Jump to content

Stokk til Ruger 10/22


omega

Recommended Posts

Her er en klikkbar liste over produsenter av stokker til Ruger 10/22:

 

 

Rekkefølgen er tilfeldig. Jeg har helt sikkert glemt noen, så vær snill og komplettér meg. :)

 

 

 

søkeord: salong salonggevær halvauto halvautomat halvautomatisk "10/22" 1022 10/22 10-22 10 22 10\22 .22 LR .22 Long Rifle skjefte skjefter stokk stokker aftermarket glassfiber plaststokk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Oppdatert!

 

Ja, jeg så Nordic Comps nye stokk på Shot Show. Det er Practac som tar inn denne her i Gnore. I tillegg la jeg for kompletthetens skyld inn Knoxx, som på Shot Show i år viste prototypen på en 10/22-stokk i klassen RB/NordicComp. Stokken var i harry karbonfiber (svært lett, men den så billig ut) og var klar for påmontering av M4-skjefte/pistolgrep.

 

Prototypen var ualminnelig stygg; det var kanskje derfor de ikke ville at jeg skulle ta bilder av den. Den første utgaven kommer etter sigende på markedet i løpet av Q2/2009.

Link to comment
Share on other sites

Nordic component ser definitivt ut til og være perfekt for det jeg har lyst på, men synes at 3000 kroner er i overkant dyrt for noe til en 10/22. kolbe og forskjefte kommer jo utenom. Men men, dersom det blir eneste mulighet for å skaffe ar15 stokk til 10/22 så er det nesten verdt det likevel :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bestilte en stokk fra Mounting solutions og etter ordrebekreftelse osv begynte jeg så smått å glede meg litt. Idag fikk jeg derimot en mail:

"Dear Oscar, .

We regret to inform you that we are unable to ship the MZ-1022-plus that you ordered out of the country. We have canceled the order and credited back your credit card, you will see the credit in three to five business days. We are terribly sorry for the inconvenience this may cause. Thank you and have a wonderful day.

 

Sincerley

Mounting Solutions Plus"

 

Noe særlig wonderful day blir det nok ikke, men forsøkte hvertfall..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er det slik at forhandlere i USA ikke får eksportere våpendeler ? Har fått høre at flere har problemer med å bestille derfra. Har funnet meg en kjempefin stokk som jeg vil bestille når søknaden er godkjent, men begynner å lure på om det er vits i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er litt vanskelig for dem å eksportere. Det pleide å være en del generiske våpendeler som kunne eksporteres fritt dersom forsendelsen var verdt mindre enn USD100, men jeg lurer på om dette er blitt strammet inn på. Uansett er straffene så høye at de færreste tar sjansen på å bryte en lov.

 

Canada, derimot, har ikke slike eksportrestriksjoner. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er nok veldig barnslig, men den der SAW M249 wanna-be'en var jo kjempetøff!

Synes virkelig at NFPS snart bør få på beina en klasse innen Praktisk Rifle hvor man kan skyte .22lr :D

Hadde vært svært gøy med en rimeligere inngang til sporten enn det som er tilfellet idag...

Link to comment
Share on other sites

Hadde bare den AUG-stokken vært i plast, som originalen, istedenfor tre hadde jeg likt den godt!

Ellers er M249-stokken med fast kolbe mest korrekt, så jeg ville utvilsomt hatt den. :D

Kunne man, om NFPS hadde laget en slik klasse, fått lov å bygge en 10/22 om med slik stokk?

Er jo en ombyging, men er det en vesentlig en? :?

Noen som har søkt om en .22 til innendørstrening i vinterhalvåret, og som kun er tilknyttet NFPS?

Vi får kun skyte .22 inne, så da får en jo trent lite med rifle...

 

Sånn skal en M249-klone se ut:

13zbwoi.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
lurer på å kjøpe meg ny stokk til min 10/22, har funnet to alternativ. ska brukast med kikkert og muligens med tofot og lyddemper

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=247462

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=875770

hvilken ville dere ha valgt?

 

Ikke kjøp artikkel nummer 875770, den krever modifikasjoner for å passe. Jeg kjøpte den, og de viste seg at den ikke passet uten filing. Stokken var god å holde, men veldig leketøys-plastikk-aktig.

 

Et godt tips er å sjekke reviewene på Midway USA før du bestiller.

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp artikkel nummer 875770, den krever modifikasjoner for å passe.

Men den blir jævlig fet med litt modifikasjoner. Kapp den bak pistolgrepet, borr opp og skru fast en Ace pignose adapter, og monter en AR-15 skulderstokk. Er du fingernem er det kanskje aller mest tacti-cool for penga.

 

Selv ville jeg ikke kjøpt noen av de to stokkene, med mindre jeg skulle modifisere Choaten som nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp artikkel nummer 875770, den krever modifikasjoner for å passe.

Men den blir jævlig fet med litt modifikasjoner. Kapp den bak pistolgrepet, borr opp og skru fast en Ace pignose adapter, og monter en AR-15 skulderstokk. Er du fingernem er det kanskje aller mest tacti-cool for penga.

 

Selv ville jeg ikke kjøpt noen av de to stokkene, med mindre jeg skulle modifisere Choaten som nevnt.

 

Ut fra bildet på nettsiden så er jeg helt enig med deg. Problemet er at stokken er laget av litt myk plast, og er derfor ikke stiv nok etter min smak. Båndet rundt løpet var av plastikk, og jeg tipper at det vil knekke etter noen monteringer/demonteringer. Og ikke minst, hvis du kapper bak pistolgrepet, så tror jeg ikke det er nok hold i stokken til å kunne feste noe som helst. Mao, pent bilde - crappy kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra bildet på nettsiden så er jeg helt enig med deg. Problemet er at stokken er laget av litt myk plast, og er derfor ikke stiv nok etter min smak. Båndet rundt løpet var av plastikk, og jeg tipper at det vil knekke etter noen monteringer/demonteringer. Og ikke minst, hvis du kapper bak pistolgrepet, så tror jeg ikke det er nok hold i stokken til å kunne feste noe som helst. Mao, pent bilde - crappy kvalitet.

 

Har ikke sett den på nært hold, men har sett bilder av flere ombygninger basert på akkurat denne stokken. Blant annet en som ACE (stokkprodusenten) hadde brukt i et prosjekt. Da har de også kappet forskjeftet før løpsbåndet.

 

Tviler ikke på at den er av dårlig kvalitet -- men hvor mye styrke trenger man i en salongrifle? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er Krinker Plinker lovelig i Norge?

 

Hvis JA: Hvem selger slike her i landet?

 

Hvis VET IKKE: Trenger man søke om å kjøpe et slikt kit?

 

Hvis NEI: Det er jo kjedelig å høre. Rart med tanke på at bullpop stocken selges og kjøpes lovelig her i landet, den ser jo militær ut den også.

 

På forhånd takker jeg for svar....og min mening: denne stocken hadde vært tøff å sette på ruger'n.

Link to comment
Share on other sites

Er Krinker Plinker lovelig i Norge?

 

Hvis JA: Hvem selger slike her i landet?

 

Hvis VET IKKE: Trenger man søke om å kjøpe et slikt kit?

 

Hvis NEI: Det er jo kjedelig å høre. Rart med tanke på at bullpop stocken selges og kjøpes lovelig her i landet, den ser jo militær ut den også.

 

På forhånd takker jeg for svar....og min mening: denne stocken hadde vært tøff å sette på ruger'n.

 

Den er lovlig å kjøpe og eie.

Sveiser du den i utfelt stilling burde det ikke være noe problem lovmessig å montere den heller. Søknad må påregnes siden kit'et inkluderer et løp.

 

Uansett koster den det samme som et par standard 10/22 rifler og nytteverdien er mildest talt begrenset.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med 16" løp? jeg vet den tillatte lengde på løp på rifle er 47cm/ 18", men har hørt rykter om en kanskje endring. Men dette var en stund siden desverre, har ikke hørt noe mer om det...

 

Du mener det kommet noen nye forslag om å endring av tillatte løpslengder på rifler?

 

Jeg ser jo at det selges noen 16" løp til ruger 10/22 på norske sider(midwaynorge.com)......hvis jeg ikke leste helt feil.

Link to comment
Share on other sites

At der selges 16" løp, betyr ikke at de er lovlige å montere på våpen nyere enn en eller annen dato.

 

Ikke for å være den som fyller malurt i begeret, men fra og med når den nye våpenforeskriften begynner å gjelde, må totallengden på tohåndsvåpen være 840mm eller knapt 33 1/4"

Blir borti 60cm løp det på mange av de bulpupstokkene. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvordan vil søknaden om et slikt kit som Krinker Plinker se ut? Hvordan setter man det opp?

 

På hvilket grunnlag bør jeg søke om ervervelse? Treningsskyting...

 

 

Og hvor stor er sannsynligheten for avslag på søknaden?

 

Jeg TAKKER igjen for alle svar.

 

 

PS: Jeg har tenkt å kjøpe meg en Ruger 10/22 som jeg vil bruke hovedsakelig til plinking og gøy.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Muligens dette høres helt dumt ut for dere. Men er pistolgrep lovelig? Vil ikke dette se for militært ut? Vet at foldekolber må være sveies men kan dette bare fikses selv, slik at v/en plutselig sjekk så ser de at alt er bra? Og ikke drep meg for å ikke å ha brukt søke funksjonen, for jeg har søkt og fått like mange uklare svar for bokstaver i dette spørsmålet

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hva man legger i "militær karakter" og "vesentlig endring", hvilket jeg ikke kan se at er helt klart definert fra utøvende makts side. Det er ganske åpenbart at POD ikke liker frittstående pistolgrep - men på den annen side liker de ikke lommelykter heller.

 

På den tredje side: såvidt jeg forstår vil den nye forskriften komme med en ny vurdering av M4-type innskyvbare stokker, idet at jeg tolker forskriftsteksten til å tillate disse dersom våpenets totallengde er innenfor en viss grense med stokken i innerste posisjon. Jeg kan ikke se at denne teksten har noen hensikt uten M4-type stokker, og kan ikke se at M4-type stokker har noen funksjon uten frittstående pistolgrep. Men hvem vet....

Link to comment
Share on other sites

TALO er med; se første innlegg. TALO lager forresten i disse dager en alldeles nydelig custom-utgave av Ruger 10/22 med en klassisk stokk i valnøtt. De har visst ved bare til tusen børser, så løp og kjøp! Hvis du liker valnøtt da. :)

 

talo01.jpg talo02.jpg talo03.jpg

 

(Klikk på bildene for å se dem i større format.)

Hvordan skal man kjøpe dette da?

 

Noen norske butikker som har dette kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...