Jump to content

Elendige rifler?


Bullmastiffen

Recommended Posts

På 20.8.2018 den 9.48, M67 skrev:

Jeg kan ikke se at noen ha nevnt Ruger 10/22 Takedown? 

 

Joda, jeg har nevnt den litt lenger opp😉

Ikke et helt ubrukelig våpen, man kan jo avlive rev i bås med den.. men ikke i nærheten av god nok presisjon til jakt.

Link to comment
Share on other sites

If we're going down that road så nominerer jeg "Mauser" (har ingenting å gjøre med Mauser, men man kaller den en Mauser uansett) Gewehr 88.  Sånn går det når en gjeng byråkrater tror de kan gjøre jobben bedre enn genier som Peter Paul Mauser. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Ruger 96 i 44 magnum for noen  år siden . Jeg har ikke mange gode  minner fra de 2 årene jeg eide den. Elendig presisjon , blant annet. Og da sammenligner jeg den selvfølgelig ikke med ei god boltrifle ,  men med foreks. en Winchester 94 som jeg også har eid.  Matingen var håpløst upålitelig med de fleste patrontypene . Og så var det disse advokat påfunnene som at det ikke skulle gå an å ta ut magasinet hvis bolten var låst. Selvfølgelig for at det ikke skulle være mulig å glemme en patron i kammeret. Det gjorde at det var svært vanskelig å mate en enkel patron direkte i kammeret. Jeg tror ikke den lages lenger , og jeg tror ikke noen savner den heller.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

På 20.8.2018 den 16.31, balter skrev:

Rem 7400 30-06 Autoloading..

..er noe som jeg har prøvd, og som ikke kommer i hus igjen.

Framtung, upresis, funksjonsfeil, service krevende, ingen fordeler av betydning..

 

image.png.d51dc696b64589a43ce96993f923c4e5.png

Det der ser du er noe av det mest latterlige av et smelljern jeg har vært borti. Trodde ikke noen rifler kunne være dårligere enn Ruger mini-14 men tror jaggu denne tar kaka. Kan ikke skjønne hvilken nytte den kan ha for noe som helst. Var ikke spesiell snill rekyl på den heller.

Link to comment
Share on other sites

Om man skal dømme etter erfaring med ett eksemplar av sorten, så er ikke 7600 modellen (pumpa) stort bedre. Var en på jaklaget som brukte en slik noen år tilbake på 80 tallet. Kroniske problemer med ekstraksjon medførte at etter skudd måtte en finne en trelegg å kyle kolben i så det ble nok moment til å røske hylsa løs fra kammeret. Våpenet er i produksjon, ennå en god mannsalder senere, så kanskje det ikke er så elendig likevel.

Når det gjelder Minien har jeg ikke eid en slik selv, bare skutt noe med den. Synes det er en grei nok plinker, iaf de jeg har prøvd. Om den er så kass som enkelte vil ha det til burde ikke Ruger kunne solgt disse i bøtter og spann siden midt på 70 tallet.

Link to comment
Share on other sites

@vavlo jeg hadde i mange år en Remington 760 pumpe i 30-06.
Ladet med 180 grs Nosler Pt  var presisjonen utmerket, det eneste negative var at løsmagasinene var av dårlig kvalitet (hadde to stk).
Problemet var låsingen av magasinene og derav forkiling ved lading.
På grunn av dette ble den raskt omdefinert til treningsvåpen, til jakt var denne løsningen med magasinproblemer for usikkert.

Link to comment
Share on other sites

Meiner at alle nye rifler er dugande, men så vart eg minna på ein Remington 7400 i 308 som eg hadde for nokre år sidan🤣 

Stort sett annankvar patron stod fast i kammeret, men det var ingenting å seie på krafta i sluttstykket for store stykker av kragen vart rivd av patrona... Kan vel ikkje seie at eg savner den. Ei anna rifle eg ikkje kunne tenkt meg er R8. Det er absolutt ingen drittrifle men når ein får klikk med ujevne mellomrom så blir den diskvalifisert av meg. Var på banen med ei ny R8 og fikk klikk 3 gonger. Hadde dette skjedd i skogen på jakt så hadde det garantert kun skjedd ei gong.

Då hadde eg bretta den rundt ein furulegg og tråkka den ned i ei myr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hehe, husker når jeg skulle få demonstrert det superlette pipebyttet i Helix hos en våpenforhandler. Karen dro stolt frem rifla, vippa av forskjeftet og skulle dra ut pipa. Plutselig satt sluttstykket bom fast og rørte seg ikke verken frem eller bak. 

Rifla ble så vidt jeg husker sendt inn til Merkel og jeg kjøpte aldri en slik..

Link to comment
Share on other sites

På 4.9.2018 den 8.59, Ole Bernhard Larsen skrev:

Helix Märkel hører hjemme i denne tråden. En rifle til 35000 som kiler hver 10. hylse...

Har skutt noen hundre skudd med min i cal 6.5x55 og 9.3x62  og har enda til gode å oppleve dette😉

 

På 4.9.2018 den 9.59, Ei tohi varjata skrev:

Hehe, husker når jeg skulle få demonstrert det superlette pipebyttet i Helix hos en våpenforhandler. Karen dro stolt frem rifla, vippa av forskjeftet og skulle dra ut pipa. Plutselig satt sluttstykket bom fast og rørte seg ikke verken frem eller bak. 

Rifla ble så vidt jeg husker sendt inn til Merkel og jeg kjøpte aldri en slik..

Brukerfeil kan du ha med de fleste våpen😉 Krever selvfølgelig en viss IQ å lære seg ett nytt våpen og system 😆

Link to comment
Share on other sites

Den grensa er svært avhengig av din (-e) bankkonto (-er), og hvor velfylt pengeboka di er.

 

Grensa går nemlig like over der du, uten et øyeblikks betenkning, stapper fa.....skapet ned i myra, og går videre, uten å skjenke rukkelverket det en tanke! (jaja, her til lands vil man vel fått en del problemer med å forklare dette til Onkel Blå, hvis man skulle ha flere våpen, men - ).

Edited by Jegermeistern
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Grensa mi går ved ca 1500 kr, då kan eg akseptere klikk i ny og ne. 

Var akkurat det eg betalte for 10/22’n min brukt og den brukes ikkje på jakt. Og ja den jukser iblandt🤣 

Fy f... om rifla klikker når gaupa er på skuddhold i 2 sek, eller jerven dukker opp på åtet ditt etter 14 våkenetter. Om myra var frossen så hadde den tint då, tru meg🤣🤣

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...