Jump to content

Forbud mot macheter


8x57IRS

Recommended Posts

Machete er et spesialverktøy for krattrydding, og det virker. I en tid der Norge gror ned av småkratt foreslår altså en lokalbyråkrat i Oslo at de skal forbys. Det er jo logisk for politikere uten praktisk kunnskap eller erfaring, men byrådet i Oslo skal være så miljøbevisste, og alternativet til machete er bensindrevet ryddesag. En virkelig miljøgodbit altså.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Elektrisk ryddesag såklart, bensindrevet står nok på lista over ting som skal forbys etterhvert, kan bare ikke ta alt på en gang. Det er grenser for hva man rekker unna med på en 4 timers arbeidsdag, skal jo ha tid til å lage musikkvideoer også.

  • Like 3
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Selv innehar jeg ett par korte macheter med sagrygg,  div paranger, kukri kniver (flere) og lange samekniver. Perfekt for krattskogen her nordpå. Å måtte gi disse i fra seg fordi kriminelle av ymse etnisk opphav raner folk på gata i Groruddalen med lignende kniver finner jeg urimelig - selv med kompensasjon. Bøhler kan gå å ta seg en cáffe latte og fokusere på viktigere ting.

Noen som husker/kjenner til hvordan myndighetene håndterte den forrige innstrammingen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forbudet mot macheter vil nødvendigvis måtte gå på bladlengde. Ellers vil vi få en interessant diskusjon om hva som er macheter og hva som er parang f.eks.

 

Da blir det å telle cm på hva som skal være en kniv i alminnelig salg. I Norge har man lenge operert med 25 cm grense for kjøp av kniv,  for folk under 16 år. I dette ligger det nok en formodning om at kniv over 25 cm er ekstra godt egnet som våpen. Kineserne operer med 22,6 cm. Det laveste tallet som er nevnt i debatten om våpenkontroll er vel 20 cm.

 

Altså hvis vi da ser bort ifra den 15 cm grensen, som britiske rettsmedisinere foreslo på 2000- tallet og som de senere gikk fra.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke lov med kniv i Amerikanske fengsler heller men der kverker de hverandre over en lav sko med såkalte shanks(selvlagde kniver) så dette kommer nokk til og bli en suksesshistorie.

Nå beslaglegger alerede tollerne haugevis av fantasykniver som vistnokk ska være ulovelige fra guttunger som har vært på utlandsferie eller bestilt på nett som Vel i så og si alle tilfellene ikke er tiltenkt kriminelle handlinger og i praksis er ikke det grann farligere en en morakniv.

Det igjenn fører til anmeldelse og forelegg samt prikk på rulleblad for en drøss av gutunger som ikke viste at det var ulovelig og inføre disse til landet.

og ikke minst all resusbruken toll og politi må bruke på dette tøvet.

Dem har vel ikke problemer med narkotika i hovedstaden heller da siden det er ulovelig 😂

 

 

Link to comment
Share on other sites

Seriøst, forventet man noe annet enn en ryggmargsreaksjon fra denne krabaten?

 

Jo flere restriksjoner, jo bedre. Det neste som kommer på lista over farlige voldsredskaper er kniver med kvass odd. Hva trenger man egentlig sånne fæle ting for utenom for å stikke ned folk?

 

TENK PÅ DE STAKKARS BARNA !!! 😁😁😁

Link to comment
Share on other sites

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-vi-ser-vold-blant-unge-na-som-vi-ikke-har-sett-for-1.13709771

Er vel ett par macheter her ja, men også balltre, sakser og kulepenn med påmontert knivblad. Kriminaliteten og våpenbruken vil vel gå merkbart ned i disse miljøene om man forbyr macheter ja.
Etter loven er vel alt av dette uansett forbudt uten aktverdig formål riktignok, men om man forbyr noe 2 ganger -  da hjelper det vel.....

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg så på diskusjonen nå nettopp på dagsnytt-atten. 

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/NNFA56071718/17-07-2018

 

AP mente at det burde vær et forbud mot macheter fordi det er ikke kultur/tradisjon for bruk av det i Norge. 

Fascinerende at alle andre skal lide bare fordi han og resten av politikerne ikke klarer å rydde opp i disse ghetto bydelene i Oslo.

 

AP tenker jo bare FORBUD FORBUD FORBUD 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

forby macheter fordi det ikke er kultur/tradisjon for dette i Norge?? 
Det er da for faen ikke tradisjon for å kappe hverandre i biter med machete heller.... la oss gjøre noe med problemet da, bur inne alle som blir tatt med våpen (uten lovlig grunn) på gata, lenge.
feks. 1 år første gang 2 år andre gang 5 år tredje gang.
Og er man ikke norsk statsborger så rett ut på 2. forsøk?!

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jeg er til dels enig i at det burde være mye strengere straffer for de alvorligste tilfellene av bæring av kniv. Den som blir tatt med støvelkniv i fylla på byen burde kanskje sitte inne i ett til to år.

 

Men da trenger vi et mer presist og mer forutsigbart lovverk. Jeg vil ha klarere retningslinjer for hva som er aktverdig og hva som ikke er det. Ikke sånn som nå, hvor det er store geografiske forskjeller i håndheving av loven. Norge er i dag et flerkulturelt samfunn, det er ikke lenger noen selvfølgelig ting hva som er skikk og bruk med kniv. 

 

Det finnes mange kulturer, og mange oppfatninger av hva som er god takt og tone. Ikke alle av disse er rasjonelle.

 

 

Nå får de bestemme seg.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Beklager, jeg tenkte ikke på at det fremdeles finnes bønder som driver med lauving for at dyrene skal få i seg mineraler på annen måte enn via kraftfor.

Nå har fylkesmannen i Hedmark satt en effektiv stopper for gardsdrift her, så det er ikke aktuelt lenger. Men vi lauvet iblant da vi ryddet rundt garden. Med gamle sigder og slik riktignok, men jeg tror ikke de ville vært velkomne på et utested på Karl Johan heller.

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, Olesøn skrev:

Men vi lauvet iblant da vi ryddet rundt garden.

Tviler på at noen på Østlandet, har tid til å går rundt å benytte et kniv-/machete lignedne redskap for å "laue", eller tynne laukrattet. Har de tid (og vilje), så brukes nok en tynnings/ryddnings sag. Motordrevet.

 

Da jeg vokste opp ble det benyttet korte "huggerter" til å høste turnips og kålrot. Hjalp naboen med slikt i flere år, før det ble vanlig med silo. Og hjemme benyttet vi et lignende redskap, for å "kviste" granbarkvist, som vi kunne sanke og bære hjem fra nærliggende skoger. Tror nok de som drev med "lauing, benyttet samme, eller et lignedne redskap. Kan jo være noe forskjell fra landsdel, til landsdel. Undrer på om den enne hette turnips kniv og den andre ble kalt for kviste kniv. Kort, brett og tykt blad (ca 25 cm) og kraftig treskaft, med gjennomgående klinge. Den ene med "snabel" ytterst på knivtuppen, den andre uten. Har vært avbildet her på forumet før.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Bly skrev:

Jeg venter nå enda i spenning på den dagen en byrokra eller politiker skal foreslå et forbud mot forbud 😏.  Så dumme som de tilsynelatende er så kommer det nok. Bare vent og se😂

Broilerbingen snakker mye om forbud, de forbyr og forbyr, er i mot og i mot. Når de endelig er for noe, ja så var det et forbud. 

 

Et forbud mot macheter er nok en genistrek, for gjengene i byene er jo råe på å følge forbudene....eller. Vi hadde noen fine folk i landet før i tiden også: Erik Blodøks og Torfinn Skallekløyver.

Vi har det siste tiåret hatt mange heftige oppgjør i ulike etniske miljøer i tigerstaden med både sverd og økser. Vi trenger ikke lover mot redskapen som brukes. Det er forbudt i Norge å forvolde skade på en annen person, uansett hva du bruker. Vi har de lovene vi trenger og mer til. Det er greit å ta seg en øl på puben i byen, men du bør ikke ta med deg kløyveøksa. Ikke gjør det, da kommer det et forbud mot økser ut av kjeften på et lovende politisk talent. Vi trenger ikke mer kreativt oppgulp fra den selvutnevnte åndseliten. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil foreslå for hr Bøhler å forby never i Oslo, evt lisensplikkt og bæretillatelse, er vel bare håndverkere som trenger to. Jeg har vel egentlig ikke særlig bruk for mer enn en. Det er veldig

Mange som blir drept og skadet takket være never. Og forbyr man never så kan man jo heller ikke holde farlige mordvåpen som kjøkkenkniv og kanon.

 

Mange andre bra land har også hatt et slags neveforbud, dog bare for folk som er blitt vurdert som kriminelle. Så det er jo utprøvd før også.

Kapp dem av, erstatning trenger man ikke, de kan selges til utlandet eller en håndverker som har aktverdig legitim bruk for de.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Er det ikke rart hvordan "tradisjon" bare virker en vei? Vi har da vitterlig lange tradisjoner med å bære kniv til vanlig, det er jo for pokker en del av nasjonaldraktene våre!

Vi har tradisjoner for en fantastisk kniv og brukskunst i Norge-Sverige -Finland , i dag må disse praktgjenstandene gjemmes bort i skam. Jeg hadde heller gått med en beundringsverdig kniv enn Rolex. 

Vi må ikke glemme at Bøhler er født og oppvokst på et sted og med en livsstil hvor utmarksutstyr som skarpe gjenstander er unødvendig. At en går inn for en unntakstilstand i hovedstaden er greit for meg, men det bør ikke sette en nasjonal standard. Vi skal heller ikke glemme en nylig tragedie i Vadsø. Aktverdig grunn for å bære kniv er dekkende nok, for alle er det ikke aktverdig. 

Åpne landegrenser og endringer i befolkningen og holdninger medfører reguleringer som rammer våre tradisjoner. Det er bare å sende regninga til jegere og friluftfolk, disse må innse å begrense seg hvis vi skal gi plass til alle. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, bjoerkeng skrev:

Forby Oslo

 

Der, problem solved-

Det er ikke hele bilde, Oslo har spesielle utfordringer. Når det gjelder vold med farlig redskap som kniver macheter med flere ting som har skadepotensiale så er utbredelsen større enn det mange tror. I norske byer store og små finnes det belastede og ustabile personer utstyrt med gjenstander de ikke burde hatt. Bekymringen for dette er begrunnet. Løsningen er ikke forbud generelt. De som søker en løsning bør finne den uten å ramme folk flest. Balltre er også noe som florerer i biler og hos useriøse problemløsere eller konfliktskapere. 

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, 1937M98 skrev:

men man kan ikke forby verktøy bare fordi en tosk bruker det feil, å det det blir brukt til er ulovlig i utgangspunktet

Helt klart et poeng, det er forbudt å forvolde andre mennesker en tilsiktet psykisk eller fysisk skade, uansett hva som blir brukt. I min by var det for ca.20 år siden en som kvalte  kona si med en ledning fra en panelovn. Mannen var spillegal og holdt store pokerspill i leiligheten, kona fikk nok og ville ha en slutt. Når det gjelder å unytte egnede gjenstander er det bare  kreativiteten som setter grenser, store steiner og stokker er lett å få tak i. Vi ødelegger tilliten til vår egen befolkningen og samfunn ved å løse dette med en forbudspiral, dette er bare byråkratisk og politisk inkompetanse. 

 

Jeg/vi bør vokte oss for å komme med løsninger, men folk dømmes for forbud mot å holde husdyr - sertifikat - omgang med barn  -  skytevåpen osv. Hvorfor ikke kniver, ved dom? Jeg kjenner til kriminelle som har sonet dommer og som forteller at de ikke vil ha kniver fordi det kan gi dem problemer (fornuftig). Jeg snakket med en her om dagen som var livredd for at hunden hans (en stor kjøttkvern på ca.50kg.)  skulle angripe en innbruddstyv som stakk innom her en natt. Vedkommende var livredd for å bli holdt ansvarlig for en annens skade. I jobben min har jeg en del kontakter med ulike typer kriminelle og belastede personer, mange av dem forstår ting for å gjøre seg mindre utsatt, de vil videre uten trøbbel. 

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, Ruger #1 skrev:

Ingenting å slå med ljå i disse tørketider...

Å jo - da!  :) Jeg må snart i gang med ljåen. Har ca 1,5 mål som må slåes for grass, ugras bringbær stiklinger, m.m., før det begynner å "legge seg". Høyden varrierer noe. Men det meste er fra  0,7 - 0,9 m høyt, hvis jeg ser bort fra noe burot som jeg har slitt med i mange år. Selv nå i tørken ser jeg burota vokser vellvillig, med flere tommer i uka. Det og den forbannade bringbæra som sprer seg. Noe stiklinger av lautrær, skyter også en del steder. Skulle allerede vært igang, men i år har det blitt utsatt. Har noen områder som jeg ikke får tatt med gressklipperen og må slåes hvert år. Helst 2 ganger i året. Så ljåen er i bruk og skal brukes. Har "sjuru" (sigd) også, men noe sånt har jeg ikke brukt siden barndommen. Den fulgte med eiendommen, når jeg kjøpte stedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ligger vel steike dårlig an med disse tre da?
Har Groruddalens store sønn tenkt på hvordan innsamlingen av kniver/macheter over en viss lengde skal foregå?
Men etter den uhyre vellykka politireformen er det vel mange tjenestemenn og kvinner som bare går og sparker småstein, så de blir vel bare glade for å få litt å gjøre.

Kanskje får de en kaffekopp og en vaffel også etter å ha rotet rundt på låver, uthus, garasjer og kjellere etter slike "farlige våpen" som hodekapperne har introdusert i kongleriket.

P7200019.JPG

Edited by seawolf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du åker nok rett på første fly til Guantanamo Seawolf. 

 

Det er ikke mange forbud jeg savner, eller etterlyser, men ett forbud mot dumme politikere hadde nok stått på min topp 3 liste.  

 

Det burde seriøst vært noen formelle krav til disse gaptrastene også, slik som det er til oss vanlige folk.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det er vel heller ingen der Bøhler  holder til som trenger øks, hvorfor ikke like greit å fleske til med et riksdekkende forbud mot økser.

Det blir stadig flere som aldri har holdt i ei øks. Det uberørte og stilletiende flertallet vil sikkert samtykke til en demokratisk prosess til et forbud. Ved får man kjøpt ferdigkappet i sekker på bensinstasjonen på Tøyen og Groruddalen, hvis det i det hele tatt er noen der som fyrer.

07540_SportsøksN1-e1495459723388.png

@seawolf det er vel ingen bombe om Cafe-lattene sender en bekymringsmelding mot deg, prøv å hold deg under radaren. 

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Øks! Ja det er farlige greier! Var det ikke en som klubba ned en Widerøepilot med en sånn i Finnmark? Kanskje best og forby finnmarkinger også, og samer. De er jo kjent for å rispe både her og der med «stekespaden» som kommer obligatorisk med bæring av blekkspruten  😂

 

Edit; Hvorfor ble jeg ikke politiker? Med så mange gode forslag til forbud hadde det vel blitt full score og plass på småligtinget.

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...