Jump to content

Beste kaliber - blyfri ammunisjon


StoneSwine

Recommended Posts

Hei

Er interessert i å høre deres meninger om kalibervalg når det gjelder blyfri ammunisjon. For min del så jakter jeg stort sett rådyr, rein og hjort og har lyst på ny rifle, men sliter med å velge kaliber. Debatten rundt bly/blyfri ammunisjon skal jeg ikke ta her, men har tenkt å prøve å "gå over til" blyfritt, og lurer på om det det har noe å si for kalibervalg om ammunisjonen er blyfri eller ikke. Takk for svar. 

 

Edit: skriveleif

Edited by StoneSwine
Link to comment
Share on other sites

Spørs om du skal bruke rifla som rein jaktrifle eller brukes til annen skyting også.Til jakt foretrekker jeg raskere kalibre  til blyfritt fordi de tåler høy hastighet godt.Da får du både ei flattskytende rifle og ei som leverer på kort hold. Men det er dyrere å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel hovedsaklig utvalget som har noe å si for valget av kaliber her tror jeg ja. Men hvis man ser bort i fra det, er det noen av de andre egenskapene ved en kule som har betydning for kalibervalg? som feks. at det krever tyngre homogene kuler for å få rett ekspansjon i viltet som med en blykule, som er lettekspanderende. Jeg vet ikke om dette stemmer, men noen kuler krever høy hastighet for å fungere optimalt, mens andre kuler krever lengre tid i viltet for å ekspanderere skikkelig, antar at de fleste homogene kuler ikke er like lettekspanderende som bly. Forandrer dette valget av kaliber? Ellers andre faktorer også selvfølgelig. Blir en rifle som skal brukes til jakt. Men også til trening 

Link to comment
Share on other sites

@StoneSwine Ser du for deg mest jakt og litt trening? Eller blir dette et våpen du kommer til å skyte noen hundre skudd med i året? Tenker du 2-300skudd i året hadde jeg kjøpt meg en 7mm Rem Mag. Ser du for den MYE skyting så kjedelige .308win eller .30-06 om du vil ha litt mer hastighet på kulene ;) 

Link to comment
Share on other sites

Som du selv sier ekspanderer de fleste homogene kulene noe treigere enn tradisjonelle bly kuler. Dette fordrer at du har litt fart på kula i innslaget. Gitt senario under viser GMX kula. Det er mulig den er litt ekstra treig i ekspansjonen enn feks Barnes TSX, men til gjengjeld kan du (i følge Hornady), opprettholde ladedata/hastighet fra tradisjonelle kuler. På 100meter befinner nok både 308 og 30-06 seg i hastighet mellom 720m/s og 790m/s noe som skulle tilsi ok ekspansjon, men det finnes kuler som lett gir større sårkanal av tradisjonelle blykuler. Nærmer holdet seg 200 meter begynner hastighetene og bikke under 700m/s og soppen på kula tilsvarende mindre. Nå skyter jo de fleste av oss på hold mellom 40 og 70 meter så det er nok ingen problem, men det er greit å vite hva slags patron/kule man har med å gjøre.

 

Da er det nok viktig å prioritere hastighet og benytte så lette kuler som mulig. Spesielt i 308 og 30-06, med å gå for en 150 grains kule som hjortefot nevner.

 

Det skal sies at eksemplene på hastighet er tatt fra Norma's ballistikk program, med norma jaktmatch som utgangspunkt så hastighetene kan nok tas med en liten klype salt, men vil fortsatt være en grei tankevekker på hastighetsfall på lengre hold.

 

Selv bruker jeg 30-06 og GMX kula i 165gr, men klarer å jage kula over 860m/s (i følge min kronograf...) i min rifle med normalladning.

 

Skulle jeg kjøpt ny rifle i dag, og med tanke på å benytte homogene kuler ville jeg ha benyttet følgende kriterie, levere nok hastighet på det holdet som jakta mi utøves på. I mitt tilfelle er 30-06 fortsatt tilstrekkelig, i ditt tilfelle må du vurdere selv og magnumkaliber eller standard er godt nok. Regner med at de fleste kuleprodusentene har oversikt over hvilke hastigheter sine kuler presterer under. Personlig ville jeg som tidligere nevnt av vavlo, vurdert 30 kaliber pga kulevalg.

 

Lykke til;)

 

 

Utdrag fra "Hornady 10th Edition Handbook of Cartridge Reloading 

image.png.1402a970ffbbe0c72692a2ad3efc5ec8.png

 

Hastighets eksempler fra https://www.norma.cc/us/Ammunition-Academy/Ballistics/ballistics-program/

image.png.324d12c2b757fe7e15b6f6a6a64a4aa3.png

 

image.png.33838f47fc5d3f35ae858191922ed95f.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For min del ville jeg selvsagt valgt galante og vasse 7x64 Brenneke som jaktpatron, spesielt også med hensikt ved bruk av blyfrie prosjektiler. 7x64 akselerer dem med høye hastigheter, >900 m/s og flate kulebaner. Hvilken typ av blyfri kule en måtte velge er avhengig av smak og personlige referanser. Den største parten av de blyfrie på markedet utgjør såkalte deformasjonskuler, for eksempel Barnes (T)TSX, Norma Ecostrike og Hornady GMX, som ekspanderer - sopper opp ved treff. Så finnes den andre typen. Dens fremre del deler seg opp i tre til fire store splinter ved treff. Disse skjærer gjennom vitale deler av viltkroppen mens den bakre kompakte del leverer penetrasjon. Slike spesifikke prosjektiler blir for eksempel ladd av Brenneke (TAG) og amerikanske Cutting Edge Bullets (CEB) og mange mindre foretak. I 7x64 finnes alene tre forskjellige type fabrikkammunisjon ladd med Barnes kuler. 140gr TTSX (Barnes), 145gr LRX (Blaser) og 150gr TTSX (Sako), RWS har sin egen og veldig god versjon. Ja, nesten alle kjente ammunisjonsprodusenter verden over produserer blyfri i 7x64 Brenneke. Personlig har jeg utelukkende veldig gode erfaringer med bruk av blyfrie i 7x64. 140gr TTSX fra Barnes leverer ikke bare enestående presisjon i min rifle, men også god virkning på vilt. Skal snart teste 150gr TTSX! Forbløffende presisjon leverte Brennekes 160gr TAG i 7x64. Etter 24 skudd uten pussing eller kjemisk rensing for den saks skyld samlete 3 kjappe på 100 m på langt under 20 mm. Penetrasjonsevnen er enorm. Ved en test gikk den bakre delen rak gjennom sex (!) spylevæske kanistere fylt med 4 L vann. De tre splintene fra toppdelen fant jeg i kanister Nr. 2 respektive Nr. 3 som garantert i reklamen. Videre kan man påstå at de to første kanisterne eksploderte ved innslag. TAG - kulen må genere en enorm hydrostatisk energi i så fall. TAG i 7x64 blir mitt klare valg til vinterens drivjakter på kontinentet. 

20180804_154140.jpg

20180804_135343.jpg

Link to comment
Share on other sites

@StoneSwine, det tror jeg absolutt på. Mitt valg til rådyr og hjort (Norge) ville vært 140gr TTSX fra Barnes. Veldig presis, høy hastighet og god virkning. Ville valgt skudd på bogen (rådyr) for å få knall & fall. 

Link to comment
Share on other sites

På ‎07‎.‎08‎.‎2018 den 10.05, StoneSwine skrev:

Kan det skje for enkelte kuler at hastigheten blir så høy at kula ikke ekspanderer ordentlig? 

Det er motsatt ,alle kuler ekspanderer i høy fart ,tynnmantla kuler uten blylåsing kan gå fullstendig i filler ved treff i høy hastighet men de kan fungere godt ved lavere hastigheter.

De mest solide jaktkulene ,med ekspansjonstopp,forsterket mantel og lodding ,samt de mest solide homogene trenger hastighet for å fungere optimalt.

Etter hvert har vi fått homogene jaktkuler som ekspanderer bedre i normalhastigheter ,så det er helt ok med .308.Pga at materialet i homogene kuler er lettere blir de nødvendigvis noe lettere enn kuler med blykjerne ,så mange velger å gå opp et kaliber for å få litt mer vekt og masse på kula.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 308nm skrev:

Finnes det ikke en bra homogen kule til 6,5 i 140-150g som har bra bc.

Da finnes 139gr. blyfri fra Hammer Bullets (USA) med G1 BC = 0,448. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 308nm skrev:

Finnes det ikke en bra homogen kule til 6,5 i 140-150g som har bra bc.

Glemte 139gr Classic fra Fox. Fant ikke BC, men tror nok at den ligger mellom 0,400 - 0,500. 

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, moviken skrev:

140 grs homogene kuler blir vel litt for lange for 6,5 kaliber

139gn Fox går bra i normallange piper, produsent hadde testa i en helstokk på 50cm og fikk god presisjon. I stuttpipa mi fikk jeg ikke stabilisert med de ladningene jeg prøvde (men det er en sjans for at jeg hadde fått stabilisert dem med litt mer "omf"...) 

 

Denne er oppgitt til å ha BC på .425 i QL-fila fra Fox. 

 

Link to comment
Share on other sites

Cutting Edge Bullets lager MTH bullets i '264 som skal ha BC mellom 0,500 opptil 0,660. Trenges kjapp riflestigning, minst 1 : 8, og høy utgangshastighet for å få stabilisert disse. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jibrag skrev:

I stuttpipa mi fikk jeg ikke stabilisert med de ladningene jeg prøvde

Og dette tror jeg er lurt å merke seg for alle som ønsker å jakte stort-storvilt med homogene kuler i kal. 6,5mm ; Ikke kapp pipene! Drit i moten, bruk laaaaange løp.😀

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
20 timer siden, nhd skrev:

@gevas: Du reagerte negativt på mitt forslag. Det er ok, men kan du begrunne det? Hva er galt med komboen 308W og Lapua Naturalis 170 grain?

Komboen er sikkert topp til elg på moderate hold. Trådstarter skal jakte rådyr, rein og hjort. Hvilken fart får man med denne kombinasjonen? Hvor langt ut kan man påregne sikker ekspansjon på rådyr og reinsdyrkalver? Kom vell noen tilbakemeldinger fra nedslaktingen i Nordfjella om dårlig skuddreaksjon, lange fluktstrekninger og at  Mattilsynet "strevde" med å finne skuddsår. Jegerne var vell pålagt å bruke "miljøammo" selv om dyrene ikke skulle på middagsbordet. Uten å ha prøvd det, så har jeg en mistanke om at overnevnt kombo begynner å ligne en FMJ (ved skudd som ikke treffer bein) på små dyr når avstanden kryper over 100m. Det er ikke mye motstand i en reinsdyrkalv/simle.       

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Super XX skrev:

Komboen er sikkert topp til elg på moderate hold. Trådstarter skal jakte rådyr, rein og hjort. Hvilken fart får man med denne kombinasjonen? Hvor langt ut kan man påregne sikker ekspansjon på rådyr og reinsdyrkalver?        

Naturalis er nå på tredje generasjons kule. Iflg Lapua ekspanderer kula perfekt ned til 490 m/s. http://www.lapua.com/en/reloading-components/bullets/naturalis

Iflg samme kilde har fabrikkammo 566 m/s på 300 meter. http://www.lapua.com/en/ammunition/calibers/308-winchester

Bør ikke være noen grunn til bekymring.

 

Selv har jeg felt 50-60 storvilt med Barnes TTSX 160gr på avstander 30 til 320 meter (elgen på 320 meter var påskutt tidligere). Samtlige har vært gjennomskudd med moderat blodslått.

 

Homogene kuler er ikke lenger det det var da slike kuler ble introdusert.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge de norske reglene tviholder på minimumsvekt 9 gram, er 6,5 absolutt i grenselandet. 7 mm og opp er vel OK. Sjøl har jeg brukt Barnes-X i 150 grs i 30-06, og 250 grs i 9,3x62, og dyrene døde, for det meste i smellen. Jeg holder jo på at man skal skyte "opp og fram", det gir ofte splinter eller hverfrall trykk mot ryggrad. Selvfølgelig gjennomskyting.

 

Når det gjelder rådyr, mener jeg å huske at jeg kan underby @nhd, der er nok n=0 med homogene kuler, det samme gjelder rein. Men små elgkalver sa oftest takk for seg, uten å spørre om grunnstoffene i kulene.

 

På elg- og hjortejakt, der medianavstandene visstnok skal være under 60 meter, burde man kanskje prøve med grove kalibre, og heller lette og butte kuler? Da burde det vel bli akseptabelt "høl", sjøl med moderat ekspansjon?

 

Hvis man har til hensikt å skyte dyr på "unevnelige" avstander, bør man nok holde seg til kuler med bly. Skal man oppnå tilstrekkelig BC, blir homogene kuler ("blyanter"?) så lange at det kan gi problemer med stabilisering, friflukt etc. Og selvfølgelig ekspansjon, hvis kula kommer ned i "rusle"-hastighet, men der er vel heller ikke gode "premium"-kuler som A-Frame feilfrie?

 

14 minutter siden, Skarvekongen skrev:

Homogene kuler er ikke lenger det det var da slike kuler ble introdusert.

 

 

Grunnen til at jeg gikk over fra BX til A-Frame og Oryx, var, som jeg har nevnt før, at de første BX la igjen forskrekkelig mye kobber i løpet. Dette er, etter som mange av dere skriver, forbedret mye nå. Drepeevnen var formidabel nok!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Har sett den der, de burde absolutt ha informert om "ekspansjons-medium" . 485m/s -varianten er i kategorien "elendig ekspansjon". At tredje generasjon Lapua Naturalis ekspanderer perfekt ned til 490m/s (ved skudd mot bløtt vev) tror jeg ikke noe på. I is stemmer det sikkert.  Til sammenligning garanterer Hornady at SST skal ekspandere ved 563m/s.  

Link to comment
Share on other sites

Hva som er "unevnelige" avstander på reinsdyrjakt er jeg usikkert på. Med skuddavstander mellom 150 og 200m er vanlig. Da er det greit at kula ikke er den begrensende faktoren. Har tidligere brukt 165gr Interbond (v/0 810m/s), selv den ekspanderer ikke mye på 200m. Fant igjen en i en stor reinsdyrbukk (treff i bog, satt i siden). Lignet mye på "482m/s" varianten av Naturalis. Alt for dårlig ekspansjon i mine øyne.     

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Super XX skrev:

 At tredje generasjon Lapua Naturalis ekspanderer perfekt ned til 490m/s (ved skudd mot bløtt vev) tror jeg ikke noe på.

Det er lov å ikke tro det, men har du egne erfaringer?

 

Mine erfaringer på storvilt er at fluktavstander er kortere og kjøttødeleggelse mindre med Barnes TTSX enn A-Frame, Accubond, Hammerhead, Fusion, Brenneke TOG, Deep Curl, Rhino og Woodleigh. I tillegg har jeg felt et antall småvilt fra kråke til grågås på lengre avstander enn "vanlig" med Barnes TTSX og andre kuler, ingenting som tilsier at homogen kule gjør dårlige jobb i bløtt vev.

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Skarvekongen skrev:

Det er lov å ikke tro det, men har du egne erfaringer?

Nei.

Men jeg tipper alle kuleprodusenter i verden er interessert i oppskriften. En kule som fungerer ypperlig på kloss hold i høy hastighet på store dyr og som samtidig ekspanderer perfekt i bløtt vev med anslagshastighet på 490m/s. Nosler introduserte Accubond Long Range for å sikre ekspansjon ved lav anslagshastighet. (400m/s). Dette er ikke en kule jeg ville ha plantet i bogfjøla på en diger elgokse på 20m avstand. Men det er tydeligvis, i følge Lapua, mulig å lage en kule som er like bra til alt.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Super XX skrev:

At tredje generasjon Lapua Naturalis ekspanderer perfekt ned til 490m/s (ved skudd mot bløtt vev) tror jeg ikke noe på. I is stemmer det sikkert.

 

Fant igjen ei Fox-kule som hadde gått gjennom en tørr trestubbe og stoppa i ei granrot på baksida. Den hadde ekspandert minimalt, omtrent som den naturalisen. Skjøt samme kule i vilt, og fikk en perfekt sopp med 100% restvekt. Snakker en del med produsenten, og han mente det var helt naturlig ettersom ekspansjonen blir drevet av at det presses væske inn i hullspissen som er plugga med en plastduppedings, men når man skjøt kula i et tørt medium (som f.eks treverk) ville ikke det samme skje.  

Link to comment
Share on other sites

På 15.10.2018 den 15.17, Skarvekongen skrev:

Her en 308 win Naturalis 170 gr fra en elg skutt under årets elgjakt av en kompis, restvekt 99 % og god soppfasong. Vanskelig å påpeke noe feil der.  

Naturalis 170g K Clausen 6 okt 2018.jpg

Feilen er at du fandt kuglen. Formodentlig ret under skindet på utgangssiden. Efter at den har hoppet trambolin i skondet på udgangssiden. Og hermed spildt op mod 50% af sin energi til ingen nytte

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, ignorant skrev:

Feilen er at du fandt kuglen. Formodentlig ret under skindet på utgangssiden. Efter at den har hoppet trambolin i skondet på udgangssiden. Og hermed spildt op mod 50% af sin energi til ingen nytte

Nei det er ikke feil. Denne kula har gått mye lenger i elgen enn bare bogen.

Link to comment
Share on other sites

På 7.8.2018 den 10.29, Gunwerks skrev:

@StoneSwine, det tror jeg absolutt på. Mitt valg til rådyr og hjort (Norge) ville vært 140gr TTSX fra Barnes. Veldig presis, høy hastighet og god virkning. Ville valgt skudd på bogen (rådyr) for å få knall & fall. 

Støtter kulevalget til @Gunwerks Har jaktet med samme kule i 280 rem i noen år nå. Får 910 m/s i 58 cm løp og helt top presisjon. Jakter både elg, hjort, rein og rådyr. Har alltid fått gjennomskyting og meget korte fluktstrekninger med denne komboen. Tipper 60-70% har blitt på skuddplassen. Skuddhold fra 60-250 meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

Dersom du satser på å lade selv ville jeg satset på 3006 isteden for 308, dersom du skal bruke blyfrie kuler. Lad med 150 grains kuler, for størst mulig fart. Samt at hylsevolumet gjør kruttvalget lettere i 3006. 7x64 er også et utmerket valg i så måte.

308 blir litt mer begrenset når det gjelder kruttvalg til fart, hylsevolum, og i den henseende pipelengde.

Svehella

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...