Jump to content

Kule til elg 6,5x55


308nm

Recommended Posts

Oryx eller accubond er bløte og det blir ofte masse blodslått kjøtt så bryr du deg lite om at det skjæres vekk 1-2 kilo kjøtt så er dette gode kuler.  A frame er min favoritt men ikkje alle rifler liker den kula, men det blir stort sett gjennomskyting.  Woodleigh har eg gode erfaringer med i 30-06 ladet til høg hastighet, bør fungere i 6.5 også👍

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
16 timer siden, smaug skrev:

139gr Fox ser jo interessant ut.

 

Ja, det er virkelig interessant å vite hvilken rifling (eller kanskje heller gjenging?) som skal til, for å stabilisere ei så ekstrem lang kule. Ei tradisjonell blykule i 6,5 i en slik fasong ville vel veid minst 15 gram? Lapua Naturalis er kanskje den eneste "blyfrie" kula i 6,5 som kan forventes både å oppfylle energikravet, og  å nå målet med rette enden først, og den er tilnærmet sylindrisk.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

Ja, det er virkelig interessant å vite hvilken rifling (eller kanskje heller gjenging?) som skal til, for å stabilisere ei så ekstrem lang kule. Ei tradisjonell blykule i 6,5 i en slik fasong ville vel veid minst 15 gram? Lapua Naturalis er kanskje den eneste "blyfrie" kula i 6,5 som kan forventes både å oppfylle energikravet, og  å nå målet med rette enden først, og den er tilnærmet sylindrisk.

 

Har testet 139gn Fox i 6.5, fikk den ikke til å stabilisere i 41cm pipe i de tre ladningene jeg testet, men kom nærmere dess lenger opp jeg presset mot max. Og jeg hadde egentlig ikke forventninger om å få den til å stabilisere heller, så det var ikke noe hoderystende sjokk akkurat. I 55cm standardpipe gikk den mer eller mindre hull i hull med alle tre ladninger. Leverandør hadde testet denne i en 50cm kipplauf (fabrikkladninga) og fikk den til å gå bra. 

 

Har skutt inn med 160gn i 8x57JS nå, og sitter akkurat og tripper for å kjøre i vei på elgjakt, så får se om jeg får testet den "live". Kjørte en 3-skuddsserie for å sjekke presisjonen opp mot mitt nivå (100m anlegg på en plastdunk...) og jeg begynner å tro på leverandørens skryt ang presisjon på disse... Trua inntil videre, så får vi se hvordan det funker i praksis. 

 

Får ikke noe "hull" på kammeret ang. tilgang til bransjekammeret, så drister meg til å nevne at markhusan.no har disse på lager både til hjemmelading og ferdigladet. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Jibrag skrev:

 

Har testet 139gn Fox i 6.5, fikk den ikke til å stabilisere i 41cm pipe i de tre ladningene jeg testet, men kom nærmere dess lenger opp jeg presset mot max. Og jeg hadde egentlig ikke forventninger om å få den til å stabilisere heller, så det var ikke noe hoderystende sjokk akkurat. I 55cm standardpipe gikk den mer eller mindre hull i hull med alle tre ladninger. 

Jeg trodde pipelengde var så å si irrelevant ift. stabilisering av kuler? Og at det i all hovedsak er riflestigninga som styrer om ei kule vil bli stabilisert i et gitt våpen eller ikke? Og at høyere hastighet kan hjelpe, men at man da er på den marginale siden. (altså at pipelengden kan marginalt spille inn, men pga. hastighet og ikke fysisk lengde)? 

 

Korrekt, eller er jeg på jordet? 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg trodde pipelengde var så å si irrelevant ift. stabilisering av kuler? Og at det i all hovedsak er riflestigninga som styrer om ei kule vil bli stabilisert i et gitt våpen eller ikke? Og at høyere hastighet kan hjelpe, men at man da er på den marginale siden. (altså at pipelengden kan marginalt spille inn, men pga. hastighet og ikke fysisk lengde)? 

 

Korrekt, eller er jeg på jordet? 

Dette er helt riktig forstått. Pipelengden i seg selv er helt uten betydning. Hastigheten har litt betydning, og kan gi inntrykk av at pipelengde betyr noe, siden en kan få stabilitet i ei lengre pipe som gir mer fart. Riflestigningen har derimot stor betydning, og vil være den variabelen som i hovedsak bestemmer om ei kule stabiliseres eller ikke. 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er mulig ikke den rette til å svare, jeg har aldri skutt elg med 6,5x55:

Jeg har sett en del elgfall hvor 6,5x55 har vært på ferde, dette har gått bra. Rene og pene sideskudd riktignok. Nå må vi ikke glemme at dette kaliberet har vært den store "elgdødaren" i Skandinavia i flere tiår. I denne epoken var det kuler før disse nymotens greiene kom. Jo da, utviklingen har gått videre, det gjelder alle kalibere. Før i tiden som jeg sikter til hadde vi av de bedre kulene som Lapua Mega . Norma Alaska - Vulkan - Nosler Partition. Litt nyere fra Norma eks. Oryx. Ellers er det nevnt andre gode kandidater her. Pass på rett vekt og riktig hastighet. Elgen detter på et godt skudd. Et dårlig skudd er et dårlig skudd uansett kaliber. 

Før i tiden skjøt jeg flere elger med Lapua Mega i både .308 Win. og nå den utgåtte kula 7mm. Mega i 170 grain. Alt har fungert uten å klage. I dag har teknologien gått langt og kulevalget har blitt forvirrende stort for mange.

Noen ganger er det utidig mye prat rundt leirbålet om dårlige kuler med div. skrekkhistorier. Folk prater om at sitt kulevalg er det beste uansett. Mange uerfarne som har kjøpt god jaktammo over disk kan bli forvirret og få unødig prestasjonsangst når de lytter til hardbarka hjemmeladere og denslags. De skal lære og høste erfaringer ikke skremmes. Har de kjøpt en pakke 6,5 i Mega eller Oryx, slapp av det går bra.

Ku med kalv.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

En kule som blir seende slik ut i en elgkalv skutt på 60 meter holder for dårlig sammen etter min vurdering.

Har skjønt at ELD kula har bra flygeegenskaper til langhold, det er i min verden av underordnet verdi på jakt hvis den " ikke virker" på normale hold.

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

ELD-X og Nosler ABLR er vel forholdsvis like? 

Bilde av .308 168g ABLR funnet i skinnet i høyre front av bogen, etter å ha gått gjennom en råbukk fra midt bak på ca 60m. Fart på ca 690 m/s på 60m. Restvekt på 141,6 grain. 

DSC_0017.JPG

Edited by FreeSkier
Glemte bilde..
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, HVSJT skrev:

Har skjønt at ELD kula har bra flygeegenskaper til langhold, det er i min verden av underordnet verdi på jakt hvis den " ikke virker" på normale hold.

Jeg må si meg enig i det, skulle jeg brukt en 6,5 på elg ville jeg foretrukket en nordisk/finsk kule med tradisjon for nordisk storvilt. Likevel er det fint at folk legger ut resultater og erfaringer med kulevalg på elg eller annet, denne tråden og andre blir en fin dokumentasjonsbank.  Vi har nytte av det.

 

Et lite sidesprang ang. langhold. Jeg kjenner til en fyr som jakter elg med 300 Wby.Mag. Han har en post som han stadig benytter, den kunne gi skuddsjanser ut til 300 meter. Han fortalte (DFS-Skytter) at han brukte Sierra 168 gran HPBT Palma Match til trening og jakt, den var jo hullspiss. Han hadde tatt en stor stut på 300 meter med denne rifla og denne kula. Den børsa skjøt han godt med!!!

Jeg fikk hakeslepp og prøvde å komme innpå med visse ting, det nyttet dessverre ikke. Han hadde skutt tusenvis med Sierra kuler i 6,5 og .308, fantes ikke bedre. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke forsvare kula, men synes det var interessant å få skutt vilt med den ettersom det har vært mye snakk om hvordan den oppfører seg.

Det skal sies at denne har vært en tur gjennom ryggsøylen, men jeg likte ikke helt at kjerne og mantel hadde separert.

Jeg har både accubond og 140gr woodleigh pp sn så hvis jeg får flere sjanser i år så kanskje jeg får sammenlignet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye storvilt med eld-x, Eld-m, A-Max, ablr og berger.  I 6,5x55, 6,5 grendel og 6,5x284. Det funker, har enda ikke måtte skutt oppfølgingsskudd, men har funnet igjen både separerte kuler og ekspanderte kuler. Effekten er god, bedre enn med harde kuler.  Disse kulene er ment for å ekspandere i lave hastigheter og kommer egentlig ikke til sin rett før man passerer 400 meter hold i normale patroner. 

Den som holder best sammen er ablr, men den er veldig ujevn og har bla grader på enden av boattail osv..Hjort er det største jeg har skutt med disse kulene.

 

skal du skyte elg på så lange hold at du må bekymre deg for vindavdrift og nedre ekspansjonshastighet bør du gå opp i diameter på kulene.  Jeg hadde ikke turt å brukt disse lettekspanderende kulene i 6,5 på elg. Jeg hadde ihvertfall gått opp til vanlig accubond.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skutt 2 elg med 143gr ELD-X i 910ms, begge skuddene bak bog og begge elgene døde. En Ku på 100m og en Okse på 30m. Dårlig med skudd tegn hos begge. Kua gikk ca 100m og oksen fikk skudd nr2 i nakken da den virket uanfektet av 1. Skuddet. På kua hadde kula fragmentert men ikke på oksen.. 

 

 

 

Ku inn

C64D9E81-0D22-4F2E-A302-CBB01FF67F3E.jpeg.ae064d89338a4e2f675e9de8b475ef05.jpeg336BC4D6-F17B-4240-896E-EA606BD34982.jpeg.f054bdefed73d353687520ef4abbb4e5.jpeg

Ku ut

3086E032-999B-460B-A958-B531549BC263.jpeg.42665592e1c8fd6a0521a5c20f4d93fc.jpeg6D6F049D-867C-429F-8E58-8ABBEB68D275.jpeg.0deba201381aace382f7468f630bbe1b.jpegF0113578-5C2C-48CE-A7A7-89A6A125D787.jpeg.c02d6eec4c7b9a7ad9dd165b5c6123ee.jpeg

 

Okse Inn

7C3D6257-DB0C-4F55-ADF7-0556D6278B31.jpeg.6b893767815a3921bbbe2b625ea30537.jpeg

1379675A-0DF7-479E-9B68-B59E6432203D.jpeg.6c2e4954dd9e2ef19ea3522bd512852c.jpeg

Okse ut

A4125B7A-F18B-4520-9460-B024B08063BB.jpeg.cc99c2e4ca9c9a860ef627e8ce2a6b1c.jpeg

BFE02221-CC54-4378-B875-25631E90D24C.jpeg.58374bca938a25fe29b9c108a50a99a3.jpeg

 

Litt kule rester fra kua

E5CEA136-91D8-4211-88D3-5F5655F74AB0.jpeg.64859ce1c057a767c0f62c0819636b33.jpeg

 

Ku slaktet var helt krise med blod slått ut i hele bogen, oksen var helt prima👌 Konklusjon, kula dreper elg men noen konkurrent til 250gr TSX er den overhode ikke, 9,3’n ble med økta etter;) Tror det kan være skummelt å skyte midt i bog/skulder med ELD’n..

 

 

 

Aannerud

 

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har ladet Woodleigh PP 160 grain til en kamerat for hjort, men ville tro dette skal fungere bra for elgen også.

Vi gikk for denne kulen siden den har en fin kombinasjon av forholdsvis lav utgangsfart (770 m/s) som gjør at den ikke skal gi for mye blodslått kjøtt på korte hold. Kulen har likevel såpass høy BC (0.509) slik at den har høy nok hastighet til at den ekspandere skikkelig ut til 300 meter. Men vi har kun skutt hjort ut til 100 meter med den...

Tenker at denne kulen vil være fin til elg siden den også bør ha veldig god dybdevirkning pga den høye vekten.

Link to comment
Share on other sites

10,1  (155-156 grains) er gode kuler til elg. Samme med 160 gr.

140 gr accubond/swift a-frame er også gode kandidater. A-frame litt hardere enn førstnevnte, så den er vel "best" av disse to, mtp dybdevirkning og restvekt

 

Styr unna 9 grams eld-x og lignende lett-ekspanderende kuler. Stor elg, kort hold og treff på bogfjøla/grove bein, så går disse i fillebiter.

Disse kulene er laga for å ekspandere på laaangt hold og/eller mindre vilt enn elg, ikke noe å satse på til tradisjonell elgjakt hvor holda sjelden blir over 100 mtr.

Setter du skuddet trygt bak bogen, går det greit, men 6,5 er marginal nok fra før om man ikke skal begynne å sjanse med slike kuler i tillegg.

 

Med mindre du tenker å løpe 500 meter i motsatt retning når du oppdager elgen for å få "langhold" da.

Mistenker at det er noen som gjør det mtp. at alt dreier seg om "ekspansjonsvillighet på langt hold"  "Bc" og "flyveegenskaper" osv når det snakkes om jaktkuler for tida. (ikke så mye i denne tråden riktignok)

 

99% av oss skyter hjortevilt innenfor 300 mtr, stort sett under/irundt/litt over 100mtr, så å henge seg opp i bc og flyveegenskaper er, i beste fall, bare en avsporing. (...men innrømmer at det er morro å ha kunnskap om nevnte elementer ) 😀

Det er bare snakk om noen få klikk forskjell. Bc har betydning når holda langt overgår nevnte avstander.

Kjenner du kulebanen til den kula du bruker, så er det aldri noe problem å klikke de nødvendige klikk, om avstanden skulle strekke seg litt.

 

Finn ei solid kule til elgen i 6,5 så er du good to go :)

 

 

 

 

 

 

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
On 9/23/2018 at 6:47 PM, smaug said:

139gr Fox ser jo interessant ut. Skal handle når jeg får tid å prøve litt i 200'en.

http://www.foxbullets.eu/lead-free-bullets/65-mm-264-139-gr/

 

Gammel tråd, men læll - De ser like interessant ut når en finner uekspanderte kuler i rådyr ;) 

 

En kamerat prøvde disse i år, men de stabiliserte tydeligvis ikke godt nok i hans børse. Fant igjen kuler i to dyr. Mulig de var akkurat "på vippen" så det gikk greit i øvrige. 123gn-versjonen (som jeg brukte) gir helt annet resultat, veldig fornøyd med den.. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...