Jump to content

spørsmål til pistolsøknad


jbjorn

Recommended Posts

Eg sitter og fyller ut ein pistolsøknad for ein 9mm og har eit spørsmål.

Er det greit å kun skrive at pistolen skal brukes til øvelsesskyting og kun krysse av i den øverste boksen (deltakelse på skytterlagets trening) og la "andre opplysninger" feltet stå tomt,  eller MÅ du krysse av for stevner også og oppgi program og skytterforbund?

Eg har ikkje deltatt på stevner før, kun treninger i skytterlaget (har alle vedlegg for dokumentasjon på deltakelse på øvinger osv). Eg har heller ingen planer om å delta på stevner.  

Eg har høyrt nokon sei at dei kun har kryssa av før treningskyting og fått godkjent søknad, mens andre seier at det ikkje er gyldig grunn.

Eg har ingen pistoler fra før.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar du ønsker å kjøpe et våpen til skyting i et NFS-program og at du allerede har det du trenger for å erverve et slikt våpen (min. 6 mnd aktivitet og ev. annet aktivitetskrav fra klubben), samt underskrift fra styre/leder i klubben du er medlem av.

 

Erverv av håndvåpen innvilges dersom våpenet skal brukes i et program som klubben tilbyr, eksempelvis militærfelt, grovfelt, eller spesialpistol. Å si du ikke har planer om å delta på stevner syns jeg høres pussig ut - har du prøvd..? Feltstevner med håndvåpen er kjempemoro og det er mer utfordrende enn femskuddsserier på 25 m innendørs. Hurtigpistol er også artig. Jeg vet ikke om din pistolklubb kun skyter approberte stevner eller også har uhøytidelige konkurranser på treninger - i min har vi en treningskveld og en kveld med f.eks. hurtigpistol i uken når vi er innendørs.

 

Snakk med styreleder i din klubb. Å begynne å trene med 9x19 dersom du ikke har særlig erfaring med håndvåpen foruten .22 en kveld eller tre i mnd ville ikke jeg anbefalt.

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Jeg antar du ønsker å kjøpe et våpen til skyting i et NFS-program 

 

Litt usikker på kva dette inneberer? Må formålet vere å bruke pistolen i eit spesielt program? Fram til no har eg deltatt på treningane til klubben. (har alt eg trenger av godkjent aktivitet, underskrifter osv ja) Eg synes dette er gøy, og har lyst å anskaffe ein eigen pistol til dette formålet. Når vi skyter vanlig trening på blink(herunder uhøgtidelege konkurransar), kjem det under eit spesielt program? Er det krav om å måtte konkurrere for å ha pistol?

 

Eg seier ikkje at eg ikkje har lyst til å delta på stevner. Eg har berre ingen spesielle planar om det akkurat no, da eg trives godt med den skytinga som eg deltek på no. Men det hadde sikkert vore artig med feltstevne. 

 

Men litt av det eg lurer på er om eg er nøydd til å spikre dette no? Eg veit jo ikkje no om eg i framtida vil delta på grovfelt eller militærfelt. Mister eg muligheiten til å delta på feks eit feltstevne i framtida om eg berre skriver at våpenet skal brukast til øvelsesskyting? Og hovedspørsmålet: Får eg i det heile teke søknaden godkjent om eg berre skriver det?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, seawolf skrev:

Konkurranse / stevne kan være så enkelt som et uhøytidlig klubbstevne, og det hiver du deg med på, artig og lærerikt ;)
Så kryss av for konkurranse.

Ok, så dei avkrysningsrutene er ikkje aktiviteter eg HAR vore med på, men aktiviteter eg har tenkt å vere med på?

Link to comment
Share on other sites

Du krysser av for aktivitet du har dokumentasjon på at du har deltatt på. Dette er fordi man trenger et gitt aktivitetsnivå for å kunne søke om f.eks. reservevåpen.

Hvis du skal kjøpe en 9mm må du uansett (i mitt politidistrikt...) oppgi hvilket program denne skal benyttes i. Eksempelvis grovfelt. Trening ville gitt blankt avslag hos oss. Hva sier leder i klubben om å søke til trening?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Du krysser av for aktivitet du har dokumentasjon på at du har deltatt på. Dette er fordi man trenger et gitt aktivitetsnivå for å kunne søke om f.eks. reservevåpen.

Så da skal eg altså kun krysse av på trening likevel da? Og så oppgi feks militærfelt i "andre opplysninger" feltet?

 

14 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Hvis du skal kjøpe en 9mm må du uansett (i mitt politidistrikt...) oppgi hvilket program denne skal benyttes i. Eksempelvis grovfelt. Trening ville gitt blankt avslag hos oss. Hva sier leder i klubben om å søke til trening?

Det er det som er tingen, han skreiv visst nemleg berre trening når han søkte om sin pistol. Og han fekk den godkjent. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, joska skrev:

 

Nei. Du krysser av for kva du har tenkt å bruke det omsøkte våpenet til.

Er det rart eg blir usikker? :) 
 

På våpensøknaden står det vel slik:

"Ved søknad om våpen til øvelses- og konkurranseskyting:

Deltar søkeren på:

Skytterlagets/-klubbens trening JA/NEI

Terminfestede klubbstevner JA/NEI

Åpne approberte stevner JA/NEI

Dokumentasjon på deltakelse/stevnedeltagelse vedlegges."

 

Her må jo eg vel krysse av nei på dei to nederste vel..? Kan jo ikkje sei at eg DELTAR på det om eg har planer om å gjøre det i fremtiden. Da får eg heller skrive i "andre opplysninger" at eg kjem til å delta på stevner ved godkjent våpensøknad?

Link to comment
Share on other sites

Viss eg gjer det slik:

Krysser av ja på at eg deltar på skytterlagets/klubbens trening.

Nei på dei to andre.

I "andre opplysninger" feltet skriver eg: "Eg har ikkje deltatt på stevner tidligere, men ønsker å gjøre dette i grov/militærfelt, NSF-program".

Er det ok?

Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, jbjorn skrev:

Er det rart eg blir usikker? :) 

 

Nei :)  Sjå vekk frå svaret mitt, eg forveksla det med dette:

2 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

"Våpenet skal brukes til: _____" fyller du inn med programmet våpenet skal brukes i.

 

Kryss av for det du har aktivitet i, legg ved dokumentasjon frå klubben. Det er - iht PODs rundskriv 2009/09 som såvidt eg veit er det våpenkontora held seg til - ikkje noko krav om å delta i stemner for å erverve skytevåpen.

 

image.png.8bfbf7e0cb58e397bb49ea116cc516c0.png

Link to comment
Share on other sites

9mm er typisk brukt i militærfelt. Så skriv bare det. Du kan uansett bruke våpnet i alle øvelser hvor det er tillatt brukt, til og med under andre forbund enn NSF.

Skriver du for mye kan du få unødig trøbbel med dårlige saksbehandlere senere, om du f.eks. ønsker en 32 til grov.

Link to comment
Share on other sites

Dessuten kastes alle søknadspapirer og veldig lite informasjon som er gjengitt der tas vare på videre. Papiret er mer for at de skal få sett på hva du søker på i dette øyeblikket og om du er innafor på alle krav som stilles til deg som f.eks Joska's innlegg om aktivitetskravet.

Du går der nå fra å være "Nybegynner"(Rekrutt) til å bli Rekreasjonsskytter(Våpeneier). Som tidligere angitt er ikke øvelseskyting lengre noe godtatt ervervsgrunnlag, så hvis du krysser nei på stevner skal du i teorien få avslag. At de tar det som en selvfølge og ikke gidder å se på hva man har krysset av der kan godt ha forekommet.

Ved neste søknad så ser de ikke noe på hvorfor du har det du allerede har, men det de ser etter da, er om det du har kan benyttes i det du nå søker på. Om du tidliger søkte på f.eks en liten spesialpistol i 22 og fikk den, når du neste gang søker på en til fin, så skal du egentlig få nei, siden den lovlig kan benyttes i den søkte grenen. Her er det vi ofte merker forskjellene på våpenkontorene rundt omkring. Noen ser at en spesialpistol ikke vil være konkurransedyktig i fin og godkjenner, men de kontorene som avslår har faktisk loven på sin side der ....

 

Videre av aktivitetskrav kan man lese at det kreves MINST 4 fremmøter på trening eller konkurranse pr år for å få lov til å beholde våpnenen, det beste her er da å delta på konkurranser, da finner man lett igjen resultatlister for å kunne dokumentere dette. Ikke alltid like greit å dokumentere at man har vært en tur på banen og skutt litt alene. Pluss at feltkonkurranser er moro!

 

Når du nå skal søke så må jeg si meg enig med flere her, man blir ikke flink uten videre med en 9mm og det vil derfor være bedre og billigere å også søke på en 22 samtidig.

Kostnaden for søknaden er den samme om det søkes på et våpen el ti, så bare dumt å ikke ta det med når du først skal sende inn. Er helt innafor med at det er mer moro med ting med trøkk i, men avtrekk osv må trenes opp og man har en tyngre vei ofte å gå dersom man har kraftigere rekyl i tillegg. Dessuten er 22skudd endel billligere enn 9mm så mengdetrening kan godt tas med 22.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Razorback skrev:

Ved neste søknad så ser de ikke noe på hvorfor du har det du allerede har, men det de ser etter da, er om det du har kan benyttes i det du nå søker på. Om du tidliger søkte på f.eks en liten spesialpistol i 22 og fikk den, når du neste gang søker på en til fin, så skal du egentlig få nei, siden den lovlig kan benyttes i den søkte grenen. Her er det vi ofte merker forskjellene på våpenkontorene rundt omkring. Noen ser at en spesialpistol ikke vil være konkurransedyktig i fin og godkjenner, men de kontorene som avslår har faktisk loven på sin side der ....

Er det noen som har fått avslag på dette grunnlaget, og har klaget med henvisning til at POD's rundskriv på dette punktet ikke er i samsvar med Våpenforskriftens §13?

Link to comment
Share on other sites

Hukommelsen er en upålitelig greie, men jeg er ganske sikker på at mine første 3-4 ble ervervet i en periode med lave ambisjoner (rekreasonsskytter). Hadde ingen problemer med å få godkjent uten stevnedeltagelse.

 

Har heller aldri blitt møtt med "kan lovlig benyttes" argumentet.

Selv blant saksbehandlere som kjenner forskriften trur jeg dette praktiseres strengest for rekreasonsskyttere. For en konkurranseskytter vil det være meningsløst å konkurrere med ett uegnet, men lovlig våpen. Det er nok heller ikke lovens intensjon, og dermed grunnen til at forskriften sier at du ikke kan erverve fler våpen til øvelser med identiske tekniske krav. Rundskrivet er ett makkverk som har fått alt for stor innflytelse alt for lenge. Blir nok avløst av noe værre ganske snart. 

Link to comment
Share on other sites

Har sendt søknaden no.

Ser det står på heimesida til politiet at ein må sende ved kvittering på våpenskap? Den har eg kasta for lenge sidan då eg ikkje visste at eg trengte den. Men har også høyrt at det ikkje er krav om at du har skap når du søker, kun at du må ha skapet på plass først når du får pistolen? Noko som gir meining i og med at det er dumt å ende opp med å ha kjøpt eit skap til tusenvis av kroner dersom søknaden blir avslått.

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt har de ikke lovhjemmel for å kreve at du har handlet våpenskap før du søker, men enkelte våpenkontor innfører egne regler...

 

Teorien slik den er i følge loven/forskriften er at du kan handle våpen, men samme dagen må du også handle våpenskap. Men som jeg nevnte ovenfor, praksis er forskjellig fra kontor til kontor.

Link to comment
Share on other sites

ja var den eg refererte til. Men eg meiner det der er feil i og med at det ikkje er krav til at du må ha skapet allerede før du søker. Og som fleire skriver, så er det mange som får godkjent søknad uten å legge ved kvittering på skap.

Ser det står kopi av legitimasjon og. Det gløymte eg jo heilt å legge ved

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...