Jump to content

Var virkelig dette nødvendig av DFS?


Mas-36

Recommended Posts

3 minutes ago, boble said:

Men, @slemmo, hva har DFS med å holde stevner for DSSN? Har dere ikke ervervet våpen for å skyte DSSN? Kan jeg komme på et hvilket som helst av deres stevner og skyte med det jeg har for hånden, eller må jeg forholde meg til gjeldende reglement?

 

Eller er problemet at DSSNs medlemmer ikke gidder å arrangere stevner selv...? :-)

 

Nei, det er ikke noe stort problem, og jeg har ikke sagt at DFS skal holde stevner for DSSN. Jeg synes bare det er besynderlig at man ikke vil ha forandring, når enkle ting kunne vært gjort for å skape mer utveksling mellom skytegrener, uten å ødelegge for de eksisterende programmene til DFS. Om man hadde hatt en åpen klasse i stupern f.eks hadde jo ikke ødelagt for noen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, erikraude skrev:

Tok en titt på rapporten det blei linka til. Kan det virkelig stemme at 95 % av all rifleammo som brukes på verdensbasis er 5,56? Skyter ikke russerne? Eller kineserne? Eller har de også lagt seg på Nato-standard?

 

De eneste NATO-landa som ikke bruker 5,56 jeg kan komme på er Portugal og Tyrkia (7,62x51) og Bulgaria (7,62x39). Resten bruker 5,56, i noen tilfeller har de 7,62x39 el 5,45x39,5 på si.

 

Kineserne bruker sine egne patroner som brukes så og si kun i Kina, så på tross av antallet kinesere i forsvaret deres vil antallet skudd blekne mot antallet land som bruker 5,56 hver eneste bidige dag. I tillegg har vel ikke akkurat kineserne et logistikksystem på nivå med NATO heller.. ei heller Russland, som har problemer med å produsere nok (og feilfri...) ammunisjon til sine soldater. De bruker på papiret 5,45x39,5 men det finnes fortsatt en god del satt opp på 7,62x39 som vil gjøre det vanskelig for en av dem å være nærmere #1.

Link to comment
Share on other sites

Det amerikanske forsvaret spruter jo ut 5,56 en masse i både rifler og maskingeværer, samme gjør mesteparten av NATO. Husk at sportsskyttere og jegere i USA bruker noe helt hinsides mye 5,56, samme gjelder sportsskyttere i resten av verden. @slemmo vet det bedre enn meg, men tør anta at 95% av sportsskyttere med halvautoer antagelig bruker 5,56/.223 i AR e.l., 7,62x39 osv er for spesielt interesserte. Selv russerne skyter jo med sports-AK-er i 223.

Det går "en del" skudd på ei helg på stevne også for å understreke mengden ammo som går med til sportskyting. For ikke å nevne amerikanere som skyter 300 skudd i volla på 25-yards-banen fem ganger i mnd.

 

Jeg syns riktignok 95% høres i overkant mye ut jeg også, trodde 7,62x51, 7,62x39 og 5,45x39,5 utgjorde en større andel. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Nærmere nr 1 leita jeg ikke etter, men at all annen rifleammo skal utgjøre < 5 % høres fortsatt rart ut.

Følg pengene, heter det.

Nå bruker vel ikke de forskjellige land alt på rifleammunisjon. Men forsvarsbudsjettene kan jo indikere ca andelen hvert land forbruker av militært utstyr inkludert rifleammunisjon. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_military_expenditures

En ser at 5.56-landene til sammen har en veldig stor andel her, og i tillegg mistenker jeg at USA har mer fokus på rifleskyting enn både Russland og Kina. Si at hver amerikansk soldat skyter dobbelt så mye som en russisk, i tillegg til at forsvarsbudsjettet er det tidoble... 

I tillegg skytes det enormt mye sivilt i USA i forhold til alle andre land, og mye er 5.56.

 

K

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 - Og gjerne et samarbeid, der dere fikk bruke litt av "ildkrafta" på mer spreke skyteprogrammer. -

 

Men før de av dere som er DFS-tillitsfolk tar meg på ordet, husk Grunnreglene ("kommentaren" er fra Skytterstyret/administrasjonen):

 

§ 1-2
Det frivillige Skyttervesens mål skal søkes nådd gjennom ungdoms- og rekrutteringsarbeid, instruksjon i våpenbruk, samt øving og konkurranser i bane- og feltmessige skytinger.
 
Kommentar
Prioriteringen av hvilke skyteøvelser som skal gjennomføres for i størst mulig grad å nå formålspara grafens intensjon har forandret seg gjennom historien.
I dag er det baneskyting, feltskyting, skifeltskyting/skogsløp med feltskyting og innendørs 15–metersskyting på DFS programmer (kap 11 og vedlegg 1), som skal prioriteres for å fremme de formål som fremgår av grunnreglene § 1.
Skytterlagene bør i tillegg legge til rette for trening og gjennomføring av den årlige skyteprøve for storviltjegere (se vedlegg 4 ).
Ingen annen form for skyting skal foregå i DFS regi.
Ved interesse– eller ressurskonflikt mellom rekrutteringsaktivitet på DFS normale program eller tilrettelegging for skyteprøven for storviltjegere, skal rekrutteringsaktivitet på DFS normale program prioriteres.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, erikraude skrev:

Ja, at det er en soleklar førsteplass har jeg ikke vondt for å tro, men 95 % av det totale forbruket er mye. Veldig mye.

 

Hvis vi bruker 2017-tallet for innbyggere i USA (325,7 mil) og anslår at 1 mil av disse skyter 1000 .223 i mnd, noe som ikke er sånn altfor overdrevent, får vi røfflig 12mrd 5,56/.223 på ett år. Jeg aner ikke hvor mye Forsvaret skyter på et år (TMBN og de andre yrkesmilitære skyter riktignok en god del skarp og løst), men jeg tror neppe det finnes en eneste vernepliktig som har skutt like mye som den gjengse amerikaner skyter på et par økter på banen.

 

Sjekker en talla for ammunisjon produsert under 1.VK sitter man og gaper og klarer nærmest ikke tro det man ser - hvis du tenker over hvordan produksjonsteknikk og maskinteknikk har utviklet seg tror jeg selv Sverige eller Belgia, som i stor sammenheng er små drittland, klarer å knø ut en del mrd 5,56 ila. et år om de så føler for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter DFS (også). Jeg er meget happy med 6,5, men beklager likevel at DFS avviste 5,56. Jeg har følgende argument for 5,56: DFS har nær tilknytning til Forsvaret og burde derfor kunne skyte med samme ammo. Om 5,56 bli skytterlagsammo, ville den sannsynligvis bli billigere enn 6,5 som i dag er så dyr at det hemmer rekrutteringen og treningen. Støynivået ville bli vesentlig lavere. Ikke et direkte problem for oss, men et indirekte problem fordi mange i samfunnet motarbeider skyting med bl.a. støyargument.

Kostnaden er en pølse i slaktetiden om en ser det over litt tid. Hvor mye koster et stevne? Ca 500 i ammo og løpsslitasje + 150 i innsudd + kjøring 4 kr/km.

@Ei tohi varjata: Ja, jeg har en eget STR i .22. Ikke fordi jeg ikke gidder å bygge om to ganger i året, men fordi jeg ikke gidder å bygge om flere ganger i uka. Den er nå 19 mnd gammel og er for lengst inntjent og vel så det.

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg fant en ikke helt verifiserbar kilde som påstår at US Army ene og alene kjøper rundt 1mrd 5,56 hvert år. Dette er jo da ikke inklusive USMC, US Air Force, US Navy, State Guard, kystvakten, eller politi og føderale bokstavsuppegeskjefter (FBI, ATF, DEA, osv, etc). Pluss på NATO-stormakter som Frankrike, GB, Tyskland, og du får en solid andel 5,56.

 

Igjen, Kina er alene (så vidt jeg vet) om å bruke 5,8x42, og de bruker også både 5,56, 5,45 og 7,62x39. Selv om de bruker en del 5,8 vil også de tre andre dra den bakover i konkurransen.

 

Jeg kan tenke meg at pallen er fordelt ca slik:

  1. 5,56x45
  2. 5,45x39,5 / 7,62x39
  3. 7,62x51 

Alt annet kommer etter, og i myyyye mindre volum. 7,62x54R brukes riktignok av så og si samtlige eks-Warzawapakt/SSSR-land samt Finland i MGer, men det brukes jo færre MGer enn det brukes vanlige rifler. Og det skytes mye mer riflepatroner i sivil sammenheng enn MG-patroner, sånn sett.

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

 

Du er helt fri til å stille opp i manual div med din 200 STR. Du vil riktignok ha en liten akilleshæl i dioptersiktet jfr. vanlige åpne sikter med skur og korn eller ghostring.

Kult! Du skal ikke se bort fra at jeg har både montasje og rødpunkt liggende og slenge i en skuff. ;-)

 

20 minutter siden, slemmo skrev:

 

Nei, det er ikke noe stort problem, og jeg har ikke sagt at DFS skal holde stevner for DSSN. Jeg synes bare det er besynderlig at man ikke vil ha forandring, når enkle ting kunne vært gjort for å skape mer utveksling mellom skytegrener, uten å ødelegge for de eksisterende programmene til DFS. Om man hadde hatt en åpen klasse i stupern f.eks hadde jo ikke ødelagt for noen.

 

Det har vært en del forandring, men jeg tror ikke den er spesielt synlig fra utsiden. 

 

Jeg ser poenget ditt med utveksling. Som stevnearrangør er man på nåde fra majoriteten av deltakere, og jeg skal love deg bråk om en femteklassing får brennende messing i hasene eller nakken på grunnlaget. Eller en rekrutt får et 16" løp med komp på naboskiva. Så istedenfor å by opp til krangel og omskyting blir det til at man spør som meg, hvorfor skal vi arrangere for dem? 

 

De lagene jeg har vært med i har vært smidige mot egne medlemmer og hatt åpen/jeger/halvauto-klasser på interne stevner. Men på åpne stevner tror jeg ikke man skal forvente det.

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Jeg fant en ikke helt verifiserbar kilde som påstår at US Army ene og alene kjøper rundt 1mrd 5,56 hvert år. Dette er jo da ikke inklusive USMC, US Air Force, US Navy, State Guard, kystvakten, eller politi og føderale bokstavsuppegeskjefter (FBI, ATF, DEA, osv, etc). Pluss på NATO-stormakter som Frankrike, GB, Tyskland, og du får en solid andel 5,56.

 

Igjen, Kina er alene (så vidt jeg vet) om å bruke 5,8x42, og de bruker også både 5,56, 5,45 og 7,62x39. Selv om de bruker en del 5,8 vil også de tre andre dra den bakover i konkurransen.

 

Jeg kan tenke meg at pallen er fordelt ca slik:

  1. 5,56x45
  2. 5,45x39,5 / 7,62x39
  3. 7,62x51 

Alt annet kommer etter, og i myyyye mindre volum. 7,62x54R brukes riktignok av så og si samtlige eks-Warzawapakt/SSSR-land samt Finland i MGer, men det brukes jo færre MGer enn det brukes vanlige rifler. Og det skytes mye mer riflepatroner i sivil sammenheng enn MG-patroner, sånn sett.

Men det spiller jo ingen rolle om Kina bruker ett, fem eller hundre andre kaliber, det er summen av alle andre skudd i verden som tydeligvis ikke utgjør > 5 %. Jeg veit ikke om MG telles som rifle i denne sammenhengen, da.

Link to comment
Share on other sites

Dette er så enkelt at det funker i barnehagen, de som av medlemene er valgt til å avgjøre sånt har stemt, flertallet var i mot å innføre et nytt kaliber.

Misfornøyd med det? Gjett hva som kan hjelpe, skal få to valg.

1-sutring og klaging på kammeret, facebook og andre steder hvor ingenting blir avgjort (her inne klarte ikke 10-15 mann å bli enige om hvordan en kammerkniv skulle se ut..)

2-bruke DFS system og jobbe på arenaer hvor det faktisk er mulig å nå fram. Forutsetter at en skjønner det 4åringene i barnehagen gjør da..

Edited by Chiefen.v-2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Flertallet av et foreldet og følelsesstyrt ting som neppe er i nærheten av å representere halvparten av dagens DFS?

"Dette handler mest om hvilke organisasjon vi ønsker å ha i framtiden. I 122 år har grovkaliber vært hovedaktiviteten i DFS. Det har fungert utmerket, påpekte han."

 

"Utmerket" "argument" for å fortsette status quo.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, høggern skrev:

Ser på det som en oppfordring til å respektere vedtak fattet med 2/3 flertall... 

 

Et vedtak kan gjerne være enstemmig, men det betyr ikke at det er riktig for evig og alltid. Les historia om (neger!)slaveriet, og om de FÅ som tok til orde mot det på 1700-tallet (vår/danskenes store dikter, Ludvig Holberg, hadde aksjer i slaveskip!).

 

Jeg diskuterte kalibre etc. med samlagsformenn (dvs. skyttertingsrepresentanter) før skyttertinget i 2015, og må dessverre melde at uvitenheten var nærmest total (unntaket var lederen for Namdal samlag, nevø til mora til @Sharpshooter  her inne). Og så har man det forholdet at hvert "samlag" i DFS har 1 stemme på tinget, uansett medlemsmasse og aktivitet.    Hitra og Frøya skyttersamlag har for eksempel samme stemmevekt som et stort og aktivt samlag som Uttrøndelag.

 

Jeg slo for moros skyld opp resultatene for H & F skyttersamlag i baneskyting for 2018, og fant følgende:

 

3 skyttere i klasse 3-5, en hadde 7 stevner, en hadde 2, og en hadde 1 stevne. Etter resultatene en 4.- og en 3-klassing.

Ingen skyttere i klasse 2, en skytter i klasse 1 hadde 2 stevner.

1 skytter i klasse V55, vedkommende hadde 10+ stevner.

1 skytter i klasse V65, et stevne.

2 skyttere i klasse V73, 1 med 10+ stevner, og en med ett stevne.

Ingen skyttere i klasse Rekrutt - Eldre Rekrutt - Junior og Eldre Junior.

 

Vedkommende som møtte som samlagets ombud på Skyttertinget på Dombås, og som (sannsynligvis) stemte mot kaliber .223 i DFS, hadde ikke baneresultat i år.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Organisasjoner endres, og gjør endringer innad - innenfra. Det er bare å møte opp årsmøter, ombudsmøter, alt mulig. Se på jegerklassen.

Når det kommer til 5.56, så er diskusjonen såpass splittende, og enkelte forkjempere bruker såpass stygg argumentasjon, at jeg synes diskusjonen kan få ligge mer enn et år eller to før man tar den til tings igjen, det ble tross alt grundig nedstemt. Og det er bortkasta tid å ta det opp igjen året etter, med de samme samlagsformenn på tinget.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg må dessverre medgi at jeg ikke har ork til å ta enda en kamp mot gubbeveldet i DFS, jeg har drevet med det i snart 50 år. Min største seier skjedde forresten i 1977. Da var skiskytterne organisert i DFS, og standardprogrammet for kvinner og Yngre Junior Menn var 10 kilometer. "Sprint" for de samme klassene var 10 kilometer + strafferunder!   Jeg skal si det satt langt inne å få diverse GGG'ere i sentrale verv i DFS til å innse at sprint hvertfall ikke burde være lengre enn standarddistansen!

 

Så inntil videre håper jeg at pensjonist-NAV-stipendet holder til å lade 6,5-ammo til meg og de/den av avkommene som vil skyte DFS-program. Men når jeg ser at Jaktdespoten skaffer førsteklasses 308 W til 5,50 pr. smell, tenker jeg jo mitt om hva kostnaden for ammo ville vært, hvis .223 var tillatt. Kostnadene for "omlegging" ville jo bare være sluttstykke, "magasinholder", og magasiner, og det vil være engangskostnader (mine 6,5-magasiner fra romjula 1989 holder fortsatt), man legger om, når man har ei utskutt 6.5-pipe.

 

.223-saken var altså oppe på skyttertinget i 2015, da kunne den vært tatt opp i 2017. Hvorvidt det er taktisk riktig å ta den opp i 2019, har jeg ingen sterke meninger om. Men de som måtte ha en Sauer 202 i kaliber 222 Rem, 223 Rem, eller 22-250, kan jo ta den med på skytebanen en kveld skytterlagets "harde kjerne" er til stede, og se hva de mener om den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å ta det først er jeg en nokså aktiv skytter i DFS og driver ikke med noen annen organisert skyting. Den kostnaden det snakkes om for å konvertere en sauer 200 STR til 223 blir jo nesten for ingenting å regne når en ser det i det store bildet. Jeg har 3 stk Sauer 200 STR det samme har fruen og guttungen har to. Og konvertere 3 av disse til 223 vile vel være inntjent på et øyeblikk. Det går tros alt ca 6000 6,5 skudd i året. Men det viktigste for meg er at jeg tror det vil hjelpe på rekruteringa det blir jo ikke akkurat flere DFS skyttere med årene. Og utviklingen i alderssammensetningen er jo bekymringsfull når veteranene er blitt i flertall på 100m. Men om det har noen hensikt å prøve å ta dette opp på skyttertinget er vel mer tvilsomt. Der lager de vel bare till et par klasser til slik at til slutt har vør skytter sin egen klasse.

Dette med halvautomat i DFS blir etter min mening bare vas. Hvem vil ligge å skyte med noe blikkskrammel som ikke treffer noe som helst. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er nok bedre presisjon i en AR15 enn mange tror, mest fordi de ikke har noen erfaring eller kunnskap om disse riflene. Forøvrig er det vel både AG og 416klasser allerede, dette er rifler med generelt dårligere presisjon enn en toppspeccet AR med matchpipe bygget for konkurranseskyting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

..og selv AG3 er plenty presise i seg selv, sjøl om det er klart at å bli dratt med ut i villmarka og skamslått mot stein og fjell i ukesvis for å så bli nærmest skjendet med stålull, rødsprit, og stålstenger hver dag i 40 år gjør noe med presisjonen. Tipper det har noe med inntrykket mange nordmenn har av halvautorifler å gjøre. Ev. gamle slitne Garander for de skikkelig gamle GGGene.

 

PSG-1, en opphora G3, var den mest presise halvautorifla i et par tiår med sitt krav om å plastre 50 skudd i en 8 centimeter bred sirkel på 300 meter eller ikke bli sluppet ut av fabrikken. Tror enkelte med fordel kunne prøvd ti skudd gjennom en JP-ARer med et åpent sinn.

 

10,5" HK416K er ikke akkurat representativt for match-AR eller sjøl MR223 med "vanlig" pipelengde.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvem vil ligge å skyte med noe blikkskrammel som ikke treffer noe som helst

Det er vel ingen som har nevnt AK47 her ;) Som slemmo sier er en AK et presist våpen - jeg skal nok klemme bedre presisjon ut av en Sauer enn han klarer ut av en AR 15, men det er uvesentlig. En HK416 (gitt god ammunisjon) eller en AR 15 er (eller kan relativt enkelt gjøres) mer enn presise nok til skyte bare innertiere på ei DFS-skive.

Hovedutfordringen med å innføre slike våpen "bredt" i DFS er politisk. Ingen folkevalgte vil stille seg bak en politikk der en tillater slike rifler til flere enn det som er tilfellet i dag.

Og, om å tillate de DSSN-erhvervede riflene (i endrede klasser) i DFS er litt meningsløst. Det er færre DSSN skyttere (på landsbasis) som eier en AR 15 enn det er medlemmer i et litt stort skytterlag, så det blir en klasse for 1 og 2 en sjelden gang. Positivt, ja, men tungvint nok til å være meningsløst. Løsningen på det "å kunne stille i et DFS stevne" med AR15 er så enkel som den er innlysende, lyv og si det er en HK416. Det er brukt med stort hell før ;)

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Joda, AR kan være veldig presis. Men avtrekket blir aldri i samme klasse, og DFS-skyting er nå engang DFS-skyting. Og det er helt greit, all sport er basert på mer eller mindre vilkårlige regler. Om målet kun er å konkurrere på minste samling kan man begynne med BR, i DFS spiller det egentlig ingen rolle om en samler innenfor 3 eller 5cm på et gitt hold så lenge blinken er passe skalert.

 

At de konkurrerer med grovkaliber liker jeg faktisk, å håndtere litt rekyl krever også ferdighet. Så det største argumentet ligger vel i pris, det koster å skyte aktivt i DFS. Men om utgiftene ved konvertering dreper økonomien for flertallet får vinninga fort opp i spinninga.

En løsning kunne vært å score de forskjellig så de ender opp på omtrent samme nivå. Kanskje ikke så lett å få ting til å matche perfekt, men det er i det minste noe å vurdere.

Å sutre over å bli kneblet er ikke produktivt. Og det er ofte nødvendig å sette strek når en avgjørelse er tatt. Om alle skal sutre over hver jævla avgjørelse som ikke gikk deres vei kan en bare legge ned hele sjappa. Se heller på hvordan du kan selge din løsning bedre ved neste korsvei, det kommer alltid et nytt årsmøte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare lufte meg litt..

Sitat

Ingen annen form for skyting skal foregå i DFS regi.

 

Dette sier vel egentlig det meste om fleksibiliteten i DFS, og dette siver ned på lokalt nivå.

Denne slår glatt ihjel hovedparagrafen:

Sitat

§ 1-1: Det frivillige Skyttervesens formål er å fremme god våpenkultur og praktiske skyteferdigheter, samt sikre tilgang til en desentralisert skytebanestruktur, til nytte for Forsvaret og samfunnet for øvrig."

 

Min opplevelse av DFS er at om du ikke har Sauer i 6.55x55 og er kledd  som en oppstivet fargeblind Darth Vader

så har du ingenting her å gjøre.  Så oppstivet kledd at jeg mang en gang har lurt på hvordan de klarer å tre seg inn og ut av bilen.

En ting jeg er helt sikker på; Den slags bekledning fungerer ikke ute i terrenget.

Oh, ja, alderstillegget for virkelig å få seniorpoeng er monokkel på stilk. 

 

Hehe, såh det såh ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Min opplevelse av DFS er at om du ikke har Sauer i 6.55x55 og er kledd  som en oppstivet fargeblind Darth Vader

så har du ingenting her å gjøre

Nuvel... Antrekk i diverse idretter blir slik det er mest hensiktsmessig at de er. Det gjelder hoppdresser, fotballsko, skytterdresser, svømmetøy, skiløperenes kondomdresser, alt mulig. Det er ingen regler som sier at man skal ha skytterdress, men de fleste kjøper en eller annen form for dress, siden de får mer poeng av det. Også i felt. Sålenge det kun er poeng for skyting, og ikke for løping og hopping...

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, nof skrev:

Så oppstivet kledd at jeg mang en gang har lurt på hvordan de klarer å tre seg inn og ut av bilen.

Vel har vel til gode å se noen som kjører bil i skytterdress det tror jeg den er lite egnet til.

Men det er klart at i DFS som andre idretter er det en hel del utstyrs jag om alt dett gir bedre resultater er vel en annen sak. En kan jo selvsagt undres når klasse 1 skyttere kommer i skytebukse og skytersko. Men det styrker kanskje syken.

Men tiltak som kan gjøre skytingen billigere og mer miljøvennlig synes jeg ikke en skal avskrive fordi noen mener vil skal gjøre ting på samme måte som våre forfedre. Verden går tros alt videre. Tipper at om 50 ÅR er det helt slutt på kuler og krutt innenfor konkurranseskyting. 

Men nå er det vel bare å hive seg runt å få ladet opp første del av neste års forbruk av 6,5x55 10Kg krutt 5000 tennhetter og 4000 kuler er nettop ankommet.

Link to comment
Share on other sites

Jodda, DFS har banene, og jeg bryr meg egentlig filla om hvordan bekledningen er.

Poenget er at jeg vil skyte, og er villig til både kontigent og dugnad.

Men, hovedpoenget er at mangfoldet glimrer med sitt fravær.

 

Edited by nof
Leif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, nof skrev:

Men, hovedpoenget er at mangfoldet glimrer med sitt fravær.

Det kan nok være slik at en til tider blir litt overfokusert på det man selv holder på med og glemmer at det er andre som ikke er på samme nivå som en selv. Det er slik kultur vokser frem. Noen tror at et spesielt antrekk fremmer ferdigheter andre ser og tror at såer til felle og kopierer. Så har man etterhvert en klikk som har nok med seg selv og det kan være vanskelig for de utenfor klikken å bli akseptert. Samme mekanismen virker slik enten det er skyttermiljø eller blikking.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tja. Utstyr tilpasses idrett. At noen har konkurranseskyting der man har tunge børser og store kikkertsikter hvor størrelsen på bankkontoen styrer utstyrsvalget og man ikke engang holder børsa selv er helt greit for meg, og jeg gidder ikke rakke ned på de for det, selv om jeg kunne slengt argumenter som at støtte er noe niåringer trenger, osv.. ;)

Fra spøk til alvor.

DFS driver med dfs skyting. Det er for å ikke tråkke i andre organisasjoners marked at regelen om "dfs aktivitet" står i reglene.  

 

 

 

Om tinget er demokratisk eller ikke diskuteres innad i dfs og. Et samlag, en stemme er et prinsipp noen ikke er fornøyd med. Jeg for min del synes en fordeling av antall stemmer på tinget kunne vært styrt av antall kvadratkilometer samlaget er på, og at ingen samlag på under 10 000 kvadratkilometer landmasse burde få stemmerett ;)

Fra spøk til alvor. Samlagsstrukturen er noe organisasjonsutvalget jobber med, det er ute på høring. Så om noen har sterke meninger om dette kan man jobbe med det, demokratisk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, bardp skrev:

For å ta det først er jeg en nokså aktiv skytter i DFS og driver ikke med noen annen organisert skyting.

 

Dette med halvautomat i DFS blir etter min mening bare vas. Hvem vil ligge å skyte med noe blikkskrammel som ikke treffer noe som helst. 

Slike utsagn er bare med å bekrefte fordommene mot DFS. Å rakke ned på andre typer våpen en det man bruker selv, jaja. Du har tydeligvis ingen erfaring med halvautovåpen. Eventuellt bør du sjekke ammoen, om det er løskrutt du skyter med. Har prøvd en AR-15 av billigste utgave, og skjøt 50 poeng med 5 skudd på 200m bane på DFS elektronisk skive på første forsøk.

 

Jeg er selv medlem av DFS. Har ikke skytterdress eller Sauer, men låner våpen på banen. Synes ikke DFS trenger å endre standardprogrammene sine, men det burde vært mulig å få inn flere klasser med andre kalibre og andre våpen. Klart det vil medføre ekstrajobb, så noen må være villige til å bidra med dette. Mitt skytterlag er meget hyggelige når det gjelder å låne bane og å skyte med andre typer våpen. Så jeg har veldig god erfaring med DFS her jeg bor nå, samt nabolagene.

Edited by psg-1
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, psg-1 skrev:

Klart det vil medføre ekstrajobb, så noen må være villige til å bidra med dette.

Og så ivrige som folk er til å stille opp på dugnad og annen drift så må jeg si jeg spekulerer på hvem disse noen er.

 

Hva er egentlig problemet? Om dere vil skyte med noe annet enn det DFS skyter med så finn dere ett forbund som driver med det da.

Eller kanskje jeg skal sutre til Sjakkdorbundet siden de ikke driver med kinasjakk. 9_9

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

I dag er det jo både jegerklasse, HK416 og åpen klasse i DFS så en kan nokk skyte med det meste. Men klart det er ekstra pes for arrangøren når noen av disse klassene skyter så dårlig at det må settes opp større skiver for disse på feltskyting. Nå er det jo blitt så mange klasser innenfor DFS at det i seg selv er et helt styr å holde rede på. Vi har vel nå: ASP, Rekrutt, Eldre rekrutt, Junior, Eldre junior, Nybegynner voksen, Klasse 1, Klasse 2, Klasse 3, Klasse 4, Klasse 5, Klasse V55, Klasse V65, Klasse V73, Jeger, Åpen klasse, HK 416, AG3, Og sikkert noen jeg ikke kommer på i farta. På et lite stevne ute i distriktene risikerer en glatt at det er 4-5 klasser med bare en deltaker i vær klase og da blir jo ikke konkurransemomentet det helt store. Er nokk mange ting som bør tas opp til vurdering innenfor DFS men flere klasser tror jeg ikke vi trenger. Om vi skulle gjøre endringer i regelverket bør det etter min mening være i retning av mer harmonisering med ISF sitt regelverk og 223 bør tillates i sauer. Men det er nå min mening og det er tydeligvis like mange meninger om dette som det er skyttere.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

I dag er det jo både jegerklasse, HK416 og åpen klasse i DFS så en kan nokk skyte med det meste. Men klart det er ekstra pes for arrangøren når noen av disse klassene skyter så dårlig at det må settes opp større skiver for disse på feltskyting.

 

En gruppe skyter i feltuniform med ei rifle på 4kg, 42cm lang pipe, ei tynn reim i nylon og har et langt blikkmagasin stikkende ut som gjør det vanskeligere å komme seg langt nok ned.

 

Den andre gruppa ligger innrullet i asfaltplater med ei rifle på 6,5kg, 70cm pipe, dioptersikter egnet for runde skiver, adlerauger om de så føler for det, ei brei og stiv skinnreim, og gjerne noen fine skytebriller..

 

Veldig rart at det blir som det blir da, eller?

 

Se på High Power/CMP/National Match i USA hvor de skyter med M16-kopier med feit pipe, blylodd i kolben, og skytedresser.

Eller ultrakonservative Sveits hvor de faktisk har skjønt at utviklingen går fremover, og bruker K11 og K31 (rettrekkerrifler i 7,5x55, tilsvarer 7,62) i samme organisasjon som SG510 og 550 i sportsskyting. SG550 med diopter, skikkelig reim og skytedress er langt fra noen ubrukelig drittrifle i blikk. Ei heller HK416....

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

En gruppe skyter i feltuniform med ei rifle på 4kg, 42cm lang pipe, ei tynn reim i nylon og har et langt blikkmagasin stikkende ut som gjør det vanskeligere å komme seg langt nok ned.

 

 - og et gjør de fordi DFS har vært lydhøre mot Forsvaret sine ønsker for SITT personell (30 mill. over forsvarsbudsjettet hjelper kanskje på - ), og opprettet klasser slik Forsvaret ønsket det. Disse har egne mesterskap på LS, og konkurrerer seg i mellom, ikke med klasse 3 - 5 eller veteranklassene.

 

32 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

 - innrullet i asfaltplater med ei rifle på 6,5kg, 70cm pipe, dioptersikter egnet for runde skiver, adlerauger om de så føler for det, ei brei og stiv skinnreim, og gjerne noen fine skytebriller.. 

 

"Asfaltplater"? Hvor har dere det fra? Siden temaet er bragt på (skyte-)-banen, jeg kan altså, uten problemer, kjøre bil i fullt skytterantrekk (må da ha vanlige briller, for å se på venstre øye).

 

Våpenvekt m/reim kan være inntil 7 kg, pipelengde opptil 74 cm! Og alt er altså i forhold til et reglement, som noen mener burde være mer slepphendt? "Om jeg hamrer, eller hamres, like fullt så skal det jamres", sier Peer Gynt.

 

32 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

og gjerne noen fine skytebriller..

 

 - som er tillatt i alle klasser (men ikke tillatt å kombinere skytterbrille med "monoframe" på diopteren).

 

32 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Veldig rart at det blir som det blir da, eller?

 

Hva "blir som det blir"? Et LS med ca. 5.000 deltakere, ca. 15.000 tilreisende, og 3 dager dekning i NRK TV? Flere stevner hver helg i de fleste skyttersamlag, unntatt i elgjakttida? Organisering av skyteprøve for de aller fleste rifleskyttere i landet?

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 - og mitt poeng var at klassene AG-3 og HK 416 er slik de er, fordi Forsvarert ønsket det, for SITT personell. At vi andre ikke kan kjøpe oss en HK, og delta i den klassen, synes jeg er leit, men reglementet er nå slik (jeg får heller legge mer trening i baneskytingen med STR 200, jeg mangler oftest opptil mange innertiere på stevnene!). HK- og AG skyter på større feltfigurer, det er fordi Forsvaret har valgt et våpen for størstedelen av personellet sitt som passer for nærstrid, men ikke for presisjonsskyting på lange hold.

 

Edit.: Som før nevnt av meg og flere andre, @Chiefen.v-2  skrev det presist:

"Misfornøyd med det? Gjett hva som kan hjelpe, skal få to valg.

1-sutring og klaging på kammeret, facebook og andre steder hvor ingenting blir avgjort (her inne klarte ikke 10-15 mann å bli enige om hvordan en kammerkniv skulle se ut..)

2-bruke DFS system og jobbe på arenaer hvor det faktisk er mulig å nå fram. Forutsetter at en skjønner det 4åringene i barnehagen gjør da..".

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Dere har jo vanvittig mye klasser basert på alder og ferdighetsnivå såvidt jeg kan se, sånn for en utenforståendes perspektiv så virker det jo litt overdrevet

Jeg er jo ening, men...

Når man har deltakere fra 7-8 og opp til over 100 år, så er en nesten nødt til å ha aldersklasser, og når en har nybegynnere som en ikke vil skal gi opp med en gang, så må en faktisk ha ferdighetsklasser også. Skyteprogrammet for kl. 4 og 5 er der at det er bortkasta ammo for en nybegynner, og bare egnet til å frustrere. 

Ferdighetsklassene syns jeg ikevel er litt merkelige, men selv om det står 5 på papiret så er det egentlig bare 3. de som skyter ei stilling, 2 eller 3 stillinger. Det foregår uansett en kontinuerlig debatt om disse. Andre klasser, som Jeger, og NV, er opprettet på grunn av press fra grupper som er i "vi vil være med på våre premisser"-boksen. Og som har gjort dette internt, innenfra. Det er et kontinuerlig, dynamisk ;) kompromiss mellom antall klasser, og å ha klasser nok til å få med de viktige gruppene. Klassene endres så og si hvert år, eller iallefall ofte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

-  og for å understreke det enda en gang: Militærklassene konkurrerer ikke mot de øvrige klassene! Derimot er det opptil flere, til dels meget gode skyttere (skytterkonger og -dronninger) som også deltar i militærklassene under LS og på andre stevner. Man kan delta i både vanlig DFS-klasse, og AG/HK på samme stevne, det er en ordning nåværede DFS-president fikk gjennomført, da han var sjef for HV, og Forsvarets representant i Skytterstyret.

Link to comment
Share on other sites


Man ser problemer der man vil se problemer.

Jeg personlig er mer tilhenger av inkludering enn ekskludering.

 

Jeg er medlem av DFS, DSSN, NROF, NSF, SWSN, NBSF, NJFF (og sikkert noen flere jeg ikke kom på i farta).
Skyter det meste og koser meg med det meste. Der jeg vanker er folk stort sett inkluderende.
Jeg skyter selv etter eget ønske Jegerklassen i DFS. Skyter i en turbukse og en sort softshelljakke. Har aldri opplevd blikk eller kommentarer fra de som skyter i DFS skinndress. Hvorfor skulle de det? De skyter i sin klasse med sitt utstyr, og jeg skyter i min klasse med mitt utstyr. Vi er alle skyttere som koser oss med vårt, skyter, drikker kaffe og prater skitt.
Jeg har AG3 og HK416 også har dermed også muligheten for å skyte det på de samme stevner hvis jeg heller ville det. Da i hver sin respektive klasse, men da med krav etter reglementet å skyte i korrekt uniform. Ikke noe problem.

Men om jeg hadde fått lov til å skyte min DSSN eller NROF ervervede AR15 eller MR223 så ser jeg heller ikke hvorfor det skulle vært et problem? Ikke hadde jeg konkurrert med de i andre klasser. Ikke hadde arrangøren treng å gjøre noen spesielle tilpasninger for meg. Jeg kunne skutt akkurat samme program og skiver som de andre. Jeg skyter (overraskende) bra selv med AR15/MR223/HK416/AG3. Ja, kanskje Sauer200'en går enda bedre (jeg har det også), men de andre nevnte våpen går mer enn godt nok om bare skytteren gjør sitt. Og igjen: jeg hadde da konkurrert med andre med tilsvarende type våpen og ikke klasse 1-5 etc.

Ser ikke problemet: åpne opp for alle som har lyst til å delta med det de har lyst av våpen (innen rimelighets grenser og kaliberkrav). Trenger ikke ekstra arbeid fra arrangøren, og skyter samtidig med de andre skyttere.

 

Hva er bedre enn om man får folk som ikke ellers deltar interessert i sporten? Det er jo vinn-vinn?

 

Så om "DFS alltid har gjort ditt" eller "DFS har bare gjort datt" - kast gammel historie ut av vinduet, åpne opp ditt sinn, din hjertedør, din skytebane og slippe til alle som har lyst til å være med.
Det går da vel ikke ut over deg som skyter klasse 2 med Sauer 200 om det ligger en med en AR15 ved siden av? Du får vel ingen kjipere opplevelse?
INGEN HAR NOE Å TAPE PÅ INKLUDERING!

 

Mine to cent

Edited by Bartemannen
  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det går da vel ikke ut over deg som skyter klasse 2 med Sauer 200 om det ligger en med en AR15 ved siden av? Du får vel ingen kjipere opplevelse?

Som sagt tidligere, å få myndighetene med å på å tillate AR 15 til DFS-skyttere er ren utopi. Å opprette en klasse for det som er færre skyttere på landsbasis (folk som har lovlig erhvervet AR15) enn det er i hver av de andre klassene på et kretsstevne er også litt "mye for lite".

@slemmo, hvor mange er det som har AR15? Med 2800 medlemmer i DSSN. Det kan umulig være mer enn noen få 100?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...