Jump to content

Var virkelig dette nødvendig av DFS?


Mas-36

Recommended Posts

@M67: husk at i tillegg til AR15 eiere i DSSN, sannsynligvis er et enda høyere eiertall av AR15 i NROF. NROF har 7000+ medlemmer i 57 avdelinger som fra før er aktive av DFS skytebaneanlegg og har nære forhold til lokale skytterlag.
Dette er folk som uansett ofte "detter" ned i DFS klassene for AG3 og HK416, og dermed ikke er ukjente med DFS skyting.
Foreløpig er disse høyeste representert som AG3 skyttere, men den er snart ferdig skrotet. Dessverre har ikke helt HK416-generasjonen tatt helt av i DFS sammenheng. Om man kunne skyte vanlig AR15 også i HK416 klassen så kanskje det faktisk hadde blitt så mange deltagere på stevner at den begynte å bli litt gøy. Og om det er HK416, HK MR223 eller AR15, vel det er nesten som å sammenligne om en VW Golf er rød eller blå: funger like bra :-)

Og før å følge opp det om DFS aldri vil tillate en AR15 klasse: NROF opererer ikke med HK416 klasse og AR15 klasse. De opererer bare med 7.62 halvauto og 5.56 halvauto.
Begge forbund (DFS og NROF) hadde vært godt tjent med at disse to klassene ble like i sine forbund. Så kunne medlemmer av begge forbund brukt alle sine våpen i konkurranser i begge forbund (og DSSN om de også er medlem der).

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Bartemannen skrev:

Det går da vel ikke ut over deg som skyter klasse 2 med Sauer 200 om det ligger en med en AR15 ved siden av? Du får vel ingen kjipere opplevelse?

 

Mye av det du skriver er det lett å være enig i. Men som jeg skrev over, jo, det er et problem å putte inn AR'er og i vanlige lag. Tolvåringer som får fønet håret av 16" løp og brems tar ikke gode avtrekk spesielt lenge. Og ingen liker å få sand blåst inn i aua i konkurranse. Om valget står mellom rekruttering eller å avholde stevne for andre organisasjoner vet jeg hva jeg velger. 

 

Men, som @Chiefen.v-2 sa det, still på årsmøtet, ta verv, så kan du påvirke. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Bartemannen skrev:

Og før å følge opp det om DFS aldri vil tillate en AR15 klasse:

 

Det er ikke problemstillingen, DFS kan så gjerne tillate AR15 og andre hel- eller halvmilitære våpen. Det er POD, Justisdep., "offentligheten" og PK-politikerne som ikke vil tillate dette. Dvs., har du våpen du har fått til ett formål/ett forbunds program, så skal du bruke dem der, og bare der. Mange, herunder Skytterstyret, er redd for at vanlige DFS-skyttere skal kunne søke om halvauto, med begrunnelsen "disse folka fra XX - XX bruker jo slike våpen på våre stevner". At 1 - 2.000 DSSN-skyttere, og noen NROF-folk, som er befal, og dermed kvalifisert for halvauto fra før, har slike våpen, kan aksepteres av "den gemene hop". En utvikling som kan gjøre at 200.000 DFS-medlemmer kan få halvauto, kan medføre krav om stans i all skyting, og "sivil" jakt. For en del kretser er slike tanker en våt drøm.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Tolvåringer som får fønet håret av 16" løp

Det er da ingen 12-åringer som skyter på 200m? HK416 skyter uproblematisk på 200m, og de fleste ser ikke engang forskjell på de to. Forøvrig vet jeg nå om flere unger som helst ikke vil skyte ute pga. at det smeller sånn, men det er nå mest veteraner som står for - og de er uansett hellige.

 

K

Link to comment
Share on other sites

På felt gjøres det slik, ja. Men det funker dessverre ikke på bane. Og ja, flammedemper er mindre problem enn brems. 

 

Et typisk banestevnene på Østlandet trekker 250-300 deltakere, går over tre -fire dager og krever et kjempetak av klubbene. Terskelen for å legge på noe ekstra er nokså høy. 

 

@M67; nei, det gjør de ikke, men det er heller ikke gitt hvor AR-skyttere evt skal skyte. Jfr debatten om hvilke klasser som skal skyte 100 og 200 m.

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, M67 skrev:

 

@slemmo, hvor mange er det som har AR15? Med 2800 medlemmer i DSSN. Det kan umulig være mer enn noen få 100?

 

K

 

 

Ikke Slemmo, men det er en del.

POD hadde en gjennomgang av det for noen år siden, mener de dengang kom til det var innvilget 1400-1500 rifler til IPSC av alle typer mens de kun så de samme få på resultatlisten. Og dengang var nok medlemstallet nærmere 2000.....

POD likte ikke dette, for mye "samler" tendenser.

Forbundet kom så etterhvert med karantenereglene

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

 - men det er nå mest veteraner som står for - og de er uansett hellige.

 

Som innbarket hedning tror jeg ikke jeg får glorie med det første, og blir omtalt som "Sancht Jegermeistern" i katolske kretser, men man skal aldri si aldri. En av de mest bestialske massemorderne og torturister i norsk historie, Vom-Olav Digre, ble jo, etter sin død, erklært som "Hellig-Olav", og denne tyrannen er i dag hedret med sitt eget "spel" på mine kanter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

det er heller ikke gitt hvor AR-skyttere evt skal skyte.

Det er da (om man ikke gjør seg vanskelig) temmelig åpenbart at voksne folk, som kan skyte ( de kan det, det er jo nesten et krav for erhverv) ,  med tilsvarende rifler som allerede brukes på 200m, skal skyte på 200m. Debatten om hvor de forskjellige skal skyte er jo også mer på om noen skal fra 100m til 200m. I mitt hode burde veteranene skutt på 200m alle sammen. De hadde kanskje ikke skutt 250 hele tida da, men jeg kan ikke annet enn å se det latterlige i at folk som har trent i 50-70 år skal skyte på samme hold og samme skive med 6.5x55, som ungene som begynte i fjor må skyte på med 22LR.  

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skulle det være hvit vinter på vestlandet, griser fikk vinger, Støre var enig med seg selv frem til mandag, og AR ble tillatt i DFS, ville uansett ikke folk brukt 16"-piper og massive bremser på AR. Så lang pipe som praktisk mulig og gode sikter.

 

topelement.jpg

remote.adjust.rotate=0&remote.size.w=102

Lauf-einer-Schnellfeuer-Waffe,1528383159

 

Diopter, OG miragebånd på en gammel slarkete halvauto - at det går an!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, boble skrev:

Tolvåringer som får fønet håret av 16" løp og brems tar ikke gode avtrekk spesielt lenge.

 

Skytterboka, pkt 6.200, våpen i Jegerklassen:

 - b: Rekyldemper er ikke tillatt.

 

Jeg vil anta det samme vil gjelde evt. andre våpen med "smellforsterker" (AG-3s flammedemper gjør ikke noe fra eller til).

 

Jeg mener det tidligere sto i "Skytterboka" at AG-3-skyttere skulle plasseres på høyre fløy (det er vanlig praksis ved baneskyting), men finner det ikke i siste utgave.

Link to comment
Share on other sites

Mye morsomt her. Men skivene på 100m er jo lettelig store. Har en et gjeng med eldre rekrutter risikerer jo å drive med omskyting til mørket tar en før en får kåret en vinner. Men hvem som skyter hvor er jo i tillegg til skyteferdighetene også et spørsmål om logistikk. En ønsker jo å ha skytterne fordelt slik at en får tilnærmet likt antall lag på 100 og 200m.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

Skytterboka, pkt 6.200, våpen i Jegerklassen:

 - b: Rekyldemper er ikke tillatt.

 

Jeg vil anta det samme vil gjelde evt. andre våpen med "smellforsterker" (AG-3s flammedemper gjør ikke noe fra eller til).

 

Jeg mener det tidligere sto i "Skytterboka" at AG-3-skyttere skulle plasseres på høyre fløy (det er vanlig praksis ved baneskyting), men finner det ikke i siste utgave.

 

Tomhylser fra AG i trynet - eller i rifla, for den del - vil ikke akkurat bedre skytingen, det er helt sant. Jeg fikk ei tomhylse fra en sprek tyrkisk G3 (som jeg følte kanskje burde fått nye rullere, og kanskje fjær/buffer) i bakhodet når jeg skjøt med 416 ei stund tilbake og måtte virkelig bite tenna sammen. Det gjorde VONDT, og AG-skytteren stod helt til venstre, jeg stod kanskje 6-7 meter til høyre for ham.

Nå har jo HK416 et mye "snillere" utkast, og spesielt hylseavviseren hjelper jo til å bestemme hvor hylsa skal hen. 

 

En av fordelene til AR er enkel tilgang på hundrevis av forskjellige piper, mange av dem kommer uten gjenger fra fabrikk. Da finnes det ikke noe stort behov for å måtte ha brems, flammedemper, komp etc. 

Jeg kan ikke i min villeste fantasi tenke meg det kan være noe problem å få funnet en produsent av dioptersikter til AR, Uronen bl.a. har jo lagd slike før.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Sitat

Hadde vaert artig med en DFS-klasse for sivile med AR15

Det er ombudsmøter om en måned. Det er bare å foreslå. Ting som ikke er foreslått blir ikke behandlet i DFS, akkurat som på Stortinget... Foreslår du dette til ombudsmøtet må det behandles, og overbiser du ombudsmøtet går det til Skytterstyret, og til Skyttertinget.
Det er nok vanskeligere å overbevise, men langt ifra umulig om man har en god sak, eller kan overbevise dem om det.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mange mener vi skyttere er vår egen værste fiende.

 

Har AR i ymse varianter, har 200STR i ymse varianter, både til DFS, men også benkeskyting og PRS, en tidligere kollega, brukte også DFS børsa si til jakt og var fornøyd med livet. 

 

AR'ene mine er i ymse kalibere, men primært 223, og 22, Sauerne er jo da 6,5 og 22, føler ikke det ene utelukker det andre, og ser fordelene i at man kan velge klasse utfra hva man vil skyte. 

 

Mange har veldig bastante meninger, men de eier ikke våpenplattformen de snakker om, og kjenneskapen er begrenset, det skaper ikke de beste debatt innleggene. 

 

Ref hylsesamling fra halvauto har dette vært ganske greit oppnålig i relativt mange år, bruker det ofte selv om jeg ligger på linje, da hylseutkastet mitt stortsett ikke er så sjenerende for sidemann er det ikke primært derfor, men mer det at man vil ha igjen hylsene sine, tidvis litt eksotiske kalibere. 

 

I land der halvauto er fritt salg, har de match for AR med diopter som nevnt, tillatter klassene det, ser det ekstremt likt ut som DFS, bare med sorte rifler, dressene, diopter, miragebånd osv, er det vi er vant til. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt et par skudd med en sånn Slemmo - eller iallefall ekstremt likt. Grei rifle men egentlig bare en AR som er ødelagt så den ikke kan brukes til det den er laget for... 

Egentlig er jo regelen der like "teit" som her, det er "Service Rifle" eller hva det heter, det skal være en AR og det skal være 223. Så blir den som en Sauer eller ei ISSF fririfle nesten - og begge deler er jo bedre egnet til å skyte på blink med. Det er jo f.eks. ikke et magasin som ligger der, men et enkeltskudds ladeadapter, så de kan skyte lange patroner i slow fire. Den er uansett en hel del vanskeligere å skyte med en ikke-halvauto rifler på grunn av den lange låstiden, som dreper deg på stående.

Derfor er det en annen klasse, der de kan skyte vanlige repetergeværer. Det er jo denne grenen Tubb-rifla opprinnelig ble laget for f.eks.

 

Tror ikke helt det der vil slå an har hjemme egentlig. Det sagt så er jeg ikke mot en AR-klasse i DFS, det er bare så meningsløst å ha en landsomfattende klasse for færre rifler (hvor mange av de som har AR vil dra på DFS-stevner? 4?) enn det er Sauere i et litt stort skytterlag. Da tror jeg det er mer liv laga om de som er interessert i dette lager en lokal klasse sammen med de lokale skytterlagene/samlaget, det har vært gjort i mange år med forskjellige varianter av jegerklassen. Så kanskje det vokser.

 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, M67 said:

Jeg har skutt et par skudd med en sånn Slemmo - eller iallefall ekstremt likt. Grei rifle men egentlig bare en AR som er ødelagt så den ikke kan brukes til det den er laget for... 

 

Det er jo en DFSSauer også, en slags blytung monstrøsitet påmontert sikter som gjør den ubrukelig til annet enn å skyte på mål med rundt sort felt i midten :mrgreen:

 

Jeg tror forsåvidt heller ikke noe type NRA Match Rifle klasse har noen fremtid i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det er jo en DFSSauer også, en slags blytung monstrøsitet påmontert sikter som gjør den ubrukelig til annet enn å skyte på mål med rundt sort felt i midten

Det er nå sant. Men den er jo laget for det fra grunnen av. En AR er laget for noe helt annet, og jeg kan ikke forstå annet enn at aktive DSSN skyttere som har en AR er for opptatt med å skyte DSSN-matcher til å reise på kjedelige DFS-stevner.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Troe nå ikke det er mange nokk AR skyttere som vil delta på DFS stevner til at det er grunnlag for å lage en egen klasse for de. Det er tros alt en del styr med en ekstra klasse for arrangørene, og da særlig om deltakerne ikke kan ligge hvor som helst på banen og kanskje skal ha egne skiver på felt. 

Link to comment
Share on other sites

Løpsforlenger og diopter på en AR er helt meningsløst 🙄

 

Denne derimot gir mening;

https://www.youtube.com/watch?v=MFDgMvqM5zo

Super moro på skytebanen, perfekt i sekken på jakt når hagla ikke strekker til eller som redskap i båt for hurtig avliving av farlig stor fisk. Kanskje den til og med er helt super til seljakt siden den er "liten og lett" og ikke er så mye i veien som en meter pluss rifle når man skal hoppe fra båten på land på en sleip holme ute i havgapet. Det er synd ingen andre enn de som faktisk bruker "redskaper/verktøy" til jakt klarer å se dette! De ser bare på noe så dumt som skadepotensial og hvem faen vet ellers  hvilke "paranoide kriterier" de legger til grunn for hva de kan betro menigmannen i gata eie av "hammer og sag". De lever i hvert fall ikke i min verden...🙄    

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Det er nå sant. Men den er jo laget for det fra grunnen av. En AR er laget for noe helt annet, og jeg kan ikke forstå annet enn at aktive DSSN skyttere som har en AR er for opptatt med å skyte DSSN-matcher til å reise på kjedelige DFS-stevner.

 

Det er helt riktig, det kunne ikke falle meg inn å skyte vanlige DFS baneprogrammer med AR med dioptersikter på, det er det noen andre i tråden som har sklidd ut i, jeg har lyst til å skyte stupern med tofot og optikk.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, slemmo skrev:

 

Det er helt riktig, det kunne ikke falle meg inn å skyte vanlige DFS baneprogrammer med AR med dioptersikter på, det er det noen andre i tråden som har sklidd ut i, jeg har lyst til å skyte stupern med tofot og optikk.

Tofot vil gjøre deg for treg ;)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg ikke du har sett hvordan tofot brukes i dynamisk, eller hvor fort. Den brukes i stort sett all liggende skyting, skal man skyte liggende hvor prioritet er raske målvekslinger så har man den f.eks bak fremre hånd så man kan flytte våpenet rundt og rett inn i neste skyteposisjon.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

jeg har lyst til å skyte stupern med tofot og optikk

For det ene, så har du bare 6 skudd i stuper. Spray & Pray er ikke greia. For det andre så er figurene så store at som folk sier - tofoten vil bare sinke deg. Den vil i allefall sinke deg til etter de som har trent på å skyte uten.

For det andre så skyter vi lignende øvelser i PRS hele tida, men da med fullt magasin ;) - kom. 

 

 

Sitat

du flytter rifla på akkurat samme måte som om du skulle skutt uten reim, eller uten tofot

Nettopp, og da tar det lengre tid. Man bruker ikke reim i felthurtigskyting. Det tar ALT for lang tid.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, M67 said:

For det ene, så har du bare 6 skudd i stuper. Spray & Pray er ikke greia. For det andre så er figurene så store at som folk sier - tofoten vil bare sinke deg. Den vil i allefall sinke deg til etter de som har trent på å skyte uten.

For det andre så skyter vi lignende øvelser i PRS hele tida, men da med fullt magasin ;) - kom. 

 

Jeg tror ikke dere skjønner hva slags skyteteknikk jeg snakker om, du har tofoten nærmere magasinet og holder og opererer ellers rifla akkurat som om du skulle skutt uten tofot eller reim. Tofoten blir bare et ekstra bindeledd mot bakken og er ikke til hinder for hurtighet eller fleksibilitet ift. til målveksling. Når du skal flytte rifla beveger du deg på samme måte, alt er likt.

Det er godt mulig det ikke er noe raskere teknikk pga. størrelsen på skivene, men jeg er temmelig sikker på at det ikke er noe tregere heller. Dette har blitt testet og kalkulert på treningssamlinger hvor det er sammenlignet på hvilke avstander og ved hvor store målvekslinger det lønner seg å bruke tofot kontra ikke, og tofot vinner så godt som alltid.

Link to comment
Share on other sites

Om det ikke er fordel med optikk, 2 fot, eller halvauto bør det jo være lov..? ;) 

 

I IPSC open rifle, er det lov med reim, dress og ALT, likevel bruker man ikke reim, eller dress, men tofot, Det er formel 1 klassen og utstyr tilpasses deretter. 

 

Vi får ta litt stupern neste gang vi skyter sammen M67! 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Om det ikke er fordel med optikk, 2 fot, eller halvauto bør det jo være lov..?

Det er klart det er en fordel med både optikk og halvauto. Det ser en lett av resultatlistene fra landsskytterstevnet. Det er 20 ganger flere deltakere med Sauer enn med HK i felthurtigskyting, og i finalene er det halvparten HK416 omtrent.

Fordelen er imidlertid mindre enn en (jeg også) skulle tro. Uten at jeg helt forstår hvorfor.

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, M67 skrev:

 

Fordelen er imidlertid mindre enn en (jeg også) skulle tro. Uten at jeg helt forstår hvorfor.

 

K

En av de aller beste på felthurtig skyter med både hk416 og sauer. Han velger sauern som gjeldende på LS. Fordi det er lettere å treffe sikkert og fort. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, nhd said:

Har så lyst til å få skyte et skikkelig presisjonsprogram i IPSC. Kan de ikke arrangere noen fripistolstevner?

 

Det er fullt mulig å diskutere et annet forbunds forbedringspotensialle ift til å nå større masser og tiltrekke seg flere skyttere uten at man konkret har lyst til å skyte DFS selv. Alt man diskuterere MÅ ikke handle om egeninteresse.

 

7 hours ago, høggern said:

En av de aller beste på felthurtig skyter med både hk416 og sauer. Han velger sauern som gjeldende på LS. Fordi det er lettere å treffe sikkert og fort. 

 

Jeg hadde vel faktisk også heller valgt diopter enn aimpoint til den type skyting, men jeg hadde uten tvil valgt en konkurranseAR fremfor de to alternativene.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, slemmo skrev:

 

Det er fullt mulig å diskutere et annet forbunds forbedringspotensialle ift til å nå større masser og tiltrekke seg flere skyttere uten at man konkret har lyst til å skyte DFS selv. Alt man diskuterere MÅ ikke handle om egeninteresse.

 

 

Jo, bevares. Diskusjon er bra, innspill er bra. Men 'å nå større masser'? Det er nå vel færre som aktivt skyter stevner i dynamisk rifle i hele Norge enn det er deltagere på et hvilket som helst DFS innendørsstevne på Østlandet i oktober - og antall deltakere på de stevnene begrenses av banekapasitet. ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

Har ingenting med saken å gjøre, DFS er norges største skytterforbund med en banetilgang som overgår alle andre. Det er et langt mer interessant tankeeksperiment å se hvilke muligheter de har enn hvilke muligheter vi har i DSSN, som forsåvidt også er en aktiv pågående diskusjon mange tar del i forskjellige steder. Det er noen hundre aktive rifleskyttere i DSSN også, men på samme måte som DFS så begrenses antall deltagere av kapasitetsproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Sitat
18 minutter siden, slemmo skrev:

men på samme måte som DFS så begrenses antall deltagere av kapasitetsproblemer

 

Hvilke kapasitetsproblemer er det i DFS?

Etter det jeg har skjønt er vel heller problemet manglende rekrutering og forgubbing.

Dagens ungdom gjør skytingen på en PC og ikke på banen😗.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvilke kapasitetsproblemer er det i DFS?

Etter det jeg har skjønt er vel heller problemet manglende rekrutering og forgubbing.

Dagens ungdom gjør skytingen på en PC og ikke på banen😗.

På populære stevner så er det fullt på 100m og på 15m er det ihvertfall fullt. I mitt lag har vi over 1000 stevnestarter i 2018, og iallefall 40 ungdommer som skyter. 

Frafall og forgubbing er et problem - for 14-åringene (eller opp til Jr.) som deltar på stevner og trening bidrar ikke SÅ mye i drift av lagene, og de slutter ofte, eller trapper kraftig ned et sted mellom EJ og kl. 3-5. Spesielt de som ikke er gode nok til å stupe inn i kl. 5. Den andre gruppa som fyller baner er veteraner, mange steder er det fullt med veteraner på 100m, og seff på 15m. Og de bidrar også i svært mange tilfeller svært lite til driften - og folk er jo veteraner i 40 år nå. Jeg er vel nesten regnet som "jypling" av halve laget her, og jeg er over 50... så forgubbing er det, men folk skyter.

At det er noen slags "krise" i DFS er en myte. Selv om endel smålag sliter med å ha DFS-aktivitet i noen særlig skala.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...