus, men hadde vært interessant å vite hva som fayer forskjellen. Eller kanskje bare prisen på Magnus ikke henger med.

Edited by alfaalfa
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er min nye kikkert ankommet. Det ble en March-F 1-8 FFP mil/mil. Jeg har ikke fått prøvd den skikkelig enda,

men det er jo ikke vanskelig å like mye med denne lille saken; lav vekt, ekte 1.0 (så vidt jeg kan bedømme),

FMC-1 -retikkelen, meget distinkte/ harde klikk (trenger ikke locking for min bruk), lave knotter og selvsagt kvalitetsglass.

Jeg kjøpte uten å ha testa den først, må innrømme det, så jeg var litt spent...  Av mer midt-på-treet ting å nevne så

kan jeg skjønne noen mener den er litt følsom på øyeplassering, men tror ikke det skal plage meg.

Eneste litt irriterende er at det ikke er en skikkelig skala på parallax -knotten; det er "10m -------- 100m -- oo" , med

lang avstand mellom 10m og 100m , og så ganske kort ned til "oo" , som jeg har forsøkt å få med på bildet der.

Alt i alt er jeg så langt meget fornøyd, men prisen er selvsagt for høy. Det var litt i mangel på gode 1-8 FFP alternativer, faktisk.

Jeg gikk for Spuhr til Sauer, og den virker solid.

Sånn, da var jeg ferdig med innkjøp for i år, tror jeg  😉

March_F_1-8.jpg

Edited by uglebugle
Link to comment
Share on other sites

On 3/14/2019 at 8:31 PM, amatør said:

Jeg tror den er så ny, at det ikke er mange som har fått sett denne ennå. Jeg håper jeg får se en på villmarksmessa. 

 

Gidder du å komme med en liten rapport hvis du får sett på den?

Jeg får ikke dratt på messa.

Link to comment
Share on other sites

Var å så på den. 

 

Utseendemessig nesten perfekt, bare som alle sikter for tiden unødvendig stort okular. Når den i tillegg, litt overraskende, ikke var helt skarp ut i kantene, ville siktet vært helt perfekt, om de hadde laget litt mindre okular og kuttet ut den delen av synsfeltet som allikevel ikke var helt skarpt.

 

Utgangspupillen på 1x var som de hevder i reklamen svært mye større en andre sikter med 6x zoom.

 

Nå er det selvsagt begrenset hvor mye man får av inntrykk når man bare er å ser på en slik inne på ei messe.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er nok 2-12x50 som er mest aktuell til mitt bruksområde, men utgangspupillen er vel stor også der (?) og det gjør bl.a. at den ikke er like kresen på øyeplassering? Jeg har rota rundt i postene dine, men det er ikke alltid like lett å forstå når man mangler grunnkunnskapen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, med større utgangspupille blir den mindre følsom for øyeplassering. 

 

Hva skal du bruke den til, og hvorfor er ikke en 2,5-10x50 like egnet?

 

 

(dette hører kanskje ikke hjemme i en tråd om sikter som starter på 1x, og har mer enn 4x zoom)

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Nei, det blir vel off topic så det holder, men jeg tåler en smekk på fingra.
Fleksibilitet er stikkordet. Større synsfelt, men viktigst, mer på topp. Da kan den fungere som primær til jakt på små mål (og skyting på stål) samt reserve til elgjakta.
Har bestilt en Zeiss V6 med ASV, men lurer på om fruen kan få den så kan jeg prøve Leica eller Docter.

Link to comment
Share on other sites

Alle vil ha i pose og sekk..

 

Jeg mener fortsatt man kommer nærmer pose- og sekkedrømmen ved å kjøpe to gode brukte sikter, og montere i en avtakbar montasje. 

Edited by amatør
Er ikke tillhenger av særskrivingsfeil...
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

som dekker alt bruk, ref postingen din over....pose og sekk.

 

1,5-6 er forvørig det mest ubrukelige som noensinne er konstruert. For høy minsteforstørring, så man ikke kan skyte raske fluktskudd og for lav høysteforstørring, så man ikke kan skyte på langt hold. Kort og godt ikke bra til noe som helst :D

Link to comment
Share on other sites

For min del, som praktiserer flere forskjellige jaktformer på en og samme dag med samme børse, så blir det mye bytting av sikter med tilhørende sjekk av treffpunkt.

Det er god unnskyldning for å kjøpe flere børser, men politiet synes jeg har nok.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

som praktiserer flere forskjellige jaktformer på en og samme dag med samme børse, så blir det mye bytting av sikter med tilhørende sjekk av treffpunkt.

Bytte sikte tar maks ett minutt. De fleste montasjer av noenlunde kvalitet gir samme treffpunkt ved på og avmontering uproblematisk. Jeg har iallefall ikke sjekket treffpunkt når jeg har byttet på jakt. Det eneste mulige unntaket er vel om en skulle jakte på svært langt hold, godt over 300m f.eks.

 

I fjor vinter skjøt jeg inn to sikter for en jakttur, og på banen før turen hadde jeg en siste test, jeg skjøt ett skudd, bytta sikte, skjøt ett skudd, bytta sikte, osv. Jeg ble lei etter 12 skudd, og alle var 10.6 eller bedre (ja jeg skjøt med tofot).

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, slemmo skrev:

1,5-6 er forvørig det mest ubrukelige som noensinne er konstruert. For høy minsteforstørring, så man ikke kan skyte raske fluktskudd og for lav høysteforstørring, så man ikke kan skyte på langt hold. Kort og godt ikke bra til noe som helst :D

Bortsett fra at man "kan" skyte på nokså langt hold (300m på bildet), så er jeg enig - 1.5x er dust. da kan en like godt ha en 3-9.

 IMG_1132.jpeg.5a329b66744ef73acae824af029e1e10.jpeg

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1,5 er enormt mye bedre enn 3. 1 er best, men da mister man lys. Byttet selv, og enig i at 1x var diggest på raske skudd, men ble fort mørkt.

 

Skjøt forsåvidt på 300 meter med den på lørdag, lite problem selv med retikkel lite egnet til små mål.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har nevnt for deg før, det finnes ingen 1-10 som duger ;)

Så fort det dukker opp et 1-10sikte man kan skyte fort med på korthold så vil du merke det da alle toppdynamiskskyttere vil bytte. Med mindre man er bundet av sponsoravtale.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ingen snart bremser utviklingen så står vi snart  på hodet og skyter samtidig som vi balanserer et gresskar på ene foten og spiller lisa gikk til skolen på casioorgel med weak hand. Canted 90 grader gjennom slisse under vegg.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, slemmo skrev:

Jeg vet du er uenig ;) men tilbake til spørsmålet....to gode bruktsikter til pose og sekk....kostnad. Eller kanskje mer konkret, hvilke to sikter ville du valgt?

Jeg ville valgt en 1-4x24 og en 2,5-10x50, (evt en 3-12x56.) kjøpt brukt

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...