Jump to content
Mas-36

Var virkelig dette nødvendig av DFS?

Recommended Posts

@bardp Om du ikke melder deg på samme dag forhåndspåmelding starter er det vanskelig å få plass på mange stevner. Rekrutteringen er god, men det er vanskelig å få med 'vil kanskje'-ungene på stevner fordi de må bestemme seg flere uker i forveien. 

@slemmo Selvfølgelig har det noe med saken å gjøre, du forklarer jo selv hva som begrenser DSSN - og da utelater vi elefanten i rommet.

Med de skyteprogrammene DFS har får vi 250+ deltagere gjennom et firedagers stevne på en 10x18 m innendørsbane med seks eller åtte skiver. Og det med tre funksjonærer; standplassleder, påmelding/resultatservice og vaffelsteker.

Som skytter er drillen meld på via nett, møt 20 min før, skyt til oppsatt tid, ut og få vafler og kaffe, hån eller skryt mens du ser neste lag skjemme seg ut på storskjerm. Selvfølgelig er det attraktivt å bli med også for DSSN-skyttere, og velkommen er dere alle mann, de fleste lagene har lånevåpen like gode som børsa til den som vinner hele stevnet. 

• Like 3

Sitat

Som skytter er drillen meld på via nett, møt 20 min før, skyt til oppsatt tid, ut og få vafler og kaffe, hån eller skryt mens du ser neste lag skjemme seg ut på storskjerm

5 stevner på meg denne uka, stort sett fulle lag. Fulle lag på de samme 5 banene hele helga... Gjengen reiser rundt og skyter. Og en ting som er unikt for DFS sammenlignet med alle andre, det er hele befolkningen - familier, det er gubbe og kjerring med unger, det er gjenger med 18-19 år gamle jenter, kjærestepar, småunger og gubber så gamle at de var veteraner ved århundreskiftet, og mimrer om krigen omtrent.

K

47 minutes ago, bardp said:

Hvilke kapasitetsproblemer er det i DFS?

Ikke spør meg, det var @boble som sa at DFS hadde kapasitetsproblemer.

36 minutes ago, boble said:

@slemmo Selvfølgelig har det noe med saken å gjøre, du forklarer jo selv hva som begrenser DSSN - og da utelater vi elefanten i rommet.

Jeg skjønner fortsatt ikke at kapasitetsproblemer i DSSN har noe med DFS sine skyteprogrammer å gjøre. Eller hvilken elefant du snakker om.

Situasjonen er vel ikke lik over alt her jeg skyter er det god kapasitet med 14 skiver inne, 25 skiver på 200m og 15 skiver på 100m pluss elektroniske feltskiver med avstander fra 160 til vel 400m. Blir det fult på et stevne setter vi jo bare opp flere lag. Har ikke hørt at det har vært noen som ikke har fått være med.

Men det er ut til å bli stadig færre ungdomsskyttere og det er langt mellom 18-19 åringene på 200m standplass. 

58 minutter siden, M67 skrev:

Den andre gruppa som fyller baner er veteraner, - - . Og de bidrar også i svært mange tilfeller svært lite til driften -

Det stemmer ikke med min kjennskap til lag i Namdalen og Inntrøndelag. I mange av lagene utgjør veteranene (V55 og opp) over halvparten av de aktive, og MINST en like stor del av de som står for vedlikehold, instruksjon, arr av stevner, og kaffe og vafler både på trening og stevner. Det eneste feltet vi gamlingene prøver å lure oss unna, er det hel%#!?&¤¤ styret med data, og alle delene av et elektroniske bane-, påmeldings-, visnings- og resultatsystem, som, nærmest uten unntak, nekter å "snakke sammen" etter enhver (pålagt!) oppdatering. Der sier vi, med et slesk smil, "dere ungdommer (54 år og yngre!) skjønner dette bedre enn oss gamle".

Elefanten er at det tar to-tre år å erverve egnet våpen for DSSN rifle. Et stort dypere og våtere dødskyss kan jeg knapt tenke meg. Så uten noen form for ironi, all ære til dere som klarer å drive butikken. 

Sammenhengen mellom kapasitetsproblemer i forskjellige skytegrener er spill-over. Hadde det vært mulig å hive kjerring og unger i bilen og skyte fem DSSN-matcher på en uke så tror jeg ikke det hadde vært like attraktivt å skyte DFS-stevner med AR. 

Ja, men det er fortsatt irrelevant, i denne tråden diskuterer vi DFS skyteprogrammer.

Forøvrig har det vært en svært positiv utvikling av nye skyttere til DSSN rifle de siste 3-4 årene, så vi har ingen problemer sånn sett. Men som sagt, det er vel ikke det vi diskuterer her, lag en egen tråd om rekruttering til DSSN rifle om du har interesse av det.

Nja, strengt tatt startet det med en krenkende kronikk i Nationen skrevet av en funk på årets LS, så jeg vet ikke riktig hva som er relevant og ikke. 

Det gleder meg å høre at DSSN rifle har medlemsvekst, jeg håper dere greier å holde på det og jeg håper dere får bygget ut fasiliteter til å holde tritt. 

48 minutter siden, boble skrev:

Elefanten er at det tar to-tre år å erverve egnet våpen for DSSN rifle. Et stort dypere og våtere dødskyss kan jeg knapt tenke meg. Så uten noen form for ironi, all ære til dere som klarer å drive butikken. 

Jeg TROR (gidder ikke bla tilbake i tråden) at det var i denne tråden jeg anbefalte "samlokalisering" av (bane og felt-) stevner. På den måten slipper man å gå på kant med DFS-reglene "ingen andre former for skyting", og DFS-ere kan få prøve andre skyteformer, og "de andre" kan få skyte et DFS-program, i begge tilfeller antakelig med lånte våpen. På baner/feltområder der det er plass, burde ikke dette være så vanskelig. Og jeg er overbevist om at den viktigste delen av arrangementet, praten over kaffe og vafler, vil bli enda mer interessant (STR 200, alle piper til den, all ammunisjon fra seriøse produsenter, og alle heimeladinger fra folk med minimun gangsyn er så irriterende presise at det er ingenting å diskutere!).

På 9.10.2018 den 22.31, bardp skrev:
3 timer siden, boble skrev:

Mm mm. Tjaa.

Det drar litt ut i butikken til dfs også.

Har hatt innvilgede søknader til 2 rekrutter liggende på skytterkontoret siden før ls.

Kanskje leveranse ved neste sending er det litt lodne svaret.

Podene er utålmodige.

Jeg lurer på hvordan ventelisteordningen fungerer.

Nå vil de heller dra å skyte glock mens ventetiden går.

Jeg kjører med glede nybegynner og godkjenningskurs DSSN jeg.

Litt rart at de ikke vil skyte 1911 eller 2011.

De er sikkert påvirket av glock sin coolhet. 

Jepp. 

Helt uskyldig. 

Men ikke gode nok på kommunikasjon. 

Minner litt om gamle dager og jakten på ei god Steyrkasse. 

Jeg vet ikke hvordan avtalen med fabrikken er

Jeg sier til gutta at de har flaks om de har egne våpen til ls 2019.

Spørsmålet blir vel om avtalen er så god for skytterne rent prismessig  (dvs så dårlig for leverandør/produsent) at man ikke kan forvente å alltid få leveranse fra lager alltid? 

På 7.11.2018 den 9.16, høggern skrev:

man ikke kan forvente å alltid få leveranse fra lager alltid? 

"Lager" er vel etterhvert et "historisk uttrykk" i alle bransjer - nå går alle varer, fra tannpirkere til bobiler, direkte fra fabrikk til utsalg.

Når det gjelder STR 200, skrev jeg dette i en annen tråd:

" DFS har godkjent bare en (senior-) riflemodell, og bare en produsent. Det gir lave priser, men problemene viser seg omtrent hver høst, når innendørssesongen starter. DFS er tomme for en eller flere varianter av STR, fordi Sauer har hatt nok å gjøre med å levere jaktvåpen. De har det jo ikke særlig travelt med å levere STR heller, det er jo ingen andre som kan "gå dem i næringa", siden DFS (og skytterorg i Danmark og Sverige) har gitt dem monopol. Hadde man krevd, og fått godkjent, enda en produsent av STR (f.eks. Kongsberg), ville nok Sauer sørget for at det var våpen tilgjengelig fra dem også".

• Like 1

Eller om en 200str hadde kostet 30-40 000 i utsalg. Da hadde de kanskje også sørget for at det var våpen på lager. (lager kan også være på fabrikk...) 

En grunn til den lave prisen på STR er den særs effektive distribusjonen. Våpnene går rett fra produksjonsmaskinene i Tyskland til DFS, der TO personer tar seg av alt med salg av våpen, salg av ammo, salg av "profileringsklær og -artikler", og utsending av materiell for instruksjon og lagsdrift. En annen årsak er at Sauer kan legge produksjon av STR inn i eventuelle "dødperioder", og dermed utnytte maskiner og arbeidskraft mer effektivt. Baksiden er nevnt i forrige innlegg.