Jump to content

Hva med gode butikk-kniver????


Romsdal

Recommended Posts

Jeg er ikke noen knivmaker, men er interessert i gode jaktkniver.

Mange av postene her om butikkkniver styrer stort sett mot fallkniven og EKA.

Hva finnes av fine kniver til jaktbruk laget for salg i butikk??

Modeller fra Helle, Brusletto,  Øyo osv tas i mot med takk!

Type storviltjakt selvfølgelig.... 

Link to comment
Share on other sites

Gerber Gator uten serratering, helt ok kniv som ikke tømmer lommeboka. 

 

Selv bruker jeg en liten Casström Safari med bladlengde på 6cm som jeg kun bruker til behandling av vilt/fisk, så liten at den bor i en lomme eller i topplokket på sekken. Har en Fällkniven F1 som henger i beltet og er til det meste.

 

Mora har kommet med jakt kniver og disse er jo også sikkert helt ok kniver til fine priser. 

 

De Norske produsentene du skriver om har jo flere modeller å velge i. 

Link to comment
Share on other sites

Ingen av dem har noe spesielt på jakt å gjøre etter min mening. Falken er har muligens brukbare flåegenskaper, men jeg synes den er i korteste laget for storvilt generelt. Hunter er en (dårlig) brødkniv. Bamse har jeg liten erfaring med, men liker ikke skaftfasongen, og ser heller ikke at den har noen spesielle egenskaper for øvrig, som gjør den spesielt egnet til jakt.

Det skinner muligens igjennom at jeg ikke er noen stor BruslettofanxD

Av ting en får greit tilgjengelig i norske butikker, uten at den koster like mye som en Fällkniven, eller lignende, så er egentlig Eka Swingblade et greit valg. Skal det være gørbilig, så er det like greit å gå for en Mora 2000. Den koster ca. 200,- og har i hvert fall ikke noe dårligere jaktegenskaper enn de nevnte fra Brusletto. Begge de to nevnte er dog temmelig kjønnsløse greier.

Link to comment
Share on other sites

Er vel også litt spørsmål om hva folk mener med "jaktkniv". Er det en allroundkniv som brukes til å spikke bålfliser, vomme ut storvilt, flå, beine ut osv? Eller er det, som jeg bruker mine jaktkniver til - en kniv som i hovedsak brukes til vomming, og så henger eventuelt slakteknivsettet på knaggen inne på slakteriet... I den grad vi kommer så langt, i disse tider blir jo mye av elgen i allefall levert med hud og hår til viltoppkjøper... 

 

Uansett, mine favorittkniver er kortblada foldekniver med (helst orange) grepsvennlig plastskaft. For å si det enkelt. Plast for å være vedlikeholdsfritt, grepsvennlig sier seg selv og orange: Fordi jeg er en rotekopp når jeg vommer ut. Bladlengde er ikke så nøye for min del, lang nok til å skjære over mellomgolvsfestet på en brukbart stor elg uten å karve for mye.7-8 cm holder lenge. Fasongen bør være relativt rett. 

 

Ingen discredit til de som har et forhold til jaktkniven ut over å være en bruksgjenstand, men for min del skal den gjøre mest mulig jobb og være minst mulig i veien. Derav foldekniv, som går i lomma.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mora 2000. Billig og bra. Skaftet er passelig stort og har en rett fasong så kniven sitter godt i neven uansett hvordan man holder den. Gummioverflaten gir også godt grep når det blir litt vått og grisete, som det gjerne blir. Bladet er passelig langt og er lett å holde skarpt. Rustfritt og lett å få rent. Hele kniven er også veldig lett av vekt. Ikke noe fin å se på, særlig sliren er gyselig. Men den holder kniven fast med et tydelig klikk.

Her er det funksjonalitet foran pynt.

Nevnte jeg at den var billig også?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...