Jump to content

Beretta SP1 vs Browning 525


hovdeknuten

Recommended Posts

525 er fabelaktig satt sammen uten slark. Berettaen oppleves billig til sammenligning. Beretta leverte god kvalitet til en rimelig penge på slutten av 70 og 80 tallet. Da Browning slet med en kostnadskrevende B25, og Belgiske arbeideres økte lønninger. Mirouku gjorde en god jobb med å forenkle originalen for masseproduksjon i 325 425 og nå i dens ultimate versjon 525 med lette løp. Kvaliteten man får idag i en Browning 525 grad 1 er skyhøy. Mens historien på et sett gjentar seg for Beretta, som om man idag skal ha med akseptabel kvalitet må ut med mye penger. Beretta merker helt klart konkurransen fra andre italienske fabrikanter og ikke minst Tyrkia. Alle med praktisk talt samme konstruksjon. Og en SP1 ser lik ut kvalitetsmessig med enkelte tyrkiske kopier, og ser av og til ut som et reelt alternativ til halve prisen, om det stemmer er jeg likevel litt i tvil på, fasit der vil en se om 10-15 år. Men som jeg ser det, skal man ha en hagle under prisen av en 525 grad 1, er det bedre å gå for en halvautomat.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

525 med de nye løpene er en fantastisk fin hagle, og jeg foretrekker den fremfor 725. Selv om det selvsagt er en bra OU det og. Men den koster ca 10000 mer enn 525. Fordelen for meg ved 525 er også stokningen. 725 har en rett forstokk som ikke jeg liker. Nå finnes det et enormt modell utvalg i 725 også, muligens er det en modell et sted med 525s klassiske Browning stokning...

525  har en modifisert Val Brownings rekylopererte SST avtrekk, som jeg foretrekker. Og er beviselig driftsikker. Et mekanisk avtrekk som på 725 kan i teorien være mer utsatt for slitasje. Selv om 725 mekaniske avtrekk er en oppfinnelse fra B25 fra ca 1970. Og er beviselig sunn... 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

525 er en fantastisk hagle med tanke  på kvalitet og hva man får for pengene, men for meg er den ikke brukende siden jeg har for liten hånd til og kunne bære den komfortabelt. 725 er bedre siden de har jobbet litt med profilen 😉.

 

Gravyrene uansett om det er Beretta eller Browning er stygg som faen. Plane flatt stål eller hva de måtte finne på å lage dingsen ut av er mye finere. Jeg har aldri skjønt gravyre uansett hvor den måtte være plassert? 

 

Jeg skulle ønske at Browning kunne lage bedre stokker med tanke på ergonomi, og kanskje også vært litt flinkere med balansen. Hadde en 725 kommet med Beretta stokk, så hadde det antagelig aldri vært tvil om hva jeg skulle kjøpe. Jeg vurdert lenge en 725 som jeg tenkte å stokke selv, men kjøpte heller en 692 sporting siden alt passet helt fantastisk rett ut av kofferten🤗 

En silver pigeon har ikke samme balanse og følelse som 692 dessverre. Det eneste jeg synes de deler er et nokså moderat dårlig avtrekk. 725 har et fantastisk avtrekk til sammenligning, men det er kanskje litt i letteste laget om man vil bruke det på jakt etter min smak.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke helt om det er størrelse i form av småvokst som er det skillbare  kriteriet? Jeg har inntrykk av at om du er bredskuldret så kommer du bedre ut med en Beretta siden de faktisk legger inn mere cast off enn Browning. Andre mål går vel mere på lang eller kort hals, høyt eller lavt kinn og store eller små pupper. Store eller små pupper må kanskje også ses litt i sammenheng med cast off, hva som passer inn mellom best på en måte 😂

Link to comment
Share on other sites

Cast er ikke noe problem, lar seg enkelt og rimelig løse hos børsemaker. Jeg merket ingen forskjell på cast på SP1 eller 525. Men kolben på SP1 var noe lavere. Grepet er noe større/men har bedre fasong og nettskjæring på 525 enn SP1. Forstokken fyller ut min hånd (stor) med 525. SP1 er litt "rar" kortere samt flatere/ tynnere. Se bilder. 525 oppleves og er større i generelle mål. Berettaen er dog bredere i kasse og bakstokk. Høyden på kassen er noe høyere på 525,  men det er en god ting like mye som det motsatte. Vinkelen det tar for å åpne/lade opp er mindre på Browning og en fordel ved mye baneskyting. Regulering av løp har alltid vært bedre på Browning. Har et par kompiser med SP1 og Field3 som har forskjell i treffpunkt, mellom øverste og nederste løp. Jeg har aldri sett noe tilsvarende på de Browningene vi har testa. 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

ble eier av b525 game one nylig.  stokken er xxl kan man si. ca 372mm fra avtrekker til kolbe ende. (litt lang)  imponert over fit&finish på tre og spesielt på låsen

toplever er hard. litt lite drag i utkast på ejectorer. tomhylser forlater børsa men det er det. og meget skarpe ejectorer rene kniven.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror vi skal være glad det leveres rikelig med LOP på 525. For meg klart fin som den er. Ellers ta en tur til børsemakeren kapp/legg inn cast. Bedre det enn om utgangspunktet var motsatt. Om jeg har noe å utsette på SP1 så er det dagens kvalitetskontroll fra Beretta på grunnmodellene. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...