Jump to content

Spørsmål ang om nåværende våpen blokkerer søknad


nkleven

Recommended Posts

Hei

 

Jeg tok grunnkurset i pistolskyting i 2015 og har vært rekreasjonskytter siden dengang. Da jeg begynte å skyte var jeg student med dårlig råd, men klarte å skaffe meg en 6" taurus 357mag revolver, 6" taurus .22 revolver  tilnærmet gratis og en .32 Walther PPK fra krigens dager som jeg arvet fra min avdøde bestefar som var lensmann. 

Nå er jeg endelig ferdig med studiene og har fast inntekt, så jeg tenkte å kjøpe meg noen litt mer konkurransedyktige våpen da jeg føler at .22 revolveren holder meg ganske mye tilbake på feltstevner, samt at jeg ønsker meg en 9mm halvauto for grovfelt/dynamisk skyting.

 

357 revolveren går ganske bra så jeg ønsker å beholde den. .32 PPK pistolen har ganske høy affeksjonsverdi for meg samt at den er ganske brukbar på spesialfelt så det ville være veldig trist hvis jeg må selge den for å skaffe meg en grovpistol.

 

Det jeg lurer på er derfor om det vil være mulig å søke på en .22 og 9mm pistol hvis jeg beholder .32 spesial pistolen og 357 revolveren, mens jeg selger 22 revolveren? 

 

Slik jeg forstår det fra pistolprogrammene så vil vel .32 pistolen blokkere for en 9mm da den kan brukes i grovfelt? Må jeg da søke på 9mm pistolen for militærfelt? For der kan jeg vel hverken bruke .32 halvauto eller 357 revolver? 

Men hvis jeg søker på 9mm til militærfelt så får jeg vel ikke kjøpt en .45 pistol senere? 

 

Er det noen som har et forslag til hvordan jeg bør gå frem her? Skal forøvrig søke på ski politikontor.

På forhånd takk for alle svar. 

Link to comment
Share on other sites

Du søker om 9mm for militærfelt. (Glem den sykdommen om .45 etter hvert. Den er utbredt på Kammeret.)

.32 pistolen kan du bruke i grov og i spesialfelt om den er liten nok.

Et fornuftig politikontor gir deg en .22 pistol og forstår handicapet med .22 (Ruger!) revolver.

 

Om du så blir aktiv (i approberte stevner. Det er det som teller) får du senere sikkert kjøpe .45 også. De fleste kontor er fornuftige og gir tillatelser til aktive sportsskyttere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bullmastiffen said:

du søker da til Vansjø (forvaltningsenghenten er flyttet dit) og da br du ha ALL dokumentasjon 135% i orden.
Jeg sleit med å få godkjent RIFLEPIPE i 45acp, fordi jeg har PISTOL i 9mm.....

De rir lover og regler som ikke engang finnes!

 

Takker for advarselen, skulle ønske jeg søkte før jeg meldte flytting fra Hallingdal.....

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften §13 er rimelig klar: Hvis to programmer har identiske krav, vil et våpen til det ene også dekke behovet for et våpen til det andre. POD valgte å feiltolke dette i rundskriv 2009/009 til at et våpen som tilfredsstiller kravene i flere programmer, dekker behovet i alle programmene, selv om de har forskjellige krav. Det er  politimesteren som er klageinstans ved avslag fra våpenkontoret, og POD etter det. Hva gjør man når POD ikke holder seg til loven? Spesialenheten, Sivilombudsmannen eller sivilt søksmål?

 

Erverv av håndvåpen på grunn av arv/affeksjon er et annet område der POD feiltolker loven, og innvilges vel bare hvis man kan dokumentere at en slektning i rett linje brukte det under siste krig. Man risikerer også bruksforbud, avhengig av saksbehandler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selger du 22-revolveren er det plankekjøring å få en ny 22lr (du kan også skrive på i søknaden, avhender nåværende revolver i 22lr ved ervervelse av ny 22lr pistol).

9mm eller 45 til militær vil du få godkjent. Men, i ditt tilfelle kan det hende "taktisk søking" ikke vil fungere, om du ønsker begge, dvs kjøpe en 45 først og en 9mm etterpå, da det programmet (grov) du da ville måtte søke om 9mm til allerede blir dekket av en pistol i 32acp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...