madlychip Posted August 2, 2018 Posted August 2, 2018 Venter på at gåsa skal trekke sørover over nord møre men har ikke sett noe til de ennå i år. Tidligere år ville de vert godt på vei sørover nå. Noen som vet hvor gåsa gjemmer seg i år? Har de bestemt seg for og ta toget?
JohanPaaSnippen Posted August 3, 2018 Posted August 3, 2018 Gåsejakta blir spennende, ja. Her i Lofoten ser jeg godt med dem, men det er godt mulig at de trekker sørover når jakta begynner og de går lei av å bli skutt på.
Doublè Posted August 3, 2018 Posted August 3, 2018 I Bergensområdet har jeg i dag sett noen småflokker på vei sørover. Så trekket er igang. Doublé
ØyvindK Posted August 9, 2018 Posted August 9, 2018 Ser ut til at de begynner røre på seg i Lofoten, begynner tynnes litt på jordene i Lofoten ja. Har hatt +/- 90 fugl rett utenfor stuevinduet men siste uka har de blitt halvert. Gjenværende er typisk de seneste kullene med de minste kyllingene.
stealtre Posted August 9, 2018 Posted August 9, 2018 Telte 22 gjess på en åker mellom møre og romsdal og sogn og fjordane, så i tillegg en flokk på minst 150 som fløy sørover. Begge observasjonene var mest sannsynlig grågås. Dette var for en uke siden. Gledes til jakta starter imorgen.
JohanPaaSnippen Posted August 14, 2018 Posted August 14, 2018 Observert rundt 300 gjess rundt omkring i dag, og jakta starter i natt! Å si at jeg gleder meg som en unge til juleaften blir bare feil fordi jeg gleder meg nesten like mye til juleaften selv om jeg er blitt voksen. Ja, og så er det jo litt sikrere at man får noe på juleaften, da . Jeg har gått rundt som en fant og fått lånt meg hagle, har hentet storstøvlene fra arbeid, og vasket bandolær og bærereim så de ikke lukter så alt for sterkt av røyk, og for resten blir det sløyekniv i hjemmelaget pappslire og en svartsekk eller handlepose jeg forhåpentligvis får fylt noe i, pent brettet i lomma. Bare lukke øynene litt nå, og så er det ut i marka. 1
Mikko Posted August 18, 2018 Posted August 18, 2018 (edited) Har sett ettpar flokker Canadagås i Skien, men foreløpig ikke der jeg jakter. Edited August 18, 2018 by Mikko Skriveleif
Chili Posted August 26, 2018 Posted August 26, 2018 (edited) Nå har jeg gått til innkjøp av lokkegås og fløyte og tenkte å prøve meg på gåsejakt alene neste uke. Den følelsen når det kommer flere hundre gjess inn og sirkler rundt marka en sitter på er bare helt syk. Jeg håper jeg får et par sånne opplevelser i høst, for i år har jeg investert store penger i jaktutstyr og kunne gjerne tenkt meg litt uttelling for pengene. Skitt jakt til dere andre Edited August 26, 2018 by Chili
Mix Posted August 26, 2018 Posted August 26, 2018 Prøv å finn deg en jaktkompis eller flere med utstyr, jo flere lokkefugl en legger ut dess større sjanse for å lykkes er min erfaring. Og helst med noen windsocks for å skape noe liv og bevegelse for oppmerksomhet.
Chili Posted August 26, 2018 Posted August 26, 2018 1 time siden, Mix skrev: Prøv å finn deg en jaktkompis eller flere med utstyr, jo flere lokkefugl en legger ut dess større sjanse for å lykkes er min erfaring. Og helst med noen windsocks for å skape noe liv og bevegelse for oppmerksomhet. Om det var meg du sikter til så er jeg ikke interessert i å sitte inne på fridager fordi andre er opptatt med sitt. De fleste som jakter gås jakter også andre ting, og de jeg kjenner som er interessert i gåsejakt er opptatt når jeg kan og motsatt pga jobb, sosialt liv og andre jaktformer man driver med. Derfor er det null problem for meg å jakte solo.
Recommended Posts