Jump to content

Hvilken high end 1-8x kikkert


alfaalfa

Recommended Posts

1 minutt siden, amatør skrev:

Jeg forstår ikke  spørsmålet

 

Mulig jeg har misforstått, men jeg forstod det slik at du sier at utgangspupill for kikkert A og kikkert B kan være forskjellig for samme forstørrelse, selv om begge har samme objektivdiameter?

 

Når jeg ser på spesifikasjonene til lignende kikkerter, så oppgir produsentene identisk utgangspupill?

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi det bare er noen ganske få kikkerter i den kategorien han forklarte tidligere, der man ikke "bruker" hele objektivdiameteren på alle forstørrelsene. Jeg tror vel at grunnen til at disse kikkertene har blitt så mye større i de siste årene er nettopp dette, + at kampen for synsfelt har blåst opp okularstørrelsen. Amatør kan nok forklare det også, fra meg er den bare en observasjon.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, alfaalfa skrev:

 

Mulig jeg har misforstått, men jeg forstod det slik at du sier at utgangspupill for kikkert A og kikkert B kan være forskjellig for samme forstørrelse, selv om begge har samme objektivdiameter?

 

Når jeg ser på spesifikasjonene til lignende kikkerter, så oppgir produsentene identisk utgangspupill?

På høyeste forstørrelse er det slik at regelen gjelder, og alle produsentene har lik utgangspupille objektivdiameteren/forstørrelsen. (det er mulig å lage sikter hvor regelen ikke gjelder, men det har ingen hensikt. Kanskje finner man noen kina-dassruller som er slik)

 

På laveste forstørrelse har jeg ikke sett noen variable kikkertsikter hvor ikke utgangspupillen ikke er mindre enn formelen over. Dette varierer fra produsent til produsent.

Man kan f.eks velge å bruke mye av mellomrørdiameteren til å få stort justeringsområde i stedet for å få stor utgangspupille på lave forstørrelser. 

 

Så lenge kikkersiktene bare hadde 4x zoom, var egentlig dette et ikkeproblem. typisk hadde 1-4x24-sikter rundt 15mm utgangspipille på 1x Problemet har kommet med mer zoom.

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har Marchen kostet 30k, er det ikke denne som selges for 16900kr nå, altså billigere enn V8 og Z8?

Mener å ha sett den til 2900 USD. Eller iallefall laaangt over det jeg er villig til å betale for den. Til 17k er det jo så jeg får lyst på den. Men MOA er showstopper for min del.

EDIT: Ser nå at jeg har sikla på "Tactical" versjonen, den har mil-klikk, og ligger på 3000 USD.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, amatør skrev:

På høyeste forstørrelse er det slik at regelen gjelder, og alle produsentene har lik utgangspupille objektivdiameteren/forstørrelsen. (det er mulig å lage sikter hvor regelen ikke gjelder, men det har ingen hensikt. Kanskje finner man noen kina-dassruller som er slik)

 

På laveste forstørrelse har jeg ikke sett noen variable kikkertsikter hvor ikke utgangspupillen ikke er mindre enn formelen over. Dette varierer fra produsent til produsent.

Man kan f.eks velge å bruke mye av mellomrørdiameteren til å få stort justeringsområde i stedet for å få stor utgangspupille på lave forstørrelser. 

 

...


Takk! Ser at Leica da kommer endel bedre ut på laveste forstørrelse. Når har den riktignok 0,98x forstørrelse på det minste, men forskjellen til utgangspupill på Z8i kan vel ikke forklares med 0,98x vs 1x forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, alfaalfa skrev:

 

Hei amatør, takk for det. Du har åpenbart god innsikt i teorien her. Formlene dine gir følgende faktor-tall (basert på spesifikasjonene oppgitt av produsentene, avrundet til to desimaler):

Zeiss: 0,98

Swarovski: 1,00

Leica: 0,97

 

Da blir spørsmålet mitt: hva betyr disse tallene i praksis? I hvilket av disse siktene ser man minst av "svart ring" rundt synsfeltet? Og hvordan kan denne formelen da høyde for tykkelsen på konstruksjonen, siden de ikke blir oppgitt i formelen?

 

amatør: er det i praksis mulig at Swarovski har 100% utnyttelse av okularet til synsfelt, slik de tekniske dataene påstår?

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Jaktfanten skrev:

Z8i. Prøvde ut det meste før valget falt på den og har ikke angret et sekund. Øyeplasseringen har jeg ikke vært plaget med. Og maken til synsopplevelse fant jeg ikke hos noen andre

 

Takk for tilbakemelding! Var V8 og Magnus blant de andre du prøvde?

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, alfaalfa skrev:

 

Takk for tilbakemelding! Var V8 og Magnus blant de andre du prøvde?

Ja men Magnus fikk jeg Ikke testet på våpen, kun på "frihånd" så øyeplassering etc ble litt vanskelig å bedømme. Når det et sagt så kan det som er bra for meg oppleves annerledes for andre

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Vil si det mere konkurrerer mot Zeiss V6, og forsåvidt Z6i etter prisjusteringen på Swaro når Z8i ble lansert.

"Disse", da mener du Z8i og V8? Jeg er jo litt ute etter et sikte i dette segmentet selv, derfor jeg spør. Vortex har jeg hatt før, og jeg har ikke tenkt å bruke >20k, men om den er på høyde med Z6 så er den jo høyaktuell. Det er Z6en også, men jeg liker tanken på all høydejusteringen i Vortexen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om du er åpen for å gå ned litt på maksforstørrelse vil jeg absolutt anbefale å kikke i en Kahles 1-5X24  Den er satt kraftig ned i pris det siste året. Jeg vurderte denne en gang i 2017, men da var 16-17 tusen for mye for mitt bruk, men i år kjøpte jeg den ny for 11 tusen. 

Link to comment
Share on other sites

Kahles Helia 1-5x24 har samme justeringstårn som Kahles K16i. Dvs. en meget funksjonell kulebanekompensator, om det er av betydning.

K16i er etter mitt syn det beste 1-6 sikte på markedet. Bedre lysjustering og justeringstårn en Z6i og virker veldig robust. Vekt/lengde er heller ikke avskrekkende med 480g/27,8cm 

 

Link to comment
Share on other sites

Man kan skyte med 1x forstørrelse med alle kikkerter uansett minsteforstørrelse med lysretikkel. Det er bare å trene mye  med begge øyene åpne, med feks Aimpoint, og sette på  linsebeskytteren foran på kikkerten når man trenger å skyte på 1x på veldig korte hold. Synsinntrykkene gjennom kikkerten er bare en forstyrrelse. Russerne har drevet mye med dette og de lagde faktis sikter med rød dot uten optikk foran for dette. Det er bare å prøve. Det fungerer mye bedre enn man tror :-)

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Subjektiv mening ikke forankret i teori:

 

- SuB 1.5-8x42 er det kikkertsiktet jeg har sett i som har vært minst kilent for øyeplassering på laveste forstørrelse. Ingen i z6i-serien, nye Kahles eller victory ht er like gode der.

 

- har til gode å oppdage noen spesiell tunnell/dorulleffekt på SuB 1-8x24, men langt mer kilen på øyeplassering enn forannevnte kikkert, på nivå med z6i. Synes det er en merkelig at folk har dorullerfaring med dette siktet.

 

- har selv helia c og helia csx. Sistnevnte har 50mm objektiv og jeg synes det i enkelte situasjoner kan være vanskelig å finne riktig plassering på maks forstørrelse i felt. Men bortsett fra det og at den mangler fornuftige tårn er jeg veldig fornøyd. C-serien fremstår som et skikkelig arbeidsjern og er sannsynligvis godt nok til 100% av elgjakten jeg bedriver, selv om retikkelet er noe grovt på maks. Her er imidlertid øyeplassering noe jeg aldri tenker over engang.

 

Aner ikke hvorfor det er slik, men det er slik jeg opplever det. Og jeg mistenker at suksessen til enkelte optikkprodusenter er et resultat av de lager optikk som folk enten vil ha eller tror de vil ha, og så trenger det ikke være 'det beste', hverken teoretisk, på målbare enkeltområder eller for bruken til personen som kjøper det, men det oppleves slik, og prisen rettferdiggjør mye både saklig og usaklig argumentasjon.

Tror jeg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spør kanskje dumt, men er det noe mål på hvor kilen kikkerten er på øyeplassering?

Sitter riflen som den skal er det ikke kjempeproblem, men i jaktsituasjoner hvor man kanskje ligger litt skjevt er det behagelig med kikkert som tillater litt slingringsmonn i holdeplassering. 

 

Av de jeg har testet, synes jeg kikkerter med 1,5-6x42 generelt er bedre enn 1-6x24. Ville nok uansett valgt 1-6, mem interessert i å vite hvorfor det opplevese sånn.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, vavlo skrev:

Er ikke definisjonen på tunell/ dorulleffekt at synsfeltet ikke blir større helt ned til minste forstørrelse? Om det eksisterer eller ikke er i så fall et objektivt kriterium. 

Isåfall klarer ikke jeg å oppdage noen dorulleffekt på SuB Exos 1-8x24.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, msteiro skrev:

Spør kanskje dumt, men er det noe mål på hvor kilen kikkerten er på øyeplassering?

Ja,

 

hele brukerens pupille må være innenfor utgangspupillen for å få maksimal mengde lys inn i øyet. Om litt av øyets pupille er innenfor utgangspupillen, ser man igjennom siktet men bildet blir mørkere. Er øyets pupille på utsiden, ser man ingen ting. 

 

Det vil si at størrelsen på utgangspupillen er målet på hvor kilen den er. 

 

Har man et sikte med 14mm utgangspupille og brukerens pupille er 2mm i fullt dagslys. Kan man ha øyet 6mm til siden for midten og fortsatt ha topp bilde. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har veldig problemer med å argumentere for meg selv behovet for en svindyr 1-6(8)x24 når en std 1,5-6x42 av høvelig kvalitet( type Zeiss/S&B Classik) slår alle førstnevnte ned i støvlene når det blir dårlig lys/skumring på jakt.  De gangene 1,5x er et handicap på jakt vs 1x greier jeg ikke forestille meg, og hvertfall ikke veid opp mot antall skuddsjanser i dårlig lys/skumring.

 

Jeg har heller ingen forståelse av behovet for 92% kontra 88% lysgjennomgang på en kikkert med 24mm objektiv. På rådyr i september utgjør vel dette 5 min ekstra skytelys. Det er dyre 5 min.. Nevnte 1,5-6x42 gir vel 15-20min ekstra her til 1/3 av prisen på top dog'ene med 24mm objektiv. Husk også å pusse brillene! :-)

 

Hvis man absolutt må ha 1x på kortholdsjakt og et kompakt sikte med kompromisser i mørke er det vel bedre med en skuddsikker Aimpoint Compact og skyte med begge øynene åpne. 

Link to comment
Share on other sites

Å snakke om 1,5xkikkerter i en diskusjon om gode 1x gir ingen mening for meg da det ikke er mulig å skyte like fort med 1,5x. Så om det er optimale drivjaktsskikkertert man ønsker så er 1x etter min mening et must. Man kan fint vurdere rødpunkt som alternativ om man kun skyter på relativt korte hold, men en 1-6 eller 1-8 er jo mye mer allsidig.

Link to comment
Share on other sites

Mnjanei. Nå skal jeg spikke fliser mot meg..

 

Hvis man trenger 1x på drivjakt, og har feks 3,6-3,8kg maksvekt på drivjaktrifle, skal jeg garantere at alle vil skyte bedre på oppdukkende villsvin med en Tikka Supervarmint med Aimpoint enn en Tkka Superlite med 1-8x30 Zeiss V8. Aimpoint er mer enn god nok ut til 70-80m på drivjakt. Noe lenger skyteavstand tror jeg ikke norske jegere bør skyte på etter en gris eller hjort i fullt driv.

Når "kompaktsiktene" veier 500g++ med montasje har de veldig negativ innvirkning på balansen i rifla som gir negative utslag på treffpunkt. Da hjelper det ikke at bommene kommer fort.  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg må innrømme at jeg synes den nye S&B PMii'en ser lekker ut: https://www.google.no/search?q=1-8x24+pm+ii+shortdot+dual+cc

Nå er den vel ikke å få tak i riktig enda, så det er vanskelig å mene noe, men dual reticles er tøft. IOR hadde jo det på sin 1-10.

Denne fra S&B ender vel opp på rundt 30K ?  Dere mener den ikke vil være verdt penga?

Jeg har en 3.5 - 18 x 50 fra IOR, som med fester veier inn på ca 1,3 kg. Det fant jeg ut er litt mye,  sånn ca. midt under hjortejakta forrige uke.

Særlig på en STR, og med demper 😀  Her må det handles..  Håper på en ny 1-10 fra IOR når de får i gang produksjonen. Grei pris/ kvalitet -ratio.

Må ha mil, FFP og gjerne låsbare ratt. Andre forslag?  

 

 

 

Edited by uglebugle
smiley
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det har vært en del forsinkelser med S&B PMii 1-8x24 dual CC, men nå er den visst å få tak i.... hvis du har mye penger.

Jeg kontaktet nemlig Astrosweden, og fikk til svar : " Siktet kostar 43995 SEK ink moms "   !! 😵

Kommentar overflødig. Det ble det bestilt noe annet i stedet. Kommer tilbake med bilder & info når 1-8 -tuben er i hus om en 5-6 uker.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt på å sette den ordspråklige kaffen i halsen når jeg googla litt rundt etter prisen på div 1-4-sikter i Europa, og fant Elcan til salgs hos svenske Brownells:

https://www.brownells.se/SpecterDR-DUAL-ROLE-COMBAT-SIGHT-15X/6X-556-CX5455-RETICLE-15x-6x-42mm-556-CX5455-Ballistic-FDE-ELCAN-Flat-Dark-Earth-1-3N-Lithium-72-Yes-Second-1-2-MOA-278-2486-oz-CX5455-for-556-NATO-008000012

"Litt" stivt! Men de får i alle fall kjøpt det i Sverige..

Link to comment
Share on other sites

På ‎09‎.‎08‎.‎2018 den 10.47, Super XX skrev:

Jeg synes at V8 1,1-8x30 er et misfoster av et drivjakt/skogsjaktsikte: 36mm rør/30,3cm og 600gram.

Dette er ikke lett og kompakt, dette er enormt!  

 

Det er jeg helt enig i. Jeg mener at Zeiss har dreti på draget med sin V8 serie med 36 millimeter mellomrør.

 

Disse siktene er altfor massive og er jo en lissepasning til Swaros Z8 serie.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...