Jump to content

Sør Afrika. Skotøy


knut68

Recommended Posts

Hei. Førstereisgutt til SA. Skal ned i november og grubler fælt på sko. Skal jeg ta mine gode inngåtte Alfa bever eller skal jeg bestille courteney sko og få de levert i port elisabeth. Hva om de ikke passer og de er ikke inngått. Skal jeg kjøpe noen andre typer her i Norge som er tilgjengelig.

 

Link to comment
Share on other sites

En lett vanlig fjell/turstøvel eller kraftig tursko med gaters. Kraftig såle pga torner som du kan trå igjennom sålen. Jeg hadde goretex i mine sko, lette Ecco skoletter. Det gikk fint, men nære på med torner i foten et par ganger....

Link to comment
Share on other sites

Har sett ørkenstøvlene til Meindl til gode priser rundt omkring, Norsegear.no som har de, men normale priser nå.

Ville også sett på støvler til formålet, eller noen veldig lette fjellsko. Er vel torner etc som er største problemet for sko der nede? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med militære ørkenstøvler tom 40 grader...mine er engelske...de puster godt...lette og behagelige..

Har brukt sandaler mye (Keen), men etter nærkontakt med puffadder så fant jeg fram støvlene igjen.. 

Edited by pondoro
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, pondoro skrev:

men etter nærkontakt med puffadder så fant jeg fram støvlene igjen.. 

 

Er litt usikker på om Courtney bootsene mine hadde hjelpt veldig mye mot den svarte mambaen som en av trackerene mine holdt på å tråkke på, han var ca en halv meter fra den da han oppdaget den og kastet seg sideveis...vi andre var vel 5 meter fra den, alle overlevde.

Link to comment
Share on other sites

Valgt disse til min tur. Spent på hvordan de blir i 40 varme! 

 

Courtenay Vellies i okselær kjøpt hos Rogne våpen på Heimdal ved Trondheim.

 

Fottøy er det svakeste leddet på hvilken som helst jakttur. Fungerer ikke det ødelegger man jakta.... 

2047530E-12F0-4105-B851-27C2B2CA9A5F.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe Vellie modellen til Wildebees i Sør-Afrika, men de sendte visst ikke utenlands. De har veldig myk såle, og er stille og fine å gå med. 

Courtenay er nok mer slitesterke. sålen litt tyngre, og noe stivere. Det er nok en fordel når man skal gå langt, og for slitestyrken sin del. 

Det viktigste er å finne noen som passer 100%! Jeg har bred fot, og relativt høy vrist, noe som skaper utfordringer på fottøyet. Dette er første gangen jeg har funnet en sko/støvel som sitter 100% og som det føles jeg kan gå til verdens ende i. På elefantjakt så går man mye, så satser litt på å gå veldig mye i de før avreise.

Ser mange benytter sandaler. Det hadde jeg ikke tatt sjansen på. Får du rifter eller sår på føtter, og med litt uflaks infeksjon på kjøpet, så er du ettertrykkelig parkert! Jeg kommer til å ta med med Doxycylin sånn i tilfelle et eller annet sånt... 

 

Link to comment
Share on other sites

Ee det noen som har tips til gode innleggssåler? Ser for meg at det kan være smart å ha to par, slik at man kan jakte med de annenhver dag i skoa? Ideelt sett skulle man hatt to par, sånn at man kunne jaktet annenhver dag, slik at de fikk tørke og at man på det viset har et reservepar?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt noen såler i skinn med noe perforert gummi under, de funket bra, blir ikke svett på bena med de sålene i Courtney. Brukte et par tynne ullsokker, type Ulvang el. Hadde stort sett sko på fra før det ble lyst til vi la oss i seks dager, gikk noen mil også....

F91E41AA-F7C3-4EF1-8A7E-FF704690CE28.jpeg

Edited by Elgjaeger
La inn bilde
Link to comment
Share on other sites

Disse er tette i front....da kommer ikke gressfrø, torner og annen dritt inn...veldig behagelige i bushen..

 

Men så er de slangene da...de fleste slangebitt skjer i fot eller legger....mambaen reiser seg så da er det ett fett..uansett....et bitt betyr game over i de aller fleste tilfeller..

 

https://www.bing.com/images/search?q=keen+sandaler&qpvt=keen+sandaler&FORM=IGRE

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Salomon halvhøye GTX sko, med gaiters i kuduskinn fra Courteney (Rogne Våpen har som regel disse inne). Merk at dette ikke gjelder ved jakt i sump eller våtmark!

Foretrekker lavere sko og ikke støvler i varmen. Reiser alltid i disse nedover slik at jeg har inngåtte og gode sko tilgjengelig selv om bagasjen blir borte.  PS : jakter alltid i shorts der nede, selv om leggene ikke ser ut etterpå 😀

Link to comment
Share on other sites

Hvordan klarer dere å jakte i G-T sko i slik varme? Må være oppskriften på svette føtter, og vannblemmer/gnagsår etterhvert..? 

Jeg planlegger å jakte i shorts, men kommer til å ha et par bukser tilgjengelig sånn i tilfelle. 

Jeg tror at for veldig mange vil rett og slett et par M77 med en ullsokk i være ideelt? Den tar opp noe fukt, men vil også virke nedkjølende på foten. 

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, pondoro skrev:

Ser fin ut den Kiwi.....men foretrekker litt höyere skafter hvis jeg skal bytte sandaler mot stövler...og prisen er jo litt stiv da..🙃

 

Du må vel ha skaft opp til knærne for beskyttelse mot svart mamba, den vi gikk på hadde hvertfall hodet ca 40cm over bakken?😯

 

Ellers kan man vel bruke sånne leggskinn som amerikanerene har, gikk med de i sør Texas på Quail hunting i et område med mye klapperslanger. Klamt var det, ikke behagelig å ha på heller.....ikke lett å kle ute alle farer i Afrika.😱

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 8.8.2018 den 8.57, Jeffery skrev:

Det fantes jo en utgave av M77 i semsket/nubuck og Cordura(?). Den er vel bortimot umulig og få tak i lenger. Og finner en de, så begynner de vel å bli gamle. Eller så ville de vel vært bra til formålet.

 

Er vel den eneste ørkenstøvelen i verden som var tilpasset bruk på ski (natoplank),noe som forårsaket en og annen kommentar fra våre allierte.. :lol:

 

Den ble erstattet av lett kontorstøvel i svart/kaki rundtom 2001-2003 sånn ca.  https://alfa.no/shop/proff/arbeid-og-uniform-stovel/lett-kontorstovel

 

Nåværende støvel er vel https://alfa.no/shop/outlet/proff-1/tropestovel

 

 

Edited by Joika
Utfyllende info
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jeffery skrev:

 

Kanskje det kan være greit hvis sanda er skikkelig løsxD 

Ja det skal man ikke kimse av...

 

Har selv stått på ski ned sanddynene i Namibørkenen. Det var riktignok med alpint utstyr, men hadde jo vært mye mer inmponerende i skikkelig telemarkstil da... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...