Jump to content

Bulk i hylser ved helpresser, tenger råd.


Greppe

Recommended Posts

Som vist på bildet får jeg bulk øverst på ca 30 prosent av hylsene, (Norma).

Cal 222 og RCBS dier. Forsøkte å presse uten for og stanga i midten, med samme resultat. 

Tidligere hadde jeg problemer med at det ble grad nederst på hylsene. Brukte da HDY die.

Har kjøpt hylsene brukt, kan de være skutt i et veldig romslig kammer?

Finner ikke noe om dette i ladeboken. 

IMG_20180801_071818059.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da er vi 3 som holder på ALT for mye fett!

 

Angående fett/metode: Jeg bruker Hornady "UNIQUE case lube", et fett som ser ut som sauetalg, før luktet det slik også. Jeg tar en "neve" (10 - 12 stk. 6,5-hylser) i gangen, smører LITT på en av de, og ruller de i neven, til alle har fått et TYNT lag.

 

Den "anbefalte" metoden i de fleste ladebøker/ladekurs, å bruke ei stempelpute, tømme på anselig med olje, og så rulle hylsene i denne smørja, fører som oftest til det resultatet du har fått.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker smørepute men har på et par dråper med smøring pr gang, dette etter å ha kjent på puta for å vurdere tilstanden.

I et hjørne av puta har jeg litt mere smøring, her setter jeg munningen av hylsa nedpå og snurrer en gang for å få litt smøring innvendig i halsen.

Edited by HVSJT
Autokorrekt😨
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om du har bulka mange hylser så er det neppe problem å bruke dei med den bulken, dei retter seg ut når du skyter. Det kan sjølvsagt bli trøbbel om du har opp mot 100% fyllingsgrad og om det er BR skyting du bedriver. Det er nok meire kosmetisk dette så sant du ikkje bulker dei igjen og igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Har du brukt alt for mye fett er det en god ide å rengjøre dia også. Dia har et lite hull hvor «overflødig» smurning kan komme ut. Litt avhengig av hva du smører med så bør du sjekke at hullet er åpen. Stikk det opp med en nål eller noe som passer. Hullet kan være under låseringen. Jeg tror de fleste diene har hullet i området der du har fått bulk på hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...