Jump to content

Var virkelig dette nødvendig av DFS?


Mas-36

Recommended Posts

@bardp Om du ikke melder deg på samme dag forhåndspåmelding starter er det vanskelig å få plass på mange stevner. Rekrutteringen er god, men det er vanskelig å få med 'vil kanskje'-ungene på stevner fordi de må bestemme seg flere uker i forveien. 

 

@slemmo Selvfølgelig har det noe med saken å gjøre, du forklarer jo selv hva som begrenser DSSN - og da utelater vi elefanten i rommet.

 

Med de skyteprogrammene DFS har får vi 250+ deltagere gjennom et firedagers stevne på en 10x18 m innendørsbane med seks eller åtte skiver. Og det med tre funksjonærer; standplassleder, påmelding/resultatservice og vaffelsteker.

 

Som skytter er drillen meld på via nett, møt 20 min før, skyt til oppsatt tid, ut og få vafler og kaffe, hån eller skryt mens du ser neste lag skjemme seg ut på storskjerm. Selvfølgelig er det attraktivt å bli med også for DSSN-skyttere, og velkommen er dere alle mann, de fleste lagene har lånevåpen like gode som børsa til den som vinner hele stevnet. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Som skytter er drillen meld på via nett, møt 20 min før, skyt til oppsatt tid, ut og få vafler og kaffe, hån eller skryt mens du ser neste lag skjemme seg ut på storskjerm

5 stevner på meg denne uka, stort sett fulle lag. Fulle lag på de samme 5 banene hele helga... Gjengen reiser rundt og skyter. Og en ting som er unikt for DFS sammenlignet med alle andre, det er hele befolkningen - familier, det er gubbe og kjerring med unger, det er gjenger med 18-19 år gamle jenter, kjærestepar, småunger og gubber så gamle at de var veteraner ved århundreskiftet, og mimrer om krigen omtrent.

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, boble said:

 

@slemmo Selvfølgelig har det noe med saken å gjøre, du forklarer jo selv hva som begrenser DSSN - og da utelater vi elefanten i rommet.

 

Jeg skjønner fortsatt ikke at kapasitetsproblemer i DSSN har noe med DFS sine skyteprogrammer å gjøre. Eller hvilken elefant du snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Situasjonen er vel ikke lik over alt her jeg skyter er det god kapasitet med 14 skiver inne, 25 skiver på 200m og 15 skiver på 100m pluss elektroniske feltskiver med avstander fra 160 til vel 400m. Blir det fult på et stevne setter vi jo bare opp flere lag. Har ikke hørt at det har vært noen som ikke har fått være med.

Men det er ut til å bli stadig færre ungdomsskyttere og det er langt mellom 18-19 åringene på 200m standplass. 

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, M67 skrev:

Den andre gruppa som fyller baner er veteraner, - - . Og de bidrar også i svært mange tilfeller svært lite til driften -

 

Det stemmer ikke med min kjennskap til lag i Namdalen og Inntrøndelag. I mange av lagene utgjør veteranene (V55 og opp) over halvparten av de aktive, og MINST en like stor del av de som står for vedlikehold, instruksjon, arr av stevner, og kaffe og vafler både på trening og stevner. Det eneste feltet vi gamlingene prøver å lure oss unna, er det hel%#!?&¤¤ styret med data, og alle delene av et elektroniske bane-, påmeldings-, visnings- og resultatsystem, som, nærmest uten unntak, nekter å "snakke sammen" etter enhver (pålagt!) oppdatering. Der sier vi, med et slesk smil, "dere ungdommer (54 år og yngre!) skjønner dette bedre enn oss gamle".

Link to comment
Share on other sites

Elefanten er at det tar to-tre år å erverve egnet våpen for DSSN rifle. Et stort dypere og våtere dødskyss kan jeg knapt tenke meg. Så uten noen form for ironi, all ære til dere som klarer å drive butikken. 

 

Sammenhengen mellom kapasitetsproblemer i forskjellige skytegrener er spill-over. Hadde det vært mulig å hive kjerring og unger i bilen og skyte fem DSSN-matcher på en uke så tror jeg ikke det hadde vært like attraktivt å skyte DFS-stevner med AR. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det er fortsatt irrelevant, i denne tråden diskuterer vi DFS skyteprogrammer.

Forøvrig har det vært en svært positiv utvikling av nye skyttere til DSSN rifle de siste 3-4 årene, så vi har ingen problemer sånn sett. Men som sagt, det er vel ikke det vi diskuterer her, lag en egen tråd om rekruttering til DSSN rifle om du har interesse av det.

Link to comment
Share on other sites

Nja, strengt tatt startet det med en krenkende kronikk i Nationen skrevet av en funk på årets LS, så jeg vet ikke riktig hva som er relevant og ikke. 

 

Det gleder meg å høre at DSSN rifle har medlemsvekst, jeg håper dere greier å holde på det og jeg håper dere får bygget ut fasiliteter til å holde tritt. 

Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, boble skrev:

Elefanten er at det tar to-tre år å erverve egnet våpen for DSSN rifle. Et stort dypere og våtere dødskyss kan jeg knapt tenke meg. Så uten noen form for ironi, all ære til dere som klarer å drive butikken. 

 

Jeg TROR (gidder ikke bla tilbake i tråden) at det var i denne tråden jeg anbefalte "samlokalisering" av (bane og felt-) stevner. På den måten slipper man å gå på kant med DFS-reglene "ingen andre former for skyting", og DFS-ere kan få prøve andre skyteformer, og "de andre" kan få skyte et DFS-program, i begge tilfeller antakelig med lånte våpen. På baner/feltområder der det er plass, burde ikke dette være så vanskelig. Og jeg er overbevist om at den viktigste delen av arrangementet, praten over kaffe og vafler, vil bli enda mer interessant (STR 200, alle piper til den, all ammunisjon fra seriøse produsenter, og alle heimeladinger fra folk med minimun gangsyn er så irriterende presise at det er ingenting å diskutere!).

Link to comment
Share on other sites

På 9.10.2018 den 22.31, bardp skrev:
3 timer siden, boble skrev:

Elefanten er at det tar to-tre år å erverve egnet våpen for DSSN rifle. Et stort dypere og våtere dødskyss kan jeg knapt tenke meg. Så uten noen form for ironi, all ære til dere som klarer å drive butikken. 

 

 

Mm mm. Tjaa.

 

Det drar litt ut i butikken til dfs også.

Har hatt innvilgede søknader til 2 rekrutter liggende på skytterkontoret siden før ls.

 

Kanskje leveranse ved neste sending er det litt lodne svaret.

Podene er utålmodige.

Jeg lurer på hvordan ventelisteordningen fungerer.

Nå vil de heller dra å skyte glock mens ventetiden går.

Jeg kjører med glede nybegynner og godkjenningskurs DSSN jeg.

 

Litt rart at de ikke vil skyte 1911 eller 2011.

De er sikkert påvirket av glock sin coolhet. 

Link to comment
Share on other sites

På 7.11.2018 den 9.16, høggern skrev:

man ikke kan forvente å alltid få leveranse fra lager alltid? 

 

"Lager" er vel etterhvert et "historisk uttrykk" i alle bransjer - nå går alle varer, fra tannpirkere til bobiler, direkte fra fabrikk til utsalg.

 

Når det gjelder STR 200, skrev jeg dette i en annen tråd:

 

" DFS har godkjent bare en (senior-) riflemodell, og bare en produsent. Det gir lave priser, men problemene viser seg omtrent hver høst, når innendørssesongen starter. DFS er tomme for en eller flere varianter av STR, fordi Sauer har hatt nok å gjøre med å levere jaktvåpen. De har det jo ikke særlig travelt med å levere STR heller, det er jo ingen andre som kan "gå dem i næringa", siden DFS (og skytterorg i Danmark og Sverige) har gitt dem monopol. Hadde man krevd, og fått godkjent, enda en produsent av STR (f.eks. Kongsberg), ville nok Sauer sørget for at det var våpen tilgjengelig fra dem også".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En grunn til den lave prisen på STR er den særs effektive distribusjonen. Våpnene går rett fra produksjonsmaskinene i Tyskland til DFS, der TO personer tar seg av alt med salg av våpen, salg av ammo, salg av "profileringsklær og -artikler", og utsending av materiell for instruksjon og lagsdrift. En annen årsak er at Sauer kan legge produksjon av STR inn i eventuelle "dødperioder", og dermed utnytte maskiner og arbeidskraft mer effektivt. Baksiden er nevnt i forrige innlegg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg gjenoppvekker denne tråden (som egentlig ble startet med et uberettiget sleivspark til "Nationen"s kommentator, Hans Bårdsgård, som hadde vært våpenkontrollør på LS 2018), fordi vi i denne tråden har vært innom DFS sine (og andre organisasjoners) våpen, og kanskje også kostnadene med skyting.

 

Nå har det skjedd "noe nytt" i DFS, som (omtrent?) ikke har skjedd før: Valgkomiteen har fått innspill om en ny presidentkandidat, uten at sittende president har frasagt seg gjenvalg!

 

https://dfsgrasrot.no/norsk-skyttertidende/article/jeg-er-overrasket

 

"Ole Dole Doffen" (som ungene mine begeistret fortalte oss, da den første "skytterradioen", på Lesja i 1985, kunngjorde at han ledet på 200 meter) burde være en habil kandidat. Og alt er kanskje ikke bare "fryd og gammen" i DFS, siden opptil flere har oppfordret OTD til å stille.

 

Et av de punktene som nok har skapt misnøye, er den kontante avvisningen av å tillate kaliber 5,56 (i en eller annen versjon) for bruk i DFS. Dette har kanskje en økonomisk betydning (nåja, det dyreste er, som oftest, best), og kanskje også for en mer "sømløs" overgang til grovkaliber.

 

I intervjuet påpeker OTD at for en skytterfamilie går store deler av "måneds-finansene" med, hvis de tar ei helg med flere bane-/felt-stevner.

 

Med mulighet for "nye koster" på toppen i DFS, vil nok jeg være mer aktiv med å promotere det jeg har hevdet en del år: At de klassene som i dag skyter på 100 meter (og finfelt), og som alle, utenom R og NU, i praksis bare bruker 6,5x55, burde skyte på 50 meter, med kaliber .22 LR. I første omgang kan man jo prøve å få 50 meter, med "Colt-skiva" og 22 LR, likestilt med 100 meter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil beholde skytterene (vi rekrutterer hauger, men de slutter når de blir voksne) så kan du vel ikke gjøre skytinga MER kjedelig?

Det du foreslår vil ta livet av DFS i forsøket på å få det billig.

Vi trenger ikke billig, vi trenger spennende og fengende.

50m vil kreve enorme investeringer, og 22 fungerer allerede på 100m

Om det er så dyrt, la veteranene skyte 22LR, det er jo de som klager.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, M67 said:

50m vil kreve enorme investeringer,   -

 

Det gjorde 200-meteren også, da den ble godkjent på 1970-tallet. Men kostnadene ble fordelt over mange år, ved at man gikk over til 200-meter (fortsatt en del 300-metere igjen), når man hadde nødvendig ny- og ombygging, ikke minst overgang til elektronikk.

 

14 minutes ago, M67 said:

Om det er så dyrt, la veteranene skyte 22LR, det er jo de som klager.

 

Er det det, på dine kanter? Jeg hører lite klaging på ammo-prisene fra de godt opp i årene. Hvis man gløtter med et halvt øye på de bilene de ankommer skytterstevnene i, skjønner man hvorfor!

 

Familiene med barn og ungdom klager ikke - de bare uteblir.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

DFS burde etter mitt skjønn tillate at de som vil kan skyte med 5.56. Det burde også være greit om noen vil bruke 50m istedenfor 100m. Man må jo ikke være så forbanna forgubba selv om en er kommet opp i årene. Er selv gått i veteranklasse nå men holder meg fremdeles på 2-300 meteren. Men avstand og kaliber er ikke viktig det er vor god en er til å skyte som teller.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor velge 5.56 sånn egentlig? Blir patronene noe rimeligere? Jeg er jammen usikker på det. Det blir mindre rekyl ja, men trodde det å takle litt rekyl var en del av grovkaliberskyting? 

Uansett så kunne et rekrutteringsfremmende tiltak vært å tilbydd alle å skyte kal 22lr i paralelle klasser på 100m til de som fins i dag. Og la alle klasser der folk ønsker å skyte grovkaliber få gjøre det på 200m. 

Da kunne de som vil spare ganske mye melde seg på 100m og skyte stevner med en brøkdel i ammokostnader. Sånn i tilfelle ammokostnader gjør at folk slutter ville jo dette blitt et scoop? 

Jeg tror det ville blitt så mange på 100m at man kunne bygd om banene til flere skiver. Eventuelt med skiver på 50m ;)

 

Edited by høggern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ser positive argument/forslag fra flere her. Ja, når vi bygger nytt, bør vi bygge 50 meter. 15 og 100 meter skal selvsagt brukes fortsatt, slik vi også bruker 300 meter i dag. 

 

Ja, la alle som skyter 6,5 (og 5,56) skyte på 200 meter.

 

Dagens 6,5 (matchammo som brukes i DFS) er grovt underpriset sammenlignet med tilsvarende ammo f.eks. 6mm. At det har sammenheng med DFS er jeg i lite tvil om. Hvis 5,56 ble ny DFS-ammo og tilsvarende underpriset, ville denne bli langt billigere. I tillegg vil støybelastningen bli langt mindre og nødvendig kulefang som vi blir pålagt å bruke, vil bli enklere og billigere.

Link to comment
Share on other sites

Det er i praksis ingen forskjell på støysignatur eller kulefang for 6,5x55 og 5,56. 

 

Ellers må jeg si meg enig med @høggern om grovkaliberskyting. Skal man først bytte kaliber kan man like gjerne hive alt sentertent over bord og kun skyte 22lr og luft. Da får man besparelser, mindre støy og mindre farlige våpen, bedre sikkerhet og mindre tull med erverv. 

 

Lederskiftet ser jeg ikke i sammenheng med kaliberdiskusjonen; i all hovedsak er den drevet av folk som ikke skyter spesielt mye DFS-konkurranser. Jeg ser det mer som et tegn på den drakampen som pågår i DFS mellom organisasjonen ute i lagene og inne i Skytterstyret. Sittende president har vært sterk og styringskåt, noe har vært bra og noe dårlig. Med OTD kan man få en som har mer forankring *i skytterlagene* og det tror jeg vi kan tjene på. 

Link to comment
Share on other sites

@høggern :   @nhd  mener vel at 5,56 matchammo vil bli rimeligere enn den er i dag, hvis DFS omsetter vesentlige mengder av den.

 

Jeg viste litt lenger oppe på siden til at STR 200 koster omtrent halvparten av "normal" pris for et slikt våpen, pga. den rimelige omsetningsmåten. Det samme gjelder 6,5 match-ammo. Man trenger ikke være synsk, for å påstå at 6,5-ammo ville vært vesentlig dyrere, hvis (det lovprisede) "markedet" skulle styrt prisen.   

 

Til heimeladning er 5,56 allerede rimeligere enn 6,5 (halv kulevekt og kruttmengde), og vil kunne bli enda rimeligere, ved DFS-omsetning av komponenter.

 

3 minutes ago, boble said:

Lederskiftet ser jeg ikke i sammenheng med kaliberdiskusjonen; -  -  

Jeg ser det mer som et tegn på den drakampen som pågår i DFS mellom organisasjonen ute i lagene og inne i Skytterstyret. Sittende president har vært sterk og styringskåt, noe har vært bra og noe dårlig.

 

At en ENSTEMMIG valgkomite (en fra hver landsdel) går inn for ny president, tilsier at det er ganske mange "ute i lagene" som ikke er særlig fornøyd.

 

HVIS det blir mer lydhørhet for forslag "nedenfra", kan vi oppleve en del endringer. Håper bare de ikke kommer så bardus på, som en del tiltak fra Skytterstyret/Presidenten/Administrasjonen har gjort i det siste.

Link to comment
Share on other sites

Nå utgjør materialkostnader for en 8 g Nosler CC 15-20% av utsalgspris, så jeg tror ikke det lønner seg så mye å bytte til 5,56. Tennhette har samme pris, krutt blir 70 øre billigere. 

 

Det har vært en del endringer is DFS de siste årene, og mye av det er bra. For eksempel kikkertklassen. Men jeg er helt enig i at det trengs mer lydhørhet utover i organisasjonen. 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Underpriset? 6,5x55 er billigere pga av volum.

Om 5,56 blir innført vil prisen på 5,56 gå litt ned og prisen på 6,5 litt opp.

Ja, nettopp. Derfor kan en ikke ta utgangspunkt i dagens priser. Bare litt opp og ned? Er det noen annen grunn til at 6,5 koster 9 kroner mindre enn 6XC?

Link to comment
Share on other sites

@nhd: Hva i all verden sparer du på kulefang?

 

Minstekravet er likt uansett; steinfrie (>20 mm) masser i en vollhøyde på fire meter, monotont stigende mindre enn femten meter regnet bak skivetopp, og med en minste dybde på én meter i topp. Samme for sideveis utstikk. Det som setter høyden er faren for rikosjett/at kulen endrer retning ved treff i skiveramme. 

 

Mener du at du tror kravet skal kunne dispenseres for 5,56? 

Edited by boble
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

@boble Vi driver og sysler med tanke om kulefangere lik de vi bruker på luft og .22 bare kraftigere - altså i metall der alt samles opp og kan fjernes (>90%) årlig. Jeg innbiller meg, men kan selvsagt ta feil, at stålkvalitet/tykkelse kan være mindre, og at det vil bli billigere. Men korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Kravet til innendørsbaner med vanlig kulefanger er sikring av bakvegg med tre millimeter tykk stålplate sju grader ut og fire grader opp. På 200 meter blir det 24 meter sideveis og 14 meter i høyden. Det blir litt sveising... 

 

Skal du ha kulefanger for grovkaliber må du fremdeles ha sikringsvoll med steinfrie masser tilsvarende 20 grader sett fra kanten av kulefangeren. Det er snakk om å øke dette til 30 grader med blyfri ammo. 

 

@M67 kan nok svare bedre enn meg om stålkvalitet. Men jeg kan si deg at skal du lage kulefanger for mange skiver utendørs vil du fort ha støy fra kulefangeren som designkriterium. Da må du lastkompensere den for å båndbegrense støyen, og ståltykkelsen settes av vekten og stivheten du trenger for å få ned klang. 

Edited by boble
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

alle tre.

 

Kulefang, se forskriften.

Støy, se FFI sine rapporter - forskjellen er minimal

pris - ei 6.5-kule av toppkvalitet koster 6-8 kroner. Ei av laber kvalitet koster 1.50. Det er presisjonen som koster, ikke materialene, og 5.56 krever enda finere toleranser... 

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, nhd said:

@boble @M67

Da får vi gå for skytehaller på 50 meter. Da kan vi bruke samme banen hele året :-)

Du får kose deg inne. Vi får iallefall håpe at skytterlagene selger/ overfører banene til JFF og langholdsklubbene (som da jo overtar utendørs og grovkaliberskytinga, og trolig støtten fra forsvaret ;) ) og ikke lar dem forfalle, slik som skjer mange steder i dag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, M67 said:

Du får kose deg inne. Vi får iallefall håpe at skytterlagene selger/ overfører banene til JFF og langholdsklubbene (som da jo overtar utendørs og grovkaliberskytinga, og trolig støtten fra forsvaret ;) ) og ikke lar dem forfalle, slik som skjer mange steder i dag.

 

K

Blir det billigere for dem? Jeg ser for meg at vi må samarbeide om færre baner (og evt også slå sammen lag). Eller ser en for seg nye støtteordninger for å oppgradere alle baner til ny «blystandard»?

Link to comment
Share on other sites

De er vel ikke så gjerrige ;) 

 

Det å mestre vær, vind, temperaturer, regn, gjørme, gåing fra standplass til standplass, avstandsbedømmelse, skyting på ulike avstander i ulike forhold, ha klikktabeller for alle forhold, er en stor del av skyting for mange. Finkaliber inne reduserer skyting til å kunne ta gode avtrekk, og det blir litt kjedelig for mange.

Derfor tror jeg det vil gå med DFS som med FSR og DDS dersom vi "flytter inn"

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...