Jump to content

Har kjøpt meg nytt luftgevær


fleskebacon

Recommended Posts

En liten gladhistorie med omveger.

 

I fjor var endelig ungene store nok til å skyte med luftgevær. Minstemann er 8 år, så det er sikkert flere som synes at vi er sent utvikla. Men det er så sin sak. Fokus på sikkerhet og rutiner tar de på det største alvor, og pekefingeren legger seg allerede relativt disiplinert automatisk på utsida av avtrekkerbøyla helt til tida er inne for å trekke av, og han har lange utredinger om sikker bakgrunn når han skyter med Nerf sammen med jevnaldrende kamerater. Far blir jo rent rørt av sånt.

 

Men vi har hatt noen utfordringer med å finne det riktige luftgeværet.

 

Jeg ønska meg jo selvsagt ei luftrifle som alle kunne bruke, både jeg, datter (13) og sønn (8). Fortrinnsvis til koseskyting i hagen, mot stålmål, kongler, pappskiver og annet som det er moro å treffe. Det viste seg vanskelig.

 

Mine kriterier var blant annet

- God (nok) presisjon

- Godt (nok) avtrekk

- Gode (nok) åpne sikter

- Ikke for dyrt

- Ikke for tungt

- Forholdsvis lett å spenne opp

- Ikke CO2-drevet, fordi det alltid blir tomt for CO2-patroner

- Lite nok til at det funker for alle tre

- Både åpne sikter og mulighet for kikkert

 

Jeg burde jo ha skjønt at dette våpenet ikke finnes...

 

For å begynne øverst: Rundkuler gir ikke i nærheten av akseptabel presisjon, så det utgikk umiddelbart. Justerbart avtrekk er fint, men blir fort dyrt. De fleste moderne luftrifler har de jævla fibersiktene som jeg ikke liker. Og allerede der så jeg jo at prisen kom til å bli feil hvis jeg skulle oppfylle alle vilkår.

 

Første forsøk var Crosman Nitro Venom med kikkert og uten åpne sikter. Avtrekket var en katastrofe, selv da jeg kosta på meg en oppgradert, såkalt "2-trinns" avtrekker fra USA. Den var bedre, men fortsatt sjanseløs. Og presisjonen i rifla var katastrofalt dårlig, så dårlig at det ikke var noe moro for noen. Men hun på 13 syntes den var bra, og hun klarte å spenne den opp sjøl uten store problemer.

 

Pga. disse manglene solgte jeg den og bytta den ut med en Hatsan Dominator 200W. Justerbart avtrekk som er helt suverent, åpne sikter, (med fiber...), god presisjon både med og uten kikkert. Alt burde bli bra. Men rifla veier jo mer enn bilen min. Nesten 5,2 kg med kikkert. Det går ikke, ikke en gang liggende med anlegg, fordi ungene klarer jo nesten ikke å løfte den. Og selv jeg sliter stort med å skyte stående med den fordi jeg får melkesyre i armene. Og den er lang og framtung i tillegg. Så den ble solgt, uten anger.

 

Etter å ha blitt noe lei prøvde jeg noe nytt. Crosman 2100, et såkalt multipumpegevær som jeg aldri har vært borti før. Var selvsagt skeptisk, og ble ikke mindre skeptisk da det kom i posten og jeg så at kolben var av plast og at geværet kjennes ut som et tøysegevær. Men dette er jo faktisk et helt genialt gevær til denne bruken. De åpne siktene har fiber, men er helt greie. De er sjanseløst vanskelige å justere, ettersom de må justeres på frihånd, men de står i stil med resten av børsa som er vanvittig enkel. Man kan pumpe fra 3-10 ganger, ettersom hvor hardt man vil skyte, og ungene klarer fint å pumpe 3 ganger. Da begrenses utgangshastigheten av seg selv ut fra hvor sterk skytteren er. Presisjonen med pellets er faktisk mer enn god nok til hagebruk, jeg får den til å samle på ca. en femkroning på 25 meter, og det må jeg si er imponerende for ei slik billigbørse! Og den er akkurat så liten at sønn (8) klarer å bruke den, men samtidig så stor at jeg også faktisk kan kose meg med å skyte med den.

 

Det er litt hassle å pumpe mange ganger for hvert skudd, men det er overkommelig. Og man går aldri tom for gass eller noe - så lenge man har kuler kan man skyte.

 

Ut fra pris og andre forutsetninger så er det egentlig bare avtrekket jeg har noe å utsette på. Det er langt, ujevnt og med mye slep. Det er rett og slett skikkelig dårlig. Men hvis man tar seg bryet med å plukke fra hverandre rifla, som er ganske lett, og polere opp det meste og ta av litt av inngrepet slik at avtrekket blir kortere og jevnere, så funker det greit nok. Å sette rifla sammen igjen kan være litt utfordrende, men det går greit hvis man har tunga rett i munnen og husker hvordan det henger sammen.

 

Til godt under tusenlappen forventer jeg faktisk ikke så mye mer enn dette - snarere tvert i mot ble jeg som sagt faktisk litt imponert. Så denne rifla kan jeg anbefale på det varmeste til den beskrevne bruken, hvis man vil komme billigst mulig ut av det.

 

Men man gir seg jo ikke, og jeg syntes det var for galt at ungene skal måtte ha ei plastbørse. Derfor begynte jeg så smått å se etter ei PCP-rifle som kanskje kunne være en aktuell arvtager. Jeg forstod at kostnaden da kom til å bli en annen, og at jeg kanskje måtte kjøpe dykkertank osv. I tillegg syntes jeg at vekta på de fleste er drøy. 4 kg med kikkert er absolutt maks, og da ble kandidatene få der også.

 

Så oppdaget jeg Artemis PR900W. Den har en liten lufttank, rifla veier 2,2 kg, den er ekstremt liten og hendig - men samtidig stor nok til meg, og prisen er svært god. Og jeg kjøpte håndpumpe. Dette var nytt territorium for meg, så jeg var svært spent på hvordan dette egentlig funker. Og det funker bra! Rifla er solid og imponerende presis, og akkurat så lita og lett som jeg vil at ei "hagebørse" skal være! Og du verden så mye morsommere å skyte med, når man først har fått pumpa den opp! Da føles det egentlig akkurat som å skyte med salongrifle, og den kjennes "ordentlig" ut med trekolbe og stål - alt er tight og fint og uten den "skranglete" følelsen som enkelte billigprodukter gir. Det er litt jobb å pumpe, men å pumpe i 5 minutter for deretter å skyte 30 skudd med ganske jevn hastighet synes jeg ikke er ille.

 

Kolben er egentlig litt lang for minstemann, men med anlegg (som han uansett må ha foreløpig) funker det greit nok. Og han vokser.

 

Siktene er gledelig nok av den vanlige typen uten fiber eller noe annet jalla. Skuret noe romslig, men absolutt godkjent til hagebruk. Rekyl er naturlig nok helt fraværende, og jeg kommer aldri, aldri, aldri til å gå tilbake til fjærluftvåpen. Selv om de har sin egen sjarm, så er jeg veldig ferdig med det, merker jeg nå.

 

Eneste å utsette på denne er egentlig at den kom levert med 10 joule effektbegrensning, slik at jeg måtte mekke på den sjøl for å få full effekt. Det er bare snakk om bytte av transfer port, som fulgte med, men de jævla fabrikkmonterte kinaskruene er nær umulige å skru opp uten å ødelegge.

 

Den største overraskelsen: Avtrekket er faktisk justerbart, selv om det står at det ikke er det! Men man må demontere rifla for å justere det. Riktig justert blir det helt suverent, uten at man trenger å polere eller file eller noen verdens ting - men vær obs på at sikringa ikke fungerer lenger når du har justert ned lengden på avtrekket. Dette kan nok bøtes på ved å sveise på litt på avtrekkeren slik at det blir mindre spill mellom den og sikringsbryteren, men så langt har jeg ikke kommet. Jeg synes det er litt viktig at sikringa fungerer, selv om det i praksis har svært lite å si. Sikringa er uansett ikke noe substitutt for trygg våpenbehandling, og det er viktigere for meg å ha et godt avtrekk.

 

Så det geværet jeg lette etter fantes faktisk! For dette dekker alle våre behov, uten andre kompromisser enn at jeg måtte strekke meg litt lenger opp i pris enn jeg først hadde tenkt.

 

På trappene gjenstår det nå bare et par ting før jeg faktisk tror jeg skal si meg ferdig og fornøyd med prosjekt "Universal Hagebørse":

- Har bestilt et avtrekkerkit som oppgraderer avtrekket til justerbart 2-trinns, spent på hvor bra det er, og om sikringa vil fungere med dette montert.

- Har bestilt regulator slik at jeg kan gå ned litt på effekten og få jevnere utgangshastighet og flere skudd per fylling.

- Har bestilt overgang til UNF-gjenger slik at jeg kan sette på en vanlig demper.

 

Hadde behov for å dele dette, og noen som har samme ønsker og behov som oss kan kanskje dra nytte av mine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Rifla er solid og imponerende presis

Veldig interssant. Men hvor presis er imponerende presis? Ungene mine er 11 og 14 og litt for godt vant er jeg redd.

 

Men hvorfor kan ikke 8-åringen ha glede av Slaviaen? Du må nok spenne den, men du må jo være til stede uansett?

 

K

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, M67 skrev:

Veldig interssant. Men hvor presis er imponerende presis? Ungene mine er 11 og 14 og litt for godt vant er jeg redd.

 

Men hvorfor kan ikke 8-åringen ha glede av Slaviaen? Du må nok spenne den, men du må jo være til stede uansett?

 

K

 

Haha. Det var dagens mest presise beskrivelse av presisjonen i ei rifle! Jeg lar meg lett imponere når jeg er begeistret for noe. Jeg er ingen mesterskytter, men med en billig 4x32 kikkert, i knestående stilling og anlegg direkte på terasserekkverket klarer jeg stort sett å skyte samlinger på 1,5 cm på 25 meter. Hvis jeg ikke driter meg ut da. Og der kan det godt hende at det er skytteren som er begrensningen, og at børsa egentlig klarer enda bedre.

 

Med de åpne siktene tror jeg det er skuret som setter begrensningen, ettersom dette som sagt er litt vel romslig for min smak. På pistol hadde det funka suverent, men på rifle bør det være smalere. Det som også er litt moro, er at baksiktet er montert på 11mm dovetail, slik at du faktisk ganske lett kan bytte det ut med et annet.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Men hvorfor kan ikke 8-åringen ha glede av Slaviaen? Du må nok spenne den, men du må jo være til stede uansett?

 

Han er en ganske liten 7-åring, og Slaviaen er ei ganske diger og ganske tung luftbørse. Også har du jo helt rett i at jeg må være til stede. Jeg lever nok litt i tåka fra min egen barndom, da jeg vasa rundt med den alene, men så var jeg jo hele 10 år når jeg begynte ogsåxD Men uansett, om jeg er tilstede, så er det begrenset hvor moro det er i lengden med konstant behov for "påholden luffe" og anlegg. I hvert fall om  jeg kjenner min egenrådige sønn rett.

 

Også er det sikkert litt vegring fra han slasken:mrgreen: som eier Slaviaen i forhold til å gå løs på den og fikse den opp:$

Edited by Jeffery
Link to comment
Share on other sites

Mange små doser er trikset, ikke holde på til de blir leie - i den alderen blir de fort det uansett. Mine unger starta slik da de var ca 4. Bare med 22LR - men med anlegg og pappa en armlengde fra, noen få skudd, og stor fokus på de 3-4 viktigste sikkerhetsreglene - senere sittende bak, og etterhvert skytende ved siden av. Nå også bak på resultatlista - av og til. 

Reaktive mål er bra - passende for en Slavia er skolekritt på 10m-ish... Etterhvert skiskytterblinker på 50med 22LR, eller, som noen liker bedre, elektroniske skiver med monitor i farger. Dattera mi gadd ei stund ikke å skyte på den ene banen, siden monitorene var i svart/hvitt... Likevel var pokalsamlinga (alle får premie når de er under 10) betydelig lenge før hun var 9. Nå med lånt 200STR.

Rødpunktsikter ser ut til å være det mest lett-forståelige. Det er enorm forskjell i hvor gamle de må være, og hvor mye instruksjon som trengs før unger skjønner siktemidler. Noen tar det tvert, og noen skjønner det aldri. 

 

2. mars 2012 sier bildet at det er tatt, hun er født i 2007... Full størrelse jaktrifle i 223Rem.

412820_10150742172689342_2046697742_o.jpg.2bb8fe0dbb3ba78c2326e2534cc949fb.jpg

 

Sitat

Også har du jo helt rett i at jeg må være til stede. Jeg lever nok litt i tåka fra min egen barndom, da jeg vasa rundt med den alene, men så var jeg jo hele 10 år når jeg begynte også

Du må det. Jeg er også en av de der, opplæringa var "no e du førsekti", og ferdig med det... Jeg begriper egentlig ikke at det gikk så bra som det gjorde, at jeg var en ivrig leser av Guns & Ammo, og stor fan av Jeff Cooper omtrent før jeg kunne lese engelsk kan ha hjulpet, iallefall lærte jeg jo engelsk...

Men det skjedde jo også mange ting  i den tida som ville være en relativt stor skandale idag.

 

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, M67 skrev:

Jeg begriper egentlig ikke at det gikk så bra som det gjorde

 

Ja, en kan i grunnen lure litt, i ettertid:$ Sånn apropos tråden om macheteforbud. Jeg kjøpte meg 9-tommers Strømeng, med velsignelse fra mine foreldre, på Jakt og fiskedagene i Elverum når jeg var 7 år. Det gikk bra det ogxD (Er forresten mulig jeg husker feil. At det var sommeren mellom 1. og 2. klasse, og at jeg hadde fylt 8.)

 

Uansett, så er jeg usikker på om det har noe for seg å bruke tid og penger på Slaviaen. Og da er infoen fra TS i høyeste grad relevant.

Link to comment
Share on other sites

Artig! 

 

Crosman 1077 på co2 og 12 skudd magasin er genialt til plinking. Plastikk børse, men genial som flerbruks børse til hele familien. 

 

Ser den med at det er kjipt når dry er tomt for co2 patroner, men pcp er jo mer styr... 

 

Så kjøper du highend springer du selv kan leke med, og kidsa kan bruke når styrken kommer. 

 

Weihrauch hw100 / hw 77

Air arms tx 200 / pro sport 

Osv 

 

Ligger også en ED gun bullpup pcp på finn. Snaxy! 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Uansett, så er jeg usikker på om det har noe for seg å bruke tid og penger på Slaviaen

Det er det neppe, jeg gav bort min. Selv om den er nøyaktig som den var før. Men den er  heller ikke så presis som jeg mener å huske...

 

Sitat

Ser den med at det er kjipt når dry er tomt for co2 patroner, men pcp er jo mer styr..

 

Så kjøper du highend springer du selv kan leke med, og kidsa kan

Jeg har hatt flere luftgeværer og pistoler av hver sort, fjær, CO2, PCP og pumpe. PCP er helt uslåelig på ca alt. spesielt til unger, siden det er "no effort" å lade - og de ofte har magasin. CO2 tåler ikke skuddtakt, da går alt i dass, og en må drive og kjøpe patroner hele tida. PCP og ei flaske med luft eller nitrogen i garasjen, så skyter en XX skudd så fort en vil, og så er det 3min å fylle opp igjen. Det kommer ikke annet enn PCP i hus her mer for å si det sånn.

 

Sitat

Og da er infoen fra TS i høyeste grad relevant.

Jepp, det er god info.

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hatt springer, co2 og pcp. Både tank og pumpe. 

 

Jeg personlig syns det er litt stress med pcp. Man kan jo ha en stor 300bar tank, og mye skyting, men da spørs det jo litt på hvordan hytta ligger til. Mindre tanker blir jo ofte turer til dykkeklubben. Trykktesting er vel hvert 5 år? 

 

Ved bruk av pumpe tar det fort 5min og svette dråpene triller nedover panna. 

 

Jeg er heller ikke så gla i trykkluft, selv om det sikkert er større sjans for å dø i bil på vei til hytta. 

 

Jeg syns det er veldig praktisk å kjøpe en kartong med co2 fra ebay og bare ha stående ihvertfall.

 

De fleste Co2 børsene har også magasin og man kan pøse ut skudd. Pcp gjør jo ofte det samme, men da ryker penga fort. 

 

Ligger en fx wildcat på finn til 9k i 25 cal. 

 

Ligger også fx verminator til 10k i samme kaliber. 

 

Beretta cx 4 får man brukt til 2k. Crosman 1077 ny til 999.

 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, M67 skrev:

Jeg har hatt flere luftgeværer og pistoler av hver sort, fjær, CO2, PCP og pumpe. PCP er helt uslåelig på ca alt. spesielt til unger, siden det er "no effort" å lade - og de ofte har magasin. CO2 tåler ikke skuddtakt, da går alt i dass, og en må drive og kjøpe patroner hele tida. PCP og ei flaske med luft eller nitrogen i garasjen, så skyter en XX skudd så fort en vil, og så er det 3min å fylle opp igjen. Det kommer ikke annet enn PCP i hus her mer for å si det sånn.

 

 

Det var dette jeg landa på også, selv om jeg ble litt overraska over det. Jeg har nå prøvd alt, og PCP er faktisk uslåelig på det meste, selv om jeg fortsatt bruker pumpe. Jeg synes litt av sjarmen med luftvåpen er at det er latterlig billig å skyte med, og at man aldri trenger noe annet enn en boks med kuler for at det skal funke. Så da holder jeg dette i hevd ved å bruke PCP med pumpe. Og selv om man har tank i garasjen, så kan man alltids fylle med pumpe hvis man er på tur, eller tanken blir tom. Er det tomt for CO2-patroner så får man ikke skutt. I tillegg trenger det vel ikke være spesielt kaldt for at CO2 skal funke dårlig, selv om jeg aldri har erfart det sjøl. Men så har jeg heller aldri kronografert så mye CO2-våpen.

 

Appropos det, så kronograferte jeg PR900W i dag, og den skyter 10,5 gr kuler i 960 fps. Det er hardt! Så jeg gleder meg til regulatoren kommer i hus så jeg kan tøyle den ned til 800-850 fps. Transferporten som sitter i nå er 3,3 mm, og det er vel "full guffe"-størrelse. Den som satt i fra fabrikk er så liten at jeg ikke klarer å måle den, men rundt 0,7-0,8 mm. Har lest at det er litt å hente på å optimalisere denne transferporten i forhold til arbeidstrykket fra regulatoren, og da er det jo gull at det er med to stykker! Aner ikke hvor jeg ev. skal begynne, men får inntrykk av at 2,0-2,5 mm kanskje er et bra sted å begynne. Får se om jeg gidder.

 

Skulle jeg hatt et godt fjærgevær hadde jeg nok til slutt gått for Weirauch HW77, vurderte det en stakket stund før jeg altså falt for denne billige lille PCP-en. Knekkgevær må ha egen ladespak i hvert fall, å sette kikkert på et knekkgevær der man knekker løpet er jo tilnærma meningsløst.

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd! Et lite tips fra meg, helt på sidelinja - Feinwerkbau 300 dukker opp på Finn med jevne mellomrom og pleier ikke koste mer enn en 2000-2500 kroner. Det er BILLIG for et slikt kvalitetsluftgevær. Det er ikke tungt å spenne opp heller - og har ladespak på høyre siden, og skinne som passer kikkertsiktemontasje. Originaldiopteret funker bra også, og du kan bytte hullkorn til du blir blå i trynet og finner et du liker. Skulle du forstørret familien med et fjærgevær en gang bør nok et slikt vurderes på lik linje med Weirauch.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Luftbørser kan være vanedannende, selv har jeg nettopp blåst støvet av min gamle Diana 34. Jeg merker at kraftige fjærvåpen er en helt egen verden, bl.a. krever de en helt annen skyteteknikk. Men de er også sjarmerende enkle å jobbe på, så langt har jeg lagt inn en teflon-foring mellom fjær og stempel, linet inn stempel så fjæra har glidepasning (var 3mm klaring originalt), samt "knappet" stempelet i bakkant. Har også lagt inn søyler i stokken, mest fordi jeg kan.  Neste på programmet er å lage en picatinny-skinne i stål samt bygge om avtrekket (T01) så avtrekker er henglset lenger bak. Så blir det å se hvor lenge en billig-kikkert fra DX overlever :D

 

Det mest utrolige til nå er vel at børsa fremdeles leverer original ytelse (270m/s med 8grs kule). Ikke dårlig etter 20+år, utallige skudd og lite vedlikehold. Fjæren hadde riktignok knekt av 2 viklinger, men det blir kompensert av foringen jeg la inn.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei jente på 9 og en gutt på 12. Begge foretrekker å skyte med luftpistolen, Feinwerkbau 80, på bildet. Begge plinker colabokser og stålmål ut til 25-30m uten problemer med støtte.

Geværet Diana 75, selv med Aimpoint, oppleves som mindre moro.

Anbefaler faktisk luftpistol for å trigge skyteinteressen hos unger, En Steyr 50 hadde vært genial men prisen på den er hinsides.

 

Det går nesten en boks kuler hver helg vi er på hytta :-)

 

DSC_0077.JPG.2a29795efffc2b15d0501c37308

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Mye bra tips her! Ser for meg at gevær med sideoppspenner ikke blir riktig like framtungt som de med oppspenner under løpet? Både Feinwerkbau og Diana ser jo ut til å ha fine modeller her.

 

Problemet med disse for meg er at de veldig fort blir for store/tunge/vanskelige å håndtere og spenne opp for ungene. Klart, jeg kan spenne opp for dem, men det gir en ekstra god mestringsfølelse å klare hele prosessen sjøl. Hun på 13 klarer nok å håndtere det, men for han på 8 blir det vanskelig.

 

Minstemann her vil også ofte skyte luftpistol, der gikk jeg for en Gamo PR45 som jeg synes gir god valuta for pengene. Weihrauch har vel også noen modeller med samme prinsippet, til gunstige priser. Den ser tung ut, men er faktisk ganske lett og greit balansert. Avtrekket er helt greit, litt tungt, men i hvert fall uten kryp. Har ikke målt det, men tipper +/- 2 kg. Presisjonen er god nok på 10 m. Og den MÅ spennes opp av voksne, ettersom faren for å klemme fingre mildt sagt er til stede. Og denne liker jeg også godt å skyte med. Hadde et par billige fjærpistoler også, som for så vidt traff bra, men igjen - å skyte med komprimert luft er bare helt konge, uansett om det er PCP eller pumpevåpen.

 

Han på 8 treffer stort sett blikkbokser på 10 meter med pistol, hvis han tar seg god nok tid. Han var av typen som forstod åpne sikter helt intuitivt, det eneste jeg egentlig trengte å forklare ham var hvorfor vi skyter med rullende korn da han klaget på at pistolen traff for høyt. Hun på 13 forstår det ikke helt enda, men hun treffer godt med kikkert fordi hun er veldig nøye og forstår viktigheten av å slappe av og ligge i ro gjennom hele prosessen.

 

Det er som regel pistolen jeg tar med på hytta, for den er så lettvinn å frakte. Så der kan jeg se at PCP kanskje ikke er best egnet, når man må drasse på både geværkoffert og pumpe og hele hopprennet. Får se etter hvert, om det blir et hyttefjærgevær med sideoppspenner. :)

 

I min ungdom lånte jeg et Walther gevær med sideoppspenner, som komprimerte luft. Har ikke funnet ut hvilken modell dette var, men jeg antar at den ikke lages lenger. Slik jeg husker det var dette et kvalitetsvåpen. Noen som kjenner til det?

Link to comment
Share on other sites

Du verden hva Internettet kan hjelpe oss med.

 

Walther LGR heter den.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=105481864

 

Men igjen, det er ei matchrifle med vekt deretter, og slik jeg husker den er den ganske tung å spenne opp. Så slik sett er den også dårlig egnet som Universell Hagebørse.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, pondus63 skrev:

Weihrauch HW30S  >>  http://www.landro.no/Luftvaapen/Luftgevaer/Weihrauch-Luftgevaer-mod.-30-S-4-5mm

 

 

Skulle jeg hatt et dedikert gevær med åpne sikter ville nok dette vært en kandidat. Lett og fint gevær, lett å spenne opp, automatisk sikring, supert avtrekk og i det hele tatt. Problemet med knekkgevær er som sagt at de etter min mening er uegnet for kikkert. Uansett hvor presise de i utgangspunktet er, så vil slitasje i leddet veldig fort føre til forandringer i treffpunktet. I tillegg har den nok ikke helt utgangshastighet nok til å skyte på litt lenger hold enn 10 meter, som jeg har lyst til. Den er helt sikkert presis nok på 25 meter også, men med 190 m/s i oppgitt utgangshastighet vil man måtte justere/forlegge hvis man veksler mellom for eksempel 10 og 25 meter. Med 250-270 m/s skyter man stort sett flatt nok til at man kan veksle mellom 10 og 25 meter uten å justere. Med slike utgangshastigheter blir knekkgeværene fort tunge å spenne opp.

 

I tillegg falt jeg jo pladask for trykkluftgevær, som ikke i det hele tatt er følsomme for grep eller holdeteknikk. Det slipper man ikke unna på fjærgevær uansett konstruksjon eller kvalitet.

 

Men for all del, HW30S er helt åpenbart et kanon luftgevær som hele familien kan kose seg med - lett nok for ungene, både å håndtere og å spenne opp, presist nok for far (med åpne sikter på kortere hold), skikkelig kvalitet, og et mer enn godt nok avtrekk for alle.

 

Kanskje dette blir hyttebørsa? HW57 er også en mulig kandidat, men da begynner det å bli både tyngre, dyrere og vanskeligere å spenne opp. Ikke riktig så tungt og stort som HW77/97, men bortimot kiloen tyngre enn HW30S.

Link to comment
Share on other sites

På ‎03‎.‎08‎.‎2018 den 11.06, msteiro skrev:

Vil tørre å påstå at Feinwerkbauen er såpass lett å lade at 8 åringen klarer det fint. Men selvfølgelig, det er et litt tungt våpen. Har vurdert en billig kina-tofot på min for moro skyld.

 

Skrudde inn et reimbøylefeste og satte tofot på Artemis-en i helga. Stor stas for meg, men litt for høyt for 8-åringen, han sliter med å få overkropp/skulder høyt nok opp til å få pipa i riktig høyde. Det hjelper selvsagt heller ikke at vi skyter litt fra overhøyde. Så for ham er det fortsatt pute/sekk som gjelder som støtte.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, fleskebacon skrev:

Skulle jeg hatt et dedikert gevær med åpne sikter ville nok dette vært en kandidat. Lett og fint gevær, lett å spenne opp, automatisk sikring, supert avtrekk og i det hele tatt. Problemet med knekkgevær er som sagt at de etter min mening er uegnet for kikkert. Uansett hvor presise de i utgangspunktet er, så vil slitasje i leddet veldig fort føre til forandringer i treffpunktet. I tillegg har den nok ikke helt utgangshastighet nok til å skyte på litt lenger hold enn 10 meter, som jeg har lyst til. Den er helt sikkert presis nok på 25 meter også, men med 190 m/s i oppgitt utgangshastighet vil man måtte justere/forlegge hvis man veksler mellom for eksempel 10 og 25 meter. Med 250-270 m/s skyter man stort sett flatt nok til at man kan veksle mellom 10 og 25 meter uten å justere. Med slike utgangshastigheter blir knekkgeværene fort tunge å spenne opp.

Dette er tysk kvalitet, det tar laaaaaaaaang tid før noe slikt oppstår, og det finnes tonnevis med deler / tuning etc til weihrauch 

Har selv HW110ST / HW97K / HW30S og HW30 er vel den jeg skyter mest med fordi den er så enkel og lettvint og skyter fordømt bra. Med åpne sikter og anlegg skyter jeg tomme kulebokser både stående og liggende på 30m (altså kuleboksen står på høykant eller ligger ned) Har for øyeblikket montert et Walther 4X32, skutt inn på 15m da er jeg litt over på 20-25 og tilbake på målet på 30m.

For to dager siden felte denne lille luffen en skjære på 30m med JSB exact 8.44 gr 

 

 

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

Har en HW30 selv og det er ett meget behagelig og presist luftgevær. Har dog kun brukt det på rundt 10 meter (innendørs). Eneste negative jeg kan trekke frem er at kolben kan bli for glatt (ingen utskjæringer/riller på skjefte).

 

Angående knekkgeværer og kikkertsikter så skjønner jeg skepsisen, men har ikke merket problemer med en meget kraftig knekkrifle jeg har brukt sporadisk:

- Blaser AR8 4.5mm / Hawke Airmax 2-7x32.
- Skutt inn (går meget presist) på 30 meter med H&N Field Target Trophy (8,64grain)

- Smeller relativt høyt og det krever mye kraft for å spenne denne

- Får se på sikt om den holder presisjonen. 

 

 

 

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

På 1.8.2018 den 11.43, fleskebacon skrev:

Jeg burde jo ha skjønt at dette våpenet ikke finnes...

 

Baikal IZH 60? Ser heilt forj... ut, men har kolbe som på få sekund kan justerast i lengda, sidespenner som er lett og trygg å spenne opp, utmerka plinkepresisjon (og vel så det), kurante sikter og avtrekk og ikkje minst ein veldig kurant pris. Eit velfungerande luftgevær til Kinapris. Mitt står på "hytta" og har eit utal tomme ølboksar (NB! Ikkje tømt av operatør!) på samvittigheita.

Når det er sagt så foretrekker ungane luftpistolen.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, joska skrev:

Ser heilt forj... ut

Det var vel pent sagt. Ordet "spontanabort" føles relevant. Men så lenge det fungererer så gjør det vel ikke så mye. 150m/s er kanskje ikke så kult, men det holder for 10m.

Skal ikke mange skuddene til med min Diana34 før en kjenner det i armen, å skyte presist med slike våpen er en utfordring av flere grunner.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Erlend Meyer skrev:

Det var vel pent sagt. Ordet "spontanabort" føles relevant. Men så lenge det fungererer så gjør det vel ikke så mye. 150m/s er kanskje ikke så kult, men det holder for 10m.

Skal ikke mange skuddene til med min Diana34 før en kjenner det i armen, å skyte presist med slike våpen er en utfordring av flere grunner.

 

Ja, den Hatsan Dominatoren som jeg hadde en stakket stund var en styrkeprøve i seg selv, på flere måter. Både å lade og å håndtere. Merka det faktisk i armen etter noen skudd, at det tok på rent fysisk å bruke den. Nok en grunn til å velge trykkluft: Pumpe, hvile, skyte. Eller bare fylle, skyte, hvis man har tank. Men ikke fylleskyte!

 

Og den Baikalen... Funker sikkert, men ikke pen.

 

En ny utfordring har imidlertid dukket opp, nemlig at jeg har skutt godteribolle av stålmålet mitt som jeg så fint hadde laget helt på egenhånd av noe skrotmetall jeg hadde liggende. Det funka helt fint til alle de andre geværene jeg har hatt, men den nye PCP-en går altså alt for hardt.

 

Jeg trenger vel ikke bruke hardox til luftgevær, klarer seg sikkert med noen mm tykkere plate. Den jeg har brukt tror jeg er fra ei vanlig 2 mm stålplate, og det går altså IKKE. Får ta en tur innom det lokale metallverkstedet og få dem til å skjære ut noe i 4 mm f.eks. Det burde vel holde?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...