Jump to content

Hodelykt, hva skal man velge?


Jeger'n

Recommended Posts

Skal ha meg ny hodelykt til høst-vinter. "Ekstrembruken" for min del vil være å finne igjen påskutt vilt på grisejakt i Sveariket etc. Forøvrig vil den sikkert følge med på utallige fjellturer dersom, hvis, så fremt, i fall det blir seint. Vil gjerne ha kraftig lys og mulighet for både å se langt fram og spreder for god oversikt nær meg. Til mitt bruk mener jeg det vil være en fordel med en litt varmere lyskjegle. Her er jeg inne på et tema jeg har minimal kunnskap om, men er rimelig sikker på at det finnes mange sjeler her inne som har inngående kunnskap. Har kikket litt på Olight 37W og Led Lenser iXEO 19R. Er jeg på rett spor, eller har dere helt andre anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk jeg ville valgt ei litt mer moderat hodelykt, og heller ei kraftig håndlykt til leting og søking. Ei veldig kraftig hodelykt er tung på hodet, og veldig kraftig lys uansett hvor du snur hodet har sine ulemper.

I familien har vi to sånne 2000-lumens forholdsvis billige hodelykter - de er fine å sykle med - men i skogen lyser du plutselig på en grein rett foran ansiktet, og vips så ser du ikke noe på ei stund, du skal gni deg i øyet eller tørke svette av panna, og så har du hånda foran lyset, og vips, så ser du ingen ting på ei stund. De kan jo stiles ned, men da kunne du like godt hatt ei mindre lykt oppå hodet. Jeg sykler med den kanon-lykta. De dyre er selvsagt bedre kvalitet, men du har det der at du zapper alt du snur deg mot, også jaktkamerater, biler, osv. Er det mørkt så er det utrolig irriterende å bli lyst på med ei sånn.
Til jakt har jeg ei Nitecore HC50 (de fins i HC whatever XX) som også har rødt, svakt lys - noe som jeg liker veldig godt på post, og på vei til post. Å komme som en ufo i en scene fra "Nærkontakt av 3. grad" til post liker jeg ikke, og det gjør man med 1000 lumen hvitt lys. Ikke ser en noe på en evighet heller. Til å lete og lyse har jeg ei Olight M22. Det er nok for meg, men det fins jo et enormt utvalg av lignende lykter. Men både denne og Nitecore-lykta virker for meg som veldig god kvalitet.

Jeg har også ei stavlykt, og ei hodelykt fra Ledlenser (fått gjennom jobben til kona) og de ville jeg ikke kjøpt rett og slett. Det er jo bra nok, men lumen per gram og krone er utrolig lavt i forhold til de andre. Masse batteri bruker de også.

 

K
 

Link to comment
Share on other sites

M67, til og fra vakkoia bruker jeg ei lita lommelykt med svakt grønt lys, så der er vi enige. Den er også fin å montere på våpenet når man sitter på vak. Ei meget kraftik søkelykt har jeg, men til å kikke etter påskutt gris vil jeg helt klart ha hodelykt for å ha begge hendene fri til våpenet. Har jeg maks utur så kreves det oppfølgingsskudd, og da blir det knotet med lommelykt. Har også funnet ut at bloddrypp på barmark synes mye dårligere i det grønne lyset enn med kraftigere hvitt lys (gulhvitt). Den aktiviteten gjør jeg også aleine på samme vis som fjellturene også i all hovedsak er aleine, så å blende noen er en faktor jeg ikke tar med i dette "regnestykket". Skal kikke litt på de du henviser til å se hva jeg finner ut.
Romsdal, jeg skal kikke på Wilma. "Nesten udødelig" kan jo være et greit utgangspunkt :-)

Takk så langt og jeg tar gjerne mange flere innspill.

Link to comment
Share on other sites

Viss du er redd for at den eine skal feile, og jaktar aleine, ser eg fordelen med to lykter.

Elles ville eg heller hatt ei lykt med justerbar styrke. 

Å ha ei lykt som berre lyser kraftig er som M67 seier uheldig.  I tillegg til det han nevner, kan eg legge til tett tåke... 

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det, så har nesten alle lykter regulerbar styrke og de kan reguleres mellom vid stråle for bredt synsfelt og smal for lang avstand. Mulig jeg har misforstått?
Det gamle oppsettet blir helt sikkert med i bilen for å fungere som reservelykt. Har brukt LedLenser H14 med to lyktehoder montert på samme holder på ettersøk/leiting og ett hode på fjelltur. Stort, tungt og klumpete, men funka greit nok. Grisvak foregår stort sett såpass nær bil at jeg ser ikke noe problem i å måtte gå tilbake for å bytte dersom ei dør av en eller annen grunn. Våpenlampa vil gjøre nytten på tilbaketuren.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett alle seriøse lykter har ikke regulerbar "lysstråle" da det gir betydelig mer ujevnt lys. Det beste er å kjøpe lykt som passer til bruken, f.eks en hodelykt som er litt mer floody og lyser opp et bredere område foran seg når man går, og f.eks en lommelykt med smalere lys som lyser lengre når man har det behovet.

Varmere fargetemperatur i lyset øker også kontrastene noe i skog o.l. og er fint for en hodelykt når man går i skauen, men det går på bekostning av lysstyrke. Leddioder med kaldere fargetemperatur gir generelt kraftigere lys.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jeger'n skrev:

...Har jeg maks utur så kreves det oppfølgingsskudd, og da blir det knotet med lommelykt...

 

Hvordan fungerer det når en får mye lys på siktemidlene bakfra? Kan det bli knotete også? Jeg vet ikke, så jeg bare lurer.

Link to comment
Share on other sites

Du har kanskje noen tips til hvert av alternativene du beskriver? Min erfaring med de ulike produktene innen dette bruksområdet er heller snever.
Jeg har såvidt fått kikket på den eine lykta som er anbefalt, Lupine Wilma, og jeg kan gjerne innrømme at jeg synes den var dyr. Ca 6000,- var det jeg fant i bråfarten.
Jeffery. Jeg har forsøkt å plassere hodelykta slik på skallen at lyset kommer over kikkertsiktet. Det funket greit nok den gangen jeg hadde bruk for det. Gris skutt på vak er så godt som alltid død, men har en tendens til å bli liggende godt skjult under et eller annet dersom de ikke blir liggende på skuddplassen. Er de ikke døde så har de registrert lyskjgla lenge før jegeren ser dem uansett så da gjør det ikke noe at det er skarpt lys rett på dem i motsetning til når man sitter på vak og skal skyte på ustøkt gris.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har også funnet ut at bloddrypp på barmark synes mye dårligere i det grønne lyset enn med kraftigere hvitt lys (gulhvitt)

Blod synes nå forbanna dårlig (ikke) i allslags LED-lys. Men er jo enig i det du sier. Samtidig finnes det jo egne lykter for å " se blod", men jeg har aldri prøvd en slik. 

 

Sitat

 f.eks en hodelykt som er litt mer floody og lyser opp et bredere område foran seg når man går, og f.eks en lommelykt med smalere lys som lyser lengre når man har det behovet.

Jeg var ute i natt med akkurat det oppsettet. Til jakt/ ettersøk ville jeg vurdert å montere lommelykta på rifla

 

Sitat

kan eg legge til tett tåke..

Og regn for den del - snø er verst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har vært med og testa slike "blodlykter" et par ganger. Vi ble enige om at ei lykt med litt "varmt" lys og likevel kraftig var bedre. Enig i det med at en del LED er alt for hvitt, og det er bakgrunnen for at jeg skrev i første innlegg " Til mitt bruk mener jeg det vil være en fordel med en litt varmere lyskjegle. "
Det grønne lyset er greit nok å skyte i også om man går etter. Behovet oppstår dessuten veldig sjelden. Ønsket med hodelykta er at jeg skal finne den forb.... grisen der bare en klauv eller krøllhalen stikker ut under ei skjørtegran etc. Har også opplevd at jeg ikke fant en i litt høyt gras og en del bregner som bare hadde løpt ca. 15 meter fra lyskjegla på åteplassen den stod på da jeg skjøt. Er helt sikker på at den hadde jeg lyst på med det grønne lyset. Da jeg henta søkelykta i bilen og satte lysstråla dit svinepelsen lå, så var blodflekken på skuldra lett synlig fra skuddplass. Testa igjen med det grønne lyset etterpå og så verken gris eller blod. Den søkelykta har ikke ledlys, men jeg husker ikke hva den heter og nå ligger den i Sveariket og venter på mulig bruk om et par ukers tid så jeg får ikke sjekket heller.
Uværet får vi ikke gjort noe med annet enn at jeg stort sett ser an værmeldinga før jeg reiser over. Har man mulighet til å velge tidspunkt, så forsøker man selvsagt å legge forholdene mest mulig til rette.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Jeger'n skrev:

Jeg har såvidt fått kikket på den eine lykta som er anbefalt, Lupine Wilma, og jeg kan gjerne innrømme at jeg synes den var dyr. Ca 6000,- var det jeg fant i bråfarten.

 

Jeg har hatt mange hodelykter i den kategorien, dvs. ikke så sterke og dyre, men "det beste" som på det tidspunktet kunne skaffes. Og det er med hodelykter som med datautstyr, det man bruker uanstendig mye kronasjer på på et tidspunkt, er "utdatert" noen måneder senere, og omtrent maken kan skaffes for knapper og glansbilder.

 

Jeg ville valgt den kraftigste (men justerbare!) hodelykta som man kan gå med på hodet, uten å merke at den er der. Griseettersøk har jeg ikke erfaring med. Til vanlig turbruk er ei lykt med godt rødt lys glimrende (har ikke prøvd grønt), da har man nattsynet intakt, og ser hva som befinner seg utafor lyskjegla.

Link to comment
Share on other sites

Takker, jeg er litt enig med deg, men samtidig så tulla jeg bort ei halv natt på å leite etter en gris som lå død en plass jeg burde sett den forrige sommer. Når jeg nå skal ha meg ny hodelykt vil jeg gjerne ha ei som hjelper meg til å unngå slikt. Selvsagt kunne jeg ringt etter hundefører, men han bor et godt stykke unna der jeg jaktet og jeg hadde ikke med hund sjøl. Når folk skal opp og på jobb til 07.00 så er det liksom ikke så jævla fristende å ringe kl ett på natta og be om hjelp når jeg i utgangspunktet var sikker på at grisen var død.
Jeg har for lite kunnskap om hvilke lykter som gir kraftig og litt varmere lys etc. Hvor på Kelvin-skalaen ligger de som kan kalles varmere?

Link to comment
Share on other sites

Til å finne en død gris noen få meter unna er det lite som slår et varmekamera. De fins i alle prisklasser:

https://www.staypro.no/maleinstrumenter/temperaturmaler/ir-termometer/flir-tg165-ir-termometer?channable=e43506.TUQxMzUxMA&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMIwuP-6PDG3AIV2JrVCh1sQwXvEAQYAiABEgJDJPD_BwE

https://www.staypro.no/maleinstrumenter/varmekamera/varmekamera/bosch-gtc-400-c-varmekamera-med-15ah-batterier-og-lader?channable=e43506.TUExNzAxMA&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMIwuP-6PDG3AIV2JrVCh1sQwXvEAQYBCABEgIiZ_D_BwE

 

Da ser du både grisen og blodflekkene (om de er ferske) bedre enn om dagen. Rekkevidden er ikke lang, men større enn ei lommelykt i skogen.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke skyting i mørket skal være hovedbruksområdet for denne lykta, rett og slett. Det går på et vis om du har hodelykta slik montert på skallen at den lyser over kikkerten. Den vil jo heller ikke lyse rett dit du skal skyte. Det lyset står våpenlykta for. På mine 5 år med grisejakt på egenhånd har jeg skutt ett skudd på gris som jeg leita etter. Den kom ingen steder, men trengte et avlivingsskudd.  Hovedbruken er å finne igjen død gris og finne den beste vegen hjem fra fjellet i mørket.

Link to comment
Share on other sites

M67 den ideen har jeg ikke vært innom en gang. Skal sjekke mer info om utstyret. En kjapp kikk på de nettsidene sa meg ingen ting om avstand de vil fungere på i forhold til mitt bruk, men det skal det gå an å finne ut av ved litt mer grundig lesing.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvilken lykt du kjøper så bør du sjekke at den ikke dimmer med å «klippe» strømmen. Det er nokså forstyrrende å se snø eller regn dette ned i strobelys. 

Lupine lykter har i hver fall ikke slike «billige» elektroniske løsninger.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly, usikker på hva du mener med å "klippe" strømmen.
OK, slemmo helt sikkert godt ment. Ser linkene og var inne og kikket, men med min tekniske engelsk så kunne nok det der like gjerne stått på arabisk, dessverre.
I dag har jeg gjort en deal om å låne og teste en termisk kikkert for evt søk neste gang jeg reiser over. Da er det bare å håpe på noen nyttige testtilfeller. Om dette funker greit så vil den grønne våpenlampa greie seg som lys der borte. Det står evt igjen bare behov om ei lommelykt som lyser slik at jeg finner veien hjem. Jeg får samle litt praktisk erfaring med den kikkerten først og se hva den gamle gubben tror/mener/synes.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Bly, usikker på hva du mener med å "klippe" strømmen.

 

Kinalyktene dimmer ved å slå spenningen av og på fort, istf. å redusere den. I regn, tåke snø kan en bli tullat av stroboskopeffekten dette har på dråper og fnugg. En ser ikke dette før en har regn foran seg heller, så er verdt å sjekke. Olight, Nitecore og Ledlenser gjør dette ordentlig, iallefall har jeg ikke merka noe på mine lykter, men DX, og noname-lykter billig på XXL blinker. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Finnes flere kvalitetslykter som bruker pwm også, så det er ikke nødvendigvis sånn at det er noen uforbeholden sammenheng mellom pwm og kvalitet, Led Lenser, som ikke akkurat har noe høyt rennomè blant lykteentusiaster har også lykter med pwm, om det er vanlig blant lyktene deres vet jeg ikke da jeg aldri har hatt lyst til å kjøpe en Led Lenser lykt uansett. De har jo også lykter uten pwm som en konsekvens av at de ikke er regulert i det hele tatt, og da er det overhodet ikke noe kvalitetstegn.

Link to comment
Share on other sites

M67 OK. Takker og bukker for god forklaring. Det virka som en underlig løsning. Blir som når man sjekker blinklysene. Virker - virker ikke - virker  🤣

Da er jeg vel over på Lupine, Olight, Nitecore og evt LedLenser som mest aktuelle. Tror jeg avventer kjøp til jeg får testa den kikkerten. Om den funker slik er er forklart at den skal, så vil den delen av problematikken være løst. Ikke ikker på at det blir slik, for jeg er lurt før jeg, og blir det sikkert på nytt.
slemmo Er PWM det samme som at de kutter strømmen?
Siden det tydelig er noen innom her som kan veldig mye om lykter så skal jeg driste meg til et oppfølgingsspørsmål. Romsdal var jo temmelig kategorisk ang Led Lenser i forhold til Lupine Wilma. Jeg synes Wilma er i overkant dyr til mitt bruk, men aksepterer kvalitetsforskjellen. På diverse søk så får jeg opp ei fra Lupine som heter Blika. Kanskje den kan være et alternativ? Der er det ulike betegnelser som X4 - RX4 - X4 SC og X7 med tilsvarende andre bokstavkombinasjoner. Noen som kan gi en amatør med et nært og godt forhold til det norske språk noen enkle forklaringer på hva de ulike bokstavkombinasjonene står for?

 

Link to comment
Share on other sites

PWM er nivåregulering ved at strømmen kuttes ja, men det finnes kvalitetslykter som gjør dette ved så høy frekvens at det ikke er merkbart annet enn i spesielle tilfeller også. Jeg har ikke noe peiling på Lupine da jeg synes de koster mer enn de er verdt, har selv hodelykter fra Nitecore og Zebralight som fyller mine behov godt, en Zebralight med rød led, og en med nøytral hvit fargetemperatur blant annet som jeg liker veldig godt, og en Nitecore HC50 med både hvit og rød leddiode. Neste på ønskelista er en Zebralight e.l. med helt floody lys og nøytral fargetemperatur.

Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Jeger'n skrev:

Olight, Nitecore

For å komplisere ting ytterligere så er for eksempel Fenix i omtrent samme liga:mrgreen: Zebralight, som @slemmo nevner er bra saker. De har dog en konstruksjon, som neppe gjør dem egnet bak siktemidlene. De sitter lavt på hodet. Så om du ikke har skrinlagt tanken om å bruke lykta sammen med børsa, så er de kanskje ikke så egnet. Eller så må jeg jo bare bifalle Lupine, men det koster. Jeg har Piko, som jo er en billig utgave, på jobb. Og lysbilde og byggekvalitet er utrolig bra.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, M67 skrev:

 

Kinalyktene dimmer ved å slå spenningen av og på fort, istf. å redusere den. 

 

Her tror jeg du har misforstått hvordan en lysdiode virker. Lyset er et rent produkt av strøm over båndgapet, og spenning større enn båndgapsspenningen går i praksis til varme. 

 

Skal man regulere lyset ut fra en LED må man regulere ladning per tid som går gjennom, og med forsyning fra batteri er det enkleste å slå av og på strømmen. Om man bruker puls-bredde- eller puls-tetthetsmodulasjon er det samme så lenge frekvensen er hundretalls hertz eller mer. 

 

Det er for øvrig ikke bare kinaprodusenter som gjør dette feil; et av de tyske premiummerkene leverte i årevis biler med 80 Hz PWM på LED hovedlys. Du kan trygt si at det skapte problemer. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Her tror jeg du har misforstått hvordan en lysdiode virker. Lyset er et rent produkt av strøm over båndgapet, og spenning større enn båndgapsspenningen går i praksis til varme

Ja, jeg gikk litt fort fram der, egentlig ber dette noe jeg burde ha visst - eller egentlig vet - jeg gadd bare ikke å å tenke, så takk for korreksjonen.

Jeg har forresten kjørt leiebil med meget kraftige "blinklys" i skotsk tåke - at jeg holdt på å bli stein tullat er ikke en overdrivelse. Problemet var at de hadde sånn kontrollert strølys ut på sidene, i vifter kunne man se i tåka - og disse blinket, ute i sidesynet... Tror jeg var på grensen til epileptisk anfall før det var gått 5 minutter.

 

Du må gjerne utbrodere på måten man kan regulere slike dioder på, for det er iallefall ikke noe jeg vet mye om, bare at noen blinker, og noen ikke. Klart blinker de fort nok (kHz/MHz) så ser ingen at de blinker, men jeg tro ikke det er sånn alle gjør det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke slowmo. Mobilkamera og litt store baklys, så ser du det. Det er blitt en industristandard at lykter skal ha minimum 100 Hz og en gitt minimum duty cycle, jeg mener det er 20%. Normen har blitt frekvens på noen hundre Hertz.

 

Jeg designer ikke LED-drivere utenom ved rene uhell i silisium, så jeg kan ikke mye om det. Men i hovedsak er det vanlig å dimme med PWM. Det er også en dårlig idé å la en (hvit) LED stå og koke mye effekt lenge uten kjøling, derfor switches de gjerne for ikke å svi det fosforiserende laget. Til sist er det vanlig å ha én driver for f.eks fire LED'er og kjøre hver med 25% duty cycle. Slik sparer man komponenter (kostnad) noe som er viktigere enn de fleste klarer å forestille seg. 

 

Som du sikkert vet har fosforiserende materialer en viss tidskonstant, derfor blir det ofte en 'afterglow' om man switcher fort. Det hjelper for å minske bunnene i lyset, noe som igjen gjør at høyfrekvent switching er bra. Samtidig tar påslaget litt tid (sammenlignet med en RGB-LED), så man må ikke switche for fort. 

 

Regulerbar, kontinuerlig strøm vil gi kontinuerlig lys, men det vil ofte komme fra en step-up regulator som så dropper en strøm ned igjen via en LDO. Det gir tap i konverteringen (kortere batterilevetid) og flere komponenter (høyere pris) og er derfor ikke spesielt attraktivt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en artig Eagletac D25C Clicky Ti 2014 edition om jeg husker riktig, 600 lumen på max, ingen stepdown, og manualen advarer om at på fullladet batteri skal den max kjøres på full effekt i et par minutter....man kjenner forøvrig den blir god og varm.

 

performance_hero.png

Link to comment
Share on other sites

Siden du spør... Nja, det er ikke så unaturlig at det skjer under rette forhold. Silisium gir ir-lys hvis man drar nok strøm med høy nok spenning gjennom en pn-junction. Etterhvert som man har gått til finere geometri, dvs 180 => 90 => 65 => 22 nm er det blitt relativt enkelt å generere uønsket IR ved å dra for mye strøm i en for liten transistor. I en digital krets er det ikke noe problem, men det er verre om lyset plukkes opp og blir til elektron igjen i en adc eller annen samplet krets. En effektforsterker på f.eks en radiochip kan lyse ganske bra opp under mikroskop, men fordi det er IR ser man det normalt ikke. 

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Jeger'n skrev:

M67 OK. Takker og bukker for god forklaring. Det virka som en underlig løsning. Blir som når man sjekker blinklysene. Virker - virker ikke - virker  🤣

Da er jeg vel over på Lupine, Olight, Nitecore og evt LedLenser som mest aktuelle. Tror jeg avventer kjøp til jeg får testa den kikkerten. Om den funker slik er er forklart at den skal, så vil den delen av problematikken være løst. Ikke ikker på at det blir slik, for jeg er lurt før jeg, og blir det sikkert på nytt.
slemmo Er PWM det samme som at de kutter strømmen?
Siden det tydelig er noen innom her som kan veldig mye om lykter så skal jeg driste meg til et oppfølgingsspørsmål. Romsdal var jo temmelig kategorisk ang Led Lenser i forhold til Lupine Wilma. Jeg synes Wilma er i overkant dyr til mitt bruk, men aksepterer kvalitetsforskjellen. På diverse søk så får jeg opp ei fra Lupine som heter Blika. Kanskje den kan være et alternativ? Der er det ulike betegnelser som X4 - RX4 - X4 SC og X7 med tilsvarende andre bokstavkombinasjoner. Noen som kan gi en amatør med et nært og godt forhold til det norske språk noen enkle forklaringer på hva de ulike bokstavkombinasjonene står for?

 

Bilka er en kjempelykt og gir deg sannsynligvis mer enn nok med lys. Det er viktig å skille mellom lysstyrke oppgitt av jallajalla og seriøse merkevarer.  Forskjellen på de forskjellige nummerne er om det er strømindikator og hvor stort batteri det er.

https://www.lupine.de/products/headlamps/blika-x

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lupine. ingen over, ingen ved siden.   Hodelyktenes Rolls Royce eller Swarovski.

Jeg er hodestups fan av kvalitetsfølelsen, lyskvaliteten og batterikapasiteten.  

Etter fem år med Lupine hodelykt, brukt nesten hver dag har jeg bare lovord, og den har langt på vei erstattet de fleste lommelyktene mine. (begge hender frie er en stor fordel når man skal gjøre noe..)   Om lykten min skulle bli stjålet (for gå i stykker kommer den ikke til å gjøre..) -så ville jeg kjøpt ny Lupine uten engang å sjekke konkurrenter.  Fanboy?   Yes.

Jeg har en Piko da jeg liker den kompakte størrelsen, men skulle jeg velge ren jaktlykt hadde jeg nok gått for Blika, da den har både flomlys for nærarbeider og lang kjegle for søk eller raskt bevegelse, rødt lys for å ta vare på nattsynet og grønt lys for å se blodspor bedre. Blika er også vesentlig mindre og lettere enn Wilma.

Jeg tror SC står for "SmartCore" -et segment med 10 små røde led-lys på batteriet som viser gjenværende kapasitet om du trykker på en knapp. Jeg setter stor pris på denne funksjonen og ville ikke kjøpt Lupine uten. (den kan også slåes på konstant lys eller flashing, og da batteriet sitter på bakhodet har du en perfekt sykkelbaklykt eller markørflasher i skogen. 

Lurer på om R kanskje kan være bluetoothmodellene, da har du muligheten til å stille inn lykens parametre og modus, samt slå av og på via en app på smarttelefon. Også bruke trådløs av/på bryter som kan sitte på sykkelstyre/lomme/våpen/etc..  

 

Edited by Håkåpetrettiell
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Lupine profesjonelt i noen år, men kan ikke fordra å ikke ha muligheten til å bruke tørrbatterier. Har derfor byttet til en betraktelig billigere modell fra Nitcore. Denne bruker både oppladbare batterier, samt cr123 batterier. Kan egentlig ikke si at Lupine (Piko) lykta gjorde noe spesielt Nitecore lykta ikke gjør. Ble et stressmoment å vite at jeg "bare" hadde kapasitet til å jobbe i mørket i f.eks 2-4 timer. Med lomma full av cr123 kan jeg jobbe hele natta. Lupinebatteriene har også en tendens til ikke å ta lading dersom de ikke har blitt brukt på en stund. Har også en av de store Lupinemodellene jeg har på hodet når jeg kjører atv på natta, det er den glimrende til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Zebralight H602 "Floody" , dvs 120 grader, og den er helt super. Det er viktig å tenke over bruksområdet; hvor langt trenger du egentlig å se? For meg

er det bedre med bredde når jeg går i skogen med bikkja, for eksempel...  Jeg ser de har en del tilbud nå; http://www.zebralight.com/Headlamp_c_7.html

så jeg skal kjøpe en til. Har også prøvd en del andre på samme batteritype; ArmyTek, Olight, osv.. Zebra floody er min favoritt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...