Jump to content

Forbud mot macheter


8x57IRS

Recommended Posts

Presisering: Kammerets medlemmer er heldigvis bosatt over det ganske land. Kunnskapsrike og samtidig i god stand til å fremme både skyting, friluftsliv og jakt som fantastiske rekreasjonsmuligheter. Og hobby. Det vises i mange gode innlegg og kommentarer.

 

Men når enkelte sentrale personer  tror forbud mot machete (eller store kniver) løser voldsproblemer i det sentrale Oslo, så kan man saktens spekulere. Man skal ikke se helt bort ifra at det kan være mange som tenker slik, heller. Jeg har aldri sett en kniv hoppe ut av sliren og skade andre. Sånn helt av  seg selv. Men jeg tar fram min når fisk skal sløyes, og bålved kuttes til. Arbeidsredskap. Og akkurat slik bør flere få oppleve, det synes jeg er vårt ansvar å formidle med opplevelser til "de uinnvidde".

Kanskje vil flere synes at sportsskyting er en fantastisk hobby, bare de får prøve. Og få et mer nyansert syn på fine hobbies sånn "på kjøpet". Invitèr en kollega, venn med på skytterbanen. Tror det kan gagne skyttersaken positivt.

Om noen skal kunne gjøre det, så er det vel Kammerets medlemmer. Var nå bare det, da...

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 22.7.2018 den 10.29, seawolf skrev:

 



Når det gjelder privat bruk av sprengstoff, var faktisk mange av brukerne ganske flinke selv om de aldri hadde hatt kurs, men lært av andre.
 

Jepp, det stemmer dette. Som 12 åring , som sammen med kamerater tok seg til rette i veivesenets redskapskasser som stod langs bygdeveiene på Sunnmøre på 60 tallet , bare låst med en hengelås, var det greit å ha eldre erfarne kamerater på 13 som visste  hvordan ting virket. Som kunne fortellle at fenghetter må dere sykle lenger opp i dalen , til neste redskapskasse , for å finne . Det nyttet ikke bare å putte lunta inn i dynamitten og håpe på ett smell. Vi trengte ikke kurs , bare litt veiledning ...

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Robinson skrev:

Jepp, det stemmer dette. Som 12 åring , som sammen med kamerater tok seg til rette i veivesenets redskapskasser som stod langs bygdeveiene på Sunnmøre på 60 tallet , bare låst med en hengelås, var det greit å ha eldre erfarne kamerater på 13 som visste  hvordan ting virket. Som kunne fortellle at fenghetter må dere sykle lenger opp i dalen , til neste redskapskasse , for å finne . Det nyttet ikke bare å putte lunta inn i dynamitten og håpe på ett smell. Vi trengte ikke kurs , bare litt veiledning ...

 

Barns omgang med eksplosiver, jeg ser ikke det som gunstig:

Når jeg var liten for et halvt hundre år siden, temmelig nøyaktig, i løpet av et år eller to før vi sto til konfirmasjon handlet hverdagen kun om hvordan vi kunne få ting til å smelle. Vi var heldigvis ikke pøbler som sprengte postkasser. Vi skadet ingens eiendom eller helse, det kunne likevel gått galt. Vi produserte eget svartkrutt med Svovel - Kaliumklorat - Kull - Saltpeter, lunter til Jetex-motorer for modellfly kjøpte vi i hobbybutikker. 

 

Jeg kjenner en kar på rundt åtti år, han har ett øye. Når han var gutt fikk han en fenghette av en klassekamerat. Hjemme på kjøkkenbordet ville han kikke litt på innholdet, det gikk som det gikk.

Barn og voksnes uvitenhet bidrar til personskader, før i tiden var ikke barn så skjermet fra alt som var skummelt, de tok litt del i det som foregikk, oftest som tilskuere. På denne måten lærte de. I dag derimot er de skjermet så til de grader at de ikke forstår å håndtere ting. Når de kommer over saker de ikke burde så klarer de å klå seg til en hendelse, t.o.m. voksne som har vokst opp i en polstret hverdag.

 

Jeg var med på flere sprengningshistorier med dynamitt som kunne gått galt, det var noen ganger nære på. En gang dro vi av en "gubbe" i en elv. Elven hadde tilknytning til en populær innsjø hvor folk fartet med småbåter, snekker. Området/elven vi skulle sprenge i hadde mye svinger, en båt kunne plutselig dukke opp rundt odden. Liten oversikt til tilkommende trafikk. Sekundene før det smalt kom det nettopp en snekke tøffende. Mannen i båten hadde tydeligvis ikke hørt smellet, vi ble vettskremte og lå flate og trykket mot bakken, en steinrøys. Mannen i snekka stirret forferdet på vannet hvor det fløt mengder med Abbor- Gjedder med buken opp. Mannen ropte til kona om at forurensningen i sjøen var blitt enorm. Vi pustet lettet ut, men vi var vettskremte hver gang noen ringte på døra hjemme, eller når telefonen ringte. Vi sto han over denne gangen også...

Kanon 3.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Innen pyro-miljøet er det en veldig fin hilsen: "Ti fingre". Jeg tror jeg var ansvarlig for forbudet mot ugress-salt i sin tid, lokale gartneriet solgte nok av det til å rydde halve sørnorge for alt av grønne planter. Mye moro, minimalt med skader. Litt flaks til å begynne med, en man lærte jo fort. Men mye vil ha mer, så vi oppgraderte fort til skikkelig vare. Det ble nok en del død fisk i fjorden på den tiden gitt, og en del bråvåkne mennesker på datoer som 17.mai og nyttårsaften.

 

Gevinsten kom når en kamerat skulle skyte ut en krypkjeller, da tok vi jobben selv. Pølse fikk vi fra en i gruveindustrien, tennmidler var gamle rester fra ungdommen. Når vi skulle ta drenering rundt garasjen ville han få en skytebas til å ta jobben, men han så ingen grunn til det når vi hadde gjort så god jobb i kjelleren :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle som har samme flaksen som oss, vet om tre i bygda som har en arm/neve forlite i separate hendelser. Noen som ikke overlevde og de som fikk diverse skavanker etter en ulykke som mange var involvert i. En ble blåst i filler når det skulle "fiskes" i pausen på anlegget og fiske feberen tok overhånd.

 

Men de var jo amatører og ikke proffene som vi trodde vi var...

Så noe gøy må vi skjermes mot, men lengde på kniver er ikke et av de.

Link to comment
Share on other sites

Ryktes at det i ny forskrift kommer et eget punkt med "Bruksanvisning for Livet som skytter".

Ordlyd ført med miljøvennlig fjørpenn (registrert, må vite) fra økologisk frittgående fjørkre, på resirkulerbart papir.

Aaaah, endelig blir alt så mye enklere, heldigvis. Kan ikke vente ;-)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 17.7.2018 den 20.07, Per-S skrev:

Er det ikke tradisjon med machete i Norge? Vi har bare et annet navn på den, den kalles for lauvkniv i Norge, og ble brukt for å kutte lauvkratt og tynne kvister som skulle samles inn som for til krøtter.

 

Om sommrene fremover blir som i år så kan det godt hende det blir tradisjon igjen. ;)

Tørkekrisa i landbruket får bønder til å gjøre noe de ikke har gjort på mange, mange år. Nå samler de lauv til dyra.

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

På 24.7.2018 den 13.57, G.Larson skrev:

 

Om sommrene fremover blir som i år så kan det godt hende det blir tradisjon igjen. ;)

Tørkekrisa i landbruket får bønder til å gjøre noe de ikke har gjort på mange, mange år. Nå samler de lauv til dyra.

 

I dag har Blabladet et intervju med Trygve Slagsvold Vedum, om tørken: https://www.dagbladet.no/nyheter/frykter-kjottkrise-og-melkemangel-etter-torken/70051203    Han nevner ikke lauv (lite lauvskog rundt Ilseng, bare pallesnekrere), og det er vel usikkert om nåtidas NRF-kyr kan nyttiggjøre seg tørket lauv og kvist (ja til elg som melkekyr!).

 

Lauvsamling, eller skaving, som det heter på trøndersk, er en gammel tradisjon.

På 24.7.2018 den 14.30, Vaquero skrev:

Genialt, da kan gjengene i Oslo møte opp for samfunnstjeneste på bygda, de kan ta med eget utstyr:winke1:

 

Dette er faktisk ingen dårlig ide, våre "nye landsmenn og -kvinner" har sikkert vel så mye erfaring med slike teknikker som dagens stillesittende og dataspillende ( https://www.nrk.no/ytring/la-ungdommen-fa-sitte-inne_-1.14139486  ) norske ungdommer. Og et tilleggsgode ved lauvskaving er at skogene blir lysere. Det gir mer gressproduksjon for beitedyr (og dermed mer mat til ulven! MDG blir glade!), og bedre forhold for oss jegere.

 

En annen gammel teknikk som burde vurderes, er utslåtter, spesielt på det som før var slåttemyrer. Men det er vanskelig å utføre maskinelt, dagens giganttraktorer vil nok ende som "bunnslam" på de fleste myrer. Og til dette må man da ha ljå, fysjom - fysjom!

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Jegermeistern skrev:

...lite lauvskog rundt Ilseng...

 

Lauvskog er på ingen måte mangelvare på, og omkring Ilseng. I realiteten er Ilseng et lauvkratt:mrgreen: Det er sikkert et utslag av "det som ikke kan gjøres med traktor, blir ikke gjort"-mentaliteten;-)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 I realiteten er Ilseng et lauvkratt Det er sikkert et utslag av "det som ikke kan gjøres med traktor, blir ikke gjort"-mentaliteten

I gamle dager kunne en høste til kyrne for hånd. Min farfar hadde 4 kyr på det meste, og en andel i en hest. I 1949 kjøpte han seg en Bücher tohjulstraktor... 

I dag må en helst ha en 80-100 kyr for ha det vi andre kaller en "normal" inntekt. Skal du lauve til disse for hånd så kan jeg love at det er mye annet som ikke blir gjort på den gården. Skalaen på moderne landbruk gjør håndarbeid nesten nytteløst.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vel, det krever litt ulik innsats å samle lauv til ei ku og fire sau som gamlinga gjørde, eller til seksti høyproduktive melkekyr eller tre hundre sau som dagens bønder trenger til å oppfylle krav til effektivisering av produksjon.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Pava skrev:

 - eller til seksti høyproduktive melkekyr eller tre hundre sau -

 

Dette minner meg om da det kom masse nyord inn i norsk, i forbindelse med en artikkel i et "fagtidsskrift", "Donald Duck & Co" sommeren 1957: Donald skulle være "ekspert" på et oppdrettsanlegg, og fikk i oppgave å fore 50.000 ørreter. "Det klarer jeg aldri", sa Donald. "Klarer ikke hva?", ville innehaveren vite. "Grave fram så mange meitemakk", svarte Donald.

 

I artikkelen jeg viser til, etterlyser T S Vedum, med rette, statsministeren i saken om tørkeskadene. Det sitter, til enhver tid, ca. 5 - 10.000 asylsøkere med hendene i fanget. Hvis det fortsatt er like varmt når skolene starter, vet jeg (av erfaring!) at det er omtrent umulig å dosere boklig kunnskap til de håpefulle. Og det finnes jo maskiner som effektivt rydder kratt og småbjørk langs veiene, ved en minimal ombygging kan de kanskje også høste for? Jeg så hvertfall mye ferdigtørket lauv og kvist ved siden av veien da jeg gikk tur med bikkjene i dag.

 

Men nå er vi kanskje godt inne i det landbruksfaglige, og tilsvarende lagt borte fra machetene? Jeg har riktignok en Fiskars lauvkniv, maken til Seawolf sin, enn så lenge - .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

«og da er dette et konkret tiltak som politiet har anbefalt. Det er ikke noen tvil om at dette er et stort problem, sier Bøhler.»

 

Tenk om politiet hadde vært like opptatt av å straffeforfølge klare brudd på reglene vedr. å bære kniv på offentlig sted - som de er opptatt av å prøve å bestemme hva slags verktøy folk skal ha lov til å bruke pengene sine på !?!

 

DET hadde vært noe!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo være LITT enig med Jan Bøhler, "macheter" kunne jo godt stått på "fysj"-lista, sammen med kastestjerner (?), spretterter (??), batangakniver (???) og annet "farlig" gods. De av oss som måtte ha bruk for en "huggert", bruker ikke "300 - 1.000 kroner" på en slik remedie, men lager det sjøl, av ei gammel bladfjær fra en bil, ved hjelp av ei vanlig slipeskive. Jeg har laget flere slike, og har dessuten et ferdigsmerglet emne til et lettere "kortsverd" liggende, laget av et avbrekt sagblad fra ei jernsag på et skipsverft.

 

Denne diskusjonen fikk meg til å måle lengda på min utmerkede Victorinox kokkekniv. Bladet er 31,1/31,6 cm, avhengig av hvor på skaftet en måler fra, totallengda er 44,9 cm. Jeg tror nok byråkratene hvisket justisministeren noen ord i øret om at det ville bli umulig å formulere et forbud mot "macheter", uten at det meste av kniver og annen redskap ble forbudt i samme slengen.

Link to comment
Share on other sites

Du får nok beholde din Victorinox kokkekniv. Men jeg tviler på at slike blir fritt omsettelige i framtiden.

 

Av en eller annen grunn er mye av det Øyo har av yrkeskniver til bruk i matvare industrien over 13 cm og under 22,5 cm bladlengde. Tror det er noe EU/EØS regler, men er ikke sikker. Det er kanskje fasit for hva som blir fritt omsettelig av kniver med fast blad i framtiden.

 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Sakoen75 skrev:

Tor Mikkel må ha fått seg et drypp, han kommer altså med et utspill som henger på greip både når det gjelder fakta og logikk.

 

Mon tro hvorfor ikke Tor Mikkel og lignende skapninger som Per Willy hadde vilje og/eller evne til å uttale seg lignende når det gjaldt den like meningsløse nye våpenloven hvor nevnte Petter Smart'er går inn for forbud på halvautomatiske våpen?

Link to comment
Share on other sites

Er jo forståelig at Bøhler ønsker å få machetene ut av hendene på kriminell ungdom, men jeg tror ikke et forbud er veien å gå. Som tidligere nevnt er det uansett forbudt å bære kniv uten aktverdig formål, og jeg vil tro du sliter med å finne et aktverdig formål ved å bære machete på Grønland en fredags kveld. Jeg bor selv i Oslo og jobber med ungdom fra de mest belastede områdene i byen. Jeg ser og opplever at miljøet har blitt "tøffere" og at volden har blitt grovere. For å bli lagt merke til og få respekt i miljøet må du gjøre noe mer oppsiktsvekkende enn personen før deg, og sånn baller det på seg.

Se på antall skyteepisoder i Oslo det siste året. Uten at jeg har noe statistikk på det, så er det mye oftere saker som omhandler skyting i media nå enn jeg kan huske det var før. Ungdom kan skaffe seg skytevåpen meget raskt om de har pengene.  Vi kan jo være enige om at vi har et relativt fungerende system vedrørende anskaffelse av skytevåpen i Norge, men allikevel er dette såre enkelt for en kriminell å få tak i. Jeg ser ikke hvorfor det skal bli noe annerledes om man forbyr/behovsprøver macheter. De som vil ha tak i en får jo tak i en uansett. 

 

Jeg vil tro at løsningen på problemet er mer politi, hyppigere kontroller, strengere straffer ved overtredelse samt bedre oppfølging i ettertid (sørge for at vedkommende holder seg utenfor miljøet i fremtiden). 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

"By og land - hand i hand" symboliserer at vi skal samhandle, hvor enn vi bor i dette ganske land. Løsninger på alvorlige gjengproblemer i det sentrale Oslo må løses der, nok med andre virkemidler enn ellers i landet. Forbud løser nok ikke disse problemene, da uønsket situasjon har fått utvikle seg over tid. Skal det være forbudt å gå med knytta hender i bukselomma i skauen? Eller å trene kick-boksing? Kan jo brukes til å skade noen...alvorlig talt...

Et viktig rettsprinsipp er at det faktisk er handlingene som fører til kriminalitet som skal straffes. Ikke forbud mot gjenstander. Noen trenger kanskje å bli minnet om akkurat det...er vel valg om litt...

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Ja, man må for all del ikke se på årsakene bak problemene. Det er mye enklere å gå etter symptomene.

 

Enhver utagerende ungdom har sin egen årsak som kan forklare hvorfor ting er som de er. Generelt sett kan vi si at sosiale forskjeller, hjemmeforhold, økonomi/fattigdom og rus er gjengangere. 

Dette har politiet, barnevernet, bydelen, utekontakter, skoler, helsevesenet, idrettslag og frivillige organisasjoner jobbet med i lang tid.  Og ja, det kunne sikkert vært gjort mer. 

Det er uten tvil mange ungdom som lider av en eller flere svikter enten i systemet eller på hjemmebane, men dette legitimerer ikke bæring eller bruk av macheter eller andre våpen. 

Min erfaring er at det er to grupper ungdom som bærer våpen. Dette er de "kriminelle" og de som i utgangspunktet er lovlydige, men som er redde for å bli utsatt for vold/ran etc og som ønsker å forsvare seg.

Den siste gruppa er egentlig det mest urovekkende. Her har kriminelle satt et så kraftig avtrykk på et område at menigmann føler det nødvendig å bevæpne seg selv i selvforsvar. Jeg mener derfor at det er viktigst å skjerme den lovlydige delen av befolkningen og skape en trygghet slik at vi unngår denne formen for bevæpning. 

Så kommer spørsmålet om hvordan man skal håndtere den kriminelle gruppa. Det er allerede vedtatt at politiet skal få 30 millioner ekstra til forebyggende tiltak i hovedstadens problemområder. Om dette er tilstrekkelig for å utgjøre en forskjell eller ikke får vi vente og se på. Uansett er det slik at en del ungdom ender i et kriminelt miljø. Og veldig ofte har det allerede vært satt inn tiltak rettet mot disse ungdommene mange år før de begynner med kriminalitet. Barnehager, skoler, helsevesen og barnevern er ofte tidlig på ballen, men det er ikke alltid dette hjelper. Så da står vi igjen med en del ungdom som fort havner på skråplanet. I en perfekt verden vil alle ungdom vokse opp i harmoniske hjem med foreldre som jobber, har et normalt forhold til rusmidler, yter god omsorg, har god økonomi og som følger opp barna sine, men slik er det dessverre ikke. At disse ungdommene får en vanskeligere start på livet er det ingen tvil om, men samtidig kan vi ikke legitimere at disse "terroriserer" annen ungdom. 

Å få bukt med årsakene til problemet tar lang tid og må løses fra politisk hold. Hva gjør man i mellomtiden for å redusere rekrutteringen til kriminelle miljøer samt ivareta sikkerheten til lovlydige borgere?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

jo jo, de skjønner at det er noen underliggende problem, men man skal da også ha tid til å dra på seminar, tjenestereiser, sommerferie, organisere polakker til å bygge på hytta, dekke over at man betaler svart for å bygge på hytta, godsnakke med partifeller i kommunestyret så man får bygget den brygga i vernesonen, og ikke minst intern posisjonering og maktkamp.

Skal man få tid til alt dette, så kan man ikke finne opp kruttet, man blir nødt til å vise handlekraft med enkle virkemidler: forbud, påbud eller bare kaste penger på noe som virker relevant.

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KvAvBE/regjeringen-om-inteIngen problem for politikere dette:her-blinker-varsellampene

Ikke et problem for politikere at samfunnet sklir litt ut her og der, de får en ypperlig anledning til å demonstrere sine standpunkter i media:

Det er bare å koste på flere utredninger - pøse ut noen milliarder av skattekroner - hjelper ikke det er det bare å bla opp flere nye milliarder. Skulle det ikke hjelpe er det bare å krydre på med diverse forbud som rammer utilsiktede. Politikerne gir bort penger så den monner og vi andre gir slipp på tradisjonelle rettigheter og skikker. Vi må alle bidra:D

"Mongstad-sluket" blir småtterier til slutt.

 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Siden det har vist seg forholdsvis komplisert å deport ... kurere ... selve sykdommen må man nesten ta tak i symptomene for å redusere dem.

 

Blir man dømt for vold for tredje gang på rappen har man egentlig ikke noe å gjøre ute blant folk mer og da har jeg ingen problemer med en minimumsstraff på f.eks. 20 kalenderår uten permisjoner eller tidlig løslatelse. Det hjelper ikke den som er dømt, men det er utrolig greit for de som blir berørt av den destruktive atferden deres hvis de får lov å holde på.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Problemet med å gå etter symptomene er at man da ignorerer de virkelige årsakene. Enkelte vil hevde at det er mulig å ha mer enn en tanke i hodet av gangen, men all erfaring tilsier det motsatte. Å bekjempe symptomene er enkelt og gir en umiddelbar symboleffekt, når man først har fått til det blir viljen til å gå løs på et mye mer krevende problem liten.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er i utgangspunktet liten vilje til å gjøre noe med den elefanten i rommet. Politisk korrekthet tilsier at man ikke kan angripe problemet direkte. 

 

Det må bli slutt på å fokusere på de stakkars kriminelle som er offer for "systemet" og heller legge samfunnet til rette for de som stort sett aldri kommer i kontakt med politiet utenom når dokumenter skal utstedes eller en sjelden gang med UP.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...