Jump to content

Cz shadow 2


gken

Recommended Posts

Hei. Da er det snart på tide å søke på eget våpen,den skal i første omgang brukes til feltskyting og kanskje til dynamisk etter noen år.Jeg har lyst til å kjøpe Shadow2 og lurer på følgende. Hvilken klasse må det søkes om grovfelt eller militær? Og er det noen som har god erfaring med denne pistolen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei, jeg lurer på det samme men ser at Shadow 2 har en høyde på 157 mm mens maks høyde i grovfelt er 150 mm iht regelmentet som ligger på skyting.no. Stemmer dette og i så fall går den bare i militær?

 

JB

Link to comment
Share on other sites

På 29.7.2018 den 18.06, Razorback skrev:

Søk inn der man har mulighet. Man «låser» seg ikke til noen verdens ting, de noterer ikke ned hvorfor/hvor man har søkt, og resterende papirer kastes så snart søknaden er ferdig. 

 

 

Bruksområdet blir printa på våpenkort nå.

 

I våpenkompendiet så skrives det forøvrig at grovfelt ikke skal brukes til å omgå bruksområdene ved å erverve en militærfeltpistol til. 

 

Men skyter du nok er det ikke noe problem å få reservevåpen eller pistol andre andre klasser/forbund som ppc og ipsc

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, meatpukk skrev:

I våpenkompendiet så skrives det forøvrig at grovfelt ikke skal brukes til å omgå bruksområdene ved å erverve en militærfeltpistol til. 

 

Tja, hvis man har en 9mm pistol med avtrekksvekt på 1100 gram så har man jo grunnlag til å søke om en 9mm til. Med mindre man har forandret på kravet til milfelt så det er likt med grovfelt.

 

Nå blir folk som har en 45 acp i milfelt som søker på en 9mm møtt at noen i NFS sin subjektive mening om at det kun er .32 eller .38 pistoler med ergonomisk grep som kan brukes og at det er det eneste som er egnet og det er det de får innvilget.

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, slemmo skrev:

Har sett det flere ganger i det siste, 9mm innvilges ikke til grovfelt, selv om søkeren ikke har noe våpen i milfelt fra før en gang. Da saksbehandler påstår at 9mm ikke skal innvilges til grovfelt.

 

8 timer siden, meatpukk skrev:

 

I våpenkompendiet så skrives det forøvrig at grovfelt ikke skal brukes til å omgå bruksområdene ved å erverve en militærfeltpistol til. 

 

 

Jeg fikk nettopp innvilget 9mm til grov og .45 til militær, som førstegangssøker, i Oslo. Så det er tydeligvis ikke tverrenighet mellom kontorene.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Anonymrifle skrev:

 

Tja, hvis man har en 9mm pistol med avtrekksvekt på 1100 gram så har man jo grunnlag til å søke om en 9mm til. Med mindre man har forandret på kravet til milfelt så det er likt med grovfelt.

 

Nå blir folk som har en 45 acp i milfelt som søker på en 9mm møtt at noen i NFS sin subjektive mening om at det kun er .32 eller .38 pistoler med ergonomisk grep som kan brukes og at det er det eneste som er egnet og det er det de får innvilget.


Nå er vel det avtrekksvekt kravet litt debattert innad i politiet også har jeg hørt, da programmet hadde 1360g avtrekksvekt når det ble søkt inn til politiet, så endret ganske nylig uten at politiet fikk det med seg. vet ikke hva status er der egentlig, men det er irrelevant med det nye kompendiet, da 

Sitat

Skyttere som fyller vilkårene som mosjonsskytter og konkurranseskytter i henhold til RPOD 2009/009 kan erverve ett våpen til hvert bruksområde, uavhengig av om våpenet er tillatt brukt innenfor et annet bruksområde

mao man skal kunne erverve 2 klin like revolver f.eks, en til magnum og en til revolverfelt.

MEN, problemet med grovfelt er at det tradisjonelt ar blitt brukt av mange til å ha 2 stk "militærpistoler" noe som ikke er intensjonen til bruksområdegreiene. og som du sier har NSF definert rørtang som egnet våpen til grovfelt.

Sitat

Til bruksområde 3 Grovpistol, legges det til grunn at politiet kan innvilge erverv av våpen som er egnet til bruksområdets øvelser. I praksis konkurransevåpen med ortopedisk grep og kalibre som .32 SWL eller .38 Special. Bruksområdet skal ikke benyttes til å erverve ekstra våpen i kaliber 9mm som egentlig hører hjemme i bruksområde 5 Militær

 

Når det er sagt, så kan jeg ikke fatte at det skal være noe problem at en pistolskytter har en shadow 2 til grov og en shadow 2 til militær, en ekstra shadow 2 til PPC skal ifølge kompendiet være greit derimot 😵

 

tradisjon tro er sitatet fra kompendiet litt åpent for tolkning, og våpenkontor som er litt "snillere" lar det vel gå. er ikke sikkert de har innøvd kompendiet i noe stor grad heller

Link to comment
Share on other sites

Skutt kl A i grovfelt med 9mm flere ganger på approberte feltstevner... 

.32 greiene i grov er jeg ikke så tilhenger av, men veldig tilhenger av å slå folk med feltvåpen, når de har banepistol. 

 

 

2 identiske 357 revolvere til magnum/revolverfelt er også det mest egna, du vil ha forskjellige treffpunkt på sikter, og bly i løp vs ikke, samt forskjellen i patronlengde som ikke så lett lar deg bytte mellom kalibrene. Stå og grave ut bly og klikke sikter mellom rundene i feltøypa... neitakk. 
 

Link to comment
Share on other sites

Oslo innvilger 9mm til grov, Øst nekter. Poenget er at de har misforstått kompendiet til å være ny regel om hva som skal innvilges tydeligvis. Så lenge 9mm er tillatt i grov så skal ikke våpenkontoret sitte og nekte 9mm fordi 32 er bedre egnet.

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, slemmo skrev:

Poenget er at de har misforstått kompendiet til å være ny regel om hva som skal innvilges tydeligvis.

når kompendiet spesifiserer:
"I praksis konkurransevåpen med ortopedisk grep og kalibre som .32 SWL eller .38 Special. Bruksområdet skal ikke benyttes til å erverve ekstra våpen i kaliber 9mm som egentlig hører hjemme i bruksområde 5 Militær"

så er det nok ekstremt lett å mistforstå for tanta på kammeret, spesielt mtp at mange kontor har vært sære på 9mm i grov før også
 

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er jo om NSF har hatt mulighet til å lese kompendiet før det ble utgitt og komme med sine innspill eller om POD bare har gjort som de føler for.

 

Regelverket til NSF tillater alle typer pistoler så fremt de er innefor de tekniske kravene til NSF.

Om intensjonene til forbundet er at det kun skal benyttes rørtenger med anatomisk grep i kaliber 32 eller 38 til grovfelt så burde dem gjøre om regelverket. Men da får de vel en hel haug av Pardiniskyttere som bruker GT9 på nakken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er helt greit med innstrammingen. Lei av at NSF misbrukes som alibi kun for å skaffe seg flere våpen. Om du har en 9mm, kan du bruke den både i milfelt og grovfelt - intet problem. Om du så virkelig blir en ivrig stevnedeltager og ikke kun en våpeneier/plinker, kan du kjøpe en .32 til grov eller en .45 som reservevåpen i milfelt. Du trenger bare ti stevner i kalenderåret.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder spørsmålet om Shadow to til grovfelt (dersom man har fått godkjent 9mm til dette): er det noen som har kjennskap til om det faktisk ikke går  ift konkurransereglene:

 

5.2.5.3 GROVFELT (1G) 5.2.5.3.1 Alle pistoler eller revolvere kan brukes. • Kaliber: kal. 7,62 mm til 9,65 mm (.30" - .38") • Våpenvekt inkl. tomt magasin: ≤ 1 400 g. • Skal passe i målekasse med størrelse: 300mm × 150mm × 50mm • Løpslengde: ≤ 153 mm • Sikteradius: ≤ 220 mm

 

Her ser det ut som om den ikke vil være innenfor høydekravet (den er 157mm). Jeg er særdeles uerfaren i dette, men har kun hørt om målekasse i spesialpistol

Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Jeg synes det er helt greit med innstrammingen. Lei av at NSF misbrukes som alibi kun for å skaffe seg flere våpen. Om du har en 9mm, kan du bruke den både i milfelt og grovfelt - intet problem. Om du så virkelig blir en ivrig stevnedeltager og ikke kun en våpeneier/plinker, kan du kjøpe en .32 til grov eller en .45 som reservevåpen i milfelt. Du trenger bare ti stevner i kalenderåret.

Hva er egentlig problemet med at noen kjøper seg to 9mm og bruker begge i grovfelt, selv om de ikke kvalifiserer for reservevåpen?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Jeg synes det er helt greit med innstrammingen. Lei av at NSF misbrukes som alibi kun for å skaffe seg flere våpen. Om du har en 9mm, kan du bruke den både i milfelt og grovfelt - intet problem. Om du så virkelig blir en ivrig stevnedeltager og ikke kun en våpeneier/plinker, kan du kjøpe en .32 til grov eller en .45 som reservevåpen i milfelt. Du trenger bare ti stevner i kalenderåret.

 

Hvis du mener at det er misbruk å forholde seg til dagens regler så vil jeg anbefale deg og skaffe deg verv i NSF og jobbe for å forandre reglene. Det finnes en god del feltskyttere som hevder seg i grov med "vanlige" 9mm pistoler.

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Jeg synes det er helt greit med innstrammingen. Lei av at NSF misbrukes som alibi kun for å skaffe seg flere våpen. Om du har en 9mm, kan du bruke den både i milfelt og grovfelt - intet problem. Om du så virkelig blir en ivrig stevnedeltager og ikke kun en våpeneier/plinker, kan du kjøpe en .32 til grov eller en .45 som reservevåpen i milfelt. Du trenger bare ti stevner i kalenderåret.


hvis jeg skulle deltatt aktivt i militær, spesialfelt, grov, ppc og dynamisk classic, standard eller open, så hadde jeg nok ønska meg 1911/2011 i 9mm/45 i alle klasser. og vil tro at det hadde vært ganske optimalt.
alternativet hadde vel vært at jeg ikke hadde giddi grovfelt.

når kompendiet sier at man med aktivitet som kvalifiserer til "mosjonskytter" skal kunne ha et våpen til hvert bruksområde uavhengig om de dekker fler, så gir det absolutt ingen mening at grovfelt skal være et unntak.

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Anonymrifle skrev:

 

1. Hvis du mener at det er misbruk å forholde seg til dagens regler så vil jeg anbefale deg og skaffe deg verv i NSF og jobbe for å forandre reglene. 2. Det finnes en god del feltskyttere som hevder seg i grov med "vanlige" 9mm pistoler.

1. Har flere verv i NSF. 2. Jeg er en av dem :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 8/14/2019 at 12:05 PM, JB said:

Når det gjelder spørsmålet om Shadow to til grovfelt (dersom man har fått godkjent 9mm til dette): er det noen som har kjennskap til om det faktisk ikke går  ift konkurransereglene:

 

5.2.5.3 GROVFELT (1G) 5.2.5.3.1 Alle pistoler eller revolvere kan brukes. • Kaliber: kal. 7,62 mm til 9,65 mm (.30" - .38") • Våpenvekt inkl. tomt magasin: ≤ 1 400 g. • Skal passe i målekasse med størrelse: 300mm × 150mm × 50mm • Løpslengde: ≤ 153 mm • Sikteradius: ≤ 220 mm

 

Her ser det ut som om den ikke vil være innenfor høydekravet (den er 157mm). Jeg er særdeles uerfaren i dette, men har kun hørt om målekasse i spesialpistol

 

Våpenet er 217 mm langt ifølge mitt Google søk. Jeg er ganske trygg på at pistolen går i målekassa hvis du legger den i på skrå. Hvis trådstarter ønsker å være helt sikker så kan han klippe ut en modell i papir og måle med linjal.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter her:-)

Den går i kassa. Jeg liker pistolen veldig godt og vi passer bra sammen,har skutt 5-6000 skudd  med den i Felt,dynamisk og Ppc. Har fungert uten feilslag helt til jeg prøvde mine første egenprodusert ammo(col var litt for lang) men når jeg fikk rettet opp i den feilen så ble det meget god presisjon og faktor på 140.

 

Så jeg må si at jeg har blitt hektet på denne sport/hobby :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...