Jump to content

Var virkelig dette nødvendig av DFS?


Mas-36

Recommended Posts

Skytterlaget la ut denne på FB siden vår. Jeg reagerer veldig på ting som blir skrevet i den. At farger på våpen, graveringer  og alt annet enn Sauer 200STR er farlige skumle greier som vi ikke skal ha. HVA I ALL VERDENS holdninger er dette til andre skytesporter i landet? Trodde alle skytesporter i landet hadde hatt det best av å samarbeide?

 

http://www.nationen.no/kommentar/skudd-i-dagslys/

 

Hva mener dere? 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Måtte lese om igjen; en skal virkelig gå inn for oppgaven for klare å oppfatte dette slik som TS presenterer det....

Virkelig?

Syns denne siteringen sier det meste om holdningen til denne personen og forhåpentligvis ikke DFS?

"På norske skytebaner avvises børser med vakre treutskjæringer og fancy farger. Det er i brudd med regelverket og ideologien til DFS: Våpen er ikke fetisj, men funksjon, det er redskap egnet til én ting: Å treffe en blink når man får beskjed om å gjøre det."

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som liker du farger og graveringer er du en våpenfanatiker som ikke kan komme her å skyte med oss. Da er du en morder som har spilt for mye PC-spill eller annet ;) 

Det vil jo si de fleste av oss her inne er uegnet til å skyte med DFS folket :lol:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Mas-36: Du leser dette som Fanden leser Bibelen. I DFS er det krav til stokkens utseende. Ikke fordi fargede våpen bæres av lystmordere, men fordi det er et viktig poeng at en skal skyte med like våpen. Om det ble alt for mye lakk, kan det være lettere å skjule modifiseringer som ikke er tillatt. DFS har et breddefokus, og tanken er at en ikke i stor grad skal kunne forbedre sitt resultat om en har en fet bankkonto.

Ja, i DFS er sportsskytingen (ferdighetene til skytteren) i fokus. Prestasjonen er målet, våpenet er kun middelet.

Storparten av mitt skyteliv har jeg skutt pistol NSF. Dessverre synes det som om det motsatte er tilfelle for mange av (felt)pistolskytterne: Våpen (flest mulige) er målet. Skytingen er middelet for å nå målet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Studieteknikk eller ikke, sånt oppkast sørger bare for at skillet mellom DFS og "resten" blir større. Og DFS flyter vel ikke akkurat over av nye medlemmer...

 

Jeg er 100% for grener hvor man stiller likt på utstyr, men hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg som ny skytter aldri bevegd meg i nærheten av et DFS arrangement hvis jeg eide en normal jaktrifle, av frykt for å bli kjeppjagd av idioter som den "journalisten". 

  • Like 6
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hva du trekker deg opp over. DFS har et regelverk for hva som er tillatt og ikke hva angår våpen og utstyr i nasjonale og regionale mesterskap. Dette er en stemningsrapport fra en som står i våpenkontrollen på årets Landsskytterstevne, og ære være ham for det, han bruker av ferien sin til å kontrollere at alle deltakerne stiller med likt utgangspunkt.

 

Det han har tatt på kornet, og som folk utenfor DFS kanskje ikke forstår, er stemningen i oppropsteltet, når avtrekket er veiet og funnet tungt nok, når stillheten og stundens alvor har senket seg og man vet at om få minutter gjelder det. Da stiller alle likt, sluttsummen får man ene og alene stå ansvarlig for, og dét med et halvt tusen tilskuere rundt storskjermen bak standplass. 

 

Jeg likte artikkelen, den var et fint skråblikk på et av landets største idrettsarrangementer. :-)

Edited by boble
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Som Fanden leser bibelen var en god oppsummering.

 

Flott artikkel! Som skrevet før i tråden har DFS regelverk for utseende på sauer 200 stokken men i jegerklassen kan du fritt stille med sjokkrosa chassisrifle med tuba om du vil det:)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Men jegerklassen inne DFS da? Kommer du med grønnlakkert stokk da så får du ikke være med? Vet jeg setter ting litt på kanten, men vet om MANGE DFS folk som gremmes over vi som kommer med BR rifler på banen. Eller langholdsrifla, eller jaktfeltrifla med KKC eller GRS stokker.

 

Jeg har en blå/svart KKC stokk på jaktfeltrifla mi. Hadde fått mange stygge blikk hadde jeg brukt den på DFS stevne hos oss. Derfor holder jeg meg unna alt DFS relatert. Hadde det vært en skytebane tett nok ved som ikke var DFS styrt hadde jeg byttet lag. Men samtidig har vi mange aktive jaktfelt skyttere i laget så det holder meg litt tilbake også.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor vinkler du tråd-tittelen slik at det virker som at det er DFS som er ansvarlig for artikkelen?

 

Har foresten selv både KKC, GRS, McMillan osv på rifler i ymse kaliber, med og uten dempere, to-fot, store og små kikkerter. Har enda tilgode å bli uglesett eller bortvist fra en DFS-bane eller ett arrangement hvor riflene er ihht til krava for jegerklasse.

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

Jegerklassen skyter ikke på LS.

 

Og jo, om du så lakkerer stokken sjokkrosa med små Minions-klistremerker og har kolbekappe der det står "Sauer suger" så kan du stille i jegerklassen. 

 

Forresten, jeg bruker å få stygge blikk når jeg skyter jaktfelt eller på løpeelg uten lyddemper, for ikke å snakke om alle de morsomme kommentarene når jeg kommer på leirduebanen med sideligger. Men istedenfor å bitche om det gjør jeg som i oppropsteltet, holder kjeft, gjør mitt beste - og gleder meg til kaffe og vafler etterpå. ;-)

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg likte også artikkelen veldig godt, den var velskrevet og satte DFS  og LS i et positivt lys. Allikevel fikk artikkelen meg til å tenke på et sitat et Kammermedlem hadde før Kammerets sider ble oppdatert; One world, one rifle: Mauser M98. I denne kontektsten: One world, one rifle: Sauer 200 STR. Jeg har ingen betenkeligheter med at i DFS er det STR som gjelder, men artikkelforfatteren kunne jo eventuelt ha formulert seg noe annerledes som ved setningen "På norske skytebaner avvises børser med vakre treutskjæringer og fancy farger. Det er i brudd med regelverket og ideologien til DFS".  og at våpen skal være ensartede og funksjonelle

Eventuelt kunne jo forfatter ha redegjort for at børser med vakre treutskjæringer og fancy farger selvfølgelig er OK på norske skytebaner, bare ikke i akkurat DFS-regi, eventuelt nevnt jegerklassen. For lesere uten spesiell kunnskap om dette temaet kan det jo oppfattes som at det er er børser i tre og stål, jf. "tradisjonelle" børser er stuereint, mens resten ikke er det. Allikevel får man jo utifra artikkelen et positivt syn på skyting og våpenkultur i norsk sammenheng.

 

I forrigårs var jeg på en skytebane jeg ikke tidligere har vært på for å skyte inn ny-børsa. Møtte en hyggelig kar som spurte hva jeg skjøt med, og jeg sa Schultz & Larsen. Det viste seg at jeg hadde tatt feil av tidene, så jeg kunne ikke bli med den kvelden ettersom jeg ikke brukte STR, men jeg ble invitert til å komme tilbake onsdag kveld i stedet. For min del var det ikke noe problem, ettersom jeg ikke ønsket å forstyrre de i treningen de bedrev der og da.

 

 

 

 

 

 

 

Edited by MathiasH
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor en skal dukke opp på en DFS-bane eller ett DFS-arangement med det da de ikke har noe program for hagleskyting, ei heller tilrettelagt for det.

Ihvertfall er det veldig få lag som har det.

 

Og ikke hørt noe negativt om det på NJFF-baner heller.

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt nå ca 80 skudd i stad, (og i går, og på mandag...) med to forskjellige svarte, eller kamuflasjefargede rifler, med picatinnyskinner nok til å tilfredsstille Jernbaneverket, svære kikkertsikter, tofot og diverse PRS-utstyr. På en DFS bane - på banen til norges største skytterlag faktisk - fikk jeg kommentarer, javisst. Et par lurte på hvor jeg hadde kjøpt kikkertene, og et par lurte på hvordan jeg går fram når jeg utvikler ladninger.

 

Det fins trekuker i alle organisasjoner - og siden det er veldig mye folk i DFS - så er det også flere trekuker enn det er i f.eks. NBSF, som er en ganske liten organisasjon.  NBSF har nok rundt halvparten så mange medlemmer på landsbasis, som skytterlaget mitt... (men flere trekuker ;)  )

DFS, og skytterlagene er ofte en landsbygd-ting, det er der dugnadsånden står sterkt, og de fleste som er med å drive skytterlaget mitt er fra bygda, selv om vi egentlig er en storby etter norske forhold.

Og i landsbygdkulturen, så er det nok en viss konservatisme, ikke mer enn at de har traktor, de fleste av bøndene iallefall...  Men noe skeptisk til radikalt forskjellige ting, det er mange.

Og mange er halvskeptiske til bygutter og jyplinger med tacticoole rifler (som de oftest ikke kan bruke..) og dødningehoder og "one shot one kill" på jakka. Kanskje er ca halvparten av de aktive også aktive i HV, og halvparten av de igjen i innsatsstyrken... Og kanskje de gremmes noe over wannabeene - og da setter de kanskje enkelte i "fjott-båsen" som de ikke skulle, siden de ser helt like ut. Og så kommer det noen og skriver idiotinnlegg om "DFS", som han ikke engang ser ut til å vite hva er - og det er det - disse langholdsskytterene, de er fiendtlige de - tror du "DFS" (som egentlig er en gubbe som sliter for å holde skytebanen din i orden ;) ) blir mer vennlig stemt av slike innlegg? (Heldigvis leses de sjelden av "DFS") 

Det er slike innlegg som får meg til å skjemmes, og til å la langholdsrifla ligge hjemme - til å gi faen i å prøve å gi BR og LH skyttere bedre muligheter på skytebanen vår, men bare gi faen, på med bukse og jakke og prøve å lære meg å skyte. 

 

K

Edited by M67
  • Like 8
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Innlegget var stort sett grei det.

Det som er litt synd er at ett innlegg som prøver å framsnakke og ufarliggjøre norsk våpenkultur, lager en kobling mellom fancy våpen og skoleskytinger.

 

Denne koblingen er veldig vag, og sikkert utilsiktet, men i dagens livredde samfunn så trenger vi ingen slike koblinger.

Nå er det vel ikke så mange sarte caffe latte sjeler som leser Nationen heller, så skaden er nok minimal :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, M67 skrev:

Og så kommer det noen og skriver idiotinnlegg om "DFS", som han ikke engang ser ut til å vite hva er

Regner med du siktet til meg ;) Nei, jeg har ikke greie på hva DFS er. Ikke den fjerneste snøring. Var medlem og skytter der i 3 år før jeg fant ut at DETTE gidder jeg ikke. Så snervert, tung rodd og inngrodd samfunn skal du lete lenger etter innen skytterverdenen. 

 

Deltar på dugnader i laget gjør jeg også selv om det er DFS lag jeg er (jeger)medlem av. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Mas-36 skrev:

Deltar på dugnader i laget gjør jeg også selv om det er DFS lag jeg er (jeger)medlem av. 

Det skulle bare mangle. Eller er du en av de som skal ha alt tilrettelagt i hendene for minst mulig bry og kostnad? Og helst akkurat når det måtte passe deg?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

DETTE gidder jeg ikke. Så snervert, tung rodd og inngrodd samfunn skal du lete lenger etter

Ca. samme forhold jeg har til fotball... Men jeg skriver altså ikke innlegg på nettfora om hvor teite fotballforbundet er. NFF gjør antakelig et veldig godt arbeid for idretten sin. Akkurat som DFS gjør for skytesporten og skytterlagene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, G.Larson skrev:

Det skulle bare mangle. Eller er du en av de som skal ha alt tilrettelagt i hendene for minst mulig bry og kostnad? Og helst akkurat når det måtte passe deg?

Klart det ;) Lever vi ikke i Norge da? Penga rår og landet består eller hva det heter :P 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, msteiro skrev:

..... men hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg som ny skytter aldri bevegd meg i nærheten av et DFS arrangement hvis jeg eide en normal jaktrifle, av frykt for å bli kjeppjagd av idioter som den "journalisten". 

 

Og nettopp det var det som skjedde da jeg som attenåring med jegerprøve og nyervervet CZ 452 .22-rifle stilte opp på den lokal skytebanen. Vel, kanskje ikke kjeppjagd, men jeg fikk tydelig beskjed om at jeg ikke hadde noe der å gjøre.... 

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Problemet med DFS er at det er en organisasjon hvor "skytingen" er i fokus. Det betyr at denne organisasjonen utbrer våpen blant folk som er flinke til å skyte. De som er flinkest til å skyte er ikke nødvendigvis de samme som har noe i militæret eller politiet å gjøre.

Vel er det mange medlemmer i denne organisasjonen som tjenestegjør i militæret. Men alle vet at militæret heller vil ha en middelmådig skytter med god fysikk, enn en veldig god skytter med dårlig fysikk.

 

Da jeg hadde førstegangstjeneste, før jeg ble overført til HV reserven som så mange andre, var den beste skytteren i kompaniet en som var medlem av DFS. Han var under 1.60m høy, og vi måtte bære deler av utstyret hans på øvelse i felten. Men veldig god til å skyte var han.

 

Jeg har erfaring fra kampsport miljøer hvor det er politifolk, og det er en utbredt oppfatning at en stor del av medlemmene til DFS kunne finne seg noe annet fornuftig å gjøre enn skyting.

  • Dont like 4
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, G.Larson skrev:

Det skulle bare mangle. Eller er du en av de som skal ha alt tilrettelagt i hendene for minst mulig bry og kostnad? Og helst akkurat når det måtte passe deg?

Dugnad, ja. Jeg har drevet med jakt, skyting og fuglehunder i 30 år og vært aktiv på haglebaner, i fuglehundklubber og nå i det siste på riflebane. Før familien ble større enn en mann og to hunder var det grei skuring og mye dugnad. Etterpå har det og gått bra, fordi jeg har vært svært heldig med hun som deler på jobben i heimen. Hun har sine ting og jeg har mine. Vi sørger for å gi hverandre tiden til det. Men alle har det kanskje ikke slik og jeg har stor forståelse for de som ikke kan eller vil engasjere seg så mye. Det kan skyldes tidsklemme, ressurser eller rett og slett personlighet. Alle er forskjellige.

 

På vår skytebane kaller vi disse for kundene våre. De betaler for seg og gir på den måten inntekter og omsetning til klubben. Vår jobb er å gi de en god og sikker opplevelse slik at de kommer tilbake. Og slik at noen av de på sikt kanskje har lyst til å være med på å dra lasset. Og så er det jo kjekt, møte nye mennesker, slå av en liten prat, hjelpe de som trenger det, til og med lære noe nytt av et menneske du ikke har møtt før.

 

Det er klart man av og til rister litt på hodet og svelger ned noen gloser. Men det er for min del unntaksvis. De fleste mennesker er på sin egen mer eller mindre rare måte riktig så trivelige. Og så hjelper det på dugnadsånden de gangene det butter imot hvis vi føler vi blir verdsatt. Fra kunder, fra de vi jobber sammen med, fra laget eller foreningen. Og hvis vi oppnår goder selvsagt. Som utvidet tilgang på skytebane, gratis trening, fortrinnsrett ved kjøp av fiskekort/jaktkort i laget. Eller rett og slett det å være en del av et nettverk, et fellesskap.

 

Ellers er kommentaren fra journalisten grei nok den selv om man kan ane litt mangel på kunnskap om hva som rører seg i andre store skytedisipliner i Norge. Enhver er jo sitt eget nærmest og han skriver jo tross alt om DFS og LS. Vi bør passe oss for å bli så lettkrenkede at vi legger leseforståelsen helt vekk ;-) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, Röda_Lacket skrev:

Jeg har erfaring fra kampsport miljøer hvor det er politifolk, og det er en utbredt oppfatning at en stor del av medlemmene til DFS kunne finne seg noe annet fornuftig å gjøre enn skyting.

 

Jeg tror nok at den jevne DFS-skytter driter en lang marsj i hva tilfeldige politifolk og mennesker i kampsport-miljøer mener om de. Og det gjør DFS-skytterne i tilfelle helt rett i

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Röda_Lacket skrev:

Problemet med DFS er at det er en organisasjon hvor "skytingen" er i fokus. Det betyr at denne organisasjonen utbrer våpen blant folk som er flinke til å skyte. De som er flinkest til å skyte er ikke nødvendigvis de samme som har noe i militæret eller politiet å gjøre.

Vel er det mange medlemmer i denne organisasjonen som tjenestegjør i militæret. Men alle vet at militæret heller vil ha en middelmådig skytter med god fysikk, enn en veldig god skytter med dårlig fysikk.

 

Da jeg hadde førstegangstjeneste, før jeg ble overført til HV reserven som så mange andre, var den beste skytteren i kompaniet en som var medlem av DFS. Han var under 1.60m høy, og vi måtte bære deler av utstyret hans på øvelse i felten. Men veldig god til å skyte var han.

 

Jeg har erfaring fra kampsport miljøer hvor det er politifolk, og det er en utbredt oppfatning at en stor del av medlemmene til DFS kunne finne seg noe annet fornuftig å gjøre enn skyting.

På LS møtte bl.a. forsvarsministeren og forsvarssjefen. Tyder det på at Forsvaret ikke mener DFS er en meget nyttig organisasjon i forsvarssammenheng?

I slutten av mai var jeg på en ukes kurs på HVs kompetansesenter på Dombås. Vi var 16 elever - 8 fra DFS og 8 fra HV. Vi hadde blant annet en forelesning med sjef HV. Han omtalte DFS som HVs viktigste samarbeidspartner. Tror du han løy oss rett opp i ansiktet? Hvorfor skulle HV betale skyss, kost, opphold og ammo for 8 DFS-instruktører om de ikke selv hadde noen nytte av det? Men du vet kanskje bedre enn sjef HV hva som er bra for HV/Forsvaret?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor i all verden skulle tilfeldige kampsport-folk mene noe som helst om hva en DFS-skytter bruker fritiden sin på? Og skal det på noe som helst vis bære ekstra tyngde til argumentet at det er din omgangskrets av kampsport-folk og politifolk som mener dette? For min del bærer det like mye vekt som om det var en tilfeldig golfspiller som mente det.

 

For all del, alle kan mene noe om berettigelsen av statsstøtte både til DFS-skyting og til kampsport. Men å gå derfra til å si at en stor del av medlemmene i DFS burde finne seg noe annet fornuftig å gjøre på er et tankemessig kvantesprang uten særlig logisk fundament. 

 

Noen vil også finne det underlig at mennesker som har som hobby å trene på teknikker som kan brukes til å skade andre mennesker mener at en stor del av DFS-skyttere driver med ufornuftige ting ;-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Stort sett de eneste kampsportene som er fornuftige i Norge er boksing og bryting, og kanskje litt kickboksing (men bare som en treningsform for enkelte). Har etter hvert skjønt at kampsport ikke nødvendigvis var så fornuftig det heller.....

 

Men de politifolkene som er veldig aktive kampsport utøvere, er ikke nødvendigvis de som er gladest i våpen.....

 

Og, det er en utbredt oppfatning innen i hvert fall deler av politiet at DFS er sløsing med midler og fører til en unødvendig stor spredning av boltrifler.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da tenker jeg vi er inne på at det finnes våpen og så finnes det våpen. Min mistanke er at Sauer 200STR, andre rifler, hagler og håndvåpen i lovlig privat eie ikke akkurat er overrepresentert blant de våpen den gjengse politimann bør bekymre seg for i det daglige. Kanskje bør de se ting fra et annet perspektiv? Alle som tilbringer noe tid i DFS lærer seg våpenbehandling, disiplin og våpenrespekt. Min egen DFS-'karriere' sluttet for 30 år siden. Men det jeg lærte der som en liten pode sitter i ryggmargen den dag i dag.

 

Man kan mene mye om DFS, og NJFF for den saks skyld. Men jeg tror disse to organisasjonene og alle de aktive medlemmene der gjør et utrolig viktig arbeid i samfunnet. Et arbeid for å øke forståelse for privat våpeneie og kunnskap om fornuftig våpenbruk. Det være seg til rekreasjons og konkurranseskyting eller til høsting av naturressurser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oppklare et par utbredte misforståelser.

 

Hovedgrunnen til at forsvarsbudsjettet bruker ca 30 millioner i året på DFS er at DSF/Skytterlagene skal holde Forsvaret med skytebaner. Gjennom disse 30 millionene har de tilgang til flere hundre skytebaner over hele landet - at noen sivile lærer seg å skyte er totalt underordnet i dag. Det var det ikke i 1892, men nå er det det.

30 millioner er en brøkdel av det det ville kostet Forsvaret å opparbeide og drifte disse skytebanene selv.

I tillegg brukes DFS-skyttere/ instruktører som instruktører for å utdanne skarpskyttere og skyteinstruktører i Forsvaret

 

Den jevne kuk (meg) på en skytebane, eid av et skytterlag er ikke DFS, like lite som Anders Breivik er Norge. Når du kommer inn på en bane, så er det ikke DFS som eier den, og skytterene er ikke DFS. Skytterlagene er tilsluttet DFS, og må underlegge seg visse regler, men gjør også mye som de vil

 

K

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Röda_Lacket skrev:

Og, det er en utbredt oppfatning innen i hvert fall deler av politiet at DFS er sløsing med midler og fører til en unødvendig stor spredning av boltrifler.

 

Dette er en interessant påstand som jeg syns du bør utdype litt mer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De mener at pengene kunne vært brukt til andre ting, for eksempel politiet...

 

Skal ikke vurdere om de politifolkene jeg snakket med da jeg trente kampsport var representative for alle i politietaten. Men de hadde en utpreget holdning. "Skyting - hva skal du med det?". De samme personene mente at stort sett bare folk som hadde hatt utenlandstjeneste i forsvaret, offiserer og politifolk burde ha våpen. Og kanskje en og annen bonde.

 

De mente også at HV var tull og sløsing med midler - som kunnne gå til politiet og bli brukt mer effektivt der.

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Röda_Lacket skrev:

 

 

Skal ikke vurdere om de politifolkene jeg snakket med da jeg trente kampsport var representative for alle i politietaten.

 

Det håper jeg virkelig ikke det er, selv om uttalelsene høres ut som noe POD kunne ha kommet med. 

 

At de mener at midlene til DFS burde kuttes fordi "skyting - hva skal du med det" blir jo som å kutte i midlene enhver annen idrett fordi idretten oppfattes som "meningsløs" for noen. Det minner meg også litt om Ottesens holdninger til DFS, der han påstår at det ikke er et like stort behov at nordmenn kan skyte, i motsetning til hvordan det var da DFS ble opprettet. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/det-frivillige-skyttervesen-ma-omstille-/id707433/. Etter min mening har DFS fortsatt en meget viktig rolle for forsvaret, som skildret av M67 tidligere i tråden, og i tillegg til at å ha en skytterkompetent befolkning fortsatt er relevant for Norges sikkerhetspolitikk, selv om dette kanskje er en "uting" å diskutere åpenlyst. 

 

Synes disse politifolkene virket litt i overkant opptatte av å hevde eget voldsmonopol/evt skytevåpenmonopol, og at dette resulterte i en meget intolerant holdning til skyttersporten. 
 

Edited by MathiasH
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Röda_Lacket skrev:

"Skyting - hva skal du med det?"

Hint, opplagt, hjelp til de som mangler IQ og/eller EQ, er sneversynt, mangler virkelighetsorientering, lever i sin egen boble etc;

GÅ PÅ JAKT, KANSKJE??..😫!!

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Röda_Lacket skrev:

De mente også at HV var tull og sløsing med midler - som kunnne gå til politiet og bli brukt mer effektivt der.

 

Mer effektivt? De kan jo begynne med de midlene de får tildelt hvert år over statsbudsjettet og bruke de på politi istedenfor byråkrater i POD.

Samt kanskje gjøre noe istedenfor å henlegge alt som blir anmeldt. Kanskje plage de kriminelle litt istedenfor å somle så mye at de slipper fri pga strafferabatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...